Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aardelijn doortrekken

Pagina: 1
Acties:
  • 1.237 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:45

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Ik heb een korte vraag waar ik niet zo snel antwoord op kan krijgen.

Op mijn zolderkamer had ik geen stopcontacten met aarde-aansluiting, omdat ik redelijk wat apparatuur op m'n kamer heb staan (computer, tv, receiver etc...) vind ik randaarde toch wel belangrijk.

Nu heb ik volgende gedaan:

Mijn kamer staat op electra-groep 5, op de kleine overloop op zolder staat ook nog een wasmachine die een hele eigen groep tot zijn beschikking heeft (groep 6) én een aardelijn. Ik heb via een simpele lasdoos deze aardelijn gesplitst en doorgetrokken naar mijn (4) nieuwe geaarde stopcontacten. De oude stopcontacten heb ik verwijderd.

Dus in elk stopcontact komt de netspanning van groep 5 en de aarde van groep 6.

Nu mijn vraag, geeft dit problemen?

Ik hoop dat iemand hier antwoordt op weet!

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:57
Nope,

De aarde zit allemaal op één aardlekschakelaar. Ze komen allemaal in de meterkast voor de "stop" (aardlekschakelaar) bij elkaar.

[ Voor 10% gewijzigd door 0fbe op 20-08-2006 00:29 ]

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
bedankt voor het duidelijke antwoord

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het klopt wel dat alle aardlijnen op elkaar aangesloten zijn, ze zijn echter niet op de aardlek schakelaar aangesloten. Aardlijnen zijn over het algemeen aangesloten op een aardpin.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• hellmonder1986
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-01-2021
is geen probleem, komen in de meterkast allemaal bij elkaar en gaan via de aardpin de grond in

Verwijderd

timcooijmans schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 00:28:
Nope,

De aarde zit allemaal op één aardlekschakelaar. Ze komen allemaal in de meterkast voor de "stop" (aardlekschakelaar) bij elkaar.
Zoals Janoz al zegt, dit is dus onzin. Ga a.u.b. geen onjuiste adviezen geven over een onderwerp dat met veiligheid te maken heeft.

De aardlekschakelaar doet een sommatie-meting over de fase en de 0 (1 fase) of de 3 fasen en de 0 (3 fasen). In een normale situatie is de som 0. Als de som groter is dan abs(30 mA) (voor thuisgebruik) klapt ie eruit.

De aardlekschakelaar is juist (o.a.) bedacht vanwege het niet overal beschikbaar zijn van een aarde.

Maar goed, de TS noemt nergens het woord "aardlekschakelaar", en daar heeft dit probleem ook niets mee te maken.

Aan de TS: het gaat gewoon werken.

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Nogmaals bedankt voor alle antwoorden. Ik ben blij dat het dus gewoon goed werkt. Al m'n apparatuur is nu op de randaarde aangesloten, en dat vind ik wel zo veilig!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Hoewel het zo werkt, is het niet goed uitgevoerd.
En er is nog steed een potentieel risico.

Ten eerste mag je geen verschillende groepen bij elkaar laten komen.
Reden hiervoor is dat je dan nooit zeker kunt zijn dat als je een groep uitschakeld, deze ook echt spanningsloos is.

Ten tweede: De aarddraad, (De geel/groene) moet in geval van kortsluiting wel de maximale stroom van een groep aan kunnen.
Door de aarde van een groep door te trekken, bestaat (theoretisch) de kans dat de draad overbelast raakt.
Hiervoor is wel op twee plaatsen een kortsluiting nodig, dus de kans is erg klein.

De enige juiste manier is om een extra aarddraad vanuit de groepenkast naar de zolder te brengen.
Dat is op zich niet zo heel moeilijk, maar kost wel wat meer tijd.
Waarom toch goed maken?
Als er ooit brand komt en de verzekering ontdekt wat je hebt gedaan, zou dit tot grote problemen kunnen leiden.

Echter ook daarbij, de kans is niet zo groot. En deze aarde is beter dan geen, speciaal bij gebruik van computers.

Ontdanks dat alles, zou ik toch adviseren om het te doen zoals het hoort.
Maar daarvoor ben ik dan ook onder meer elektricien.

Succes.

Guus Assmann

Verwijderd

guus.assmann schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 21:03:
Hoewel het zo werkt, is het niet goed uitgevoerd.
En er is nog steed een potentieel risico.

Ten eerste mag je geen verschillende groepen bij elkaar laten komen.
Reden hiervoor is dat je dan nooit zeker kunt zijn dat als je een groep uitschakeld, deze ook echt spanningsloos is.
Ik zie nergens dat de TS verschillende groepen bij elkaar laat komen. Het enige wat hij gedaan heeft is de aarde doorgetrokken. De kamer had al spanning van groep 5.
Ten tweede: De aarddraad, (De geel/groene) moet in geval van kortsluiting wel de maximale stroom van een groep aan kunnen.
Door de aarde van een groep door te trekken, bestaat (theoretisch) de kans dat de draad overbelast raakt.
Hiervoor is wel op twee plaatsen een kortsluiting nodig, dus de kans is erg klein.
De aarde is ervoor om, indien er kortsluiting is, de stop van de kortsluitende fase te laten afgaan. Dit gebeurt in ~0,1 seconde. Het zou wel erg toevallig zijn als precies op dit moment ook kortsluiting in groep 6 zou ontstaan.

Als dit al zou gebeuren krijgt de gezamelijke aardedraad geen tijd om op te warmen omdat de stoppen 5 en 6 direct af zullen gaan. Als groep 5 en 6 op een aardlekschakelaar zitten zal ook deze erafgaan.

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:48
Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 22:09:
[...]

Ik zie nergens dat de TS verschillende groepen bij elkaar laat komen. Het enige wat hij gedaan heeft is de aarde doorgetrokken. De kamer had al spanning van groep 5.
[...]

De aarde is ervoor om, indien er kortsluiting is, de stop van de kortsluitende fase te laten afgaan. Dit gebeurt in ~0,1 seconde. Het zou wel erg toevallig zijn als precies op dit moment ook kortsluiting in groep 6 zou ontstaan.

Als dit al zou gebeuren krijgt de gezamelijke aardedraad geen tijd om op te warmen omdat de stoppen 5 en 6 direct af zullen gaan. Als groep 5 en 6 op een aardlekschakelaar zitten zal ook deze erafgaan.
Voor zover ik weet zit er sowieso een aardlek (verplicht) en een stoppenkast. Als er een te sterke stroom (>16A) loopt in één groep dan knalt de stop eruit.
Wanneer er echter een lekstroom is (via aardedraad/mens/dier/...) neemt de aardlek een verschil waar en klapt deze eruit.

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 22:39

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Dat heeft hij wel, hij heeft namelijk de aarde van groep 6 voor groep 5 gebruikt.
Of dit opwarmen al dan niet gebeurt maakt geen donder uit, volgens NEN 1010 moet je per groep een aparte aarde draad voeren die minstens zo dik is als de fase of nul leiding, zo is de wetgeving nu eenmaal. In geval van brand en verzekerings ellende zit de TS op dit moment dus fout. De TS kan dus het beste een nieuwe aarde draad trekken wil hij later geen problemen krijgen.

blabla

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Daar is de aarde neit voor. De aarde zorgt ervoor dat er een weg met de minste weerstand is. Mocht er spanning op de buitenkant van de wasmachine komen te staan dan is de weg met de minste weerstand de weg via de aarde draad, en niet via degene die die wasmachine beetpakt. Doordat er nu stroom van de fase naar de aarde loopt ipv de nul vliegt de aardlek eruit.

Bij kortsluiting speelt de aarde draad niet mee. Bij kortsluiting is de stroom van de fase naar de nul gewoon (te) groot. Wanneer deze stroom boven de 16A uitkomt knalt de stop eruit.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Zowiezo onzin, zoals eerder al werd opgemerkt.

Daarnaast.. stel groep 6 maakt kortsluiting waardoor maar 14 Ampere gaat lopen door de aarde draad. Daarna maakt groep 5 ook kortsluiting die ook nog eens voor 14 ampere zorgt.. de stoppen van bijde groepen van 16 ampere vliegen er niet maar, maar er loopt toch 28 ampere door de aardedraad..

Daarnaast (ter info).. de wasmachine groep is waarschijnlijk niet aangesloten op de aardlekschakelaar. Hoe oud is je huis? Kijk eens in de meterkast.. de aardlekschakelaar beschermt alleen de -groene- groepen (meestal wordt het zo aangeduid).

De zekeringen zijn er om je draden te beschermen, niet je apparatuur oid.. de stroom is altijd minder dan het maximale wat je draad aankan, zodat er geen brand kan ontstaan.

PaWoN

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 21:09:
Daarnaast.. stel groep 6 maakt kortsluiting waardoor maar 14 Ampere gaat lopen door de aarde draad. Daarna maakt groep 5 ook kortsluiting die ook nog eens voor 14 ampere zorgt.. de stoppen van bijde groepen van 16 ampere vliegen er niet maar, maar er loopt toch 28 ampere door de aardedraad...
Dit is theoretisch juist maar een kortsluiting van 14A bestaat in de praktijk natuurlijk niet.

MidiMaze (zie onder) gaf al aan dat het wettelijk niet mag, de enige practische reden die ik me kan bedenken is dat het niet wenselijk is om een draad in een lasdoos door te lussen (hierbij gaat makkelijk iets mis). Een directe draad is de beste garantie voor een goede aarde.
MidiMaze schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 10:46:volgens NEN 1010 moet je per groep een aparte aarde draad voeren die minstens zo dik is als de fase of nul leiding, zo is de wetgeving nu eenmaal.

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
[...]

Daarnaast.. stel groep 6 maakt kortsluiting waardoor maar 14 Ampere gaat lopen door de aarde draad. Daarna maakt groep 5 ook kortsluiting die ook nog eens voor 14 ampere zorgt.. de stoppen van bijde groepen van 16 ampere vliegen er niet maar, maar er loopt toch 28 ampere door de aardedraad..
Weet jij wat kortsluiting is?

Wat je nu bedacht hebt zou in theorie voor kunnen komen (alleen is dat geen kortsluiting, maar serieus defecte apparaten). Dit is alleen compleet onrealistisch. Daarbij wordt bij de dikte van de aarde draad rekening gehouden met de weerstand en niet de stroom die het moet kunnen voeren. ;)

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
De draaddikte is overal in een huisinstallatie gelijk en alleen afhankelijk van de maximaal toegestane zekeringwaarde in de groepenkast.
Anders gezegd, bij een 16A zekering moet bij draad in buis een 2,5mm worden gebruikt.
En of die draad nu 5 meter of 50 meter lang is, maakt voor de voorschriften niet uit, maar voor de weerstand natuurlijk wel.
Voor een lamp etc mag als schakeldraad een (zwarte) 1,5mm worden gebruikt. (Deze is goed voor 10A)

Aan de basis van het geheel is het heel simpel en niet ter discussie.
De NEN 1010 schrijft voor dat.... en een installatie die niet volgens deze voorschriften is gemaakt, mag gewoon niet.
In de praktijk krijg je pas een probleem als er iets mis gaat en de verzekering zou moeten gaan uitkeren. Als ze een dergelijke afwijking zien, dan keren ze niet uit. Zelfs niet als de schade niet hierdoor is ontstaan. Een dergelijk gevecht verlies je meestal.

Mijn advies is dan nog steeds, leg het aan zoals het hoort.
En laat de boel gewoon zoals het nu is, totdat je het goed hebt gedaan.
Want een aarde uit een andere groep is, ontdanks de theoretisch mogelijke problemen, toch nog altijd beter dan deen aarde.

Guus Assmann

Verwijderd

guus.assmann schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 11:07:
De draaddikte is overal in een huisinstallatie gelijk en alleen afhankelijk van de maximaal toegestane zekeringwaarde in de groepenkast.
Anders gezegd, bij een 16A zekering moet bij draad in buis een 2,5mm worden gebruikt.
Klopt wel, maar een kleine kanttekening erbij dat het ook afhankelijk is van het type zekering. Bij een automatische zekering volstaat 1.5mm, bij een smeltzekering is het inderdaad 2.5mm die vereist is.
(dit omdat je bij een automaat telkens 1 typje zwaarder mag steken dan de originele smeltzekering waarvoor die voorzien was)

doorsnedeInom bij smeltInom bij automaat
1.51016
2.51620
42025
63240

Verder werd ons aangeleerd om voor de aarding dezelfde dikte te leggen als voor je fase, maar dit weet ik niet of dit zo in de NEN staat, de hierboven vermelde amperages tellen wel voor een huisinstallatie, een industriele moet anders afgezekerd worden (daarbij doen ze nog eens lastig over hoe de kabels liggen, met hoeveel samen, in een muur of erop...)

• NielsNL
  • Laatst online: 18-11 08:08

NielsNL

DigiCow

[...]

Zowiezo onzin, zoals eerder al werd opgemerkt.

Daarnaast (ter info).. de wasmachine groep is waarschijnlijk niet aangesloten op de aardlekschakelaar. Hoe oud is je huis? Kijk eens in de meterkast.. de aardlekschakelaar beschermt alleen de -groene- groepen (meestal wordt het zo aangeduid).

De zekeringen zijn er om je draden te beschermen, niet je apparatuur oid.. de stroom is altijd minder dan het maximale wat je draad aankan, zodat er geen brand kan ontstaan.

PaWoN
Dit is natuurlijk niet waar, bij kortsluiting gaat (zoals eerder al gezegd) een grote stroom lopen van de fase naar de nul. Hierbij doet je aarde niet mee. De aarde heb je pas nodig wanneer er spanning op de behuizing van je apparaat komt te staan. De aarde zit nml. óók vast op de behuizing. De spanning zal nu via de aarde draad wegvloeien, i.p.v. via jouw lichaam. Bijkomend zal jouw aardlek merken dat er een verschil in stroom is tussen de nul en de fase, en deze zal schakelen.

Oh ja, bij 28A zal de hoofdzekering (25A) smelten.

M'n Oma is een site aan het haken.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:43
Janoz schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 11:58:
[...]

Daar is de aarde neit voor. De aarde zorgt ervoor dat er een weg met de minste weerstand is. Mocht er spanning op de buitenkant van de wasmachine komen te staan dan is de weg met de minste weerstand de weg via de aarde draad, en niet via degene die die wasmachine beetpakt. Doordat er nu stroom van de fase naar de aarde loopt ipv de nul vliegt de aardlek eruit.
Hierbij zou ook de zekering er uitgaan, want je legt de fase nu rechtstreeks aan aarde wat dus een kortsluiting is en waarbij meer als 16 A gaat lopen.
Bij kortsluiting speelt de aarde draad niet mee. Bij kortsluiting is de stroom van de fase naar de nul gewoon (te) groot. Wanneer deze stroom boven de 16A uitkomt knalt de stop eruit.
Fase tegen de buitenkant van een wasmachine die ge-aard is is ook een kortsluiting.

Voornaamste functie van een aardlek is dan ook jezelf te beschermen als je per ongeluk (al dan niet door een defect) rechtstreeks aan de fase komt te hangen. Je hebt zelf een grote weerstand waardoor de stroom die gaat lopen lang niet genoeg is om de zekering te laten springen maar wel te veel is voor je hart. De aardlek bekijkt echter het verschil tussen de stroom van de nul en de fase en ziet dat niet alle stroom op de goede manier terugkomt en klapt er dan ook uit.

Voor TS, je oplossing werkt gewoon goed en er kan ook niets bij fout gaan. Wel is het inderdaad niet volgens de norm, maar daar zou ik me iig niet echt druk om maken :)

[removed]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:31

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Juist de wasmachine is een apparaat dat op randaarde is aangesloten en waarvan je wil dat als er kortsluiting in optreedt de randaarde eruit vliegt. Een wasmachine is normaal gesproken helemaal van metaal (uitgezonderd het bovenblad) dus de kans dat je een oplawaai krijgt als die niet op de randaarde is aangesloten is erg groot.

Ter info: ik heb thuis "witte" en "groene" groepen en beide hebben hun eigen aardlekschakelaar.

Signatures zijn voor boomers.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:43
Maasluip schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 13:18:
[...]
Juist de wasmachine is een apparaat dat op randaarde is aangesloten en waarvan je wil dat als er kortsluiting in optreedt de randaarde eruit vliegt. Een wasmachine is normaal gesproken helemaal van metaal (uitgezonderd het bovenblad) dus de kans dat je een oplawaai krijgt als die niet op de randaarde is aangesloten is erg groot.
Maar toch hier moet je hier mee opletten, zeker oudere wasmachines hebben nog wel eens de neiging een lekstroom te hebben die tegen de stroom aankomt waarbij de aardlek eruit gaat. Het wil dus nog wel eens voorkomen dat om die reden ze de aarde niet hebben aangesloten of hebben los gehaald.

[removed]

• kluyze
  • Niet online
Je kunt dan beter een nieuw wasmachien kopen, zal altijd goedkoper zijn als een begrafenis.
Dat soort dingen is net als een zekering overlussen omdat die er altijd uitvliegt. Zo'n dingen zijn levensgevaarlijk en zouden zware straffen/boetes op moeten staan.

En dan maar janken als hun dochtertje dat net kon lopen aan het wasmachien gekomen is. Het klinkt cru maar eigen schuld. Op je veiligheid mag je niet besparen. In een bugatti veyron steek je ook geen lada remmen!!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Er zijn er hier een paar die het begrijpen.... Het grote gros noemt alles kortsluiting.

Kortsluiting != Aardlek of euh... Kortsluiting <> Aardlek

Bij kortsluiting komen fase en nul aan elkaar te liggen, ofwel wat in hedendaagse elektrische installaties de bruine (of zwarte) en de blauwe draad is. Kortsluiting veroorzaakt het smelten van een smeltzekering (in de volksmond stop) of het uitschakelen van de automaat. Kortsluiting zal dan ook nooit de oorzaak zijn van brand. Dit wordt meestal maar geroepen als er geen geldige reden voor brand kan worden gevonden. Een niet deugdelijke elektrische installatie met beschadigde draden kan wel zorgen voor brand.

Een aardlekschakelaar doet, zoals al eerder gezegd, helemaal niet mee zodra er een kortsluiting optreedt. Bij een aardlek (de naam zegt het al) verdwijnt er stroom via een andere route dan de gewenste route. Normaal dienen de de fase en de nul hiervoor, maar bij aardlek loopt er energie via een geleidend materiaal naar de aarde. Aangezien wij mensen nogal goed geleiden, zou ons lichaam een route kunnen zijn. Bij elke vorm van aardlek meet de aardlekschakelaar een verschil tussen fase en nul, kortom er ontbreekt stroom. Daardoor schakelt de aardlek uit. De randaarde van apparatuur zorgt ervoor dat er bij een defect in het apparaat, waarbij de behuizing onder stroom komt te staan, de energie meteen afgevoerd wordt naar de aarde (de aardlek zal dan ook uitschakelen). Hierdoor wordt voorkomen dat er mensen onder stroom komen te staan wanneer ze het apparaat aanraken. Vaak zitten in een huisinstalatie 2 aardlekschakelaars en zijn de aanwezige groepen verdeeld over deze twee aardlekschakelaars. Niet alle apparaten zijn voorzien van randaarde. Neem bijvoorbeeld je cdspeler. Deze is voorzien van een eurostekker, ofwel de platte stekker zonder aarde. Hier is randaarde niet nodig omdat het een zogenaamd dubbel-geïsoleerd apparaat is. Een eurostekker mag zonder probleem in een geaard stopcontact, maar een geaarde stekker mag eigenlijk niet in een stopcontact zonder randaarde. Het was dan ook daarom dat je vroeger weleens van die ronde stekkers had die niet in een geaard stopcontact passen. Je moest dan (errug fout) met een zaagje even een gleufje zagen in de stekker, zodat het toch paste.

Terug naar het probleem van de TS. Eigenlijk mag het niet zo! Het werkt wel, maar het is niet volgens de NEN regels. Je zou er gezeik mee kunnen krijgen, wanneer er ooit iets gebeurd en de verzekering komt eraan te pas. Ik zou, en zoveel werk is het niet, netjes een aparte aarde trekken naar de gewenste groep. Leen bij een bevriende elektriciën even een trekdraad of koop er even eentje bij de bouwmarkt en trek zo van doos naar doos je aarde draad, eventueel netjes met lasdoppen koppelen waar nodig en SCHAKEL DE STROOM UIT VOOR JE AAN HET WERK GAAT!

• kluyze
  • Niet online
wolly_a schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 14:47:
Bij kortsluiting komen fase en nul aan elkaar te liggen, ofwel wat in hedendaagse elektrische installaties de bruine (of zwarte) en de blauwe draad is.
Mierenneukmodus: bij ons is zwart of blauw de nul en rood of bruin de fase.
Kortsluiting zal dan ook nooit de oorzaak zijn van brand. Dit wordt meestal maar geroepen als er geen geldige reden voor brand kan worden gevonden. Een niet deugdelijke elektrische installatie met beschadigde draden kan wel zorgen voor brand.
In principe kan het wel, door een kortsluiting gaan er hoge stromen vloeien, zou dan de installatie niet juist zijn of niet juist functioneren en niet tijdig uitschakelen. Dan gaat er redelijk wat warmte ontwikkeld worden dat in combinatie met ontvlambare materialen vuur kan veroorzaken. Ook zou je 2 draden (fase en nul) die dicht bij elkaar komen en beginnen te vonken een kortsluiting kunnen noemen.

Voor de rest ben ik het eens met je verhaal. Een verbinding van de fase met de aarde zou je misschien ook wel een kortsluiting kunnen noemen aangezien dat er dan wel ergens een gesloten kring is. Bij sommige netten is de aarde en de null zelfs gedeeltelijk dezelfde kabel of ergens op hetzelfde punt aangesloten.
Dit zijn dan wel industriele netten waarbij andere voorschriften bestaan.
Maar laten we ze maar appart behandelen/bekijken.

• Maasluip
  • Laatst online: 13:31

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

kluyze schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 15:10:
[...]
Mierenneukmodus: bij ons is zwart of blauw de nul en rood of bruin de fase.
Blauw en bruin zegt hij ook zo, maar op de zwarte draad kan zowel nul als fase staan.
De zwarte draad is de schakeldraad bij lampen. En als je een lamp goed aansluit dan zorg je er voor dat over de schakeldraad de fase geschakeld wordt, anders dan zet je de lamp uit en staat er nog altijd 220V op! (bij TL buizen is dit in het donker nog te zien).

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

NielsNL schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 12:16:
Oh ja, bij 28A zal de hoofdzekering (25A) smelten.
Nee hoor, bij 28A houdt de hoofdzekering (als ie 25A is) het nog uren, dagen,weken, maanden uit.

Hoofdzekering is L(angzaam), dus de eisen zijn:

7 x In > 0,1 seconde
1,7 x In <1 uur

Dus voor een stop van 25A ligt het kritische gebied waarbij hij er na een tijdje uit zal knallen zo rond de 35 a 40 A.

• MeMoRy
  • Laatst online: 17-07 12:50
Maasluip schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 15:19:
[...]
Blauw en bruin zegt hij ook zo, maar op de zwarte draad kan zowel nul als fase staan.
De zwarte draad is de schakeldraad bij lampen. En als je een lamp goed aansluit dan zorg je er voor dat over de schakeldraad de fase geschakeld wordt, anders dan zet je de lamp uit en staat er nog altijd 220V op! (bij TL buizen is dit in het donker nog te zien).
Ik kom nog vaak genoeg tegen dat de "nul" niet 0V is... ga er maar vanuit dat het allebei fases zijn

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

of 2x 115 volt..niks geen nul.. bestaat hier en daar ook nog wel...

PaWoN

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 02:13:
of 2x 115 volt..niks geen nul.. bestaat hier en daar ook nog wel...

PaWoN
2 x 127V bedoel je.

Dit werd 10 jaar geleden alleen nog maar gebruikt in de binnenstad van Delft en naar verluidt een klein stukje van Rotterdam. Volgens mij is het er nu helemaal uit, in Delft werd alles i.i.g. omgezet naar 220V.

• Ploink
  • Laatst online: 21-08 13:05
Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 09:38:
[...]

2 x 127V bedoel je.

Dit werd 10 jaar geleden alleen nog maar gebruikt in de binnenstad van Delft en naar verluidt een klein stukje van Rotterdam. Volgens mij is het er nu helemaal uit, in Delft werd alles i.i.g. omgezet naar 220V.
230V bedoel je ;)
We zijn al jaren geleidelijk aan omgeschakeld van 220V naar 230V om dit in europa gelijk te trekken met Engeland die van 240V naar 230V ging. Vandaar ook dat de oudere gloeilampen wat sneller stuk gingen. Zie Wikipedia.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 09:38:
[...]

2 x 127V bedoel je.

Binnenstad van delft heeft het nog steeds gedeeltelijk.
Pagina: 1