Cyberspace (virtual community) sociaal isolement?

Pagina: 1
Acties:

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:46

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
De vele meelevende reacties op het overlijden van irrelevant, en mijn eigen gevoel hierover, doet mijn initieele mening over de 'in sociaal isolement rakende' internetter herzien.
Zoals ik er nu tegenaan kijk is de cyber-cowboy beslist niet in een sociaal isolement en al helemaal niet sociaal kreupel. Dit druist tegen al mijn eerdere meningen in. Is het blijkbaar zo dat de leden van een virtual community dichter bij elkaar staan dan bv buren in een irl straat? Komt dit doordat je de mensen veel zwaarder inschaalt op mening (karakter?) dan irl, waar uiterlijk en charisma een (oneerlijk?) groot deel van een relatie bepalen?

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

Ik denk dat het komt, doordat je op internet vooral mensen ontmoet die dezelfde hobby's en interesses hebben, daardoor staan ze dichter bij elkaar dan mensen die naast elkaar wonen, 1 ding hetzelfde hebben en voor de rest totaal anders zijn. Die stoten elkaar grotendeels af.

De mensen die je op internet ontmoet, zoals bijvoorbeeld hier, daarmee praat je voornamelijk over dingen die met computers te maken hebben.
Ik denk dat zeker 85% van alle tweakers dezelfde interesses hebben, buiten computers, bijvoorbeeld manga.

Mensen van bijvoorbeeld een voetbalclub zien elkaar bij voetbal, maar hebben over het algemeen daarbuiten niet dezelfde interesses.

Ik kom zelf ook op het message board van de band Placebo. Ook de mensen die daar komen delen over het algemeen dezelfde interesses en daardoor staan die toch dichter bij elkaar.

Ook omdat je elkaar verder niet of nauwelijks kent, sociaal gedrag e.d.
(uiteraard zijn er mensen die elkaar buiten GoT ook zien, maar dat zijn meestal kleine groepjes, en hier komen wel duizenden Tweakers)

Verwijderd

Met sociaal isolement word denk ik niet bedoeld dat je helemaal geen contact met mensen hebt.
In de echte wereld leer je met elkaar omgaan. Leer je hoe mensen reageren. En hoe jezelf reageert op dingen.
In cyberspace heb je dat niet echt. Je hoeft niet jezelf te zijn. Je kan je voordoen als een heel ander type. Je loopt ook heel veel ervaringen mis die je vormen, ervaringen die je alleen maar in de wereld kan opdoen.
Ik denk dat je op die manier moeillijker je plekje in de samenleving vind. Die speelt zich nl. niet alleen op cyberspace af.

Als je gewoon gezond leeft. Heb je eigen plekkie, je eigen vrienden (vaste, dus niet alleen textbased). En zou dit een hobby zijn die je erbij hebt. Net als iemand anders zijn verzamlingen heeft en naar meetings voor bijv. strandjutters gaat.

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ik denk dat zeker 85% van alle tweakers dezelfde interesses hebben, buiten computers, bijvoorbeeld manga.
Ik denk het niet. Manga...

(Hoewel ik het verband tussen manga en Tweakers niet zie, hebben Sandalf en ik het even gehad over het absurd duidelijke verband tussen interesse voor Beta-wetenschappen, Metal-muziek en Fantasy-literatuur. Dat is statistisch zeker significant. Iemand een goede theorie?)

Dat Internetten niet tot sociaal isolement leidt maar juist kan leiden tot nieuwe contacten in Real Life bewijst onze meeting van afgelopen zaterdag wel. :)

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:53

Elvhenk

Madam Mikmak

Ik zie cybergemeenschappen als een mooie toevoeging, het is gewoon extra. Op deze manier ontmoet je mensen die je anders niet binnen je eigen kring tegen zou komen (zo bleek mij overduidelijk afgelopen zaterdag *giechel*).
Aan de andere kant waak ik er altijd wel voor om niet helemaal kopje-onder te gaan in internet. Als ik merk dat ik teveel over internet etc. nadenk zonder online te zijn (zeer subjectieve invulling), dan neem ik gas terug. Ik wil niet dat het mijn gewone leven helemaal gaat overheersen.

Ik hou trouwens best van fantasy, niet van heavy metal en ben een uitgesproken alfa-miepje... ;)

Verwijderd

Sandalf en ik het even gehad over het absurd duidelijke verband tussen interesse voor Beta-wetenschappen, Metal-muziek en Fantasy-literatuur. Dat is statistisch zeker significant. Iemand een goede theorie?
Ik heb 2 jaqar natuurkunde gestudeerd en doe nu Medische biologie (vind ik ook onder de noemer beta vallen) en ik moet zegen dat ik eigenlijk nog nooit iemand ben tegengekomen met de muzieksmaak heavy metal en ook niet met een passie voor fantasy literatuur.

Ik weet niet waar je dat "statistisch significant op baseerd" maar mij lijkt het dat je je onderzoeksgebied iets moet verruimen, ipv na 2 personen je conclusies te trekken. Overigens zou je ook onderzoek moeten doen naar heavy metal/fantasy literatuur fans buiten de betaliefhebbers.

Verwijderd

Volgens mij hebben virtual communities verschillende sociale aspecten:

+ Je krijgt de kans om mensen te ontmoeten die uit een hele andere sociale/culturele achtergrond komen, of mensen uit een andere leeftijdsgroep, enz.
+ Mensen worden niet beoordeeld op uiterlijk, geslacht, leeftijd, geloof, enz. (meestal dan).
+ Positieve ervaringen in de virtual community kunnen onzekere personen aanmoedigen om zich ook in de "flesh & blood" community zekerder te voelen.
+- Anonimiteit, niemand in de virtual community weet wie jij bent tenzij jij dat zelf wilt (dit heeft zowel positieve als negatieve effecten).
- Groepsgeest, er wordt nergens zoveel geflamed en gescholden als in virtual communities; en je moet bij de "community" horen om niet door de gehaktmolen gedraaid te worden. Voor mensen die al sociaal niet erg sterk staan (onzeker zijn) kan dit een ramp zijn.
- Fysieke enzaamheid en isolement, na een avondje gezellig ircen of icqen zit je toch nog steeds alleen achter je pc; en dat is een schrijnend gevoel. Eens in de X maanden elkaar IRL zien is een beetje schraal tov. iedere dag op het net. Dit wil dus niet zeggen dat iedereen in een virtual community fysiek eenzaam is, maar bevorderlijk is het niet.
- Verslaving, de meeste virtual communities zijn op een of andere manier verslavend; waardoor je steeds meer tijd, aandacht en geld besteedt aan de "virtual" ipv. je "flesh & blood" community.

Hmm, ongetwijfeld ben ik nog wel iets vergeten, maar daar komen we nog wel op ;)

Verwijderd

Fysieke enzaamheid en isolement, na een avondje gezellig ircen of icqen zit je toch nog steeds alleen achter je pc; en dat is een schrijnend gevoel. Eens in de X maanden elkaar IRL zien is een beetje schraal tov. iedere dag op het net. Dit wil dus niet zeggen dat iedereen in een virtual community fysiek eenzaam is, maar bevorderlijk is het niet.
Onderzoek heeft uitgewezen dat het juist wel bevordelijk is voor je contacten in real life. Zo bevordert icq het contact tussen mensen in real life.

Verwijderd

We hadden een paar mogelijke verklaringen, hoewel (volgens mij) nog steeds niet echt genoeg vind om het statistische verband te verklaren:

Beta's zijn slim en metal en fantasy zijn intelligente vormen van entertainment.

Door dit vooroordeel willen beta's die een beetje intelligent over willen komen (wat toch door beta's vaak belangrijk gevonden wordt) erbij horen en passen zich aan en denken (onbewust) dat ze ook slim zijn omdat ze metal luisteren en fantasy lezen.

Beta's komen er eerder mee in contact doordat ze gewoon in een omgeving zitten waar het (metal en fantasy) veel gewaardeerd wordt.

Er zijn trouwens ook wel overlappen tussen metal en fantasy. Denk maar aan de metal band Blind Guardian die behoorlijk veel zingt over The Lord Of The Rings.

Maar ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat er NOG één of meerdere overkoepelende kenmerken zijn van metal, fantasy en betawetenschap die ze met elkaar verbinden...

Hmm nu ik nog ff nadenk denk ik wel een goede kandidaat gevonden te hebben:

Fassinatie voor het extreme en het onmogelijke! Het onmogelijke is natuurlijk het mooist en fassinerendst als het TOCH verklaard wordt, zoals in fantasy of SF. En extremen vind je natuurlijk veel terug in metal en fundamentele natuurkunde (natuurkunde van het HELE grote en van het HELE kleine worden vaak het tofst gevonden).

En misschien nog een psychologische reden: Beta's worden vaak gepest op de lagere en middelbare school, ze zonderen zich meer af en in hun pubertijd lossen ze dat op door trots te worden op het feit dat ze buitenbeentje zijn. Ze versterken dat gevoel van 'speciaal' zijn door zich af te scheiden van de massa door kleding te dragen en muziek te luisteren die door de massa op het eerste gezicht, gehoor verafschuwd wordt.

Nu heb ik ECHT geen redenen meer :) Iemand anders wel?

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:53

Elvhenk

Madam Mikmak

Doh, toch te veel toegeschreven aan het zijn van een beta hoor. Gepest worden is niet alleen hun voorrecht... en zo apart zien ze er nou ook weer niet uit... If you don't mind my saying so.

Verwijderd

Apoc2: Onderzoek heeft uitgewezen dat het juist wel bevordelijk is voor je contacten in real life. Zo bevordert icq het contact tussen mensen in real life.

Echt onderzoek, met een controlegroep die geen icq had?

Natuurlijk leg je nieuwe contacten met icq, en die ervaringen zou je in je RL ontmoetingen kunnen gebruiken. Anderzijds zit je op het moment dat je aan het icqen bent natuurlijk gewoon (in je eentje) achter je pc; zou je niet icqen, dan kon je die tijd voor RL contacten gebruiken.

Verwijderd

Je kunt toch niet ontkennen dat er een statistisch verband is tussen:
Fassinatie voor betawetenschappen, fantasy, metal, intelligent zijn, computers, gepest worden, en sociaal isolement...

Kortom het vooroordeel Nerd is toch ERGENS op gebaseerd...

Maar dit alles was wel een beetje off-topic. Ik denk zeker niet dat je sociale vaardigheden erop achteruitgaan als je je meeste tijd in cyberspace vertoeft. Je ontmoet misschien minder mensen in real life, maar je ontmoet denk ik wel meer mensen, die vaker dezelfde interesse hebben...
Toch denk ik dat je het gevaar voor VOLLEDIG isolement niet moet onderschatten... Contacten in real life hebben toch dingen die je NIET in cyberspace tegenkomt...
Het is een andere, en voor sommige dingen betere en voor andere dingen slechtere vorm van communicatie.

Verwijderd

In cyberspace praat je wat makkelijker over je gevoelens (ik dan). Het is ook wat trager dan praten (mailen, posten en chatten bedoel ik) dus je kunt iets langer nadenken over wat je zegt. En toch weer niet zo x-treem traag en formeel als een brief.

Daar staat tegenover dat je niet meer zo erg getraind bent in het herkennen van gezichtsuitdrukkingen, houding etc. Het is in real life toch wel handig als je aan iemands gezicht (enigszins) kan zien hoe die persoon zich voelt...

Verwijderd

Sandalf: Toch denk ik dat je het gevaar voor VOLLEDIG isolement niet moet onderschatten... Contacten in real life hebben toch dingen die je NIET in cyberspace tegenkomt...

Hear hear. De mens is een sociaal wezen, hij reageert op de miniemste veranderingen in zijn medemens (verandering in gezichtsuitdrukking, toon waarop iets gezegd wordt, gebaren, fysiek contact). In cyberspace vallen een hele hoop van deze aspecten weg, en die mis je (op den duur).

Deze aspecten kunnen wel "soft" en "onbelangrijk" lijken, ze zijn wel de basis voor een gezonde geest. Ontbreken deze aspecten te lang, dan wordt je automatisch depressief...

Verwijderd

Des te meer ik hier op GoT vertoef, des te meer ik optrek met vrienden IRL. De onderwerpen die worden aangesneden hier op GoT, kan je niet aansnijden IRL, simpelweg omdat iedereen dan door elkaar heen gaat roepen.

Op GoT en andere community's kan je rustig lezen wat iedereen ergens van vind..

En de discussie's gaan ook ergens over, niet altijd ergens in de GoT Kroeg, maar ja, dat is IRL ook zo.

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Grappig dat ik uit een aantal replies op kan maken hoe die personen denken en zijn in het echt (althans een klein beetje)
Neem sandalf nu, hij heeft een baardje en is van buitenaf gezien een echt fantasy en metal man.

Zelf vind ik metal wel leuk hoor, al luister ik ook gewoon house.
Fantasy vind ik weer wat minder, maar sf daarentegen wel weer leuk, al moet het ook wel goed geschreven zijn.

Ik denk dat je die genres opzoekt omdat je ergens bij wilt horen, en laten de mensen die die dingen ook leuk vinden nou net iets intelligenter zijn... (das mijn persoonlijke mening!)

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 13:57
ik heb wel veel interesse voor natuurkunde, scheikunde, biologie en al dat niet meer, maar verder had ik alleen wiskunde a in m'n vakkenpakket :o

Verder vind ik fantasy wel cool, hoewel ik alleen nog maar lotr, en de silmarillion heb gelezen (en de hobbit natuurlijk) en een of ander fantasy boek van stephen king. En verder houd ik wel van metal muziek, nightwish heerscht :P

Maar daarentegen houd ik van hard-trance enzo... ja ik vind eik alles leuk wat goed is :) En das meestal geen top 40 :)

En verder ben ik ook dol van computers enzo en is ook dat m'n grootste hoby. Maar verder heb ik wel gewoon een social life hoor. In m'n vriendenkring ben ik de enige die zo intensief met computers omgaat. 1 vriend van me kan ook wel zelf z'n pc inelkaar schroeven enzo maar die is er niet zo mee bezig als ik.... dus dat betekent dat als ik met vrienden optrek dat we niet samen gaan tweaken ofzo :) Wel soms beetje deatmatchen, die vriend die dus wel beetje met computers kan kan heel goed deatmatchen (meestal beter dan ik :( behalve in q3 :P ) en we zijn het de andere nu ook aan het leren :) Maar soms ook gewoon lekker op de bank hangen en ouwehoeren, of divxje kijken ofzo of ergens heen :)

Verwijderd

ik heb wel veel interesse voor natuurkunde, scheikunde, biologie en al dat niet meer, maar verder had ik alleen wiskunde a in m'n vakkenpakket
Het moge nu duidelijk zijn waarom Morgoth als theist beschouwd mag worden :+

Verwijderd

Oke dan, ik val dus geheel buiten de boot hiero :).

Ik heb nooit exacte vakken gehad op school. Dit komt omdat ik alleen economie heb gestuurd na mn basisschool. De afgelopen 3 jaar volg ik de cursus MBI en daarnaast werk ik als Buitendienstmonteur Netwerk/Bedrijven.

Ik hou absoluut niet (meer) van heavy-metal, ik luister liever naar Techno / Hardhouse / Trance. Voor de rest houdt ik niet van boeken lezen en vindt ik Stark Trek nogal outdated, je hebt alles al 100x gezien !!
Ik ben niet gefassineerd voor het onmogelijke, wel voor wat binnen ons bereik ligt om te doen (tweaken). Daarnaast vindt ik extremen in de muziek niet meer bij metal horen, eerder bij Trance.

Ikzelf ben zeer gemakkelijk in het leggen van contacten in RL. ben vroeger gepest, maar wie niet. Ik ben wel alternatief geweest en ik heb van Black-Metall gehouden, maar aan alles komt een einde...

Nou ja, afgelopen zaterdag hebben een aantal van jullie mij leren kennen : moet ik meer zeggen??

Hetgene wat mij aantrekt tot dit soort forums is dat je op elk moment een mening kan geven die serieus genomen wordt. Ook de gespreksonderwerpen liggen meestal dicht bij mij en zoals iemand al had opgemerkt, je praat er niet met je RL vrienden over :).

Verwijderd

Maar om de originele vraag te beantwoorden:

Ik vindt dat je best contacten kunt opbouwen via internet, maar RL vrienden zijn gewoon belangrijker !!

Als je niet uitgaat om te kunnen internetten, dan ben je gewoon verkeerd bezig. Ikzelf zou trouwens geen vriendin meer zoeken via het internet, nee de dames zagen er goed uit...maar het verschil tussen VR en RL is gewoon te groot.

Ja, je kan zeker in een sociaal isolement terecht raken, zodra je stopt/mindert met je sociaal RL leven !!!

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Sandalf:

Ben het niet helemaal met je eens. Jij denkt dat voorkeur voor Metal, Fantasy, beta, compu's, nerd, etc... samenhangen met een hoge intelligentie. Ik denk dat je die intelligentie erbuiten moet laten. Toch wel 70% van de mensen die erg metal-fan zijn die ik ken, is niet intelligent. Dit ondanks het feit dat ik altijd in een intelligente omgeving rondloop (eerst VWO, nu Uni en bedrijf met veel academici). Toch wel opmerkelijk.

Ik zie meer het verband tussen het bovengenoemde en een drang om je te onderscheiden van de gemiddelde persoon en de samenleving. Je wilt anders zijn dan de gemiddelde nederlander, en gaat daarom muziek luisteren die niet 'widely accepted' is, literatuur lezen door velen afgestoten wordt, etc...

En nu komt de shortcut die jij genomen hebt. Het is natuurlijk wel zo: voor je er bewust voor kan kiezen om anders te zijn dan de gemiddelde nederlander, moet je nadenken. En nadenken wordt eerder en meer gedaan door intelligente mensen..

Kijk, ik houd niet enorm van Metal (Metallica&Symphony vinnik weer wel goed), ik vind goede Dance en Trance leuker... Wel van Fantasy overigens, en ook van pc's, wiskunde, natuurkunde en filosofie. Maar of je nu gelijk de conclusie moet trekken dat ik intelligent ben?? kweenie. :+

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Nog ff iets:
metal en fantasy zijn intelligente vormen van entertainment
Hmm..! Fantasy is idd een intelligente vorm van entertainment. Alleen al omdat het literatuur is. Maar Metal intelligent?? Dacht het niet.. >:). Muzikaal gezien zijn veel vormen van metal nou niet echt een hoogstandje (let op: er zijn een aantal zeer positieve uitzonderingen). Verder vind ik het geschreeuw en gebleer nou niet echt intelligenten vormen van communicatie. Muziek is vaak een uiting van emoties. Als ik heavy metal hoor, lijkt het net alsof de enige emotie die bij het maken daarvan speelde, boosheid is. En woede is nou niet echt een intelligent iets. Verder moet je voor de grap eens kijken hoe een kudde 'dansende' heavy metal lui eruit ziet. Dat is toch geen dansen meer? Dansen hoort iets sierlijks, sensueels te zijn waar je je emoties kwijt kan, iets sociaals. Mensen die op heavy metal dansen lijken vaak meer op heipaal-emulators.. Ze stuiteren maar op en neer en maken zeer snelle 'knik'-bewegingen met hun hoofd (het woord head-bangen alleen al..). Ziet er niet bepaald intelligent uit.

Dussseh.. ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er intelligentere vormen van entertainment zijn dan heavy metal.. :P

No offence trouwens.. Sommige metal vind ik ook erg goed, en misschien ga ik in de toekomst nog een heleboel metal leuk vinden..

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 13:57
apoc2> STFU! :P :)

Verwijderd

Wat mij vooral opvalt aan die virtual communities is het verslavende aspect.

Of het nu komt doordat de meeste mensen in die VCs buitenbeentjes zijn, die in een VC meer geaccepteerd worden dan IRL, of dat het komt door de anonimiteit, die de mogelijkheid tot allerlei psychologische spelletjes biedt; het blijft voor mij een feit dat veel leden van een VC behoorlijk verslaafd zijn aan die VC, met alle symptomen daarvan (ontkenningsfase en zo ;)).

Dit is geen troll of zo, ik draai zelf al een behoorlijk aantal jaartjes mee op het internet en ik heb het ettelijke malen zien gebeuren dat mensen (mij zelf inbegrepen) echt verslavingsverschijnselen gingen vertonen.

Zo wil ik bv. de mensen niet tellen die 's nachts om 4 nog in een irc kanaaltje hangen te idlen, zitten te gamen, of noem maar op, terwijl ze de volgende dag om 8:30 moeten werken of naar school moeten.

Dit soort verslaving heeft natuurlijk een negatieve invloed op je RL; en ik vind het dan ook typisch dat veel mensen alleen maar pluspunten aan VCs zien (waarmee ik niet wil zeggen dat al die mensen verslaafd zijn).

Verwijderd

Op maandag 29 januari 2001 20:58 schreef mietje het volgende:
Wat mij vooral opvalt aan die virtual communities is het verslavende aspect.
Een discotheek/feest is ook verslavend, net als eten, maar is het daardoor ook slecht??
Of het nu komt doordat de meeste mensen in die VCs buitenbeentjes zijn, die in een VC meer geaccepteerd worden dan IRL, of dat het komt door de anonimiteit, die de mogelijkheid tot allerlei psychologische spelletjes biedt; het blijft voor mij een feit dat veel leden van een VC behoorlijk verslaafd zijn aan die VC, met alle symptomen daarvan (ontkenningsfase en zo ;)).
Niet mee eens, er komen best veel mensen die in RL wel gewoon worden geaccepteert, alleen gaat het in VR makkelijker, omdat iedereen je afweegt op wat je typt. Je raakt het contact met mensen in VR makkelijker kwijt dan in RL. En daarbij ontken ik alles :+
Dit is geen troll of zo, ik draai zelf al een behoorlijk aantal jaartjes mee op het internet en ik heb het ettelijke malen zien gebeuren dat mensen (mij zelf inbegrepen) echt verslavingsverschijnselen gingen vertonen.
Tja, anders zit je niet meer op het internet he :)
Zo wil ik bv. de mensen niet tellen die 's nachts om 4 nog in een irc kanaaltje hangen te idlen, zitten te gamen, of noem maar op, terwijl ze de volgende dag om 8:30 moeten werken of naar school moeten.
That's me :P
Dit soort verslaving heeft natuurlijk een negatieve invloed op je RL; en ik vind het dan ook typisch dat veel mensen alleen maar pluspunten aan VCs zien (waarmee ik niet wil zeggen dat al die mensen verslaafd zijn).
Nee, bij mij heeft het geen invloedt op mn RL, als ik bij vrienden kan zitten, doe ik dat ook en via ICQ heb ik voornamelijk met mn vrienden contact die ver weg wonen, dus dan is het weer bevordelijk voor RL.

En daarbij kan je van elke verslaving heel gemakkelijk afkomen, als je maar een goede reden hebt. Heb je geen goede reden, dan blijf je verslaafd, maar om dat nou negatief te noemen??

Verwijderd

VipTweak>> Zodra een verslaving je normale functioneren gaat beïnvloeden is dat IMHO negatief. Als je zo lang met je VC in de weer bent dat je daardoor aan chronisch slaapgebrek lijdt is dat (IMHO) negatief, wat voor positieve effecten het verder ook heeft.

En van een VC verslaving ben je inderdaad vrij snel af, ook al duurt het ff voordat je stopt met "ik vraag me af wat ze nu aan het doen zijn" te denken; maar je hebt hem ook binnen no time opnieuw te pakken.

Verwijderd

Op maandag 29 januari 2001 21:39 schreef mietje het volgende:
VipTweak>> Zodra een verslaving je normale functioneren gaat beïnvloeden is dat IMHO negatief. Als je zo lang met je VC in de weer bent dat je daardoor aan chronisch slaapgebrek lijdt is dat (IMHO) negatief, wat voor positieve effecten het verder ook heeft. En van een VC verslaving ben je inderdaad vrij snel af, ook al duurt het ff voordat je stopt met "ik vraag me af wat ze nu aan het doen zijn" te denken; maar je hebt hem ook binnen no time opnieuw te pakken.
Vindt ik onzin. Ik zie een VC gewoon als ontspanning, anders ging ik een spelletje spelen. En van verslavingen wordt je meestal niet beter, maar vindt je nou echt dat je er slechter op wordt?? Ik niet. Mijn gezondheid/geestelijke gesteldheid gaat er niet op achteruit hoor.

Zoals ik al zei moet je een goede reden hebben om ermee te stoppen. "Clean" worden is idd niet zo moeilijk, maar om echt te stoppen moet je een goede reden hebben.
/me heeft er nl. ervaring mee [img=15,15]i/s/frown.gif[/img]

Verwijderd

VipTweak>> Het heeft allemaal natuurlijk te maken met hoe veel/vaak je iets doet. Niet iedereen die bier drinkt is een alcoholist, niet iedereen in een VC is verslaafd. Als je een paar nachtjes te weinig slaap krijgt is er niets aan de hand, met chronisch bedoelde ik elke nacht.

(Dat "je" bedoel ik niet persoonlijk, ook in de vorige post niet, als het zo leest, excuses daarvoor.)

Verwijderd

Op maandag 29 januari 2001 22:13 schreef mietje het volgende:
VipTweak>> Het heeft allemaal natuurlijk te maken met hoe veel/vaak je iets doet. Niet iedereen die bier drinkt is een alcoholist, niet iedereen in een VC is verslaafd. Als je een paar nachtjes te weinig slaap krijgt is er niets aan de hand, met chronisch bedoelde ik elke nacht.

(Dat "je" bedoel ik niet persoonlijk, ook in de vorige post niet, als het zo leest, excuses daarvoor.)
Nee, ik vat het niet persoonlijk op, maar ik voeg er wel een stukje levenservaring toe.

Ik slaap zowieso 5 uur per nacht, of ik nou hier zit of ergens anders.

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

idd... ik ook maar zoiets...
En ik zit hier, of ergens in een bar/club of dune en enders game aan 't lezen (allebei 1e boek gelezen en toen moest het wel :) )
of ik zit huiswerk te maken etc etc...

2 much 2 do, not enough time

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Verwijderd

mietje >

Volgens mij was die icq test met controlegroep uitgevoerd (lijkt me wel zo logisch) maar daar kan ik geen bewijzen van tonen.

Verder wil ik wel degelijk toegeven dat ik verslaafd ben aan internet. Vrijwel altijd lijdt mijn nachtrust eronder en ook prestaties op school zullen er zeker door beinvloed worden. Verder zit ik vrijwel nooit met mijn ouders voor de TV. TV kijken is in mijn ogen over het algemeen saai (we hebben hier dus geen discovery) en als je het doet kan dat ook tijdens internetten. Tenslotte ga ik minder vaak naar de bioscoop omdat er zoiets als DiVX bestaat.

Ik ben verslaafd en ik ben er gek op! Hoop van mijn vrienden ook, dus zo spreek je mekaar eigenlijk nog veel vaker.

Verwijderd

Op maandag 29 januari 2001 23:09 schreef Apoc2 het volgende:
Verder wil ik wel degelijk toegeven dat ik verslaafd ben aan internet. Vrijwel altijd lijdt mijn nachtrust eronder en ook prestaties op school zullen er zeker door beinvloed worden.
Tja, misschien wat langer uitslapen :). Nee, ik weet wel zeker dat het slecht voor me/ons is...maar helaas bestaat een dag uit maar 24uur en niet uit 32uur...
Verder zit ik vrijwel nooit met mijn ouders voor de TV. TV kijken is in mijn ogen over het algemeen saai (we hebben hier dus geen discovery) en als je het doet kan dat ook tijdens internetten.
Er is idd geen zak op TV en Discovery is ook niet alles, beetje ComputerTotaal niveau en ze blijven gewoon herhalen.
Tenslotte ga ik minder vaak naar de bioscoop omdat er zoiets als DiVX bestaat.
Dit vindt ik WEL fout, je moet gewoon met je vrienden naar de bioscoop toe gaan. DiVX/DVD zie ik als vervanging van de videoband, niet van de bioscoop. Zo vindt ik mn stereo ook geen vervanger voor een discotheek en een krat bier geen vervanger voor een cafe.
Ik ben verslaafd en ik ben er gek op! Hoop van mijn vrienden ook, dus zo spreek je mekaar eigenlijk nog veel vaker.
Waarom niet, verslaafd zijn aan leuke dingen is toch niet slecht??

Verwijderd

Ik heb niet gezegd dat houden van metal, fantasy, betawetenschap en computers, allemaal in direct verband staan met hoge intelligentie. Alleen dat er een statistisch verband was en ik heb ook niets gezegd over wat oorzaak en wat gevolg is. (de richting van de impicatie).

Ik zal, om te voorkomen dat er nog meer implicaties gesuggereerd of omgedraaid worden even een schemaatje maken met wat ik denk.

1) Hoge intelligentie
2) Fassinatie voor dingen die nadenken vergen:
Fantasy, betawetenschap, computers.
3) Fass. voor het extreme en het onmogelijke (betawetenschappen, metal en fantasy vallen hieronder).
4) Door de massa worden gezien als buitenbeentje.
5) Meer intellectueel dan sociaal geinteresseerd/begaafd
6) Er trots op zijn dat je speciaal bent en nog sterker de drang voelen je te onderscheiden van de massa.
7) Sociaal isolement

Nu de implicaties. Let wel dit zijn slechts statistische implicaties. Als je hebt wat VOOR de pijl staat heb je een grotere kans op wat NA de pijl staat.

1 => 2, 3 en 4
2 => 3 en 4
3 => 4 en 6
4 => 6 en 7
5 => 2, 4 en 7
6 => 3, 4 en 7
7 => 2, 4, 5 en 6

Vanzelfsprekend mag geen van de implicaties omgedraaid worden. Merk op dat er meerdere loops in zitten die kunnen leiden tot een vicieuze cirkel en een sociaal isolement.
Merk op dat ook niets (en zeker metal niet dus) je intelligentie verhoogd.
Verder is het zo dat alleen een sociaal isolement kan leiden tot een ver-
mindering van je sociale vaardigheden (t.o.v. je intellectuele vaardigheden).

(sorry dat het weer een beetje off-topic is)

Verwijderd

Dit vindt ik WEL fout, je moet gewoon met je vrienden naar de bioscoop toe gaan. DiVX/DVD zie ik als vervanging van de videoband, niet van de bioscoop. Zo vindt ik mn stereo ook geen vervanger voor een discotheek en een krat bier geen vervanger voor een cafe.
Met een paar vrienden een avondje film kijken thuis of in de bios maakt weinig uit. En verder gaat de vergelijking stereo en kroe uiteraard niet op.

Verwijderd

Op maandag 29 januari 2001 23:34 schreef Apoc2 het volgende:

[..]
Met een paar vrienden een avondje film kijken thuis of in de bios maakt weinig uit. En verder gaat de vergelijking stereo en kroe uiteraard niet op.
Als je bedoelt dat je met vrienden DiVX gaat zitten kijken, OKE, geen probleem...ik dacht dat je bedoelde in je eentje gaan zitten kijken. dan gaat mijn vergelijking idd niet op nee.

Verwijderd

Sandalf:
1) Er zijn genoeg mensen met een hoge intelligentie, maar vele lopen er gewoon niet mee te koop. Ik ken mensen die jij zou beschouwen als zeer intelligent, terwijl het gewoon randdebielen zijn en ik ken ook mensen die jij zou inschatten als achtelijk,maar die toch ook intelligent zijn, maar dan op andere vlakken.
(Geen universiteit doen = niet noodzakelijk minder intelligent zijn)

2) Tja, je moet ergens intresse in hebben en dan erover gaan doordenken, hier houdt het voor de meeste mensen al op, omdat zij het nut hiervan niet inzien, of omdat de onderwerpen gewoon niet aanspreken.

3)Ik heb nog nooit zulke achtelijke eikels gezien als op menig Rockfeest. Ik ben zelf ook alternatief geweest, ik weet waar ik over praat. Fantasy geeft aan hoe creatief je geest is, maar wilt niet perse zeggen dat je het leuk vindt om te doen

4)Onzin. Je wordt alleen een buitenbeentje als je jezelf anders voelt dan de rest.

5)Ook onzin. Waarom zou je niet sociaal begaafd en intellectueel kunnen zijn?? De eerste groep loopt meestal niet overal te verkondigen dat ze zoveel beter zijn dan andere, de tweede groep wel en daarom zijn ze sociaal gezien zwakker.

6)Je moet gewoon jezelf zijn. Iedereen onderscheidt zich van de massa en toch weer niet. Als jij op Trance Energy verkleedt als hippy aan komt, dan onderscheidt je jezelf pas.

7)Zie vorige meningen

Intelligentie heeft niets te maken met je overige voorkeuren. Het is net als fietsen, ieder kan het, alleen de een wat beter dan de ander. het maakt verder echt nx uit.

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

idd... Viptweak is een van die mensen, en hij gaat mijn intelligentie ver te boven !!!...
(dat praatje over landbeleid etc was zeer vermoeiend zondagochtend :P )

Verwijderd

Op dinsdag 30 januari 2001 00:14 schreef -=Confuzer=- het volgende:
idd... Viptweak is een van die mensen, en hij gaat mijn intelligentie ver te boven !!!...
(dat praatje over landbeleid etc was zeer vermoeiend zondagochtend :P )
Aardig van je om te zeggen. Maar ik wordt het echt beu dat mensen zeggen:
Wij (Alternatieven) zijn slimmer dan de rest, die housetypes zijn allemaal achtelijk.

En tja... natuurkunde / scheikunde / wiskunde / etc. heb ik nooit op school gehad. Ben ik nu minder intelligent?? Tuurlijk niet. Zo weet ik weer andere dingen beter, zoals economie, waar de meeste hier geen kaas van hebben gegeten.

Verwijderd

En tja... natuurkunde / scheikunde / wiskunde / etc. heb ik nooit op school gehad. Ben ik nu minder intelligent?? Tuurlijk niet. Zo weet ik weer andere dingen beter, zoals economie, waar de meeste hier geen kaas van hebben gegeten.
Kennis heeft niets met intelligentie te maken. Hoewel domme mensen vaak weinig kennis hebben en slimme mensen vaak veel, maar dat komt meestal voor uit algemen drang naar leren etc.

Wat wel zo is, is dat mensen die dergelijke betavakken gehad hebben vaak beter over situaties kunnen oordelen die daar betrekking op hebben. Net zo goed als jij beter over economische vraagstukken kan oordelen. En veel mensen vergeten dat nog wel eens. Theisten die de evolutietheorie gaan weerleggen zonder dat ze er iets vanaf weten bv.

Verwijderd

Op dinsdag 30 januari 2001 00:25 schreef Apoc2 het volgende:
En veel mensen vergeten dat nog wel eens. Theisten die de evolutietheorie gaan weerleggen zonder dat ze er iets vanaf weten bv.
Helemaal mee eens. Maar koppigheid heeft ook wel zijn invloeden. De Theist zal nooit atheist worden, omdat ik een paar goede argumenten zou hebben. Je staat niet open voor alle stellingen, en als je dat niet weet, dan kom je niet bijster intelligent over.

Weten wat je niet weet is belangrijker dan weten wat je wel weet.

Verwijderd

<offtopic>
Ik blijf dit dus griezelig vinden. De creme de la creme van de VC geeft grif toe dat ze verslaafd is... en gaat vervolgens gewoon door met de orde van de dag... scarey :)
</offtopic>

Verwijderd

VipTweak... Neem even de tijd om mijn post goed te begrijpen...

De 7 stellingen zijn gewoon stellingen ik heb het verband daartussen aangegeven met de implicaties eronder.

GEEN van de 6 laatste stellingen impliceert op WAT VOOR MANIER DAN OOK dat je een grotere kans hebt om intelligent te zijn...

Dus draai nou niet WEER implicaties om (mijn post had dat juist moeten voorkomen...)

Volgende keer beter lezen :(

• Blacksoul
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-11-2024
Tja, door die 'virtual community' hoef je niet in een sociaal isolement te komen. Sinds ik fanatiek met IRC ben begonnen, heb ik alleen maar een grotere vriendenkring opgebouwd die vaak IRL samenkomen. En de vrienden die ik al had zijn er niet onder gaan lijden. Wel heb ik mezelf betrapt op het niet meer zonder het virtuele gedeelte te kunnen....verslaving eigenlijk...eetgewoontes worden slecht, en slaaptekort is ook meer een standaard geworden.
Maar isolement: nee....

Verwijderd

Op dinsdag 30 januari 2001 14:11 schreef Sandalf het volgende:
VipTweak... Neem even de tijd om mijn post goed te begrijpen...

De 7 stellingen zijn gewoon stellingen ik heb het verband daartussen aangegeven met de implicaties eronder.

GEEN van de 6 laatste stellingen impliceert op WAT VOOR MANIER DAN OOK dat je een grotere kans hebt om intelligent te zijn...

Dus draai nou niet WEER implicaties om (mijn post had dat juist moeten voorkomen...)

Volgende keer beter lezen :(
Oh, maar ik heb je post goed gelezen, misschien is het een goed idee om mn post ook eens goed te lezen Sandalf :(.

Intelligentie heeft met nx te maken hoe iemand is/reageert/leuk vindt.

Verwijderd

Goed Viptweak, voor we ruzie krijgen zal ik nog maar een keer heel precies reageren op jou post. (Ik hoop dat de cijfertjes in je post slaan op de implicaties en niet op de stellingen, daar kun je niet op reageren omdat ik DAAR niks mee zeg. Sommige zijn trouwens een reactie op geen van beide, op iets wat ik dus niet gezegd heb.)

1) Viptweak:
Er zijn genoeg mensen met een hoge intelligentie, maar vele lopen er gewoon niet mee te koop. Ik ken mensen die jij zou beschouwen als zeer intelligent, terwijl het gewoon randdebielen zijn en ik ken ook mensen die jij zou inschatten als achtelijk,maar die toch ook intelligent zijn, maar dan op andere vlakken.
(Geen universiteit doen = niet noodzakelijk minder intelligent zijn)

Sandalf:
Ik beschouw mezelf eigenlijk als vrij dommig. En ik loop er zeker niet mee te koop dat ik aan de uni studeer (wat natuurlijk ook geen hogere intelligentie impliceert).

2) Tja, je moet ergens intresse in hebben en dan erover gaan doordenken, hier houdt het voor de meeste mensen al op, omdat zij het nut hiervan niet inzien, of omdat de onderwerpen gewoon niet aanspreken.

Dit is stelling 2 nog een keer, anders opgeschreven, geen reacite op dat dit dus 3) en 4) impliceert (statistische implicatie natuurlijk).

3)Ik heb nog nooit zulke achtelijke eikels gezien als op menig Rockfeest. Ik ben zelf ook alternatief geweest, ik weet waar ik over praat. Fantasy geeft aan hoe creatief je geest is, maar wilt niet perse zeggen dat je het leuk vindt om te doen.

Je draait hier een implicatie om... Metalfassinatie impliceert geen intelligentie natuurlijk. Verder moet je fantasy op z'n Engels lezen (niet fantasie
dus). En is alternatief HEEL iets anders dan metal.

4)Onzin. Je wordt alleen een buitenbeentje als je jezelf anders voelt dan de rest.

Deze implicatie zegt niets over dingen waardoor je als een buitenbeentje gezien wordt, maar over wat het impliceert als je als buitenbeentje gezien wordt. (Bij de 1e implicatie zeg ik bijvoorbeeld WEL dat mensen met een hoge intelligentie eerder als buitenbeentje gezien worden.)

5)Ook onzin. Waarom zou je niet sociaal begaafd en intellectueel kunnen zijn?? De eerste groep loopt meestal niet overal te verkondigen dat ze zoveel beter zijn dan andere, de tweede groep wel en daarom zijn ze sociaal gezien zwakker.

Ik zeg nergens dat je niet sociaal en intellectueel begaafd kan zijn, kom op lees 't eens wat beter :(. Ik beschrijf trouwens geen groepen mensen, maar situaties.

6)Je moet gewoon jezelf zijn. Iedereen onderscheidt zich van de massa en toch weer niet. Als jij op Trance Energy verkleedt als hippy aan komt, dan onderscheidt je jezelf pas.

Dus??? Is dit een reactie op het feit dat je als je 6) hebt dat dit 3,4 en 7 impliceert??

7)Zie vorige meningen

Intelligentie heeft niets te maken met je overige voorkeuren. Het is net als fietsen, ieder kan het, alleen de een wat beter dan de ander. het maakt verder echt nx uit.

Je kan toch niet ontkennen dat mensen met een hoge intelligentie een grotere kans hebben om zich voor bijvoorbeeld betawetenschappen te interesseren???
Intelligentie zegt vrij weinig over iemand en dus ZEKER niet alles, maar dat het NIKS uitmaakt, vind ik wat ver gaan... De vergelijking met fietsen trouwens ook.

Verwijderd

sandalf >>
Je kan toch niet ontkennen dat mensen met een hoge intelligentie een grotere kans hebben om zich voor bijvoorbeeld betawetenschappen te interesseren??
Dat betwijfel ik. Hoeveel intelligente mensen zullen er wel niet zijn die zich voor andere dingen dan betawetenschap interesseren?

Verwijderd

Twijfelen mag je en totdat ik echt met een gedegen onderzoek kom, heb je daar natuurlijk alle recht toe, maar ik denk toch ECHT dat je, als je bovengemiddeld intelligent bent, eerder natuur- schei- en wiskunde kunt waarderen...

Verwijderd

Ik denk dat ook. Maar je kan weinig met zekerheid zeggen.

Verwijderd

Op woensdag 31 januari 2001 23:44 schreef Sandalf het volgende:
Twijfelen mag je en totdat ik echt met een gedegen onderzoek kom, heb je daar natuurlijk alle recht toe, maar ik denk toch ECHT dat je, als je bovengemiddeld intelligent bent, eerder natuur- schei- en wiskunde kunt waarderen...
Das onzin. Om te beginnen geloof ik zelf niet zo in de samenhang intelligentie en manier van leven.
Er zijn genoeg "bovengemiddelde intelligente mensen" die andere richtingen leuker vinden, of beter liggen.

Wij vinden het simpel om te zeggen dat iemand die zich veel met wiskunde/natuurkunde bezig houdt, intelligenter is dan een econoom of zelfs de postbode.
Ook al ben je nog zo intelligent, je moet er wel intresse in hebben.

En hoe was je van plan om dat te onderzoeken?? Door UNIVERSITEITEN af te lopen zeker, dan heb je een nogal eenzijdig onderzoekje verricht.
A) hoe ga je meten hoe intelligent iemand is (IQ test = niet meer geldig)
B) hoe ga je bekijken of iemand die natuurkunde studeert dat doet omdat ie intelligent is, of omdat ie het gewoon leuk vindt.
C) Ga je ook dakloze/junks/zieken/criminelen af?? Ook die kunnen zeer intelligent zijn.

Verwijderd

Er lopen echt niet alleen onder de beta-wetenschappers genieën rond. Heel veel zeer intelligente mensen interreseren zich gewoon niet voor wis-, natuur- of scheikunde. Die gaan misschien een alfa-wetenschap doen, of ze gaan helemaal niet studeren omdat ze inzien dat er belangrijkere dingen in het leven zijn.

Ik denk dus dat de gemiddelde intelligentie onder beta-wetenschappers niet hoger is dan onder andere wetenschappers. Misschien lijkt dit wel zo, omdat wij (beta's) ons meer interreseren voor bijv. natuurkunde en daarom natuurkundigen intelligenter vinden.

Verwijderd

Wij vinden het simpel om te zeggen dat iemand die zich veel met wiskunde/natuurkunde bezig houdt, intelligenter is dan een econoom
Hmmmm, voelt iemand zich hier toevallig aangevallen >:) ?

Verwijderd

Op donderdag 01 februari 2001 00:22 schreef Apoc2 het volgende:

[..]

Hmmmm, voelt iemand zich hier toevallig aangevallen >:) ?
hehehe, nee, ik voel me beslist niet aangevallen, maar dat kwam als eerste in mij op :).
Pagina: 1