Toon posts:

Slechte performance Sata 2 i.c.m. Marvell controller.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey Hallo,

Ik heb sinds kort al mijn IDE hdd's vervangen door één Sata 2 HDD, de performance ligt wat hoger en dit pastte mooi bij mijn upgraden van een tijd terug.

Het probleem nu is echter dat de HDD vermoedelijk niet de gewenste resultaten behaald, Ik krijg met HDD Tune een snelheid van 70MB/ sec, hoort dit niet flink hoger te liggen? Wat opvalt is dat Everest Home claimt dat de HDD op UDMA 0 draait..

Ik hoop dat deze vraag toegestaan is maar ik kon in de FAQ niet veel vinden hier over..

Specs:
Asus M2v
Marvell 88SE6121 onboard sata controller
Samsung Spinpoint SP2504C (S09QJ1NL706602)
Windows XP Home NL Sp2, Marvell stuurprogramma's geïnstalleerd.

De andere onboard SATA controller staat uit

Alvast bedankt.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2006 18:50 ]

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 18:45:
Het probleem nu is echter dat de HDD vermoedelijk niet de gewenste resultaten behaald, Ik krijg met HDD Tune een snelheid van 70MB/ sec, hoort dit niet flink hoger te liggen?
Nee hoor. De maximale doorvoersnelheid van SATA II is 300 MB/sec. HD's komen daar echter niet eens in de buurt van.
Hier zijn de resultaten van mijn 2 Samsungs (overigens veruit de beste HD's die ik ooit heb gehad :) )

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/twister336/HDTune_Benchmark_SAMSUNG_SP2504C_1.png

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/twister336/HDTune_Benchmark_SAMSUNG_SP2504C_2.png

[ Voor 13% gewijzigd door Twister336 op 19-08-2006 21:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Twister336 schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 21:55:
[...]

Nee hoor. De maximale doorvoersnelheid van SATA II is 300 MB/sec. HD's komen daar echter niet eens in de buurt van.
Hier zijn de resultaten van mijn 2 Samsungs (overigens veruit de beste HD's die ik ooit heb gehad :) )

[afbeelding]

[afbeelding]
Dat is nogal jammer dan, vind het dan niet zo'n geweldige verbetering t.o.v. IDE, mijn ATA 100 hdd'tje haalt 55MB/sec.. Beetje jammer.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 15:01:
[...]

Dat is nogal jammer dan, vind het dan niet zo'n geweldige verbetering t.o.v. IDE, mijn ATA 100 hdd'tje haalt 55MB/sec.. Beetje jammer.
De max doorvoer van een HD zegt maar een deel van hoe hij presteerd. Er zijn nog veel meer factoren die je nieuwe HD onderscheiden van je oude ata 100 hd'tje.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Wat me opvalt op dit moment is dat het HDD ledje soms fel brandt terwijl de pc niets doet, vrij lang zelfs. Is hij dan gewoon aan het swappen? Ik had het ook met Civilization 4 bijvoorbeeld, systeem werkt ontzetten snel, maar de HDD led brandt fel zonder te knipperen. Als ik dan alt+tab doe schakelt hij zo in een seconde over maar blijft de led branden.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Wat mij opvalt is dat je koop iets nieuws zonder vooronderzoek. Als je reviews had gelezen had je van te voren kunnen zien wat een huidige hdd tegenwoordig doen.

Dat het ledje soms brand kan door meerdere dingen komen. Virusscanner/windows/swappen etc.

Verwijderd

Topicstarter
geforce5_guy schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 18:44:
Wat mij opvalt is dat je koop iets nieuws zonder vooronderzoek. Als je reviews had gelezen had je van te voren kunnen zien wat een huidige hdd tegenwoordig doen.

Dat het ledje soms brand kan door meerdere dingen komen. Virusscanner/windows/swappen etc.
Ik heb het gekocht zonder diepgaand onderzoek omdat ik:

A. donders goed weet dat SATA 2 beter is dan SATA 1 en of PATA
B. de prijs nagenoeg het zelfde is.

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-02 20:28
Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 17:28:
[...]

Beter? Nee hoor. alleen de theoretische bandbreedte ligt hoger, die van Sata1 is ~150 mb/s , maar dat haalt een schijf toch al bij lange na niet.

De schijf presteert prima, en prima op niveau.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 17:28:
[...]

Dan had je toch beter enig vooronderzoek kunnen doen, want dan had je geweten dat S-ATA II niet super veel zegt en absoluut niet veel beter hoeft te presteren dan S-ATA I. Om het beter uit te leggen, in principe is er maar één S-ATA standaard en dat is gewoon S-ATA. S-ATA II is helemaal geen standaard. S-ATA II is/was namelijk de naam van een groep die extra features hebben toegevoegd aan de S-ATA standaard. Deze features zijn onder andere de S-ATA300 (3.0Gb/s) Interface, NCQ, Staggered spinup en hotswap van S-ATA schijven.

Eigenlijk zijn de schijf en controller fabrikanten enigszins op de hobbel gegaan met de benaming S-ATA II, ze hebben dit als nieuwe standaard gepresenteerd terwijl dit niet het geval is..

Wanneer nu een schijf of een controller één van boven genoemde features ondersteund mag deze het label S-ATA II dragen. Als voorbeeld ik heb zelf 8 Maxtor Diamond max schijven welke voorzien zijn van een S-ATA150 (1.5Gb/s) interface daarnaast NCQ en hotswap ondersteunen, deze twee laatste features zijn dus geintroduceerd door de S-ATA II groep waardoor deze schijven het label S-ATA II mogen dragen.

Als je nu de schijven en controllers met een S-ATA150 en met een S-ATA300 interface gaat vergelijken kom je tot de conclusie dat de performance tot op heden weinig verschilt. Ondanks dat de S-ATA300 interface een theoretische doorvoersnelheid heeft van 3.0Gd/s wordt dit door de huidige schijven bij lange na niet gehaald.

Om als nog wat onderzoek te verrichten in de materie S-ATA en de S-ATA II features: www.sata-io.org dit is de website van de voormalige S-ATA II groep welke tegenwoordig S-ATA IO heet.

[ Voor 5% gewijzigd door _Dune_ op 25-08-2006 20:01 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1