Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

mono cellen met powerbank smart opladen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze mono cellen, nieuwste variant met 9000mAH

Afbeeldingslocatie: http://www.bateriestimex.com/obrazek.php?obrazek=produkty40cf10e6ad804.jpg

En ik heb sinds 2002 naar alle tevredenheid de powerbank smart snellader van GP, binnen een uur 2200mah volgeladen.

Afbeeldingslocatie: http://www.e-charger.com.pl/osc/images/PBsmart2000.jpg

In 2002 zaten er 1600mah bij het apparaat geleverd, in de loop der jaren heb ik 1800,2000 en nu dus 2200mah. En deze laad die op in een uur en 10 minuten, 1600mah deed die in 45 minuten.

Nu is mijn vraag zou het opladen van zo een mono cel er ook mee lukken (tuurlijk zal het wel wat langer duren), maar fysiek passen ze er niet in, nu wil ik er een connector inbouwen maar ik 4 mono cel houders op aan kan sluiten zodat ik deze toch hiermee kan opladen.

Iemand die kan bevestigen of het theoretisch mogelijk moet zijn, of dat ik toch iets over het hoofd zie.

Deze powerbank smart wordt niet meer verkocht en laad iedere batterij apart op en mbv een ledje geeft die aan of ze vol zijn ja of te nee, niet zoals bij de huidige powerbank smart dat de batterijen per 2 worden opgeladen.

Verwijderd

Vrees er een beetje voor, die lader heeft bepaalde ingebouwde controles om te testen wanneer zijn baterij vol is, en zo eventueel overladen te voorkomen. Er is volgens mij veel kans dat die controles niet meer werken bij dat type baterijen. Of toch niet echt goed in ieder geval, en dat zo je baterij overladen gaat raken, of dat ze helemaal niet volledig opgeladen gaan worden.
Ben wel niet echt een expert in die dingen. :)

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 10:27

BJD

De controle voor het overladen zal niet veel uitmaken, zolang je maar NiMH gebruikt, en je lader gebruikt een minus delta V controle. (Als een cel overladen wordt dan zakt de spanning over de cel iets in, als om de zoveel tijd de spanning over de cel meet kan je dus detecteren of hij volzit.)
Wat wel een probleem kan zijn is oververhitting. Dat ding is gemaakt om +/- 60 min aan te staan en bij die 9000mAh cellen zal dit aanzienlijk langer zijn. Als de lader goed is ontworpen zal dit geen probleem zijn. Waar je ook even rekening mee moet houden is de maximale laadstroom door de cellen.

[ Voor 21% gewijzigd door BJD op 20-08-2006 16:19 ]

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 20:28
Richt er een klein fannetje op. de nieuwere Powerbanks hebben vaak ook al een fan. Dit domdat het inderdaad erg snel heet kan worden. Had een Powerbank en daar was fan stil blijven staan en laden was klaar en haalde ze eruit mooi dat ik me vingers verbrand had. Tevens 1 batterij was al bol gaan staan (niet meer te gebruiken is gevaarlijk). Zollang ze koel blijven kan het wel mits hij gennoeg stroom kan trekken.

edit: meer dan 2 mono''s zou ik echt niet opladen... Daar is hij niet voor ontworpen voor zo''n capiciteit....
Kun je beter een snellader van de conrad nemen ofzo. Die zijn ook goed. Of een van Powerbank. Meer dan 1 vind ik al link.

[ Voor 22% gewijzigd door Cave_Boy op 20-08-2006 16:26 . Reden: Extra aanwijzing.. ]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:22

Epsilon

BJD schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 16:17:
De controle voor het overladen zal niet veel uitmaken, zolang je maar NiMH gebruikt, en je lader gebruikt een minus delta V controle. (Als een cel overladen wordt dan zakt de spanning over de cel iets in, als om de zoveel tijd de spanning over de cel meet kan je dus detecteren of hij volzit.)
Wat wel een probleem kan zijn is oververhitting. Dat ding is gemaakt om +/- 60 min aan te staan en bij die 9000mAh cellen zal dit aanzienlijk langer zijn. Als de lader goed is ontworpen zal dit geen probleem zijn. Waar je ook even rekening mee moet houden is de maximale laadstroom door de cellen.
De temperatuur van de later is echt geen probleem, na 60 minuten heeft deze natuurlijk allang evenwicht bereikt. Ook kan je na die 60 minuten een nieuwe set batterijen erin doen om op te laden, dus kan het zowieso.

Of het werkt? waarschijnlijk wel, want die laders werken bijna allemaal op die minus deltaV of Delta peak. Dan slaat de later gewoon af als de batterij vol is.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 20:28
Epsilon schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 16:26:
[...]

De temperatuur van de later is echt geen probleem, na 60 minuten heeft deze natuurlijk allang evenwicht bereikt. Ook kan je na die 60 minuten een nieuwe set batterijen erin doen om op te laden, dus kan het zowieso..
Waarom worden er dan steeds meer bij die super snelle opladers een fan ingebouwd? voor een beetje luchtcirculatie? Die fan is klein ok maar zorgt wel voor voldoende verkoeling.

Verwijderd

Topicstarter
De warmte van de batterijen krijgt het apparaat iig niet over zijn donder, want die mono cel ligt er langs. Ik ga het met eentje proberen. En zal hem in de gaten houden.
Pagina: 1