Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Simpel en goedkoop vuurvliegje

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag een simpel en goedkoop schakelingetje maken om een beetje een vuurvliegje-in-een-fles effect te krijgen. Simpel omdat het klein moet blijven, goedkoop omdat ik er _veel_ van wil maken.

Ik wil veel kleine flesje maken met daarin een bewegend/flikkerend lichtje, en die allemaal langs m'n oprijlaan neerzetten (die is nogal lang en donker, vooral dalijk in de winter)

Eerst zat ik dus te denken aan een schakeling om een ledje wat te laten flikkeren, maar dat leek me al snel te groot worden (om het een beetje random te houden), dus vervolgens was het plan om de boel (ledje + schakeling) op te hangen en te voorzien van een trilmotortje die periodiek aanspringt. Die heb ik namelijk nog een berg liggen.

Nu ben ik geen superheld in electronica, dus bij deze de vraag om meedenken :) ik heb eigenlijk het volgende bedacht:
Afbeeldingslocatie: http://www.rikkertkoppes.com/tests/svg/svgcommentfallback.php?cid=267
ledje brandt continu door de weerstand, cap laadt op, zodra er genoeg spanning over staat, slaat de zener door en loopt de motor effetjes, de hele boel gaat bewegen, slingert wat na en zo en krijgt na verloop van tijd weer een zwieper van de motor.

gaat dit werken zo? misschien zijn er nog compleet andere ideeen? het moet dus echt vooral superbasic worden. De hele boel gaat trouwens gevoed worden door een zwakstroomdraadje langs m'n pad, iets van 5 volt ofzo.

Verwijderd

Misschien hier eens kijken : http://wwww.circuitsonline.net/circuits/ ze hebben er ook een uitgebreid forum dus wie weet zit er wat tussen.

Leuk idee die 'vuurvliegjes' :)

Verwijderd

Zodra de zenerspanning overschreden wordt, komt er op het motortje (voedingsspanning - zenerspanning) te staan, en dat blijft zo. D'r zal dus weinig bewegen.
Met een UJT zou je al wat meer kunnen doen. Da's een transistor die spert, zolang de spanning op de basis lager dan een bepaald peil is. Eens dat peil overschreden, gaat hij volledig in geleiding.
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.be/prosje/UJT.png
Hier een principeschema. De waarden van de linker weerstand en condensator bepalen de frequetie. Verder kan ik er weinig zinnigs over zeggen, want het is eeuwen geleden dat ik nog zo'n ding in mijn handen heb gehad. Ik hoop maar, dat ze nog verkrijgbaar zijn...

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
@pros: wow, nog nooit van gehoord. Het nadeel lijkt me wel dat ze zo héél regelmatig knipperen (voor zover ik er info van vind).

@TS: Een zener is geen diac. Als het zou zijn als een diac, dan slaat ie door bij een bepaalde spanning, en blijft ie geleiden tot de spanning weer ferm gezakt is. Diac's bestaan maar in een soort, die slaan door boven de 30V, dus kan je ws niet gebruiken.
Maar als je je weerstandje bij de motor laagohmig neemt, en de zener weglaat, dan zal je ws wel het gewenste effect bereiken, dat het motortje nu en dan aan het draaien geraakt, maar je moet er eens mee experimenteren (of het motortje niet oververhit en dergerlijke).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

naftebakje schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 20:37:
@pros: wow, nog nooit van gehoord. Het nadeel lijkt me wel dat ze zo héél regelmatig knipperen.
Daar valt iets aan te doen, maar dan wordt de schakeling weer ingewikkelder en kostbaarder. Een LDR in serie met de 100k-weerstand bv. die het gedrag van zijn mede-vuurvliegjes in de gaten houdt. Anderzijds: zou die regelmaat opvallen als mophor --zoals hij schrijft-- een "boel" van die dingen naast z'n oprijlaan wil plaatsen? Ze werken immers allen op een andere frequentie, als je wat variatie in de componenten aanbrengt.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hoewel het misschien niet heel cheap klinkt en je er wel wat meer moeite in moet steken: Al eens aan een microcontroller gedacht? Een ATTiny13 kost tegenwoordig slechts iets meer dan een euro en je kan er verrekte veel random effectjes in kwijt, je kan er zelfs meerdere ledjes aanhangen om zo net te doen alsof het vuurvliegje ook daadwerkelijk door het glas heen en weer bounced.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Topicstarter
als het motortje met regelmatige tussenpozen draait is het niet zo'n heel groot probleem, de trilling (slingering) die je dan krijgt wordt er toch wel onregelmatig genoeg door, zodat het geheel wel ok lijkt, ledje brandt dan gewoon continu.

Goedkoop is echt de belangrijkste voorwaarde, belangrijker nog dan het aantal componenten. Dus als een simpel ic (555 zit ik nog aan te denken) de boel vergoedkoopt, zal ik dat zeker niet nalaten. Heb alleen veel te weinig ervaring om te ontwerpen naar kosten :) (een schakeling met een 555 die knippert kom ik wel uit. Ik wil het echt niet boven de euro per dingetje uit laten komen (denk aan ~50 van die dingen)

@Sprite: ik vermoed dus dat het handiger is om het geval echt door het glas te laten bouncen door ze met een pagermotor steeds een zwieper te geven

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2006 07:57 ]

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Sabbi

je denkt aan mij.

http://www.hiddenmickeys.org/Imagineering/Fireflies.html

Dit zijn wel leuke, kan je in de bomen hangen...

Verder wil je echt geen ledjes gebruiken, zelfs de warmwitte zijn nog veels te kil. Beter gewoon een minigloeilampje.

[ Voor 33% gewijzigd door Sabbi op 21-08-2006 10:59 ]

Verwijderd

Zoals eerder gezegd, een zener gaat alles geleiden boven zijn drempelspanning, en dus zal je condensator gewoon nooit boven de zenerspanning raken (motor wil condensator ontladen, maar gaat niet omwille van de zenerspanning) enz enz. Je moet een schakeling hebben die vanaf een bepaalde drempel de C ontlaad tot nul.

Kijk es naar de solar engine van beam robots. Die doen net wat jij zoekt, de meeste maken gebruik van een (moeilijk verkrijgbare) 1381 ofzo, maar kan je ook met een zener of enkele leds oplossen (bepaalt de drempelwaarde)

Good luck

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 23:11
Je kan het effect van onregelmatig knipperen met een simpele en goedkope schakeling maken: bouw gewoon een stuk of 4 RC oscillatortjes (1 weerstandje, 1 condensatortje en 1 schmitt-trigger input NOT-poortje), en knoop de outputs van deze oscillatortjes aan elkaar via wat digitale poortjes (AND, NAND, XOR is prima bruikbaar). Elke RC oscillator moet wel een andere frequentie maken, op de uitgang krijg je dan een onregelmatig mengproduct van de frequenties van de oscillatoren.

Zo'n schakeling moet je in principe voor een halve euro wel kunnen bouwen, als je wat oplet waar je onderdelen koopt.

Verwijderd

Topicstarter
de solar engine ken ik ja, is idd een optie die ik nog niet direct hierbij had bedacht.

de truc van subsonik vind ik ook wel wat, daar ga ik eens mee experimenteren, want ik heb nog wel het eea daarvoor liggen, alleen per 6 schmitt op een chip, da's wat te fors, maar er zullen er ook wel wat kleinere zijn (3 zou leuk zijn, heb je er 1 met 8 pootjes, beetje leuk de rest eraan solderen en het lijkt nog ergens op ook)

• Lucky Luke 008
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-05-2024
wat wil je met een solar engine als die dingen in het donker aan moeten zijn?
overdag zie je ze toch niet lijkt me zo?

trouwens, erg nauwkeurig is een gewoon knippelichtje niet. dus als je er 10 van naast je oprijlaan hebt staan word het vanzelf asynchroom.

en ik had nog ergens een knipperlichtje gezien wat ook werd gebruikt in van die reclamebordjes-met-knippeled. werkte op één 1,5V penlight en ging een jaar mee ongeveer (nee, geen grap, een jáár op 1 penlight, dus geen kabels meer nodig en ook niet elke dag de batterijen herladen/vervangen) (was best wel een simpel schakelingetje. als ik me goed herrinner 3 transistoren, 3 condensatoren en een handje weerstandjes, en een led natuurlijk)
als je er daar 10 oid van hebt zullen ze echt niet allemaal tegelijk knipperen. en als ze dat al doen zal dat toch niet langer dan een paar minuten duren...

en met 10 krijg je dan een beetje het effect als of er telkens random 1 tot 10 led's van de 10 aan gaan. (terwijl het eigenlijk 10 losse schakelingen zijn)

trouwens, LED's gaan prima. maar geen witte, dat is vrij hard licht. beter gele (extra felle dan wel. in zo'n water-clear behuizing zegmaar, 20.000 mcd oid)

of wil je niet dat er af en toe een of meerdere lichtje oplichten (asynchroom dus), of wil je dat een lichtje met een variable frequentie knippert (waarbij de frequentie telkens varieert)?

dat geeft wel ongeveer hetzelde effect als het er meerdere zijn, en het eerste is wat simpeler te bouwen...

Verwijderd

Die "solar engine" was enkel bedoeld als principeschakeling voor het plots ontladen van de condensator wanneer een bepaalde drempelspanning bereikt wordt, niet om in zonlicht te gebruiken...

Zoals subsonik zegt is ook een mooie oplossing, kan je leuke effecten mee krijgen.
Oscillatoren kan je dan ook weer door externe factoren beinvloeden, bv een ldr of NTC ofzo, ik roep maar wat.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2006 18:00 ]

• Lucky Luke 008
waarschijnlijk kan je de ocilator van dat knipperlichtje wat 1 jaar met 1 batterij doet ook wel beinvloeden met een LDR oid. dan word die ook heel erg random, heb je geen kabels nodig en hoef je maar 1x per jaar nieuwe batterijen te plaatsen.

het enige nadeel van dit knipperlichtje is dat het batterijen écht totaal leeg maakt. Dus oplaadbare batterijen gaan daar aan stuk. Alleen doet het toch zodanig lang met een batterij dat onoplaadbare batterijen beter zijn (minder zelfontlading). En het voordeel van dit nadeel is weer dat het lampje nog werkt op batterijen waar andere apparaten/aparaatjes al niks meer mee kunnen...

zal ik het schematje opzoeken? heeft ooit in een elektuur halfgeleidergids gestaan... (nee, niet als grap)

Verwijderd

Topicstarter
Graag,

ik zat ook nog even te denken, ipv die laatste and poortjes van subsonik, kan ik er natuurlijk ook meerdere ledjes inzetten, die ieder met hun eigen frequentie knipperen. Dan krijg je ook nog een plaats verschuiving en intensiteits verschillen (afh van hoeveel ledjes op hetzelfde moment branden).

Batterijen of voeding weet ik ook nog niet, als het allemaal een jaar werkt op een penlight dan lijken me batterijen wel handiger

Als flesjes eromheen gebruik ik denk ik lichtgroene flesjes, die heb ik namelijk nog staan. Erin denk ik een combinatie van groene en gele ledjes dan.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Is dit niet zo'n standaartschakeling waar iedereen vroeger de NE555 voor gebruikte?
Ik vind een complete uC wel als overkill klinken...

U vraagt, wij antwoorden.

• Lucky Luke 008
een compleet uC is overkill voor dit
'k zal eens dat schematje opzoeken...

Verwijderd

MeMoRy schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 12:13:
Is dit niet zo'n standaartschakeling waar iedereen vroeger de NE555 voor gebruikte?
Ik vind een complete uC wel als overkill klinken...
Een NE555 is ook overkill als je met een 74HC een stuk of 4 oscillatoren kan maken :P

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Sabbi schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 10:56:
http://www.hiddenmickeys.org/Imagineering/Fireflies.html

Dit zijn wel leuke, kan je in de bomen hangen...

Verder wil je echt geen ledjes gebruiken, zelfs de warmwitte zijn nog veels te kil. Beter gewoon een minigloeilampje.
Dat klinkt leuk, maar die gebruiken een mini-ventilator voor het rondspringen en ik denk dat je dan ver boven die ene euro die TS wil uitgeven zit.

Ik wil trouwens graag een filmpje zien van een oprijlaan met 50 vuurvliegjes-in-een-fles tegen de tijd dat het klaar is, het idee klinkt erg stoer :)

Overigens: TS, heb je ook gedacht aan diefstalbeveiliging? Als ze eenmaal klaar zijn, ga je ze dan vast zetten, of zit er een hek voor je oprijlaan? Misschien nog niet direct waar je aan denkt nu, maar wel iets om rekening mee te houden lijkt me :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Lucky Luke 008
kan de schakeling die 1 jaar meeging op een 1,5V batterij niet meer vinden :(

maar ik heb er nu een die 3 jaar (of, met een iets mindere lichtopbrengst 12 jaar) lang mee gaat op een alkalinebatterij (volgens de omschrijving. zal wel weer minder zijn, maar ach)
deze werkt met een 9V blok (alkaline, met zink kool gaat het korter mee. (zink kool is ook goedkoper)

zal eens een fototje van maken (geen scanner op deze PC)

werkt met een 4007 IC, 3 weerstandjes van 1M, 1 van 10M en 1 van 1K + 1 van 220 ohm of 1K (met 220 ohm flitst de led feller, en gaat de batterij 3 jaar mee, met 1K flitst de led minder fel, maar gaat de schakeling 12 jaar mee)

verder toegepast 330 nF , een 1n4148, een led (duh) en een FET (BS170)

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Als je nog wat oude starters hebt liggen (die van die je in de meterkast draait) dan kan je supersimpel een knipperschema maken. Sluit deze in serie aan op een je voeding en je hebt een knipperlicht. Het lastige alleen is dat je wel een gloeilampje moet gebruiken voor een goed effect... Ik heb zo voor mn werk een soort nepbrandje gemaakt door er ook een speakertje aan te hangen die elke keer tikt zodat het lijkt alsof er fik is :P

http://www.epanorama.net/circuits/simpleflasher.html

• Lucky Luke 008
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/superzuinigeLEDflasher.JPG

deze doet het dus 3 (of 12) jaar met 1 9V blok (alkaline)
wss iets van 1-4 jaar met een zink-kool blokje.

[ Voor 98% gewijzigd door Lucky Luke 008 op 23-08-2006 13:47 . Reden: jpegje van gemaakt ]

Pagina: 1