Layout huidige moederborden

Pagina: 1
Acties:
  • 250 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-05 23:06
Met deze vraag loop ik al een tijdje. Wat vinden jullie nou van de layout van de nieuwe moederborden?

een voorbeeldje wat ik net op de fp tegen kwam...

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/1155978223.jpg
  • Waarom zitten er allemaal pci-express 1x kaarten op. is er iemand die al eens iets gezien heeft voor in zo'n slot?
  • Waarom zo weinig pci sloten? ik zit me een beetje te orienteren op een setup met core 2 duo, wlan sound en tvkaart, en een goede videokaart. het enige mobo wat ik hiervoor ben tegengekomen is de gigabyte ds3.
  • En dan de volgorde van de sloten. de pci sloten zijn vaak zo geplaatst dat er sowieso al een afvalt als je een videokaart erin stopt. als je bv bij het mobo op de afbeelding sli draait heb je geeneen pcislot meer over :?
waar al mijn vragen eigenlijk op neerkomen is :p waarom zitten de moederborden helemaal vol met pci-express 1x sloten, terwijl dat imho nog een dode techniek is...

[ Voor 4% gewijzigd door Bio op 19-08-2006 20:08 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een stuk of 3 pci sloten vind ik zelf ook wel makkelijk (netwerk, geluid en tvkaart).
Wat mij betreft hadden ze ook van alle pci-e sloten hetzelfde formaat mogen maken, gewoon alles pci-e 16x, dan maar wat duurdere bordjes omdat er misschien nog een bridgechipje tussen moet ;)

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-04 12:57
Jo-hannes schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 20:07:
Met deze vraag loop ik al een tijdje. Wat vinden jullie nou van de layout van de nieuwe moederborden?

* Mwa vind deze niet zo bijzonder, De Asus P5B Deluxe is HET bord voor mij :P
[afbeelding]
  • Waarom zitten er allemaal pci-express 1x kaarten op. is er iemand die al eens iets gezien heeft voor in zo'n slot?

* PCI-e 1X zijn al redelijk wat kaarten voor te krijgen hoor

* Netwerk kaarten
    * FireWire kaarten
    * Serial ATA en/of IDE kaarten

Kijk maar eens op www.siig.com die hebben aardig wat kaartjes voor PCI-e 1X
  • Waarom zo weinig pci sloten? ik zit me een beetje te orienteren op een setup met core 2 duo, wlan sound en tvkaart, en een goede videokaart. het enige mobo wat ik hiervoor ben tegengekomen is de gigabyte ds3.

* Al naar een Asus P5B Deluxe gekeken, PCI sloten kom ik idd altijd tekort :Y
  • En dan de volgorde van de sloten. de pci sloten zijn vaak zo geplaatst dat er sowieso al een afvalt als je een videokaart erin stopt. als je bv bij het mobo op de afbeelding sli draait heb je geeneen pcislot meer over :?
* idd, maarja de meestel zitten aan het ATX formaat vast, 7 sloten dus vol is vol :Y
waar al mijn vragen eigenlijk op neerkomen is :p waarom zitten de moederborden helemaal vol met pci-express 1x sloten, terwijl dat imho nog een dode techniek is...
* dood niet, t'is maar net wat je wil.
Ik ben nu volop bezig met een nieuw systeem dus is pas deze techniek zeker wel toe want over een jaar is het normaal.

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[afbeelding]

Ik ben een ouwe rot en herinner me exact dit soort kritiek anno 1995 over PCI sloten. Er zou niets voor verkrijgbaar zijn, ze nemen ruimte in die je voor ISA sloten zou kunnen gebruiken en tot overmaat van ramp was een combinatie van PCI en VLB (voor die dure videokaart van een jaar terug...) lastig, wegens compatibility en alleen te krijgen op obscure moederborden.

Als de geschiedenis zich enigszins herhaalt ga je over een jaar erg dankbaar zijn dat die krengen erop zitten :z
Heb je gekeken wat tegenwoordig allemaal onboard/integrated zit op die moederborden. HD-audio (die ook echt om aan te horen is), LAN, (e)SATA, USB, USB en nog eens USB (die voorbeeld van je valt nog mee, je zou eens moeten kijken wat er allemaal op mijn MSI K8NGM2-FIR zit :+ , IEE1394, DVI, etc. etc.). Enige wat er nog bij moet is VGA (vandaar die twee PCIe 16x sloten), WLAN en TV. Voor die laatste twee kun je kiezen uit PCI, PCIe of USB. Net die ene mobo die je aangeeft heeft maar 1 PCI slot, maar dat is dan ook totaal geen mainstream bord.

Als ik kijk naar mijn PCIe borden, een Asrock 939SLI-eSATA2 en bovengenoemde MSI heeft de Asrock 3x PCI en de MSI (die maar uATX is) tenminste nog twee. Dat is veel typischer voor moederborden nu (net zoals bijna alles anno 1995 nog zeker 3 ISA sloten had).
Soms moet je keuzes maken. Als je veel legacy PCI-kaarten hebt moet je niet een monster van een legacy-free high-end bord kiezen, maar een bord die beter op je eisen toegespitst is. Als je twee asociale dual-slot PCIe 16x VGA kaarten in een systeem gaat vrotten ga je sowieso maar maximaal 3 uitbreidingssleuven over houden. Vaak gaat de bovenste verloren aan wat extra ruimte rond het geheugen, een van de overige zal zeker PCIe 1x zijn, dus met een dergelijke config moet je niet meer dan 1x PCI verwachten.

Komt bij dat als je geld genoeg hebt voor EUR 500+ aan videokaart een PCIe WiFi of TV kaart a EUR 75 bijna verwaarloosbaar is. Misschien ben jij het daar niet mee eens, maar zo rekenen mobobakkers wel. Voor een stuiver kun je niet op de eerste rij zitten ;)
waar al mijn vragen eigenlijk op neerkomen is :p waarom zitten de moederborden helemaal vol met pci-express 1x sloten, terwijl dat imho nog een dode techniek is...[/quote]
1) nieuwe techniek is verkoopargument an sich
2) 'nog' duurt niet lang meer
3) meer dan 3 PCI sloten is op hedendaagse feature-rich mobos totaal onzinnig. Ten tijde van de gloriedagen van de Asus P3B-F was dat wel anders, maar dan had je dus niets meer dan 2x PS/2, 2x Ser, 1x Par en als het meezat 2x USB 1.1 op een bord :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

En vergeet die floppy connector niet, helemaal onderaan 8)7

En bijna geen IDE poorten meer, sommige moederborden hebben nog maar 1 IDE poort.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 22:08:
En vergeet die floppy connector niet, helemaal onderaan 8)7
Wie gebruikt zo'n ding nog? :z

Logica van helemaal onderaan is trouwens dat je dan de kabel achterlangs het moederbord kunt leiden om zo niet in de weg/airflow van andere onderdelen te zitten :)
En bijna geen IDE poorten meer, sommige moederborden hebben nog maar 1 IDE poort.
Tot nader orde is SATA ook een soort IDE, dus ik zie zat poorten 8)7

Waarschijnlijk bedoel je PATA. Ook daar geldt dat de borden zonder PATA high-end borden zijn. Het is niet logisch om zo'n bord te combineren met een bejaarde PATA schijf. Als je naar de meer mainstream borden kijkt zie je meestal 2x PATA, wat niet minder is dan sinds de i430FX chipset anno 1995 standaard is :z

Oslik blyat! Oslik!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

dion_b schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 22:14:
[...]

Wie gebruikt zo'n ding nog? :z

Logica van helemaal onderaan is trouwens dat je dan de kabel achterlangs het moederbord kunt leiden om zo niet in de weg/airflow van andere onderdelen te zitten :)

[...]

Tot nader orde is SATA ook een soort IDE, dus ik zie zat poorten 8)7

Waarschijnlijk bedoel je PATA. Ook daar geldt dat de borden zonder PATA high-end borden zijn. Het is niet logisch om zo'n bord te combineren met een bejaarde PATA schijf. Als je naar de meer mainstream borden kijkt zie je meestal 2x PATA, wat niet minder is dan sinds de i430FX chipset anno 1995 standaard is :z
hoe wil je anders xp op sata installeren? ja ok, er is slipstreamen

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
crack_en_hack schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 21:15:
[...]
Kijk maar eens op www.siig.com die hebben aardig wat kaartjes voor PCI-e 1X
[...]
offtopic:
Beetje offtopic, maar eh, mooie site, genoeg uitbreidingskaartjes en combo kaartjes enzo, heb je toevallig enig idee in welke shop(s) je die producten kan kopen?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-05 23:06
Ik moet zeggen dat ik nog niet echt goed rondgekeken heb. maar zijn er al bijvoorbeeld wlan kaarten, geluidskaarten, en tv kaarten te koop voor pcie?

• crack_en_hack
  • Laatst online: 13-04 12:57
l0c4lh0st schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 22:24:
[...]

offtopic:
Beetje offtopic, maar eh, mooie site, genoeg uitbreidingskaartjes en combo kaartjes enzo, heb je toevallig enig idee in welke shop(s) je die producten kan kopen?
www.webconnexxion.com is de siig dealer van NL, ze hebben ook veel spullen voor de RAID fans onder ons :Y, siig is (vind ik) een beetje onbekend in NL maar dat zal wel veranderen denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door crack_en_hack op 19-08-2006 23:13 ]

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
crack_en_hack schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 23:12:
[...]

www.webconnexxion.com is de siig dealer van NL, ze hebben ook veel spullen voor de RAID fans onder ons :Y, siig is (vind ik) een beetje onbekend in NL maar dat zal wel veranderen denk ik.
offtopic:
Nou, dat valt nog tegen... Ze hebben maar 6 kaartjes en dat is allemaal firewire. Ik was vooral opzoek naar een Firewire en USB combo kaartje. En de kaarten die ze er hebben staan kosten een fortuin. (3x Firewire op 1 PCI-x kaartje is €116,50 bijv. :?).

[ Voor 10% gewijzigd door Tanuki op 19-08-2006 23:25 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jo-hannes schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 22:27:
[...]

Ik moet zeggen dat ik nog niet echt goed rondgekeken heb. maar zijn er al bijvoorbeeld wlan kaarten, geluidskaarten, en tv kaarten te koop voor pcie?
Zat van die troep is te vinden, maar vooralsnog niet in NL. Kijk maar eens:

http://www.computerhandlu...-bit-Encryption_46448.htm
of
http://www.idealo.de/prei...oem-pinnacle-systems.html

Voor WiFi en TV-kaarten in DE. Audio zie je minder, maar dat komt omdat er maar zeer weinig losse audiokaartmakers over zijn. De paar die er zijn hebben lange product release cycles (Creative is nog een van de snelste en geven toch aan nog geen koek gegeten te hebben van PCIe). Dat komt omdat onboard of zelfs integrated HD-Audio ondertussen gewoon goed zat is voor bijna alle apps :z

Kortom, als ik voor EUR 40 PCIe TV-kaarten zie die je gewoon in DE kunt bestellen met hooguit EUR 15 verzendkosten, dan zie ik het probleem niet :o

Oslik blyat! Oslik!

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
bartgrefte schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 22:23:
[...]

Voor dat soort gevallen kan je er wel eventjes een floopydrive aanhangen terwijl je kast open is, Vista gaat al uit zichzelf SATA-controllers ondersteunen en ik meen ook te herinneren dat je dan een USB stick naast een floppy kan gebruiken om drivers te installeren :).

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-05 11:56

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

USB Floppy :)

Atari 4 ff'r 😊

• smvs
  • Niet online
bartgrefte schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 22:23:
[...]

Sommige S-ATA controllers worden standaard ondersteund door XP, bijvoorbeeld (sommige?) Nforce chipsets.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
De layout vind ik nog meevallen van de huidige moederborden. Ik heb net een moederbord binnen gehad voor AM2 met 5 x PCI!!! van Jetway. Kijk maar naar:
http://www.jetway.com.tw/...E%3E%20AMD%20Socket%20AM2

En klik dan de M2GT6 aan. Dat is echt geen slecht moederbord. Ik heb nu 2 x Asus Dual TV Tuner met MCE erop draaien en daarnaast nog 1 x ISDN modem en een draadloze netwerkkaart erop draaien. Ik heb nog een X600 All in One erop draaien. Ik heb nog 1 x PCI slot over dus die kan ik voor iets anders gaan gebruiken want ik wil eigenlijk nog een firewirekaart erin hebben.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

smvs schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 23:37:
[...]

Sommige S-ATA controllers worden standaard ondersteund door XP, bijvoorbeeld (sommige?) Nforce chipsets.
Ik denk dat dat meer bios gerelateerd is, dan dat er specifieke drivers geinstalleerd worden.
Dus kun je in het moederbord bios de sata schijven zien dan ziet windows ze ook.

Zitten er externe sata chips op. die dus een eigen bios hebben, dan kan windows ze zonder correcte drivers niet zien (slipstreamen dus)

Dat is mijn gedachten gang erover gekoppeld aan ervaringen met een onboard promise 376 sataraidchip ( asus a7v8x del) en silicon image sata/raidchip nforce 3 250GB (asus k8n-e deluxe) en integrated nforce 3 en 4 chipset..

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:23

rapture

Zelfs daar netwerken?

Tijd om een beetje de pricewatch/winkels te verkennen? Gigabit- en Raid-kaarten hebben nu al last van de 32bit 33MHz pci-bus-beperkingen en deze zijn ook de eerste kaarten die naar PCI-Express overstappen.

Intel echte-Gigabit-netwerkkaart hoort op een PCI-E 1x te werken, dat voor maar slechts € 35.
pricewatch: Intel PRO/1000 PT Desktop Adapter (1000Mbps, PCI-e 1x)

Voor € 136 een 4 poorten SATA-raid-controller dat met een betere verbinding dan de 32bit 33MHz PCI-bus.
pricewatch: HighPoint RocketRAID 2300 (4x SATA300, RAID, PCI-e x1)

Velen denken dat PCI-Express enkel voor grafische kaarten bedoeld is, terwijl de verlossing der PCI-bussen eindelijk eraan komt. De PCI-bus was vrij vroeg onvoldoende, vandaar dat men de noodoplossing AGP-poort had uitgevonden. PCI-Express is een belangrijke technologie dat 'server-IO' naar de gewone stervelingen brengt. Dualcores laten ons genieten van multiprocessing, dat was ook een 'server-only' gebeuren.

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 21-08-2006 00:16 ]

Verwijderd

Idd die SATA is in de BIOS opgenomen, de sata controllers die XP niet herkent tijdens installatie zijn daar dus niet in de BIOS opgenomen en moeten mbv een driver geladen worden.

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-04 00:06
Ik zou graag een brander en een DVD-speler in een systeem hebben. Volgens hebben die nog steeds PATA aansluitingen. Je zou die dus niet beiden in een nieuw systeem kunnen hangen? :?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

M411007 schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 09:41:
Ik zou graag een brander en een DVD-speler in een systeem hebben. Volgens hebben die nog steeds PATA aansluitingen. Je zou die dus niet beiden in een nieuw systeem kunnen hangen? :?
Tuurlijk kan dat wel. Je kunt 2 apparaten aan 1 poort hangen als je wilt. Of je gebruikt S-ATA ipv ATA.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:32

sapphire

Die-hard pruts0r

Plextor heeft opticals emt SATA aansluiting :P

Gabriël AM5

• danielkraak
  • Laatst online: 13-05 16:38
De layout is inderdaad vaak dat pci afvalt |:( , volgens mij kunnen ze dan beter bij dubbele pci-ex16 borden ruimte laten voor de koeler van de videokaart maar dat is vaak niet zo 8)7 , er bestaat wel een pci-ex1 geluidskaart die zit bij een gigabyte moederbord

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-04 00:06
Terw_Dan schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 09:43:
[...]

Tuurlijk kan dat wel. Je kunt 2 apparaten aan 1 poort hangen als je wilt. Of je gebruikt S-ATA ipv ATA.
Ik wil een lezer en brander liever niet aan een poort hangen als ik een cd of DVD kopieer. Zijn er S-ATA branders dan? Ik dacht dat de meeste nog steeds gewoon IDE waren. Of bestaan er verloopstekkers?

IDE/P-ATA/ATAPI is toch dezelfde aansluiting? :?

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-05 12:44
Heb vorige week een hele mooie S-ATA brander gekocht van samsung. Uitermate tevreden over. Mijn kast is eindelijke 'flat-cable-free' verklaard. Overigens zijn S-ATA branders echt geen cent duurder dan P-ATA branders, en met de busstructuur van S-ATA hoef je je echt geen zorgen meer te maken over de poort of kabel waarop je je brander aansluit.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

M411007 schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 13:59:
[...]

Ik wil een lezer en brander liever niet aan een poort hangen als ik een cd of DVD kopieer.
Bij het kopiieren van een optical schijf is het sowieso altijd aan te raden om dat via HDD te doen. Dan maakt het niets uit of je brander en lezer aan zelfde poort hangen (bovendien heb je dan ook maar een drive nodig)
Zijn er S-ATA branders dan? Ik dacht dat de meeste nog steeds gewoon IDE waren.
Er komen er steeds meer :)
Of bestaan er verloopstekkers?
Verloopstekkers kun je alleen bij gelijke protocollen gebruiken, dus nee. Wel zijn er converters die je achterop de drives kunt prikken die van ATAPI SATA maken :z
IDE/P-ATA/ATAPI is toch dezelfde aansluiting? :?
IDE is een overkoepelende term waar meerdere aansluitingen mee bedoeld kunnen worden (SATA is ook IDE!). ATAPI is een subset van het (P)ATA instructieset, ook hier kunnen verschillende aansluitingen bestaan (denk aan laptops...)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1