Hoge temperaturen, zit ik binnen de limieten?

Pagina: 1
Acties:

• astute
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
Ik heb een redelijk uitgebreid systeem.
Nu was ik al een tijdje van plan om mijn PC eens flink stiller te maken dus hiervoor heb ik verschillende producten aangeschaft.
Hierdoor worden systeem onderdelen van mijn PC wel flink warmer.

Ik heb op mijn X2 4400+ S939 een Zalman Fatality FS-C77 geschroeft en daarnaast een pasieve Silentmaxx voeding. Mijn moederbord heeft een passief koelblok gekregen (Nforce chipset op een MSI bordje). Mijn videokaart krijgt binnenkort een condor. Maar die is nog besteld.

Ik heb een tijdje Everst laten draaien om in de gaten te houden hoe warm mijn PC wordt.
Ten eerste ben ik een beetje in de war met de resultaten. Everest geef 3 temperaturen aan voor de CPU. Een algemene CPU temperatuur, en 1tje voor de 2 cores.
Bij idle met de kast dicht ligt de temperatuur van de CPU zo tussen de 50 en 55 graden.
En de temps van de 2 cores liggen er net iets onder. 1 a 2 graden.
Zodra ik mijn CPU 100% belast met Prime95 dan geeft everest een gemiddelde van 63 a 64 graden aan maar liggen de 2 cores rond de 69 a 70 graden.

Eventueel zie het logfile van Everest: http://www.astute.nl/log_astute.html

Hier kan je ook GPU, en CPU temperaturen zien.

Verder, een ander vraagje, een hardeschijf, 500GB van WesternDigital. Is het normaal dat deze 50 graden wordt als hij flink beschreven/mishandeld wordt?

(overigens, airflow in de kast is aardig, 3 120mm fans voor, 1 x 120 mm fan achter, en 1 x 80mm fan bovenop in een CoolerMaster Stacker kast)

Pickle Rick!

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:34
astute schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 18:09:
Ik heb een redelijk uitgebreid systeem.
Nu was ik al een tijdje van plan om mijn PC eens flink stiller te maken dus hiervoor heb ik verschillende producten aangeschaft.
Hierdoor worden systeem onderdelen van mijn PC wel flink warmer.

Ik heb op mijn X2 4400+ S939 een Zalman Fatality FS-C77 geschroeft en daarnaast een pasieve Silentmaxx voeding. Mijn moederbord heeft een passief koelblok gekregen (Nforce chipset op een MSI bordje). Mijn videokaart krijgt binnenkort een condor. Maar die is nog besteld.

Ik heb een tijdje Everst laten draaien om in de gaten te houden hoe warm mijn PC wordt.
Ten eerste ben ik een beetje in de war met de resultaten. Everest geef 3 temperaturen aan voor de CPU. Een algemene CPU temperatuur, en 1tje voor de 2 cores.
Bij idle met de kast dicht ligt de temperatuur van de CPU zo tussen de 50 en 55 graden.
En de temps van de 2 cores liggen er net iets onder. 1 a 2 graden.
Zodra ik mijn CPU 100% belast met Prime95 dan geeft everest een gemiddelde van 63 a 64 graden aan maar liggen de 2 cores rond de 69 a 70 graden.

Eventueel zie het logfile van Everest: http://www.astute.nl/log_astute.html

Hier kan je ook GPU, en CPU temperaturen zien.

Verder, een ander vraagje, een hardeschijf, 500GB van WesternDigital. Is het normaal dat deze 50 graden wordt als hij flink beschreven/mishandeld wordt?

(overigens, airflow in de kast is aardig, 3 120mm fans voor, 1 x 120 mm fan achter, en 1 x 80mm fan bovenop in een CoolerMaster Stacker kast)
lijkt alsof je cpu koeler niet optimaal contact maakt, zit er veel koelpasta op ? een 2/4 of 3/4 rijstkorrel is al genoeg.

mvg,
Yori

edit: je temps zijn wel aan de hoge kant voor een A64 !

• astute
De koeler draait wel op 5 volt

Koelpasta is goed.

[ Voor 26% gewijzigd door astute op 20-08-2006 19:13 ]

Pickle Rick!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Ik zou je ventilator dan toch maar wat sneller laten draaien. Officieel mogen de snellere X2's maar 65 graden worden volgens mij!

SRK35ZS-W

• astute
Mja, dingetje is, alleen de cores los komen boven de 65 uit. Als ik verder in mijn bios check, is het ook 65 en niet 70.

Pickle Rick!

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:34
maakt je koeler wel goed contact ?

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
astute schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 19:19:
Mja, dingetje is, alleen de cores los komen boven de 65 uit. Als ik verder in mijn bios check, is het ook 65 en niet 70.
Maar een graadje of 35-40 zou veel normaler zijn, vooral nu het weer ook niet zo warm is.

SRK35ZS-W

• astute
Scooper schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 19:27:
[...]

Maar een graadje of 35-40 zou veel normaler zijn, vooral nu het weer ook niet zo warm is.
Vergeet niet dat het in de kast aardig warm is.
Ik heb 12 hardeschijven in mijn kast, een passieve Silentmaxx voeding en 2 videokaarten.
Verder waren deze metingen van gister toen het in mijn kamer zo een 30 graden was.

Pickle Rick!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik zou serieus gaan nadenken over een paar stille casefans van Papst,Synstche of Nexus. Zelfs al zou er maar een beetje airflow zijn zou het al een stuk beter zijn voor al je temps! Je hd's zullen ook wel warm worden en over je CPU zou ik me echt zorgen maken als ik dat zo zie.

• martijn-
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-02 18:56
Scooper schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 19:27:
[...]

het is wel een dual core die worden wat warmer, mijn 4600+ zit rond de 43 graden idle en word stressed rond de 59 graden.

[ Voor 36% gewijzigd door martijn- op 20-08-2006 19:47 ]

• astute
TEAMIKKE schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 19:44:
Ik zou serieus gaan nadenken over een paar stille casefans van Papst,Synstche of Nexus. Zelfs al zou er maar een beetje airflow zijn zou het al een stuk beter zijn voor al je temps! Je hd's zullen ook wel warm worden en over je CPU zou ik me echt zorgen maken als ik dat zo zie.
Die zitten er dus in. Hoewel ik dus om het geluid een beetje in toom te houden ze allemaal op 5 volt heb gezet.

Pickle Rick!

Pagina: 1