Netwerk meer dan 4 gebruikers

Pagina: 1
Acties:

• Willie-wortel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Graag zou ik een netwerk willen opbouwen, dit bestaat uit hetvolgende:

- Eerst komt ADSL binnen (ADSL- router)
- Deze router heeft 4 poorten

- vervolgens wil ik op 1 poort van de router een HUB/Switch (1) aansluiten, hierachter komt het zakelijke gedeelte (bijvoorbeeld 8 clienten met boekhouding)

- op een andere poort van de router wil ik ook later een Hub/Switch (2) aansluiten, deze poorten zullen worden gebruikt door derden die niks van de boekhouding hoeven te zien.

Wat ik weet is dat wanneer je een HUB/Switch gebruikt, je zelf de IP-adressen moet toekennen aan de clienten.

Mijn vraag is, is dit een logische opstelling? En is het dus mogelijk om ervoor te zorgen dat Hub 2 niet in het netwerk van Hub 1 kan komen? Valt dit in te stellen in de router? Alle PC`s mogen wel verbinding met internet maken.

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-04 23:29
Ligt aan de router. als je een goede router hebt met VLAN kan het op zich wel.
Echter de (goedkopere) routers ondersteunen dit niet. Dan zien alle PC's elkaar.

Trouwens boekhouding op internet dient zowiezo beter te worden beveiligd: Echte firewalls o.i.d.

[ Voor 24% gewijzigd door FireWood op 19-08-2006 17:42 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Een simpele oplossing zou zijn op je router een tweede breedbandrouter aan te sluiten (bv een Sweex van 30€) voor het zakelijke deel. De NAT & firewall functie hierin zorgt dat alleen verkeer naar buiten (je internet router) mogelijk is.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '