Oude hardeschijf wel herkent door bios niet door win xp

Pagina: 1
Acties:

• MelvinvdC
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-09-2025
Ik wil graag data van een oude hardeschijf (type Quantum ProDrive LPS 525 MB uit een oude Compaq 80486 computer) overzetten naar mijn huidige PC met Windows XP.

Het probleem is dat Windows XP de hardeschijf niet herkent terwijl de BIOS dit wel doet, ik kan zelfs opstarten vanaf de Quantum (loopt uiteraard na het laadscherm van Windows 95 vast maar toch).

Ik kan nergens in de bios instellingen vinden voor de hardeschijf en op het forum kon ik helaas ook niemand vinden met hetzelfde probleem.

Weet iemand hier mischien een oplossing voor?

Huidige PC:
Intel Pentium 4 2.4Ghz
ASUS P4B533 moederbord
Western Digital 80 GB hardeschijf.
Bvd!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Er is een verschil tussen herkennen en een letter toekennen.

Wordt de schijf gezien in apparaatbeheer? Zo ja dan zal windows geen letter hebben toegewezen, dit kan je via schijfbeheer doen.

Invoegen doe je zo!

• MelvinvdC
Bedankt voor je reactie, hardeschijf wordt inderdaad ook niet herkent in apparatenbeheer, onder 'Disk drives' staat alleen de Western Digital. Had ik er inderdaad even bij moeten vermelden dus bij deze.

[ Voor 7% gewijzigd door MelvinvdC op 20-08-2006 15:30 ]

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:27
Heb je al via een knoppix-cd geprobeert ?
Dan kan je een dos omgeving crëeren.

gewaarwordingshorizon

• Diederik
  • Niet online
MelvinvdC schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 15:29:
Bedankt voor je reactie, hardeschijf wordt inderdaad ook niet herkent in apparatenbeheer, onder 'Disk drives' staat alleen de Western Digital. Had ik er inderdaad even bij moeten vermelden dus bij deze.
Misschien heeft het te maken met UDMA ondersteuning, welke chipset heb je?

Overigens is de Knoppix optie ook een aardige, weet alleen niet of dat goed gaat met NTFS.

Invoegen doe je zo!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:47
Als je de data terug wilt dan kan je toch in dos alles overzetten of met ghost?!

• Diederik
  • Niet online
In dos heb je geen NTFS ondersteuning en met ghost kan je alleen hele partities overzetten en moet je overschrijven.

Invoegen doe je zo!

• Ravefiend
  • Laatst online: 27-02 14:29

Ravefiend

Carpe diem!

_Diederik schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 15:59:
In dos heb je geen NTFS ondersteuning en met ghost kan je alleen hele partities overzetten en moet je overschrijven.
Eventueel kan je proberen een image te maken naar je andere harde schijf met behulp van Drive Image / Ghost / Acronis TrueImage / ... en dan met de image browser van het desbetreffende programma je data extracten in XP? ;)

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Heb je wel aan jumpertjes gedacht? Misschien doet ze het wel als slave of cable select.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:27
_Diederik schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 15:59:
TS heeft het over een 80486, dus voor het pentium en imho ntfs-tijdperk 8)
verder wil hij de Data.
dus een "oud" OS gebruiken lijkt me handiger.
Opstarten met een DOS bootDISK oid.

gewaarwordingshorizon

• MelvinvdC
Het probleem is dus inderdaad dat de "nieuwe hardeschijf" in NTFS formaat staat en de oude hardeschijf in, tja in het 80486 tijdperk, FAT16 ofzo (weet niet wat toen standaard was, ben van na die tijd). Weet iemand of dit normaal is onder winXP (dat hardeschijven in een zeer oude FAT niet meer leesbaar zijn)? Een image maken heeft dus geen zin, DOS ondersteund (voor zover ik weet) geen NTFS partities en een andere hardeschijf heb ik helaas hier niet liggen.

Jumper staat goed en UDMA ondersteuning zal ook wel goed zijn, anders kon ik natuurlijk niet opstarten vanaf deze schijf.

[ Voor 7% gewijzigd door MelvinvdC op 22-08-2006 04:06 ]

• sarcast
  • Laatst online: 23-02 10:20
Een image maken kan wel zin hebben, grote kans dat ghost de schijf wel ziet en er een image van trekt. Vervolgens kan je met een iso tooltje de data uit het image halen en overzetten naar je WinXP.

Volgens mij zou hij de schijf gewoon moeten herkennen tho.
Zou eventueel ook gewoon de 486 aan kunnen zetten en in een netwerk hangen. Kopieer je gewoon de dingen op die manier.

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Pagina: 1