Game / Animatie: Waar te beginnen?*

Pagina: 1
Acties:
  • 623 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Ik had graag met enkele vrienden, zonder voorkennis een eenvoudige game of een korte animatiefilm gemaakt, is het mogelijk om van 0 te beginnen en met een paar tutorials in de vingers toch iets moois te maken ? En welk programma gebruik ik best ?
Ik heb al een rondgesnuffeld in dit subforum, maar ik kon weinig eenvoudige uitleg voor beginners vinden ... :?

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:24
ik zou dan allen eerst eens zorgen dat je wat voorkennis opdoet, anders komt er helemaal niks fatsoenlijks uit volgens mij.

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Met vba ofzo kan je heel eenvoudig een spelletje maken. Of zelfs gewoon een batch programmaatje.

21 is (te) eenvoudig om te maken, "meer of minder" dat je een kaart krijgt en jij moet gokken of de kaart hoger of lager is dan de huidige, Yahtzee (is al wat moeilijker)

Met weinig voorkennis zijn vooral kaart en dobbelsteen spelletjes heel gemakkelijk te maken.

Verwijderd

Macromedia Flash werkt goed.

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2006 18:48 ]

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 09:42

PSN: djmurcielago

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-12-2025
Wellicht is de taal Lingo icm Macromedia Director wat voor een spelletje. Kan je heel eenvoudig een platform spelletje in maken, en eventueel na wat kennis ook een 3D game (zit een engine in). Ik heb toen voor school zonder veel moeite een pixelgame engine geschreven in deze taal met director,

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Het is vooral de bedoeling om zelfgemaakte 3d-figuren acties te laten uitvoeren. *O*
Heb hier ondertussen wat basic info gevonden.

Macromedia Flash is gratis, maar waarschijnlijk heb ik nog een ander programma nodig om de figuren zelf te maken, om ze vervolgens af te spelen in M.Flash ?
Macromedia Director is waarschijnlijk niet gratis ?
En thnx voor de tip gamemaker: ziet er op het eerste gezicht goed uit !

• Malloot
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-01 15:26

Malloot

bekijk eens wat anders

Flash is ook niet gratis, alleen de Flash player is gratis..
En in Director een 3D game maken is nogal aan de moeilijke kant, zal ik maar zeggen.

Misschien is de Gamemaker.nl nog zo'n slecht idee niet :) (hee, ik mis een idee-smilie?)

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-01 18:46

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

Uhm, ik vind het niveau van dit topic eigenlijk wel een beetje laag, edoch ik houdt hem open omdat ik het denk dat het een interessant onderwerp kan zijn, stel me niet te leur :P

Games maken kan op een boel verschillende manieren; er zijn dan ook een heleboel verschillende games. De eerste gedachte zal moeten zijn wat je precies wil; animatiefilm en games zijn twee verschillende werelden, focus eerst eens op wat je nou precies wil. Wil je een verhaal vertellen of wil je mensen iets laten meemaken? wil je kinderen iets leren? etc. etc.

Als je dan bijvoorbeeld kiest voor een game zijn er ook legio mogelijkheden. Wil je iets met 3d? denk dan aan FPS games, strategy games, roleplaying games, flightsimulators etc. In dat geval wordt het nuttig om een team om je heen te verzamelen, een kvk nummer aan te vragen en een investeerder te zoeken ;) je kunt ook eens gaan kijken bij onze vrienden van http://www.openfrag.org/ waar een aantal mensen bezig zijn om zelf een complete FPS te ontwikkelen.
Een andere mogelijkheid is om een bestaande game te 'modden', dat koop je dus halflife bijvoorbeeld en zoek je er een editor bij (worldbuilder is dat voor half life geloof ik) en bouw je je eigen levels en karakters binnen de half life engine. Dat is een leuke hobby en er zijn duzenden sites die daar mee bezig zijn.

Als je gaat voor een 'classic' games, denk dan aan platformers, 2d vliegspelletjes of andere dingen die je tegenkomt op een gameboy advanced, dan kun je inderdaad aan Flash gaan denken. Of aan director. het is goed te doen om dergelijke spelletjes in elkaar te knutselen; wel arbeidsintensief trouwens. Ik vond zelf deze tutorials http://www.tonypa.pri.ee/tbw/index.html erg goed.

Dan heb je nog de echte webgames, denk dan aan pinguin meppen of aan iets als Myst ofzo. Eigenlijk zijn dit een soort kleine roleplaying games waarbij je een scene maakt (plaatje vaak) en vervolgens mensen een aantal opties geeft. Ook dit is erg goed te doen in Flash.

Als je echt niets van programmeren snapt dan is het wellicht verstandig om daar eens een goed boek over te kopen. Als je zelf een idee hebt van wat je precies wil dan kun je kiezen voor een bepaald programma om het mee te maken.

Hoe je het ook wend of keert; dit is wel een meerjaren project als je echt van 0 begint. 'even' een game maken is er niet bij.

Overigens geldt voor animatie weer een heel ander verhaal ;)

Stoer; Marduq

• Liquid-Man
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-01 15:15
Ik las vorige week dit op (spam?) tweakers.net
Wel even schaamteloos copy-paste gebruikt:
Microsoft heeft gisteravond tijdens het Gamefest 2006-evenement in Seattle XNA Game Studio Express gepresenteerd. Het softwarebedrijf wil met deze software hobbyisten, onafhankelijke gameontwikkelaars en studenten in staat stellen op een eenvoudige manier spellen te schrijven voor de pc en de Xbox 360. De software zal, evenals de andere ontwikkeltools in de Express-reeks, gratis gedownload kunnen worden. Met deze gameontwikkeltool zal alleen ontwikkeld kunnen worden voor Windows XP. Wie ook voor de Xbox 360 wil programmeren zal per jaar 99 dollar moeten betalen voor een lidmaatschap van de Creators Club. Leden krijgen de mogelijkheid Xbox 360-spellen te bouwen en te testen.

Hoe de verspreiding van deze homebrewgames in zijn werk zal gaan, is nog niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk zal dit gaan gebeuren via de Xbox Live Arcade-dienst. De eerste bètaversie van XNA Game Studio Express zal eind deze maand worden vrijgegeven en het is de bedoeling dat de definitieve release van de ontwikkelsoftware in november of december op de downloadmarkt verschijnt. Het gratis weggeven van de ontwikkelsoftware doet Microsoft niet voor niets. Het bedrijf hoopt op deze manier onder meer te voorkomen dat gamers overstappen naar de PlayStation 3. Ook verwacht het softwarebedrijf door deze stap toegang te krijgen tot nieuwe ideeën en concepten die kunnen worden omgezet in een game.
Misschien dat dit wat wordt om games voor de pc te ontwikkelen, aangezien het gratis wordt voor de pc...

• De Hupie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:14
Voor school heb ik in ongeveer 20 uur (incl volgen van tutorials) deze game in elkaar gezet met gamemaker: http://dehupie.leetzor-hosting.com/games/spacequest.exe (let niet op de ongetweakte gameplay, daar lette mijn leraar toch niet op) . Ik denk dat gamemaker precies is wat je zoekt want het is heel erg simpel. Ipv van zelf code schrijven voeg je gewoon voorgemaakte blokjes code toe aan je spel en je kunt ze ook weer makkelijk verwijderen. Probeer het eens uit zou ik zeggen en begin met het volgen van de tutorials van de site.

3D portfolio - mijn deviantART

• Zerora
  • Laatst online: 20:47

Zerora

Ik Henk 'm!

En als Gamemaker je niet bevalt, kun je altijd nog hier kijken voor de game-create-applicaties van Clickteam :)
Die zijn zeer eenvoudig te begrijpen en je kan er echt alles mee maken :)

[ Voor 19% gewijzigd door Zerora op 21-08-2006 01:33 ]

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

Verwijderd

Ik ben al redelijk op leeftijd maar heb zo`n nostalgie gevoel en heimwee heb gekregen om terug te gaan in de tijd waar Adventures nog heilig waren _/-\o_

Nou ik zou graag in mijn vrijetijd een Adventure willen maken in de context van een Soort Monkey Island zak mckracken etc

Nou wat ik al heb is:

-Het verhaal
-De figuren.
-De omgeving
-De uitdagingen.
-En de vernieuwingen die tot op heden niet zijn getoond om het nostaligische gevoel terug te krijgen bij de oudere generatie

En hoe de graphics eruit moeten zien zoals ala Runaway of a Vampire story.

alles heb ik behalve de kennis om dit in elkaar te breien hiervoor heb ik mega veel sites bezocht maar niets kwam op de kwaliteiten die nu oh zo belangrijk is om een beetje een leuke game te creeeren.

Kan iemand mij vertellen welk programma ik deze graphische weergave kan realiseren? mocht het moeilijk zijn dan volg ik een programmerings cursus.
Maar dan weet ik wel welke boeken curssusen of andere wegen te volgen.

• Janoz
  • Laatst online: 23:49

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

De games die je opnoemt zijn allemaal scumm games. Meer informatie over die virtual machine is te vinden op www.scummvm.org. Na daar zelf nog even rondgekeken te hebben kwam ik ook de volgende link tegen : http://www.adventuregamestudio.co.uk/

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Bedankt voor de reply

-ScummVM is een virtual machine om oude Lucasfilm games op de pc de spelen en onder Windows XP en niet te creeeren.
-AGS is een simpel tooltje om een oud adventure te maken ik zou graag een graphische pracht van een adventure willen maken.

Zoals
http://www.pendulostudios.com/runaway/eng_galeria.htm
http://www.amegames.com/vs/gallery.htm

Ik zou mijn vraag niet zo ingewikkeld en lang maken
Graag zou ik zelf adventures willen ontwerpen programmeren en wat is hiervoor de basis? VB code?

Ik bedoelde niet DE scumm games ik bedoelde in de kwaliteit van deze games.

Kan iemand een adventurer op weg helpen

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Om zulk soort graphics te krijgen zul je op zoek moeten gaan naar tekencursussen in o.a. photoshop, character modelling in 2d en/of 3d, animatie etc...
Daarna kun je pas de boel gaan uitwerken in een spel.

Je kunt iig niet van zulke games maken als je geen voorkennis/kunnen hebt van 2d/3d, animatie etc..

[ Voor 20% gewijzigd door Zerora op 22-08-2006 10:20 ]

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• Janoz
  • Laatst online: 23:49

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Grafische pracht heeft weinig met de engine te maken, maar alles met de geimporteerde beelden. Tot op zekere hoogte zijn de adventures die je linkt ook te maken met AGS. Je zult alleen goed over je sprites na moeten denken

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-01 11:22
Myst (de beroemde eerste myst dan) is gemaakt met hypercard.

Hypercard is een klein oud macintosh programmatje (weet niet of het nog bestaat) om vanalles te creëren van handige database programma's tot een adventure.

Hypercard werkt volgens mij volgens dit principe:
Je hebt een bak met pre-rendered plaatjes en animaties.
Vervolgens kun jij specificeren welk plaatje of geluid of welke animatie er moet komen bij een door jou vastgestelde handeling. Hiermee kun je dus alle kanten op.

Myst is volgens mij als volgt tot stand gekomen:
Eerst werd er een storyboard gemaakt.
Toen werden de bewegende beelden met echte acteurs opgenomen en de landschappen getekend / 3D gemodeld en gerenderd (weet niet welke van de twee, misschien wel allebei)
Hierna werd alles geordend en werd het programmeerwerk gedaan.

resultaat: een klassieker. (maar dat ligt meer aan de mensen en niet de methode)

Let wel: ik houd ervan om hele lulverhalen op te hangen maar uiteraard weet ik er weinig van af. Het begon allemaal met het weetje dat Myst met hypercard is gemaakt. De rest heb ik met logisch redeneren en een beetje bluf aan elkaar gebreid. Maar ik hoop dat dit jou wel ongeveer een beeld geeft van hoe jij te werk zou kunnen gaan, aangezien je waarschijnlijk niet je game realtime wilt renderen. Anyway: succes en laat je creativiteit zijn werk doen. :)

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Duesenberg J schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 19:59:
Myst (de beroemde eerste myst dan) is gemaakt met hypercard.
Ik meen gelezen te hebben dat spellen als de eerste Rayman en Sim city met programma's van mijn eerder genoemde Clickteam gemaakt zijn. :)

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-01 11:22
Zerora schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 21:19:
[...]

Ik meen gelezen te hebben dat spellen als de eerste Rayman en Sim city met programma's van mijn eerder genoemde Clickteam gemaakt zijn. :)
Als je nu net zoiets zou willen doen is clickteam denk ik handiger, aangezien hypercard niet meer word ondersteund door apple (net gelezen op wikipedia) bovendien is hypercard nu wel errug achterhaald, maar aangezien de topicstarter een beetje het retro-gevoel wil hebben, zijn programma's (of tools?) als bovengenoemde niet zomaar aan de kant te schuiven

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Met The Games Factory 2 en Multimedia Fusion 2 kun je echt alles maken wat je maar wilt :)

IK heb zelf met TGF deel 1 en MMF deel 1 gewerkt en ik mag aannemen dat de nieuwe versies alleen maar beter zijn geworden.

Pagina: 1