Toon posts:

Van Composite naar 5.1

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wou graag wat meer overzicht creeren in mijn audio en video bestanden, dus heb ik besloten een mediacenter pc te bouwen. Dit is nu gelukt en als geluidskaart heb ik er een audigy 2 zs in zitten. Ik had nog een dvd speler met 5.1 over, dus leek het me mooi om die erop aan te sluiten dmv. dit kabeltje. link 1

Dit bevalt opzich prima maar ik mis nu toch een beetje de surround sound aangezien nu alles in stereo wordt afgespeelt. Nu zag ik op de site van logitech dit kastje. link 2

Als ik deze aansluit op mijn dvd speler en op mijn geluidskaart, heb ik dan een beetje fatsoenlijke surround sound? Ik kon nauwelijks info over dat ding vinden, dus ik dacht, dan doe ik het wel op got.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2006 13:45 ]

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:40

Nik

Je plaatst 2x dezelfde link...

Al aangepast. nee, dit geeft niet het effect dat jij zoekt. Kun je net zo goed je versterker op ProLogicII zetten. Imho moet je gewoon een goede kabel kopen.

Anders, moet je gewoon een SPDIF kabel / optische kabel halen. Post je geluidskaart en de achterkant van je versterker eens :?

[ Voor 34% gewijzigd door Nik op 20-08-2006 13:46 ]

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:24
De tweede pic, is dezelfde als de eerste. ;)

te laat O-)

[ Voor 15% gewijzigd door Cobb op 20-08-2006 13:46 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.tomshardware.pl/video/20031007/images/audigy2_zs_2.jpg

zo ziet de audigy eruit... de DVD speler kan ik zo ff niet voor de geest halen, maar het was best een cheapass ding van sony, maar met, voor mij, prima geluid. Morgen post ik er anders wel ff wat specs voor. het ding ligt nu ergens anders

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:08

Jag

Ik snap er helemaal niks aan. Wat sluit je nou op wat aan? Wat voor geluidsset heb je staan?

Je moet de digitale uitgang van je Audigy op je receiver aansluiten als je die hebt. En de digitale uitgang van je dvd speler op een andere ingang van de receiver. Verder snap ik niet wat je bedoelt :).

Edit: en composiet is een term die op een video signaal slaat, heeft niks met audio te maken.

[ Voor 13% gewijzigd door Jag op 20-08-2006 14:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Goed.. Ik heb een Media Center PC en een Sony Home Theater system waar (volgens mij, morgen weet ik het cker) alleen een rood/wit audio ingang in zit (ben de naam van dat type aansluiting ff kwijt)

nu heb ik dit kabeltje
Afbeeldingslocatie: http://www.yagoda.nl/yagoda-advertenties/images/Tulp%20-%20Jack%20Kabel/1.jpg

aangesloten, maar ik wil graag surround sound hebben, omdat ik niet voor niets 6 boxen bij die set heb. Dus ik vroeg me af ik een beetje resultaat zou krijgen als ik dit stekkertje zou gebruiken
Afbeeldingslocatie: http://www.logitech.com/lang/images/0/12087.jpg

hopelijk is het nu wat duidelijker. :P

Verwijderd

Kun je wat duidelijker zijn over de de typenummers van je Sony-setje en van je dvdspeler. We kunnen niet ruiken welke aanlsuitmogelijkheden die apparaten hebben.
En hoe heb je de boxen aangesloten dan? Hoe zijn de mediacenter en het sonysetje op elkaar aangelsoten?

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2006 17:54 . Reden: grammatica/spelling ]

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

dat gaat dus zo niet lukken. Zoals al eerder gezegd heeft de term composite hier ook niets te zoeken. Dit heeft met beeldoverdrag te maken niet met geluid :)

Daarnaast gebruik je dus de analoge 2 kanaals (stereo) suitgang van je dvd speler en die sluit je aan op je geluidskaart en je verwacht surround. Dat gaat dus nooit werken. Je kan dit alleen krijgen door

a. een digitale uitgang van je dvd speler te nemen en die op een decoder aan te sluiten. Echter kan dat niet op jou geluidskaart
b. als de dvd speler al een analoge 5 kanaals uitgang heeft deze te versterken via de geluidskaart. Echter heb je deze aansluitingen ook niet.
c. wellicht heeft je speaker setje een eigen decoder ? en dan zou je die kunnen gebruiken. Echter in de meeste gevallen is dit niet zo en zit dit in je geluidskaart

Verwijderd

Kijk 's naar dat plaatje: rechts gaan er 6 signalen in, en links komen er 2 signalen uit. Leuk ding om je 5.1 signaal terug te brengen naar 2.0. Voor alles boven Dolby ProLogic heb je toch echt een digitale ingang nodig, of een analoge ingang die die 6 signalen ondersteunt.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:45
Verwijderd schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 17:27:
Goed.. Ik heb een Media Center PC en een Sony Home Theater system waar (volgens mij, morgen weet ik het cker) alleen een rood/wit audio ingang in zit (ben de naam van dat type aansluiting ff kwijt)

nu heb ik dit kabeltje
[afbeelding]

aangesloten, maar ik wil graag surround sound hebben, omdat ik niet voor niets 6 boxen bij die set heb. Dus ik vroeg me af ik een beetje resultaat zou krijgen als ik dit stekkertje zou gebruiken
[afbeelding]

Uit een stereo signaal kun je nooit 5.1 halen. Wat er niet in zit, kun je er ook niet uit krijgen. Hoogstens Dolby Prologic.

Zoiezo is je topictitel niet echt duidelijk. Zoals al gezegd slaat composite op een videosignaal, en 5.1 op audio. Die 2 onderling omzetten wil niet echt ;)

Als je 5.1 (Dolby Digital / DTS) wilt vanaf je media PC naar je versterker heb je 3 opties:
- 5.1 vanaf geluidskaart naar je versterker. Je versterker moet dan een 5.1 input hebben (6x tulp meestal)
- Digitaal via coax naar je receiver: Je moet een digitale uitgang hebben op je geluidskaart en een coax in op je versterker
- Optisch: Beide kanten moeten een optische aansluiting hebben (toslink)

De hele audigy ZS heeft weinig nut mbt 5.1 enz, een (goedkopere) terratec geluidskaart MET optisch/coax out is handiger. De kwaliteit van de audigy ZS is veel minder relevant als je alleen digitaal alles doorstuurt De hele audigiy is voor z'n prijs lang niet zo'n goede kaart als je zou denken in die prijsklasse

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 17:27:

nu heb ik dit kabeltje
[afbeelding]

[afbeelding]

Ah, nu snap ik het. Je wilt je media center pc aansluiten op je Sony surround setje, alleen heeft die alleen maar een stereo ingang (rood/wit) en geen digitale ingang. Als je het typenummer geeft kunnen we even kijken of dat echt het geval is.

Dat kastje gaat iig niks opleveren. Dat is voor pc speaker setjes bedoeld om geluid uit alle speakers te krijgen als je computer alleen maar een stereo uitgang heeft, jij hebt een ander probleem (alleen maar een stereo ingang).
Wat je moet doen om surround geluid te krijgen is:
a) de digitale uitgang van je pc op de digitale ingang van je surround setje aansluiten, dan kan je echt dolby digital 5.1 geluid krijgen
of
b) aansluiten zoals je het nu hebt en dan je surround setje op dolby prologic (2) instellen. Dan maakt de receiver surround geluid van het stereo signaal. Maar dit is een minder goede oplossing dan a.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor de uitleg... ik dacht even een handige oplossing gevonden te hebben, maar niet dus :'(

Ik denk dat ik dan toch maar eens ga kijken naar een leuke 5.1 set voor me films...
jammer dat ze de Z-5300 uit de handel genomen hebben. Nouja.............

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

let dan wel even op dat je niet weer iets koopt wat je niet op elkaar aan kan sluiten. Ik zou je adviseren om een losse reciever te kopen. Je kan daar dan met digitaal in je geluidskaar en losse speler op aan sluiten. De reciever zorgt dan voor de decodering. Speakers eraan en klaar

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 22:28:
Ok, bedankt voor de uitleg... ik dacht even een handige oplossing gevonden te hebben, maar niet dus :'(

Ik denk dat ik dan toch maar eens ga kijken naar een leuke 5.1 set voor me films...
jammer dat ze de Z-5300 uit de handel genomen hebben. Nouja.............
Een andere surround set met digitale ingang is idd een oplossing, je kan ook alleen een receiver kopen en daar je huidige speakers en sub aanhangen (en dan later evt andere speakers kopen).

Je kan ook een 5.1 computerspeaker set kopen en die analoog (6 kanaals) op je pc aansluiten. Maar daarmee heb je dan alleen maar (software matig gedecodeerd) surround geluid van je pc.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:54
En je kunt nog de losse 5,25" bay van Creative aanschaffen, daarmee maak je van je Audigy2 ZS een Audigy2 ZS Platinum. De digitale ingang op de ZS kan ook als decoder werken waardoor je uiteindelijk gewoon 5.1 geluid hebt

• Jag

Jag

mad-dog schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 20:31:
En je kunt nog de losse 5,25" bay van Creative aanschaffen, daarmee maak je van je Audigy2 ZS een Audigy2 ZS Platinum. De digitale ingang op de ZS kan ook als decoder werken waardoor je uiteindelijk gewoon 5.1 geluid hebt
Wat heb je nou aan een digitale ingang? Het geluid komt uit de pc. Het probleem is dat zijn surround setje alleen maar een stereo input heeft. Met zo'n losse bay los je niks op.
Pagina: 1