TV-Signaal via HDMI, WS flag ?

Pagina: 1
Acties:

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:24

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Al een tijdje heb ik een nieuwe setup hier in huis staan met o.a. een plasma scherm en een extene tuner (die niet bij de plasma hoort).
Nu komt op korte termijn eindelijk mijn bedoelde A/V-Receiver binnen en kan ik mijn setup af maken.
De bedoeling is dan dat *elk* video signaal via de receiver naar de plasma over HDMI gaat. Dus ook het beeld van de TV-Tuner.
Nu bedacht ik me ineens dat als een plasma een HDMI signaal binnenkrijgt, hij dit beeld altijd 1op1 weergeeft op full. Je kunt dan geen gebruik meer maken van de Aspect zoom mogelijkheden van je scherm.
Ik ben dus een beetje bang dat ik straks BB uitzending met zwarte balken zit te kijken. Of zou zo'n BB signal/flag ook over HDMI bij de plasma aan komen, en de plasma dit ook snappen en toch inzoomen ?

Als ik namelijk elke TV uitzending in full zit te kijken, overweeg ik toch sterk om de tuner op Component te gooien (wat makkelijker en goedkoper gezegd is dan gedaan in mijn specifieke setup).

edit : Wat ik me net bedenk : oe gaat dit dan met HD-TV Decoders welke je via HDMI aansluit. Dergelijke uitzendingen zijn toch ook vaak BB?

[ Voor 6% gewijzigd door Koffie op 20-08-2006 09:58 ]

Tijd voor een nieuwe sig..

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:23

Jag

Gaat de tv tuner met component video de receiver in? En kan dat ding alleen maar 576i? Zo ja, dan stuurt dat ding een 4:3 signaal. Als je dan instelt dat je een 16:9 tv hebt, maakt hij dat anamorphic. Dus een 4:3 signaal dat uitgerekt moet worden door je tv. Als je receiver dat gaat converteren naar hmdi, dan gaat dat idd een probleem op leveren. De WS flag werkt alleen via SCART en als je geen aspect ratio meer kan kiezen met HDMI, krijg je dan geen beeldvullend 16:9 meer.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:24

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
De Tuner zal met component (of S-Video) de receiver in gaan. De receiver zal het naar HDMI omzetten en eventueel upscalen.
De tuner is een externe analoge tuner, dus geen HD-TV of DigiTV settopbox.

Als die flag alleen over SCART kan, wat zorgt er dan nog meer voor dat een TV bij BB zijn AR gaat veranderen :?
Ik heb nu de tuner ook via de receiver alleen dan via S-Video (tuner -> receiver -> TV) en de TV zoomt keurig bij BB uitzendingen.

Ik kan overigens bij het HDMI gedeelte van de receiver wel invullen of ik een 16:9 output heb of niet, maar ik begreep dat het er alleen maar voor zorgt dat hij dan juist links en rechts zwarte balken erbij gaat zetten.

Al met al is de kans dus groot dat ik altijd een beeldvullend beeld zal zitten kijken, en ik dus beter voor rechtstreeks component kan kiezen (en daarbij de receiver uitsluiten) ?

Tijd voor een nieuwe sig..

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:23

Jag

Koffie schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 20:17:
De Tuner zal met component (of S-Video) de receiver in gaan. De receiver zal het naar HDMI omzetten en eventueel upscalen.
De tuner is een externe analoge tuner, dus geen HD-TV of DigiTV settopbox.

Als die flag alleen over SCART kan, wat zorgt er dan nog meer voor dat een TV bij BB zijn AR gaat veranderen :?
Ik heb nu de tuner ook via de receiver alleen dan via S-Video (tuner -> receiver -> TV) en de TV zoomt keurig bij BB uitzendingen.

Ik kan overigens bij het HDMI gedeelte van de receiver wel invullen of ik een 16:9 output heb of niet, maar ik begreep dat het er alleen maar voor zorgt dat hij dan juist links en rechts zwarte balken erbij gaat zetten.

Al met al is de kans dus groot dat ik altijd een beeldvullend beeld zal zitten kijken, en ik dus beter voor rechtstreeks component kan kiezen (en daarbij de receiver uitsluiten) ?
Alleen een WS flag zorgt ervoor dat een tv geforceerd een bepaalde AR kiest voor zover ik weet. Het is wel zo dat als je gewoon de interne tuner gebruikt, sommige zenders ook een signaal voor de AR meesturen (en dat is dan zomen bij een letterbox signaal). Misschien dat dat ook nog wel werkt als het signaal via s-video de tv ingaat. Maar ik denk dat het met conversie naar HMDI iig niet meer werkt, maar dat kan je toch ook gewoon uitproberen?
En als het niet werkt zou ik buiten de HDMI verbinding tussen receiver en tv, ook de s-video verbinding laten liggen voor de tv tuner. Is jammer dat je dan nog steeds twee ABs moet gebruiken om te switchen, maar niet de juiste AR kunnen kiezen is heel vervelend.

Heb je ook een pc aangesloten met hdmi op de pc? En invullen of je een 16:9 output hebt, bedoel je waarschijnlijk invullen of je een 16:9 display hebt.
Ik neem aan dat je ook een resolutie kan kiezen in de receiver voor de hmdi output? Native panel reso draaien is minder belangrijk met plasma's (wat is de reso?), dus dan is reso instellen van 1280x720 voor hdmi output van receiver en pc de meest logische keuze.