Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dure lamp kapot

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• alltimebest
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-11 16:45
Een paar weken terug heb ik tweedehands van iemand drie lampen gekregen.
Hierin zitten nogal dure Osram circolux 24W spaarlampen (25 euro). Dit is
nodig omdat er eigenlijk een lichtintensiteit nodig is van een 150W
gloeilamp, maar die worden te heet, waardoor de lampekappen smelten. Een 24W
spaarlamp geeft dezelfde intensiteit en minder warmte.

Het probleem: nadat ze bij mij een paar uur gebrand hadden (ze waren dus
niet nieuw), knalde er één nogal spectaculair kapot.
Nu vraag ik me af of dit ook kan liggen aan de fitting, kap, bedrading of
wat er nog meer aan zoiets zit?
Maw loop ik de kans dat als ik er zo'n nieuwe dure lamp in draai, die het na
enkele uren ook weer begeeft, terwijl de oorzaak ergens anders ligt?

Of kan dit alleen maar toeval zijn en dat de lamp dus gewoon aan z'n einde
was.

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:27
Je zegt dat de lamp tweedehands is. Hoe weet je zeker hoeveel branduren die gemaakt heeft of wat de vorige eigenaar er allemaal mee gedaan heeft? Wat ik zelf merk thuis is dat spaarlampen niet echt van kou (vooral vrieskouw) houden en vocht. Daarom willen ze bij ons buiten nogaleens kapot springen. Zet er dan tijdelijk een test peertje in, een simpel lampje als die een paar dagen brand is het echt niet de fitting en de bedrading wat me vrij onwaarschijnlijk lijkt.

verdwaalde ict'er op elektro!

• alltimebest
5mebibyte schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 19:44:
Je zegt dat de lamp tweedehands is. Hoe weet je zeker hoeveel branduren die gemaakt heeft of wat de vorige eigenaar er allemaal mee gedaan heeft? Wat ik zelf merk thuis is dat spaarlampen niet echt van kou (vooral vrieskouw) houden en vocht. Daarom willen ze bij ons buiten nogaleens kapot springen. Zet er dan tijdelijk een test peertje in, een simpel lampje als die een paar dagen brand is het echt niet de fitting en de bedrading wat me vrij onwaarschijnlijk lijkt.
Wat de vorige eigenaar ermee gedaan heeft en hoeveel branduren gemaakt zijn weet ik niet zeker, maar ik vermoed dat de lampen iets ouder dan een jaar zijn en dat ze altijd binnen hebben gehangen in een droge en niet koude ruimte. Deze lampen hebben een verwachte levensduur van 6 tot 12 jaar bij normaal dagelijks gebruik.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
In wat voor armatuur zit die lamp? Kan het ding zijn wamte kwijt? Warmen de 3 lampen elkaar op?
Staat de lamp op de een of andere manier onder mechanische belasting?

[ Voor 43% gewijzigd door joopv op 20-08-2006 21:30 ]

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-11 09:32
Uit elkara spatten van een spaarlamp kan eigenlijk alleen maar als het glas onder spanning staat. Als de balon (het glas dus) niet aanraakt/of heel dicht bij het armatuur (de kap) zit mag dat niet gebeuren. Uitzondering is natuurlijk als de ruimte koud is, maar zelfs dan mag een spaarlamplamp niet zomaar breken.

Aangezien het dure lampen zijn, gewoon een briefje naar Osram sturen en het verhaal uitleggen. Grote kans dat ze je dan een nieuwe lamp aanbieden (bij ons, andere grote lampenfabrikant, is dat iig vrij standaard policy tenzij er misbruik vermoed wordt).

Grootste kans is dat er een productiefout in je lamp heeft gezeten waardoor het glas al onder spanning stond.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik zou het melden bij de klantenservice van Osram. Toevallig had ik vorig jaar een spaarlamp die al na een paar honderd uur begon te flikkeren. Zonder verdere discussie kreeg ik een splinternieuwe opgestuurd :)

• alltimebest
ShadowLord schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 21:32:
Uit elkara spatten van een spaarlamp kan eigenlijk alleen maar als het glas onder spanning staat. Als de balon (het glas dus) niet aanraakt/of heel dicht bij het armatuur (de kap) zit mag dat niet gebeuren. Uitzondering is natuurlijk als de ruimte koud is, maar zelfs dan mag een spaarlamplamp niet zomaar breken.

Aangezien het dure lampen zijn, gewoon een briefje naar Osram sturen en het verhaal uitleggen. Grote kans dat ze je dan een nieuwe lamp aanbieden (bij ons, andere grote lampenfabrikant, is dat iig vrij standaard policy tenzij er misbruik vermoed wordt).

Grootste kans is dat er een productiefout in je lamp heeft gezeten waardoor het glas al onder spanning stond.
De lamp spatte niet uit elkaar, maar er was wel een knal te horen. Dwz eerst een knal waarna de lamp het nog deed, ik schrok maar leefde gewoon verder in deze ruimte, daarna na enkele minuten een knal waarna de lamp het dus echt niet meer deed.
Er is niet echt een reden waarom de lamp onder spanning zou kunnen staan. Het enige waardoor er misschien iets met die lamp gebeurd zou kunnen zijn is dat deze 200 km in een stevig beladen aanhanger (2500 kg, dus vrij stabiel) in het armatuur heeft gezeten, bovenop een stapel dekens heeft gelegen en zo getransporteerd is. Risico dat er toen iets gebeurd is is dus wel vrij klein.

• alltimebest
joopv schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 21:27:
In wat voor armatuur zit die lamp? Kan het ding zijn wamte kwijt? Warmen de 3 lampen elkaar op?
Staat de lamp op de een of andere manier onder mechanische belasting?
1. De lamp zit in zo'n:Afbeeldingslocatie: http://www.biljartsvanderlee.nl/s_293.jpg armatuur.
Hiervan zitten er 2 achter 1 lichtpunt in het plafond (van 2 armaturen de bedrading in 1 kroonsteentje). De kapotte lamp zit in 1 van deze armaturen. De lamp in het andere armatuur brandt al een week 3 à 4 uren per dag sinds dat die andere kapot gegaan is, plus de tijd dat die kapotte lamp al gebrand had.
Een derde lamp in eenzelfde armatuur, bevestigd aan een tweede lichtpunt in het plafond, brandt al dezelfde tijd als de lamp die het nu nog doet. (Om het allemaal lekker duidelijk te maken ;-)).

2. De onderkant is vrij, dus de lamp kan z'n warmte wel kwijt.

3. Ik begrijp niet precies wat je bedoeld met "Warmen de 3 lampen elkaar op?"

4. Met mechanisch belasting bedoel je waarschijnlijk of er iets op rust of aan hangt? Dat is niet het geval.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik dacht dat de 3 lampen in 1 armatuur zaten...

Is het armatuur aan de bovenkant niet open? Dan kan de warme lucht dus NIET weg (warme lucht stijgt op) en kan de temperatuur fiks oplopen. Niet goed voor de levensduur van de lamp.

• alltimebest
joopv schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 22:46:
Ik dacht dat de 3 lampen in 1 armatuur zaten...

Is het armatuur aan de bovenkant niet open? Dan kan de warme lucht dus NIET weg (warme lucht stijgt op) en kan de temperatuur fiks oplopen. Niet goed voor de levensduur van de lamp.
Ik heb even gekeken en er zitten aan de bovenkant ook 8 luchtgaten van meer dan een halve cm doorsnee, dus ook daar kan de lamp z'n warmte kwijt.

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-11 09:32
alltimebest schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 22:12:
[...]

De lamp spatte niet uit elkaar, maar er was wel een knal te horen. Dwz eerst een knal waarna de lamp het nog deed, ik schrok maar leefde gewoon verder in deze ruimte, daarna na enkele minuten een knal waarna de lamp het dus echt niet meer deed.
Er is niet echt een reden waarom de lamp onder spanning zou kunnen staan. Het enige waardoor er misschien iets met die lamp gebeurd zou kunnen zijn is dat deze 200 km in een stevig beladen aanhanger (2500 kg, dus vrij stabiel) in het armatuur heeft gezeten, bovenop een stapel dekens heeft gelegen en zo getransporteerd is. Risico dat er toen iets gebeurd is is dus wel vrij klein.
OK, ik dacht dat je bedoelde dat het glas brak.
Als je een knal hoor uit een spaarlamp met geintegreerde electronica (dus met 'normale' schroefvoet) is dat heel waarschijnlijk de condensator die erin zit. Ook in dit geval contact opnemen met Osram. 10 tegen 1 dat je niet de 1e bent met probleem. Als de lamp nog niet zo oud is zullen ze hem waarschijnlijk wel vervangen.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-11 21:07
Heb je er geen dimmer tussen zitten. Dat vinden spaarlampen ook echt niet leuk.

• alltimebest
Er zit geen dimmer tussen.
Het is me inmiddels duidelijk.
Het heeft toch aan de aansluiting van de draden aan de fitting gelegen.
Er is een beetje gaan fikken om de een of andere reden.
Was namelijk lekker zwart van binnen.
Wordt nu gerepareerd.

Bedankt voor de tips mensen.
Pagina: 1