Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Videokaart Sapphire X850XT kapot, hoe repareren?

Pagina: 1
Acties:

• shadowrazor
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-12-2024
Er zijn 2 condensatoren van mijn videokaart (los)geraakt door mijn moeder }:O

Nu ik zou ze er zo goedkoop (maar snel) mogelijk weer willen aankrijgen, alleen is er het probleem dat bij één van de twee condensatoren nog maar één pootje aanzit. :( Zou dat te solderen zijn (ik heb niet echt ervaring met solderen :/ )

PS: met goedkoop bedoel ik dus niet naar een soldeercentrum ofzo gaan

Fotokes:

Videokaart:
Afbeeldingslocatie: http://img237.imageshack.us/img237/6152/pic0792sn8.jpg

Condensator 1:
Afbeeldingslocatie: http://img152.imageshack.us/img152/5865/pic0788ii0.jpg

Condensator 2:
Afbeeldingslocatie: http://img96.imageshack.us/img96/3475/pic0791ed4.jpg

Verwijderd

Tjonge, dat ziet er naar uit.
Er zijn opzet stukjes te koop voor soldeer bouten waarmee je SMD kan solderen, maar die zijn duur.
BTW dan moet je al wel een SMI/ profi soldeebout hebben.

Je kan zelf niet solderen, althans dat gaf je aan. Heb je een temperatuur gecontroleede soldeerbout?
Das altijd een goede investering.
Daarmee kun je de soldeer warm maken, zonder dat het printplaat verbrand, dus met lage temperatuur ( relatief ) de soldeer tot een poel maken ( zodat hij vloeit ) en dan de condensator er op drukken.
Dus elke kant om de beurt. }:O

• Cardo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-11 16:04
en wat moet jou moeder met jou videokaart ? 8)7

Een dag niet leechen is een dag niet leven ! :p

• shadowrazor
Verwijderd schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 18:45:
Tjonge, dat ziet er naar uit.
Er zijn opzet stukjes te koop voor soldeer bouten waarmee je SMD kan solderen, maar die zijn duur.
BTW dan moet je al wel een SMI/ profi soldeebout hebben.

Je kan zelf niet solderen, althans dat gaf je aan. Heb je een temperatuur gecontroleede soldeerbout?
Das altijd een goede investering.
Daarmee kun je de soldeer warm maken, zonder dat het printplaat verbrand, dus met lage temperatuur ( relatief ) de soldeer tot een poel maken ( zodat hij vloeit ) en dan de condensator er op drukken.
Dus elke kant om de beurt. }:O
Mja keb zo ne gewone brol soldeerbout zonder opzetstuk of iets, keb er een fotoke van getrokken:

Afbeeldingslocatie: http://img201.imageshack.us/img201/294/pic0803zd9.jpg

Ik had geen zin om te wachten op antwoorden, dus ben ik zelf al in actie geschoten, Ik heb het dus uiteindelijk door te prutsen met de soldeerbout gedaan :P

Fotokes:

Condensator 1:

Afbeeldingslocatie: http://img106.imageshack.us/img106/4627/pic0798bz5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img75.imageshack.us/img75/5508/pic0799ks4.jpg

Condensator 2:

Afbeeldingslocatie: http://img145.imageshack.us/img145/8130/pic0801oz4.jpg

Ik heb echt geluk gehad :p want het werkt nog ook :)

Edit:
Cardo schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 18:51:
en wat moet jou moeder met jou videokaart ? 8)7
In de zijkant van mijn kast heb ik zo een 8 cm fan en die is aan de powerkabel verbonden van mijn videokaart. Die powerkabel van mijn videokaart had ik onderdoor die ventilator van de videokaart laten gaan zoals je op de allereerste foto van deze post kunt zien. De clue van het verhaal is nu dat de zijkant van mijn kast tegenaan mijn kast stond en mijn ma had mijn pc weggetrokken, dus volgde er een hele kettingreactie :/

[ Voor 18% gewijzigd door shadowrazor op 19-08-2006 19:32 ]

• Soul__assasin
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:48

Soul__assasin

de Belbelg

dit lijkt meestal wel te lukken met geleidende lijm zoals ik vorige keer al aangaf

je weet nu echt niet of je het juist gedaan hebt hoor :p
als de elco's parralel geschakeld stonden dan werken de anderen nu gewoon iets harder dus tijd zal zeggen als je je werk goed hebt gedaan

[ Voor 55% gewijzigd door Soul__assasin op 19-08-2006 19:31 ]

www.weefab.com

• shadowrazor
Soul__assasin schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 19:29:
dit lijkt meestal wel te lukken met geleidende lijm zoals ik vorige keer al aangaf

je weet nu echt niet of je het juist gedaan hebt hoor :p
als de elco's parralel geschakeld stonden dan werken de anderen nu gewoon iets harder dus tijd zal zeggen als je je werk goed hebt gedaan
Ah oei, kan ik controleren of die elcos nog werken zonder nog iets anders kapot te maken? Ze zijn alleszins verbonden met het moederbord, ik heb extra veel soldeersel moeten gebruiken omdat die voetjes afgebroken waren tijdens het solderen

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Zo te zien zit die ronde condensator links boven wel goed, althans op de juiste manier dat je niet de + en de - hebt omgedraaid. De andere is het niet aangeduid en haalt het dus niet uit hoe je hem er opzet.
Overigens kan het heel goed zijn dat je kaart ook werkte zonder die twee condensatoren alleen heb je eerder kans dat je kaart instabiel wordt. Vooral als je een minder goede voeding hebt of flink overklokt.

No signature found

• shadowrazor
Ik dacht als ik mijn pc opstarte zonder die condensatoren op de videokaart dat er misschien iets anders ging kapot gaan dus eigelijk kon ik ook zonder :s want ik heb een goei voeding en ik overclock niet.

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-09 23:40
shadowrazor schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 19:46:
Ik dacht als ik mijn pc opstarte zonder die condensatoren op de videokaart dat er misschien iets anders ging kapot gaan dus eigelijk kon ik ook zonder :s want ik heb een goei voeding en ik overclock niet.
Je weet nooit of je zonder kan. Het kán zijn dat je zonder kan, net als dat het kan zijn dat je niet zonder kan ;). Niet alle condensatoren zijn dubbel geschakeld.

En een goede voeding is relatief. Al de pc-voedingen (zelf de goede), laten veel ruis door op de voltage-lijnen. Zelf zonder overclocken kan hat naar de maan.

Het lijkt idd te werken. Als het niet werkt zal je het merken wanneer je kaart in de toekomst de geest geeft, vroeger dan hij normaal zou doen ;).

Trouwens, best nooit opstarten wanneer condensatoren ervan liggen. Zo opstarten kan ervoor zorgen dat je de kaart juist kapot maakt op het moment dat je je pc aanzet. (alhoewel ook dit weer niet zeker is)

[ Voor 11% gewijzigd door needless to say op 19-08-2006 19:56 ]

• shadowrazor
dan is het eigelijk toch niet zo erg dat ik er die toch heb bijgezet, kwas ook al bang dat er andere componenten gingen kapot gaan (moederbord ofzo) omdat misschien die condensatoren misschien de stroom omlaag helpen. (ik ken niets van elektronica dat merk je misschien wel :p )

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dude, warm je soldeer eens goed op.
dit is dus niet gevloeid lijkt me zo.
Het moet een mooi strak laagje vormen, en niet zo'n kristal achtig spul worden zoals jij hebt.
Op zich is het ook wel zo netjes de C weer in de kaart te steken... maar als het zo werkt, werkt het.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Boudewijn schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 22:39:
Het moet een mooi strak laagje vormen, en niet zo'n kristal achtig spul worden zoals jij hebt.
Op zich is het ook wel zo netjes de C weer in de kaart te steken... maar als het zo werkt, werkt het.
Voor zover ik zie heeft ie soldeer als draadjes gebruikt, dan kan je et niet voldoende opwarmen. Zoiets werkt wel, zolang je er niet tegen stoot (lost enorm gemakkelijk), ik denk dat TS nu meer schade kan doen dan verbetering door eraan te gaan prutsen, die elco's kunnen niet te goed tegen warmte dus soldeer je er best zo weinig mogelijk aan.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• shadowrazor
Boudewijn schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 22:39:
Mja ik steek die soldeerbout gewoon in het stopcontact en wacht tot als het soldeersel begint te smelten. En zoals naftebakje zegt, lk heb het soldeersel als draadjes gebruikt :X
naftebakje schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 22:55:
[...]

Voor zover ik zie heeft ie soldeer als draadjes gebruikt, dan kan je et niet voldoende opwarmen. Zoiets werkt wel, zolang je er niet tegen stoot (lost enorm gemakkelijk), ik denk dat TS nu meer schade kan doen dan verbetering door eraan te gaan prutsen, die elco's kunnen niet te goed tegen warmte dus soldeer je er best zo weinig mogelijk aan.
Oei, zoals ik het hoor kan het eigelijk ook wel zijn dat ik die elco's gewoon heb doorgebrand, want die werden inderdaad wel erg warm tijdens het solderen :(

Ik ga er gewoon afblijven, als mijn videokaart het begeeft, mag mijn moeder me en nieuwe betalen <+:)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
shadowrazor schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 23:07:
[...]
Oei, zoals ik het hoor kan het eigelijk ook wel zijn dat ik die elco's gewoon heb doorgebrand, want die werden inderdaad wel erg warm tijdens het solderen :(

Ik ga er gewoon afblijven, als mijn videokaart het begeeft, mag mijn moeder me en nieuwe betalen <+:)
5 seconden 250°C is geen probleem, 10 seconden 350°C is vééél erger. Maar voor je vingers voelen beiden aan als "erg warm". Als je een beetje doordoet met solderen kan je ze niet kapot doen hoor, het duurt een tijdje voor de warmte tot binnenin is (waar het schade kan doen), voor die tijd moet je het gesoldeerd hebben.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

soldeer als draadje gebruiken lijkt me btw geen strak plan ;)
maar goed, als het werkt, werkt het.
Pagina: 1