Block groote RAID Promise kaart

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jedi Lord
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 16:03
Ik heb nu een tijdje die Omgesoldeerde U66 in mijn bak hangen, werkt lekker :9

Maar mijn block grote staat op 64K, en op een FAT32 jeb je clusters van 4K.
Hebben die twee dingen iets met elkaar te maken ja / nee?

En wat is dan de meest optimale block setting, want echt suppersnel loopt ook weer niet, bij het openen van attachments duurt het erg lang (nee geen virusscanner) :)

Iemand enig idee?, en wat als je de block grote gaat wijzigen, ben je dan al de data kwijt of kan dat ding onthefly block grote wijzigen? zou wel :9 :9 zijn.

May the Force be with You instead of Bill

• Uitvreter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:50

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Ik weet niet of je het zo kunt veranderen, maar kleinere blocks maken je systeem volgens mij niet sneller. Per block heb je een bepaalde overhead van je disk I/O, en om dezelfde hoeveelheid data binnen te halen met kleinere blocks heb je dus meer overhead. Het zou je hooguit wat ruimte besparen op je disk.

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-05 16:26
Cluster grootte en block/chunk grootte hebben niets met mekaar te maken. Je moet de ideale combinatie zien te vinden die goed past bij jouw hardeschijven (ik neem aan dat je raid 0/1 striped gebruikt). De block grootte houdt namelijk in hoeveel data er naar elke schijf weg geschreven wordt. Dus als je 1024k weg schrijft wordt dit in block grotes van bv 64k naar je harddisk verstuurd als je dus 2 schijven hebt wordt er op elk 512k weg geschreven met een cluster groote van 4k. Vrij simpel dus. Onder linux heb ik hem bij mij (software matig) op 64k staan en dat werkt prima.

Magnat ( www.magnat.demon.nl )

• Jedi Lord
k draai inderdaar stripe, 2*20G ibm pluto 7200rpm 2mb cache :)

Maar passen er in een block (64K) nou meerdere clusters of niet?, want als dat niet kan heb je wel erg veel wasted space :(

Uitvreter, das wijzen de benchmarks ook inderdaad uit dat 64K (standaard) gemiddeld het best is, maar promise geeft zelf aan voor business 8 K te gebruiken en voor server en audio video 64K.
Ik doe inderdaad zelf server en AV use, maar ik wil gewoon het beste, dus vandaar deze vraag

• Jedi Lord
O ja Magnat, is dat niet een beetje te erg die plaatjes van je pc met die watergekoelde HD's, ik heb mijne op schuimrubber liggen, minder herrie :) :), en niet warm worden (critiek warm dus)

Leuke pics