Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Problemen met ziektekostenverzekeraar

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sinned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-11-2021
Hoi,

ik heb een probleem met mijn zietekostenverzekeraar. Ik ben per 01.12.2005 verhuisd naar Duitsland, ik ben nog wel steeds werkzaam in Nederland. Ik heb in november '05 aangegeven te gaan verhuizen en graag bij mijn ziektekostenverzekeraar (Zorg en Zekerheid) te willen blijven.

Dit was geen probleem, om ook verzekerd te zijn in het woonland, diende ik nog een E105 formulier in te vullen bij een duitse ziektekostenverzekeraar naar keuze en vervolgens een deel van dit formulier door de duitse ziektekostenverzekering terug laten sturen. Dit heb ik allemaal gedaan.

Afgelopen week heb ik eindelijk bericht ontvangen van mijn ziektekostenverzekeraar dat ik met terugwerkende kracht per 01.01.2006 weer ben aangemeld bij Zorg en Zekerheid. Nu heb ik met de klantenservice gebeld en gevraagd hoe het met de premie staat (Z&Z gaf mij aan dat ze tot dat alles geregeld was, geen incasso mochten doorvoeren voor de maandelijkse premie.)

Nu wil mijn ziektekostenverzekeraar vanaf februari 2006 tot op heden de premie innen, mag dit zomaar? Hoe kan het zijn dat het invullen van een paar papieren 9 maanden moet duren.

Van de duitse krankenkasse (ziektekostenverzekeraar) had ik binnen een week na inschrijving al een verzekeringspas ontvangen, mijn eigen verzekering had hiervoor 9 maanden nodig.

Dien ik de achterstallige premie te voldoen? Ik heb geen kosten gemaakt in de tussenliggende periode.

Wie kan me een advies geven?

[ Voor 3% gewijzigd door sinned op 20-08-2006 19:35 ]

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

Als je met terugwerkende kracht verzekerd bent en de premie van die achterliggende periode nog niet hebt betaald, zul je die premie alsnog moeten voldoen.

Of je überhaupt kosten hebt gemaakt doet er niet toe.

• sinned
SmartDoDo schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 19:38:
Als je met terugwerkende kracht verzekerd bent en de premie van die achterliggende periode nog niet hebt betaald, zul je die premie alsnog moeten voldoen.

Of je überhaupt kosten hebt gemaakt doet er niet toe.
Ja oko, maar wat zou er gebeurd zijn wanneer ik in het ziekenhuis zou zijn beland. Nu ben ik met terugwerkende kracht verzekerd, bv 2 maanden geleden zou ik NIET verzekerd zijn geweest. Ik heb ook pas vorige week een nieuwe verzekeringspas ontvangen.

Wat heb ik van deze met terugwerkende kracht aanmelding gemerkt de afgelopen 9 maanden?

Ik vindt het wel erg teleurstellend dat het simpel invullen van een formulier 9 maanden moet duren, en je ook alleen info ontvangt wanneer je er zelf achteraangaat.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

sinned schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 19:48:
[...]

Ja oko, maar wat zou er gebeurd zijn wanneer ik in het ziekenhuis zou zijn beland. Nu ben ik met terugwerkende kracht verzekerd, bv 2 maanden geleden zou ik NIET verzekerd zijn geweest. Ik heb ook pas vorige week een nieuwe verzekeringspas ontvangen.

Wat heb ik van deze met terugwerkende kracht aanmelding gemerkt de afgelopen 9 maanden?
Nu merk je er niets van, maar je was wel degelijk verzekerd alsje 2 maanden geleden in het ziekenhuis had gelegen.

Ik heb ook mijn reiskostenverzekeringspremie betaald ná mijn vakantie, niet gebruikt maar dat doet er niet toe. Je gaat een overeenkomst aan en daarvoor moet je betalen. Het is alleen verdraait jammer dat je er gevoelsmatig niets voor terugkrijgt :)

• sinned
SmartDoDo schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 19:52:
[...]
Nu merk je er niets van, maar je was wel degelijk verzekerd alsje 2 maanden geleden in het ziekenhuis had gelegen.

Ik heb ook mijn reiskostenverzekeringspremie betaald ná mijn vakantie, niet gebruikt maar dat doet er niet toe. Je gaat een overeenkomst aan en daarvoor moet je betalen. Het is alleen verdraait jammer dat je er gevoelsmatig niets voor terugkrijgt :)
Inderdaad, en achteraf kunnen ze natuurlijk wel het e.e.a. aandragen, dat ik bv wel verzekerd was geweest etc. Heb ik op een of andere wijze recht/aanspraak om niet de gehele premie te hoeven voldoen?

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

sinned schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 20:18:
Inderdaad, en achteraf kunnen ze natuurlijk wel het e.e.a. aandragen, dat ik bv wel verzekerd was geweest etc. Heb ik op een of andere wijze recht/aanspraak om niet de gehele premie te hoeven voldoen?
Lijkt me niet, ik heb al tig jaar geen aanspraak gemaakt op mijn ziektekostenverzekering. Wil niet zeggen dat ik dan die premie kan terug vorderen. Ik zou er overigens wel wat voor voelen als er net als in de autohoek iets van noclaim zou komen voor ziektekosten.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 08:07
OzBoz schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 23:56:
[...]

Lijkt me niet, ik heb al tig jaar geen aanspraak gemaakt op mijn ziektekostenverzekering. Wil niet zeggen dat ik dan die premie kan terug vorderen. Ik zou er overigens wel wat voor voelen als er net als in de autohoek iets van noclaim zou komen voor ziektekosten.
Dat is er toch al: http://www.consumentenbon...4/?ticket=nietlid#noclaim

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:44

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

SmartDoDo schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 19:52:
Hier kom je aan de essentie waarom jij en ik steeds meer premie voor onze reisverzekeringetjes mogen betalen, omdat tante Henk en ome Ria weer een nieuwe "gestolen" zonnebril en videocamera moesten declareren.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• -Wahtah-
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-12-2024

-Wahtah-

Geluk is met de dommen

sinned schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 19:48:
[...]

Ik vindt het wel erg teleurstellend dat het simpel invullen van een formulier 9 maanden moet duren, en je ook alleen info ontvangt wanneer je er zelf achteraangaat.
Als je in het ziekenhuis terecht was gekomen (2 maanden geleden) was je gewoon verzekerd geweest, al had het dan met wat meer spoed uitgezocht moeten worden. Het is gewoon wettelijk geregeld of je onder de zorgverzekeringswet valt of niet en zowel jij als de zorgverzekeraar kunnen hier niet onderuit.
Inderdaad teleurstellend. Maar misschien wel handig om volgende keer meer pressie op zorgverzekeraar uit te oefenen en zelf op onderzoek uit te gaan. Als jij de gewenst info niet krijgt moet je er gewoon zelf achteraan. Zorgverzekeraar bellen, schrijven, bij CVZ informeren etc. etc etc.

Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ja maar rijkelijk laat als je 150 euro per maand weg gooit qua ziektekostenverz. Maar het is meteen het enige plus punt van nieuwe stelsel. Dat de oud particulier verzekerden ook in aanmerking komen voor no claim. Dat was vorig jaar echt te kansloos voor woorden vond ik.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:41

Beugelfles

I love rusty spoons

sinned schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 19:34:
Van de duitse krankenkasse (ziektekostenverzekeraar) had ik binnen een week na inschrijving al een verzekeringspas ontvangen, mijn eigen verzekering had hiervoor 9 maanden nodig.
In NL is wel het een en ander veranderd sinds de invoering van de nieuwe zorgwet. Ik kijk er nog eens niet meer van op dat sommige onbenullige zaken zolang blijven wachten.

In Duitsland is het zorgsysteem daarentegen redelijk volgroeit, of klets ik nu uit mijn nek

Ik zelf heb problemen gehad bij mijn uitschrijving bij AGIS, mijn uitschrijving was te laat ontvangen terwijl ik me al had ingeschreven bij VGZ --> dus dubbele premie dus weer uitschrijven bij VGZ.

Kreeg ik een maand geleden toch een bewijs van uitschrijving van Agis, heb ik me met terugwerkende kracht toch weer aangemeld bij VGZ. De rekening krijg ik nog. Ik heb ook geen aanspraak gemaakt op mijn zorgverzekering en toch moet ik (achteraf) nog voor 8 maanden premie betalen, het voelt raar aan maar het is nou eenmaal niet anders.

edit: ik heb wel elke maand zo'n € 100 opzij gezet voor de zorgverzekering maar toch voelt het raar maar het is heel erg logisch

[ Voor 5% gewijzigd door Beugelfles op 21-08-2006 14:56 ]

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

Verwijderd

De nieuwe zorgverzekeringswet bepaald dat de zorgverzekering per 1-1-2006 een verplichting is. Als gevolg hiervan kon je ook tot 1 maart 2006 met terugwerkende kracht opzeggen, en nieuwe verzekeringen gaan dan ook in per 1-1-2006. En je dient dus gewoon de volledige premie te voldoen en als je slim bent had je dat bedrag daar ook al voor gereserveerd.

Als je ziek was geworden in die tijd had je dat in eerste instantie zelf moeten betalen waarna je dat kan claimen zodra de nieuwe verzekering zou zijn afgesloten.

Misschien lullig voor je dat je nu een paar maanden premie moet ophoesten, maar dat had je kunnen weten als je je een beetje in de materie had verdiept. 't is niet zo dat er helemaal geen aandacht aanbesteed is of zo :)

Verwijderd

Ik zie het probleem eigenlijk niet en vind de topictitel misleidend. Het is bekend dat elke Nederlander met ingang van 1-1-2006 verplicht was verzekerd volgens de nieuwe Zorgverzekeringswet. Dat is zo ongeveer in elke krant en op elk nieuwsbulletin te zien geweest. Het is ook logisch, met een beetje gezond verstand, dat je vanaf 1-1-2006 niet gratis verzekerd bent. Ook al krijg je de papieren dus later, je bent wel verzekerd geweest. De verzekeraar heeft risico gelopen en daar betaal je voor. Dat er achteraf niets is gebeurd en dat het een beetje stom voelt om achteraf nog premie te gaan voldoen, jammer, maar dat heeft er niets mee te maken. Ook het feit dat je negen maanden moet wachten op informatie is jammer, maar heeft er niets mee te maken, waarbij ik het eens ben met bovenstaande posters dat je in dat geval ook zelf wel enig initiatief had mogen ontplooien.

• sinned
Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 09:54:
Ik zie het probleem eigenlijk niet en vind de topictitel misleidend. Het is bekend dat elke Nederlander met ingang van 1-1-2006 verplicht was verzekerd volgens de nieuwe Zorgverzekeringswet. Dat is zo ongeveer in elke krant en op elk nieuwsbulletin te zien geweest. Het is ook logisch, met een beetje gezond verstand, dat je vanaf 1-1-2006 niet gratis verzekerd bent. Ook al krijg je de papieren dus later, je bent wel verzekerd geweest. De verzekeraar heeft risico gelopen en daar betaal je voor. Dat er achteraf niets is gebeurd en dat het een beetje stom voelt om achteraf nog premie te gaan voldoen, jammer, maar dat heeft er niets mee te maken. Ook het feit dat je negen maanden moet wachten op informatie is jammer, maar heeft er niets mee te maken, waarbij ik het eens ben met bovenstaande posters dat je in dat geval ook zelf wel enig initiatief had mogen ontplooien.
Dank voor alle reacties. Ik heb wel degelijk eigen initiatief getoond, ik heb geregeld gemaild met de betreffende afdeling van mijn zorgverzekeraar. het enige antwoord dat ik ontving was dat ze nog geen bericht hadden ontvangen van de Duitse verzekeraar en dat ze tot die tijd niet mochten incasseren.

Bovendien ben ik degene geweest die elke keer de eerste stap heeft gezet, ik heb ruimschoots van te voren aangegeven te gaan verhuizen, ik heb de verzekering op de hoogte gebracht van mijn aanmelding bij de Duitse verzerkeraar etc. Ik vindt dat ik voldoende heb gedaan.

Ik vindt het wel treurig dat een buitenlandse verzekeraar de zaken eerder op orde krijgt dan mijn eigen verzekering.

[ Voor 13% gewijzigd door sinned op 21-08-2006 20:15 ]

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-10 10:25
Heb je sinds januari nog een krant gelezen of Nederlands journaal gezien? Ik denk dat 16 miljoen Nederlanders het afgelopen halfjaar wel enige problemen hebben gehad met hun zorgverzekering. Ik had in mei pas alles op orde. En jij bent nog een speciaal geval, dus die negen maanden verbazen mij niet. Of dat normaal is of zou moeten zijn is een andere discussie. Vergelijken met een bestaand en lopend systeem in Duitsland is wel erg makkelijk.

Get a life, and deal with it.

• sinned
martin2005 schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 09:16:
Heb je sinds januari nog een krant gelezen of Nederlands journaal gezien? Ik denk dat 16 miljoen Nederlanders het afgelopen halfjaar wel enige problemen hebben gehad met hun zorgverzekering. Ik had in mei pas alles op orde. En jij bent nog een speciaal geval, dus die negen maanden verbazen mij niet. Of dat normaal is of zou moeten zijn is een andere discussie. Vergelijken met een bestaand en lopend systeem in Duitsland is wel erg makkelijk.

Get a life, and deal with it.
Uiteraard heb ik dit wel gelezen, bij een aantal personen is het in mei in orde gekomen, dat had er dan mee te doen omdat ze toch nog een andere ziektekostenverzering hebben genomen. Ik ben bij dezelfde verzekering gebleven!

Hoezo get a life, en waarom zou ik niet mogen aangeven dat een Duitse verzekeraar (waaraan ik niet niets premie afdraag) snelle de papieren in orde heeft dan mijn Nederlandse verzekeraar,
Deze verdragen zijn allemaal in eurpees verband vastgelegd, dus ik snap je probleem van de vergelijking niet.
Pagina: 1