Ik heb zelf ook bij een drukkerij gewerkt. een textieldrukkerij.
Daar moest ook alles in vector-formaat gezet worden, omdat anders de snijplotters er niets mee konden.
Ik gebruikte hier geen tablet voor, maar gewoon de muis.
Wel scan ik altijd het aangeleverde plaatje in, of gewoon inlezen vanaf floppy of CD.
9 van de 10 keer (of mischien wel 99 van de 100) is het dan een bitmap en veelal van een te lage resolutie om automatisch te laten tracen.
Denk aan een leuke avatar van dit forum die je op een dekbed of T-shirt wilt.
Het zal dus vaak neerkomen op het met de hand en naar eigen inzicht de boel natekenen.
Vaak is het ook heel erg afhankelijk van het uiteindelijke doel waarvoor je het traced.
Voor snijplotters die dingen uit plastic snijden moet je het toch naar een beperkt aantal kleuren omzetten van maar 1 tint. (verlooptinten gaat dus niet werken)
Wanneer je stickers (of andere zeefdruktechnieken) maakt heb je vaak maar 1 of 2 kleuren verf en dan moet je alles daarin dus doen. Voordeel is dan wel dat je dan dus wel verloopjes kunt gebruiken.
In dergelijke gevallen zou ik in elk geval wel even kijken naar Pantone-kleuren. Is altijd handig als je een beetje gevoel daarvoor hebt.
Je kunt ook combinaties hebben waarin je dus een CMYK (en eventueel meer kleuren) printer hebt die de geprinte dingen kan uitsnijden. Dan kun je dus alles printen (vector en bitmap) en hoef je dus alleen maar de snijlijnen te tracen.
Wanneer de vector tekening alleen maar nodig is om dus de afbeelding goed te kunnen schalen, hoef je minder nauwkeurig te werken, dan wanneer je de vectoren ook echt gebruikt om bijvoorbeeld te snijden.
In dat laatste geval moet je dus ook de lijnen van aan elkaar gelaste stukken weghalen en een hoop fonts kun je niet zondermeer gebruiken.
Wat ik dus altijd doe/deed is in een andere kleur dan de aangeleverde bitmap gebruiken voor de trace-lijnen. Bijvoorbeeld geel.
Ik begin dan vrijwel altijd met een vierkant als uitgangspunt en verplaats dan alle hoekpunten en eventueel er wat bij maken. en maak de lijnen dus krom (Bezier-kromme, of Splines) waar nodig.
Op die manier weet je zeker dat je een dicht object hebt wat je kunt inkleuren.
Maar goed, het enige wat je kunt doen is dingen proberen en dan krijg je vanzelf handigheid.
Soms kan het dus uit om te beginnen met een autotrace, maar vaak levert dat te veel rotzooi op en zeker als je het ook zou moeten snijden kun je beter zo weinig mogelijk hoek- en steunpunten hebben, want dat maakt het alleen maar langzamer.
Oh en vergeet niet dat je heel vaak in spiegelbeeld moet werken
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)