Toon posts:

CRT probleem: verticale lijnen verschijnen driemaal

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

heb sinds kort een tweedehands 21inch CRT scherm van Nokia, het is een 445Pro [link].
Het probleem is echter het volgende: verticale lijnen hebben rechts twee lichte verticale kopie'tjes. Dit valt vooral in 2D-applicaties op maar ook bij bv. de crosshair ingame. Ik kan me niet herinneren of dit probleem als sinds aankoop voorkomt of pas later, de verkoper beweert het niet te herkennen. Het is wel zo dat dit beeldscherm intussen al een goeie 7 jaar oud is.

Zo ziet het er (ongeveer) uit (links originele lijn, bijvoorbeeld schermkader, rechts de kopie's):
Afbeeldingslocatie: http://img4.glowfoto.com/images/2006/08/19-1427392246T.jpg

Mijn monitor maakt gebruik van het zgn. "Aperture Grill". Ik heb het scherm sinds aankoop tweemaal gepoetst met het product van de tv en een zachte doek. Dit heeft altijd gewerkt op mijn oudere 17inch, het lijkt me sterk dat ik hiermee de monitor beschadigd heb. Heb al liggen prutsen met alle settings van mijn beeldscherm, incl. demagnetizen, helpt niks.

Ik heb kort even de faq doorgenomen maar daar vind ik eerder algemene info.

Iemand een idee hoe dit komt? En vooral, hoe ik dit moet oplossen?

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:43
Probeer eens een andere (dikkere) VGA kabel.

Verwijderd

Dat ziet er inderdaad uit als een probleem met het signaal. Kijk of je VGA kabel goed vastzit, niet in een gekke bocht gewrongen zit, etcetera. Als dat niet helpt, probeer een andere VGA kabel. MAar als het altijd goed gewerkt heeft, dan denk ik aan slecht contact. Even de connector schoonwrijven/blazen kan nooit kwaad.

Verwijderd

Topicstarter
Oké, ik probeer het even met de kabel van het ander scherm. Als dat niet helpt sluit ik 'm op de andere DVI-uitgang aan (nu gebruik ik een DVI-VGA tussenstuk, hier kan het toch niet aan liggen?)

Bedankt.

edit: ik heb het nu geprobeerd op de andere uitgang. Daar is het probleem ook. Een andere VGA-kabel is niet voorhanden, die van het andere scherm is vastgemaakt aan het scherm zelf. Wat ik wel gemerkt heb is dat die inderdaad een stuk dikker is. Ik zal het eens proberen met een dikkere (moet 'm wel nog gaan kopen). De kabel die ik nu gebruik is aangesloten met de vijsjes, dus daar ligt het probleem niet denk ik.

edit 2: nu ook even het stof eruitgeblazen, geen verbetering.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2006 11:00 ]