Asus A8V Deluxe: probleem met VIA SATA controller

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-02 15:15
Ik heb in mijn computer een Asus A8V deluxe mobo zitten, en ik heb er vandaag 3 HDD's bij gehangen, maar nu krijg ik problemen met de VIA SATA controller. Eerst zal ik ff vertellen hoe de controllers er op mijn mobo uitzien:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~floort/a8v-deluxe-board.PNG

Op de standaard IDE aansluitingen heb ik een DVD brander, en twee HDD's. Op de Promise controller heb ik twee IDE schijven en twee SATA schijven, voorheen zat er 1 SATA schijf op die controller.

Op die promise controller zit een SATA disk met daarop mijn OS, en tijdens de installatie van WinXP heb ik dus ook met F6 en een floppydisk de drivers daarvoor geinstalleert.

Nu heb ik dus drie schijven bijgekocht, één HDD is er op de promise controller gezet en werkt gewoon. De andere twee HDD's zitten op de VIA sata controller, en daar had ik nog nooit drivers voor geinstalleerd omdat ik de controller niet gebruikte. Nu is het probleem, dat de drivers die op de mobo CD zaten, niet werken.

Als ik die drivers installeer , dan wilt windows (ik heb btw XP op de pc staan) opnieuw opstarten, en als je dat XP logo in beeld krijgt, hangt ie even voor 15 seconden, er loopt geen balkje, er is geen HDD activiteit volgens het HDD lampje en er gebeurt ook niets. Na 15 seconden (ofzo) krijgt er iets een timeout lijkt het, en start de boel verder op. In windows werkt alles gewoon, behalve dat ik de twee schijven (maxtor maxline 3 300gb sata) op de VIA controller niet zie. En ja ik weet dat je die dingen eerst moet formatten voordat je ze ziet in deze computer, maar partition magic ziet de HDD's niet, en ook apparaatbeheer ziet ze niet.

Als ik wat verderop kijk in apparaatbeheer, bij de controllers, zie ik daar de "VIA serial ATA RAID Controller" staan. Met een uitroepteken bij het icoontje. Als ik dan de eigenschappen bekijk, zie ik bij Apparaatstatus dit staan:

"Dit apparaat start niet. (Code 10)

Klik op Probleem oplossen om de probleemoplosser voor dit apparaat te starten."

Ik heb nieuwe drivers van de site van Asus gedownload, maar ook dan heb ik die error nog steeds. Ook de GoT search levert niet echt veel op, wat doe ik fout :?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Als je aangeeft stuurprogramma bijwerken ipv probleem oplossen kun je toch de drivers bijwerken?

Daarnaast moet je in het RAID-BIOS de schijven aan een ARRAY toewijzen. Dat kunnen twee arrays zijn van elk een schijf. Ook moet je nog even instellen in het normale BIOS dat de via S-ATA controller moet worden ingeschakeld.

Na de reboot zou in principe eerst het standaardverhaal voorbijkomen, dan de VIA-controller met de aangesloten HD'S en dan de Promise met de aangesloten HD's.

ARME AOW’er

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Probeer eens de drivers van de VIA RAID controller te installeren voordta je de schijven er aan koppelt. Vervolgens zoals hierboven wordt gezegd je RAID BIOS instellen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Widow
Hmm, ik probeerde net in mijn controller BIOS te komen, kreeg ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~floort/bios_wazig.JPG

Geen BIOS geinstalleert? Hmm, dat zou verklaren waarom het niet werkt :P ... ik ga eens even verder kijken want ik heb op de mobo CD wel iets gezien van een BIOS.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Heb je wel op TAB gedrukt?

ARME AOW’er

• Widow
Ik heb meerdere keren met TAB geprobeert, tijdens het booten al op TAB rammen, als dat windowtje in beeld kwam, en nadat ik op G druk komt mijn promise SATA controller voorbij, maar ook daar doet TAB niets.

Overigens heb ik nu wel BIOS files op de cd van mijn mobo staan die waarschijnlijk bij die controller horen, ik snap alleen niet waarom er geen bios op dat ding staat en waarom het bios flash programma niet op de CD staat.

• Widow
nu ik die error op het scherm trouwens door google heen gooi, krijg ik allemaal mensen die hetzelfde probleem hebben, maar nergens echt een oplossing. Het schijnt te komen doordat de controller SATA 1 is, en de HDD's zijn SATA 2, en dat wil niet werken om de een of andere reden. Achterop sommige SH HDD's zit een jumper om de hdd's te limiteren op 150mpbs, ik ga eens kijken of dat ook op deze schijven zit, ik zag wel een jumpertje zitten namelijk.

• Widow
Problemn solved, de jumpers achterop de Maxtor HDD's omzetten heeft het probleem verholpen. Mijn SATA controller ziet de HDD's nu en windows ook :D

Nog even zoektermen voor de search index (of wat er eigenlijk in dat plaatje hierboven staat, die indext ie niet)

VIA technologies VIA VT8237 serial ata raid BIOS setting utility V2.01
Scan devices, please wait...
Press < TAB > key into user window!

hardware initiate failed, please check device!!!
The bios does not be installed. Press <G> to continue!

• Bulligan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:48
Ik heb hetzelfde mobo en ook problemen met SATA schijven.
Voorheen altijd met IDE schijven gewerkt maar helaas is er 1 bijna overleden (althans, dat zegt s.m.a.r.t. tijdens opstarten). Nu heb ik een nieuwe schijf gehaald en dacht "waarom niet gelijk SATA", dit had ik beter niet kunnen doen :(

Na heel veel gekloot om de schijf zichtbaar te maken onder Windows, wil ik data van 1 van mijn IDE schijven overzetten naar de SATA, maar dit gaat zooooooooooo traag. Ik heb geen flauw idee meer waar ik het zoeken moet. Google helemaal leeg gevist en een search hier leverde ook niet veel op.

Iemand enig idee?
Pagina: 1