M'n pc reboot willekeurig..

Pagina: 1
Acties:

• mavano
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09-2025
Ik gebruik mijn pc enkel en alleen voor het maken van muziek, maar heb sinds gisteren een zéér vervelend probleem, wanneer ik een (voor het systeem relatief zwaar) programma open (ableton live of pro tools m-powered bijv.), dan sluit mijn pc, nadat ik ong 5 á 15 minuten aan het werk ben, zich automatich af en herstart zich meteen weer. Wanneer ik niks open of een programmatje als iTunes, blijft mijn pc gewoon draaien. Het overkwam me overigens voor het eerst bij het kopieren van bestanden van mijn externe hd naar mijn interne hd.

Nadat mijn pc is gereboot, krijg ik na ingelogd te hebben telkns de melding dat windows is herstelt van een kritieke fout:

bccode : 1000007f bcp1 : 00000008 bcp2 : F78A7D70 bcp3 : 00000000
bcp4 : 00000000 osver : 5_1_2600 sp : 2_0 produkt : 256_1

ik heb al gegoogled, maar zonder succes. F78A7D70 gaf welgeteld 0 hits....

Ik heb afgelopen week mij processor vervangen van amd 3500 naar 4600 x2 (s939) Maar dit lijkt mij niet de boosdoener, de temperatuur blijft rond 45 á 50 graden zowel in windows als in de bios.

mijn systeem:

Nexus breeze 350 + nexus nx-3500 psu (350W)
MSI K8n neo2 platinum (s939)
AMD athlon64 4600 x2
2 x 512 mb Corsair twinx
Matrox Millennium p-650 -> 2x Iliyama 17" (dvi)
Hd (ide) hitachi
Hd (s-ata) Samsung
Hd (usb) Western digital (buss-powered)
DVD/rw NEC
Geluidskaart M-audio Fast Track Pro (usb buss-powered)

Heeft iemand enig idee?

Heel erg bedankt alvast!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:55
Heb je wel geformateerd toen je die CPU had geupgrade? Want je bent van single core naar dual core gegaan. En heb je reboot on error al uit staan? Zo niet:
  • Start » Instellingen » Configuratiescherm » Systeem » Geavanceerd tabblad » Instellingen bij 'Opstart- en herstelinstellingen' » 'De computer automatisch opnieuw opstarten' uitvinken.

The devil is in the details.

• Inuyasha
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-02-2024
Hahn schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 15:21:
Heb je wel geformateerd toen je die CPU had geupgrade? Want je bent van single core naar dual core gegaan. En heb je reboot on error al uit staan? Zo niet:
  • Start » Instellingen » Configuratiescherm » Systeem » Geavanceerd tabblad » Instellingen bij 'Opstart- en herstelinstellingen' » 'De computer automatisch opnieuw opstarten' uitvinken.
Idd, dat laatste kan veel verhelpen. Nadat ik mn pc geformateerd en opnieuw geinstalleerd had, herstartte de pc ook telkens. Door dit uit te vinken, herstartte ie niet meer. :)

• mavano
Dank voor de snelle reacties!

Ik heb windows niet opnieuw geinstalleerd, de meningen schijnen daar nogal over te verschillen. Ik heb alleen de amd driver + amd optimizer geinstalleerd. Windows herkent hem ook als dualcore. Pro tools en ableton herkennen en maken ook gebruik van beide cores (zij het voor 10 minuten).

"De computer automatisch opnieuw opstarten" heeft altijd al uit gestaan.

Ik zie alles opnieuw installeren als "last resort" dus als iemand nog een tip heeft, dan zou ik dat graag eerst willen proberen. Zo niet, dan heb ik de komende week weer wat te doen.......

Ik neem overigens aan dat het terugzetten van een een back-up image van de c schijf niet voldoende is. (heb het nog niet geprobeert, ben als de dood dat hij tijdens het terugzeten uitvalt........)

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
mavano schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 15:49:
Dank voor de snelle reacties!

Ik heb windows niet opnieuw geinstalleerd, de meningen schijnen daar nogal over te verschillen. Ik heb alleen de amd driver + amd optimizer geinstalleerd. Windows herkent hem ook als dualcore. Pro tools en ableton herkennen en maken ook gebruik van beide cores (zij het voor 10 minuten).

"De computer automatisch opnieuw opstarten" heeft altijd al uit gestaan.

Ik zie alles opnieuw installeren als "last resort" dus als iemand nog een tip heeft, dan zou ik dat graag eerst willen proberen. Zo niet, dan heb ik de komende week weer wat te doen.......

Ik neem overigens aan dat het terugzetten van een een back-up image van de c schijf niet voldoende is. (heb het nog niet geprobeert, ben als de dood dat hij tijdens het terugzeten uitvalt........)
Je zoekt verkeerd op Google lijkt me. Als je naar de bccode code zoekt zie je dat deze foutmeldingen veel voorkomen. Via google kom je uit op sites zoals: http://www.experts-exchan...ems/WinXP/Q_20868877.html

[ Voor 3% gewijzigd door TweakerNummer op 20-08-2006 15:58 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:05
Helaas heb je aan experts-exchange over het algemeen niet veel maar hieraan waarschijnlijk wel:

"Thanks guys for all your help. I ran that mem checker and found a few errors. Turned out to be a problem with a trident 3d card. I disabled it and have had now reboots since. Thanks again guys."

Verder zie je veel mensen met RAM problemen die deze foutmelding krijgen.
Veel succes ermee !

• mavano
TweakerNummer schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 15:56:
[...]

Je zoekt verkeerd op Google lijkt me. Als je naar de bccode code zoekt zie je dat deze foutmeldingen veel voorkomen. Via google kom je uit op sites zoals: http://www.experts-exchan...ems/WinXP/Q_20868877.html
de BCCODE n BCP1 komen idd veelvuldig voor, de BCP3 code is degene die bij iedereen op internet anders is. (en dus het probleem duidt?) Die bcp3 is echt niet te vinden...

• mavano
Alex3305 schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 16:10:
Helaas heb je aan experts-exchange over het algemeen niet veel maar hieraan waarschijnlijk wel:

"Thanks guys for all your help. I ran that mem checker and found a few errors. Turned out to be a problem with a trident 3d card. I disabled it and have had now reboots since. Thanks again guys."

Verder zie je veel mensen met RAM problemen die deze foutmelding krijgen.
Veel succes ermee !
kheb memtest uitgevoerd, gaf geen fouten...

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:05
Jammer overigens heb ik ook veel gelezen dat het bij mensen voorkomt die hun systeemconfiguratie hebben aangepast. Misschien toch een reinstall doen ? Ben je wel een dagje kwijt maar dan ben je ook helemaal klaar..

Overigens lijkt het toch een memory probleem, misschien dat de proc niet lekker kan werken met jouw memory. Dit denk ik mede omdat BCP3 willekeurig is en omdat het elke keer voorkomt als je een zwaar programma draait.

Wat je zou kunnen kijken is zo'n programma opstarten en tegelijkertijd Task Manager laten lopen, en kijken hoever je geheugen volloopt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en veel succes ermee !

• mavano
Mijn probleem is helaas nog steeds niet verholpen.....
Dingen die ik geprobeerd heb zijn:

- Windows opniew geinstalleerd, met laatste drivers (ook bios) -> geen verschil
- Geheugen getest met met memtest86 & windows memory diagnostics -> geen fouten
Geheugen in alle slots en alle combi's geprobeerd, SOMS werkt het een tijdje met
één module, maar meestal niet, dit geldt voor beide modules, maw: er zit geen
systeem in.......
- Oude processor teruggezet -> geen verschil

Overigens haal ik die 10 minuten vaak ook niet meer, soms al tijdens opstarten van
programma begint 'ie te rebooten. En wanneer ik met taskmanager het geheugen
in de gaten hou bij het laden van programma's en/of audiosamples is er geen vast
punt te ontdekken.

Wanneer ik geen programma's draai kan ik hem als het moet een week aan laten staan.
Maar als ik dan pro tools laadt, en geen project open, processor load is dan 0 en ram
is ook niet echt vol geladen, reboot 'ie dus wel. Mijn Processor wordt ook nog steeds
niet te heet: 35 ~ 50 graden max.

Ik weet het niet meer..... :?

Dingen die het in mijn ogen nog zouden kunnen zijn

Geheugen kapot -> Ik begreep dat géén fouten bij memtest niet altijd wat zegt
Moederbord Kapot -> Niet te testen????
Voeding niet toereikend... Lijkt me niet, ik draai een krachtig maar karig systeem
Het lijkt me geen software probleem meer......

Iets wat me overigens is opgevallen is dat soms wanneer ik m'n pc opnieuw opstart,
het bios scherm mijn processor niet weergeeft......., Hij start echter altijd netjes op.

Het probleem nu, is dat wanneer ik nieuw geheugen aanschaf, het moederbord wellicht
de boosdoener blijkt te zijn, of andersom.... als dan mijn voeding de boosdoener blijkt,
kan ik een tweede syteempje gaan bouwen want ik ontkom bij een nieuw moederbord
ook bijna niet meer aan pci-e -> wordt een dure grap..... :(

maw

Iemand nog een idee........

Mijn dank is GROOT!

PS. Die macpro ziet er steeds aantrekkelijker uit...... :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door mavano op 31-08-2006 01:59 ]

• mavano
Update

Ik heb nog een keer mijn processor omgewisseld, probleem blijft bestaan.

Echter, iets wat mij nog niet was opgevallen is dat de errorcode nu anders is.

namelijk:

BCCode : 1000007f BCP1 : 00000008 BCP2 : 80042000 BCP3 : 00000000
BCP4 : 00000000 OSVer : 5_1_2600 SP : 2_0 Product : 256_1

Wellicht dat een van jullie hier iets mee kan.......?

Alvast bedankt

• LexIsLang
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-01 11:24
OK, Ik heb soortgelijke problemen met een ASUS MB. Ik heb maanden een goed werkend systeem gehad, maar sinds kort 'sudden' shut downs. Het gebeurd willekeurig, maar heb het idee dat inderdaad bij zwaarde programma's (wat geheugen betreft) de boel crashed. ASUS Tech support zegt dat het geheugen moet zijn, danwel Video kaart danwel de dual DDR modules. Ik heb een voeding van 400 watt, zou voldoende moeten zijn voor PD820 echter deze voeding is 20 pins, zou ik dan toch naar een 24 pins moeten? Hij heeft wel de 4 pins extra output die ook is aangesloten...

mijn vermoeden gaat naar de voeding...

Alex

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
voor de zekerheid je HD ook eens testen met een tool van de fabrikant...
En anders eens een andere voeding steken als test...
Mss de videokaart die te warm wordt of zo?

Anders weet ik het niet zo direct... 8)7

Simke

Verwijderd

Ontkoppel ook alle niet nodige apparaten eens, zoals je CDrom spelers etc.

Staat het voltage in je bios ook goed? En de andere settings?
Onderclock je PC desnoods eens een beetje (tijdelijk)

• mavano
Update

Ik kreeg ineens een ingeving (had ik als eerste moeten doen natuurlijk..)

Bios reset (met de de cmos jumper)

Hij heeft het 2 keer gedaan (2 uur ofzo viel hij niet uit, waarna ik hem dus zelf afsloot) De 3de keer was het weer raak, na 5 minuten al.....

Daarna:

CPU "undergeclockt" -> geen verbetering

Harddisks gecheckt. De Samsung (s-ata) gaf fouten. Geformateerd, geen fouten meer. Probleem bleef.

Alleen CD-Rom losgekoppeld (stroom en ide kabel) -> probleem blijft
Alleen Samsung hardisk losgekoppeld (stroom en sata kabel) -> probleem blijft

CD-rom en hraddisk losgekoppeld -> Hij lijkt het te doen!!!!!!!

Ik laat hem nog even een paar keer, een paar uur draaien. Als het geen fouten geeft, zal ik alleen de stroom kabels aansluiten. Als het dan weer níet werkt, dan is het dus een voeding probleem???????

Kan een voeding kapot zijn maar wel werken? Dat 'ie alleen minder stroom kan geven?
Zoals gezegd, als ik alles gewoon aansluit maar geen programma's draai, is 'ie nog nooit uitgevallen......

Of toch het moederbord??? (als het met stroomkabels alleen wél werkt) Lijkt me wel bizar, dan is dus zowel de s-ata als de secondary ide bus kaduk (hardisk op primaire ide bus werkt gewoon)

Als iemand nog een idee heeft, dan hoor ik het graag. Ik hou jullie iig op de hoogte :)

[ Voor 18% gewijzigd door mavano op 02-09-2006 15:40 ]

• mavano
Laat maar,

Na anderhalf uur: PIEP! en Biosscherm weer voor mijn neus...... :(

Voeding kan het probleem niet meer zijn. Als ik geen programma's draai doet 'ie het gewoon. Het is dus niet zo dat willekeurig de stroom ineens een fractie van een seconde wegvalt ofzo. Of dat gebeurt wel, maar tot een dusdanig niveau dat wanneer ik niks of een licht prograamma draai, hij niet uitvalt. Lijkt me wel heeeeel onwaarschijnlijk :?

Andere videokaart proberen gaat me dit weekend niet meer lukken.

Dusssss:

Geheugen is het niet (of zo moeten allebei stuk zijn....)
Voeding is het niet
CD-Rom is het niet
HD's zijn het niet
Pocessor is het niet (of ook hier moeten ze allebei stuk zijn....)

Moederbord of videokaart dus?

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

bakvis

Tweakers.Nerd

mavano schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 16:02:
Laat maar,

Na anderhalf uur: PIEP! en Biosscherm weer voor mijn neus...... :(

Voeding kan het probleem niet meer zijn. Als ik geen programma's draai doet 'ie het gewoon. Het is dus niet zo dat willekeurig de stroom ineens een fractie van een seconde wegvalt ofzo. Of dat gebeurt wel, maar tot een dusdanig niveau dat wanneer ik niks of een licht prograamma draai, hij niet uitvalt. Lijkt me wel heeeeel onwaarschijnlijk :?

Andere videokaart proberen gaat me dit weekend niet meer lukken.

Dusssss:

Geheugen is het niet (of zo moeten allebei stuk zijn....)
Voeding is het niet
CD-Rom is het niet
HD's zijn het niet
Pocessor is het niet (of ook hier moeten ze allebei stuk zijn....)

Moederbord of videokaart dus?
In princiepe zou het wel de voeding kunnen zijn, op het moment dat je zwaardere programma's gaat draaien gaat je proc, geheuge ed meer stroom verbruiken omdat ze dan meer in gebruik zijn. Meestal als de voeding de stroom niet kan leveren klapt de pc uit, maar ik zou eens een andere voeding testen.

Mijn Specs

Pagina: 1