M'n Pentium II pc dat draaide op een mobo met een bios van Phoenix (iirc) had een leuke functie. Je kon in de bios een wachtwoord instellen en daarna kiezen wanneer je het wachtwoord moest invullen. De eerste optie kennen we allemaal; je moet in het begin je wachtwoord invullen of anders startte de pc niet op. Maar met de tweede optie kon je de pc gewoon door laten booten en dus ook Windows laten opstarten. Echter waren het toetsenbord en muis gelockt, waardoor je dus in feite niks kon doen. Deze lock was op te heven door simpelweg het wachtwoord te typen. Dit is handig, want als ik thuiskom en me pc opstart hoef ik niet 10 seconden te wachten tot het input-password-scherm opkomt. Het is ook beter dan de Windows logon password systeem, want zodra je daar pas je wachtwoord invult moet je ook een tijdje wachten tot de programma's zijn geladen. Het is uiteraard iets minder veilig, maar de veiligheid die deze functie bied is genoeg voor mij.
De pc's die ik daarna had/heb hebben deze functie helaas niet in de bios, en de vele andere pc's die ik op me werk heb vertonen ook geen spoor van deze functie. Weet iemand toevallig of er iets soortgelijks hiervoor bestaat, danwel hardwarematig of softwarematig (bv. tooltje in Windows dat dus als allerrrrrreerste gestart wordt)?
Ik wilde dit in eerste instantie stoppen in PMG, maar omdat ik waarschijnlijk uitkom op een tooltje post ik het dus in SA.
De pc's die ik daarna had/heb hebben deze functie helaas niet in de bios, en de vele andere pc's die ik op me werk heb vertonen ook geen spoor van deze functie. Weet iemand toevallig of er iets soortgelijks hiervoor bestaat, danwel hardwarematig of softwarematig (bv. tooltje in Windows dat dus als allerrrrrreerste gestart wordt)?
Ik wilde dit in eerste instantie stoppen in PMG, maar omdat ik waarschijnlijk uitkom op een tooltje post ik het dus in SA.