Versterker in auto blijft zekeringen doorbranden

Pagina: 1
Acties:
  • 4.784 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Topicstarter
Hey tweakerts..
Ik post niet vaak in AVH, maar ik heb nu toch een probleem waar ik echt met geen mogelijkheid duidelijkheid uit krijg :/
Ik ben bezig met een PC voor in m’n auto.. heel leuk, pc gedeelte doet het prima, maar nu wil ik de audio van die PC door de speakers van m’n auto hebben (cheap-ass speakers (2 voorin) dus geen fancy dingen)…
Hiervoor heb ik dus een XXL Power Sound 300W, AM-2100 versterkertje gekocht, volgens die guppo in de electro zaak prima voor mijn doeleind en makkelijk aan te sluiten.

Afbeeldingslocatie: http://thuis.roelveldhuyzen.nl/GoT/versterker/thumb_003.jpg Afbeeldingslocatie: http://thuis.roelveldhuyzen.nl/GoT/versterker/thumb_002.jpg Afbeeldingslocatie: http://thuis.roelveldhuyzen.nl/GoT/versterker/thumb_001.jpg

Hij heeft dus aan de ene kant aansluiting voor de speakers, links en rechts, plus en min.. deze heb ik dus netjes op m’n speakers aangesloten (kroonsteentje aan bestaande bekabeling).
Rechts hiervan zit de power, dit zijn rood (+), zwart (-) en oranje (contact) als ik deze op de +, - en contact draad van m’n auto aansluit fikt de glas zekering in de + draad door :?

Andere kant zitten twee tulpjes voor de input vanuit laptop, het filter knopje staat inmiddels op “L”, dus daar licht het niet aan ;)

Nu is het probleem dus dat wat ik ook doe, die zekering in de + draad doorfikt..

+ op +, - op -, en oranje op contact.. fikt die zekering door :/ de zekering die er in zat was een 5A 250V… beetje zwaar leek me, maargoed.. hetzelfde effect heb ik met 2A 250V zekeringen… en zelfs een 10A fikt door :?
Zekering omzeilen leidt tot de zekering onder m’n stuurcollom die doorfikt :/

Ik heb echt geen idee meer wat het probleem kan zijn, ik heb de kabels in m’n auto door gemeten, de – is echt -… de + is gewoon 12V en de contact is alleen bij contact 12V, anders gewoon 0V…

Heeft hier iemand enig idee wat het probleem is?
Thanks

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-07 23:58
Misschien een rare vraag maar heeft hij ook echt gewerkt ?, misschien is de versterker wel defect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112639

Als dat versterkertje een 10 amp zekering opblaast zou ik snel terug gaan na de winkel.
Ik neem aan dat het versterkertje nie 300 Watt rms is ?
Een 5 ampere zekering is genoeg want het zal wel 30 watt rms zijn en 300 piek.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 112639 op 19-08-2006 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:23

Sick Nick

Drop the top!

250V zekeringen horen helemaal niet thuis bij een auto-versterker. Dat werkt met 12V dus daar moet je ook een 12V zekering voor gebruiken. Een 15A zekering lijkt me al meer dan voldoende voor deze versterker. De draden heb je wel goed aangesloten, als de boel dan niet werkt met een 12V zekering ertussen is ie waarschijnlijk gewoon kapot. Of ze hebben je een amp aangesmeerd die op 220 hoort te werken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Nu online

Spike_wolf

Topicstarter
Volgens die gozer in de winkel word deze versterker ook regelmatig gebruikt op scooters, dus op 220 zal die nie werken :P
En die 250V zekering vond ik ook al zo vaag.. maar ik ben eens gaan kijken naar de bestaande bekabeling die altijd gewerkt heeft met de autoradio.. en daar zitten ook 250V zekeringen in :?
Versterker is net nieuw en heeft dus nog nooit echt gewerkt...

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:23

Sick Nick

Drop the top!

Als het er zoeentje is, dan is het een 12V zekering

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6d/Car_fuses.jpg/250px-Car_fuses.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Nu online

Spike_wolf

Topicstarter
Sick Nick schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 21:22:
Als het er zoeentje is, dan is het een 12V zekering

[afbeelding]
Die zitten onder m'n stuurcolom, en die klapt er uit als ik de andere zekering omzeil :+
Maar de zekering die in de kabel van de versterker zit is er zo een:
Afbeeldingslocatie: http://www.jasicamp.nl/media/glaszekering.jpg

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piellekes
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-05 15:48

Piellekes

Sensuàl!

het amperage van de zekering is het enige wat er toe doet. het voltage maakt niet echt wat uit.
de spanning in jouw auto is 12 volt. Als je spanning maal stroom doet, dan krijg je het wattage. ik geloof dat er in mijn volkswagen standaard al 12 ampère (12x12=144W) in zit voor de radio, laat staan een 300W versterker. Ik denk dat het overigens vooral de inschakelpiek is die de zekering eruit laat knallen. probeer het eens met 20, als het dan nog is, dan terug gaan :)

edit: ow wacht, wordt die glaszekering bij de versterker geleverd?

[ Voor 6% gewijzigd door Piellekes op 19-08-2006 21:28 ]

Rhodes, dan heel lang niks, dan de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Nu online

Spike_wolf

Topicstarter
Piellekes schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 21:27:
het amperage van de zekering is het enige wat er toe doet. het voltage maakt niet echt wat uit.
de spanning in jouw auto is 12 volt. Als je spanning maal stroom doet, dan krijg je het wattage. ik geloof dat er in mijn volkswagen standaard al 12 ampère (12x12=144W) in zit voor de radio, laat staan een 300W versterker. Ik denk dat het overigens vooral de inschakelpiek is die de zekering eruit laat knallen. probeer het eens met 20, als het dan nog is, dan terug gaan :)
Okay, dat klinkt logisch.. maar hij liet en 10A er met gemak uit slaan.. Waarom zouden ze er dan in hemels naam standaard een 5A in stoppen? :? :?

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piellekes

Piellekes

Sensuàl!

ja daar heb je een punt. heb je al geprobeerd om het aan te sluiten zonder speakers en computer aangesloten? dus alleen de spanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Nu online

Spike_wolf

Topicstarter
Piellekes schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 21:30:
ja daar heb je een punt. heb je al geprobeerd om het aan te sluiten zonder speakers en computer aangesloten? dus alleen de spanning?
Nee.. dat heb ik nog niet geprobeerd.. zou dat uit maken dan?

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Spike_wolf schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 21:33:
[...]

Nee.. dat heb ik nog niet geprobeerd.. zou dat uit maken dan?
wie weet, gewoon proberen

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceClub
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-07 23:32
Wat je kan doen is alles van de versterker afhalen de speakers en audioingangen er af.
De R direct op de B+ aansluiten deze twee op de +12V van de accu en de massa op de -12V aansluiten klapt de zekering er weer uit kun je hem terug naar de winkel brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Nu online

Spike_wolf

Topicstarter
Tja, k heb hier alleen nog maar één zekering ligge.. en die is 2A, grote kans dus dat die er ook uit klapt..
En als ik die zekering omzeil ben ik de zekering onder m'n stuur kwijt :P
Zal dan moeten wachten tot maandag ben ik bang :/

[edit]
Dus Allebei rechtstreeks op de constante lijn zetten...
Nou zal dat maar eens gaan proberen dan, morgen.. nu regent het :+

Maar ik heb dus verder niks fout/raars gedaan? :*) K dacht al dat ik gek werd en iets onbenulligs over het hoofd zag ofzo :P

[ Voor 36% gewijzigd door Spike_wolf op 19-08-2006 21:38 ]

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piellekes

Piellekes

Sensuàl!

weet ik niet, doe ik altijd, want dan kun je de fout beter opsporen, en dan weet je zeker dat het alleen aan het versterkertje ligt.
Misschien dat er een vervelende spannings-lus ontstaat tussen de computer en de versterker. Straks kom je met een nieuwe versterker en dan heb je nog steeds het zelfde probleem... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Nu online

Spike_wolf

Topicstarter
Piellekes schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 21:39:
weet ik niet, doe ik altijd, want dan kun je de fout beter opsporen, en dan weet je zeker dat het alleen aan het versterkertje ligt.
Misschien dat er een vervelende spannings-lus ontstaat tussen de computer en de versterker. Straks kom je met een nieuwe versterker en dan heb je nog steeds het zelfde probleem... |:(
Het zal iig aan de versterker liggen dan.. want ook zonder computer er aan doet ie het :P
En de auto radio heeft het altijd prima gedaan :)

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

Toch knap dat ze iets verkopen dat 300 Watt levert, terwijl er maar maximaal 12Vx5A=60 Watt in hoeft/kan! Knap staaltje techniek wat ze je hebben aangesmeerd. :D

Meer to the point: Vlamt de zekering al door als je alleen voeding/speakers aansluit? Probeer eens alleen voeding aan te sluiten. Controleer de bekabeling van je speakers nog eens goed. Klinkt als een defecte versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Nu online

Spike_wolf

Topicstarter
Dja de specs aan wattages en dergelijk geloof ik altijd wel.. als het werkt ben ik blij :P

Maar ik kan morgen dan eens kijken wat ie doet met alleen de voeding.. heb dan wel een 2A ding, maar das bijna zeker dat die er door fikt dan..
Anders maandag even nieuwe zekeringen halen, en kijken wat ie daar mee doet.. en fikken die ook door is het terug naar de winkel :)

Welke zekeringen zouden het beste zijn dan? 20A ? of toch gewoon 5A?

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceClub
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-07 23:32
De remotedraad is een draad waar 12V overheen loopt. Deze remotekabel krijgt normaal via de autoradio een spanning door zodat de versterker weet dat hij in actie mag komen. Kan dus ook geen kwaad doen om in deze situatie tijdelijk de R en B+ bij elkaar op te doen.

Nooit afwijken van de aanbevolen maximale zekering waarde die ze aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Klinkt heel vreemd.
Heb je verder geen gekke dingen in je auto?
Dat zou dan te maken kunnen hebben met vanalles namelijk!

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Nu online

Spike_wolf

Topicstarter
dennus2006 schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 22:06:
Klinkt heel vreemd.
Heb je verder geen gekke dingen in je auto?
Dat zou dan te maken kunnen hebben met vanalles namelijk!
Nee alles doet het verder prima... en de radio die op deze bedrading heeft gezeten heeft het ook altijd prima gedaan.. nergens last van..

t is nu ik met die versterker bezig ben dat die zekeringen om de haverklap doorfikken :P
Lijkt me dat die versterker dus iets niet goed doet.. maar mijn kennis op dit gebied deed mij vermoeden dat IK iets verkeerd deed :P

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Deze versterker terugbrengen en je geld terughalen. Hier valt geen eer aan te behalen.
Zoek op marktplaats een leuk jbl dingetje zoals deze:
http://www.marktplaats.nl...3D%253D%26df%3D1%26fta%3D
of deze:
http://www.marktplaats.nl...3D%253D%26df%3D1%26fta%3D

Zo heb je een acceptabel ding waar meer uitkomt als 2x11 watt :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Spike_wolf schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 21:49:
Dja de specs aan wattages en dergelijk geloof ik altijd wel.. als het werkt ben ik blij :P

Maar ik kan morgen dan eens kijken wat ie doet met alleen de voeding.. heb dan wel een 2A ding, maar das bijna zeker dat die er door fikt dan..
Anders maandag even nieuwe zekeringen halen, en kijken wat ie daar mee doet.. en fikken die ook door is het terug naar de winkel :)

Welke zekeringen zouden het beste zijn dan? 20A ? of toch gewoon 5A?
Nooit, nooit, nooit zekeringen met een hoger amperage vervangen. Als het voor 5A gemaakt is, moet er een 5A zekering in, klaar. Doe je dat niet, loop je kans dat er iets anders uitfikt. Je doet nu aan symptoombestrijding in plaats van de oorzaak aan te pakken. Een 20A zekering klapt er alleen uit bij keiharde kortsluiting als het apparaat bedoeld is voor 5A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Nu online

Spike_wolf

Topicstarter
Hmm.. okay, morgen dus even nieuwe zekeringen halen, en als die er ook uit klappen dinsdag terug naar de winkel.. die is maandag gesloten :|

Maar iets zegt mij dat een nieuwe zekering er ook uit gaat klappen.. alleen blijft de reden vaag :/

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

ach niet echt. Je hebt waarschijnlijk gewoon een DOA omdat een of andere soldeermiep in hongkong aan de binnenkant je plus en min aan elkaar gebakken heeft :) Oja heb je een mulitimeter ? meet dan eens de weerstand over de plus en min aansluiting....wie weet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:54

mr_petit

opperprutser

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat er allemaal snelle zekeringen (F) gebruikt zijn, en dat de inschakelpiek deze opblaast. Maar als de zekering in je stuurkolom eruit fikt denk ik dat toch het versterkertje kapot is. Ik zou niet meer de moeite en het geld erin steken nog meer nieuwe zekeringen te testen (in je TS blijkt duidelijk dat je het zaakje goed aansluit), en het apparaatje gewoon terugbrengen.
Een degelijke versterker heeft nauwelijks last van inschakelpieken, en zou dus makkelijk op een 1 of 2A zekering moeten starten wanneer hij geen signaal hoeft te versterken.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 20-08-2006 17:48 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-07 21:15

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Probeer dat ding eens met een mp3 speler, dus iets dat niet OOK met de massa van je auto is verbonden. Misschien heb je wel een dikke aardlus lopen die de boel er uit laat fikken. De oplossing is dan een scheidings trafo voor je signaal, die worden wel vaker gebruikt in dit soort gevallen.

Je kan dat ding natuurlijk ook even met een labvoeding testen om te zien of ie uberhaupt wel wat doet. Dat is een stuk veiliger testen dan met een accu...

2A is erg weinig idd, de amp die achterin de auto van mn ma ligt is op 30A afgezekerd en levert 100W rms (sony amp).

blabla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Nu online

Spike_wolf

Topicstarter
Ik heb hem ook met MP3 speler getest... de laatste paar keer.. was makkelijker dan de complete laptop mee slepen steeds :P
Maar ook daar hetzelfde probleem..
Maar ik zal dan dus maar gewoon wachten tot dinsdag en het versterkertje omruilen.. kijken of dat het probleem oplost :)
Thanks voor alle hulp :)

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
XXL is meestal bende. Behalve de subamps :P

Bouw anders een gewone pc speakerset om, da's ook wel leuk :)

[ Voor 187% gewijzigd door Barry|IA op 20-08-2006 18:49 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Nu online

Spike_wolf

Topicstarter
Nou t is helemaal zeker nu.. er zit een kortsluiting in de versterker ergens..
K heb net een versterker (ding van 30 jaar oud ofzo :/ ) van een vriend in m'n auto gehangen en die deed het prima.. daarna met een of andere wazige test voeding het ding getest, en die vertelde ons dat er in de constante + van de versterker ergens een kortsluiting zit waardoor hij steeds die zekeringen laat door fikken :P
Dinsdag dus gewoon terug brengen en geen zekeringen meer aan verspillen :P
Thanks voor de hulp though :)

Humankind… be both.

Pagina: 1