[939dual-SATA2] lawaai freezer 64 pro

Pagina: 1
Acties:

• HydroDiOxide
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-08-2025
Ik heb hier de beroemde freezer 64 pro van AC draaien op een Asrock 939dual-SATA2 bordje (bios 2.10 van Asrock). De CPU die er woont is een X2 3800+ van AMD. Nu, de Freezer schijnt zo'n stille jongen te zijn (door dynamische temp control), maar ik merk daar niet zoveel van. Bij de HW monitoring in de bios staat dat hij draait op zo'n 2300 toeren en de CPU heeft dan een temp van 38 graden (dat is met de zijpanelen van de behuizing eraf).

Iemand enig idee hoe ik de snelheid van de Freezer omlaag kan krijgen op dit bordje? MSI en ASUS schijnen daar fancy software/bios instellingen voor te hebben, maar ik krijg het met mijn combinatie niet voor elkaar

"Overspecialize and you breed in weakness..." Major Motoko Kusanagi

• HydroDiOxide
Update: Ik heb even speedfan gedowned en geinstalleerd. Zonder met de instellingen te hebben gespeeld geeft het progje 21C voor Core (dat is nog steeds met de zijplaten eraf), lijkt me prima ('k trouwens de cooler één keer van de CPU af moeten halen bij installatie omdat ik de mobo-tray er anders niet in kreeg. Ik heb hem er gewoon weer opgeduwd, dat moet kunnen toch?).

Het is voor mij even lastig om te doorzien welke fanspeed van de CPU cooler is, maar uitgaande van de bevindingen in de HW monitor in BIOS lijkt het me de tweede: ronde 2300 toeren. Nu, nogmaals de vraag, op 21C van de Core moet dat aantal toeren toch wat naar beneden kunnen zodat ik niet de hele tijd in de herrie zit? Gaarne uw reactie.

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:34
de Asrock heeft geen fancontroller op het mobo zitten, daarom moet je dus zelf de snelheid aanpassen met een fancontroller

Verwijderd

Hoe laag is de omgevingstemperatuur dan bij jou? Want 21C voor je CPU is wel heel erg laag. Normaal ligt deze temperatuur zo'n 10C boven de omgevingstemperatuur.

De eerder genoemde 38C klopt naar mijn idee dan ook beter.

• n-i-x
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-01 22:00
Je moederbord heeft inderdaad geen fancontroller.
Als je de koeler stiller wilt maken, dan kan je een fancontroller kopen, of de koeler op 5 volt aansluiten.

• HydroDiOxide
@van.katoen. Net even gereboot. Daar geeft de HW-monitor 35C voor de CPU aan. Speedfan nu weer 22C. Omgevingstemp? Tsja, welk zou dat zijn in speedfan... als ik de mediaan neem kom ik 32C.

@nix en yori 1989. Das jammer. Kan ik de snelheden ook gewoon softwarematig door speedfan laten aanpassen?

• n-i-x
HydroDiOxide schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 14:32:
@nix en yori 1989. Das jammer. Kan ik de snelheden ook gewoon softwarematig door speedfan laten aanpassen?
Nee, speedfan kan alleen de fancontroller van heet moederbord instellen, maar als die niet aanwezig is dan houd het op.

• HydroDiOxide
Ai, dat is toch jammer. Gemiste kans met dit overige prima bordje. Maar goed, ik heb er een controller van Zalman tussen en de Freezer teruggedraaid naar 1100 toeren, dat scheelt.

Nog een vraag. Speedfan geeft nu aan dat de core rond de 28C zit. In de BIOS HW-monitor is dat 38C. Ik had verwacht dat met het meer dan halveren van het aantal toeren dit een stukje meer zou zijn. Zijn dit normale verschillen, of zit er toch iets niet okeh met de meters/cool 'n quiet-achtige dingen (moet je behalve het installeren van de AMD drivers nog iets meer doen om van cool 'n quiet gebruik te maken?).

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:34
HydroDiOxide schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 18:47:
Ai, dat is toch jammer. Gemiste kans met dit overige prima bordje. Maar goed, ik heb er een controller fan Zalman tussen en de Freezer teruggedraaid naar 1100 toeren, dat scheelt.

Nog een vraag. Speedfan geeft nu aan dat de core rond de 28C zit. In de BIOS HW-monitor is dat 38C. Ik had verwacht dat met het meer dan halveren van het aantal toeren dit een stukje meer zou zijn. Zijn dit normale verschillen, of zit er toch iets niet okeh met de meters/cool 'n quiet-achtige dingen (moet je behalve het installeren van de AMD drivers nog iets meer doen om van cool 'n quiet gebruik te maken?).
hallo, dat weet ik zelf ook niet precies, maar ga gewoon van de HW monitor uit

• HydroDiOxide
Wat ik uit de verschillende threads (en ook jullie reacties) begrijp is dat cool 'n quiet dus niet hetzelfde is als het automatisch regelen van de fanspeed van de CPU Cooler. De freezer ondersteund dynamische speeds, het moederbord van Asrock ondersteund cool 'n quiet, maar de fanspeeds fluctueren niet. Er ontbreekt in dit straatje dus iets wat de fanspeed naar beneden zou kunnen halen, en volgens jullie is dat dus een chipje die de fanspeed kan aanpassen. Correcte analyse?

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:01
Niet geheel correct, het bordje support eigenlijk geen Cool 'n Quiet, alleen het Cool gedeelte ;) Cool 'n Quiet is dus wel degelijk het automatisch veranderen van de multiplier én de snelheid van de fan. Maar, zoals gezegd, mist dit bordje dat wel... :) Ik heb zelf ook het bordje maar heb er geen hinder van door me grafische kaart :P

[ Voor 59% gewijzigd door Arjan90 op 20-08-2006 20:54 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Verwijderd

Dan moet je een fancontroller kopen idd, je bord kan hem zelf niet trager laten lopen.

Je kunt zon kleine controller kopen voor in je kast of een normale (5.12 of 3.5") fancontroller. Zo doe ik het ook en op 5V is hij onhoorbaar en koelt nog steeds super.

• n-i-x
HydroDiOxide schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 18:47:
Ai, dat is toch jammer. Gemiste kans met dit overige prima bordje. Maar goed, ik heb er een controller van Zalman tussen en de Freezer teruggedraaid naar 1100 toeren, dat scheelt.

Die 38 graden is vrij normaal(heb hier met zelfde mobo+cooler+fanmate@1100RPM+3500 venice 35 graden...)
De ventilater op de freezer 64 pro is gewoon te sterk, daardoor hoor je hem blazen als ie op 12 volt staat.

• HydroDiOxide
Ik kwam erachter dat speedfan twee readings heeft voor CPU, internal en external. Ik heb nu even Prima95 draaien en dan gaan ze respectievelijk naar 58 en 47 (fluctueert uiteraard een beetje). De Core meting staat op 52 (met zo'n eng vlammetje :) ) Volgens dit overzicht is dat nog te doen voor mijn X2 3800+. De RPM laat nu 1320 zien en de behuizing is weer helemaal afgesloten. Niets om me druk om te maken?

@Sp!tF!re Valt dat onder valse informatieverschaffing van Asrock :)

Pagina: 1