Uhm, ik vind het niveau van dit topic eigenlijk wel een beetje laag, edoch ik houdt hem open omdat ik het denk dat het een interessant onderwerp kan zijn, stel me niet te leur
Games maken kan op een boel verschillende manieren; er zijn dan ook een heleboel verschillende games. De eerste gedachte zal moeten zijn wat je precies wil; animatiefilm en games zijn twee verschillende werelden, focus eerst eens op wat je nou precies wil. Wil je een verhaal vertellen of wil je mensen iets laten meemaken? wil je kinderen iets leren? etc. etc.
Als je dan bijvoorbeeld kiest voor een game zijn er ook legio mogelijkheden. Wil je iets met 3d? denk dan aan FPS games, strategy games, roleplaying games, flightsimulators etc. In dat geval wordt het nuttig om een team om je heen te verzamelen, een kvk nummer aan te vragen en een investeerder te zoeken

je kunt ook eens gaan kijken bij onze vrienden van
http://www.openfrag.org/ waar een aantal mensen bezig zijn om zelf een complete FPS te ontwikkelen.
Een andere mogelijkheid is om een bestaande game te 'modden', dat koop je dus halflife bijvoorbeeld en zoek je er een editor bij (worldbuilder is dat voor half life geloof ik) en bouw je je eigen levels en karakters binnen de half life engine. Dat is een leuke hobby en er zijn duzenden sites die daar mee bezig zijn.
Als je gaat voor een 'classic' games, denk dan aan platformers, 2d vliegspelletjes of andere dingen die je tegenkomt op een gameboy advanced, dan kun je inderdaad aan Flash gaan denken. Of aan director. het is goed te doen om dergelijke spelletjes in elkaar te knutselen; wel arbeidsintensief trouwens. Ik vond zelf deze tutorials
http://www.tonypa.pri.ee/tbw/index.html erg goed.
Dan heb je nog de echte webgames, denk dan aan pinguin meppen of aan iets als Myst ofzo. Eigenlijk zijn dit een soort kleine roleplaying games waarbij je een scene maakt (plaatje vaak) en vervolgens mensen een aantal opties geeft. Ook dit is erg goed te doen in Flash.
Als je echt niets van programmeren snapt dan is het wellicht verstandig om daar eens een goed boek over te kopen. Als je zelf een idee hebt van wat je precies wil dan kun je kiezen voor een bepaald programma om het mee te maken.
Hoe je het ook wend of keert; dit is wel een meerjaren project als je echt van 0 begint. 'even' een game maken is er niet bij.
Overigens geldt voor animatie weer een heel ander verhaal