Toon posts:

systeem samengesteld, vraagjes voor de zekerheid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Voor mijn ouders die nog steeds op een stervende P3 700Mhz en SD-RAM systeem werken heb ik een nieuw systeem samengesteld. Het gaat absoluut niet om de peformance aangezien het minste van nu sneller is dan dat ze nu hebben. Het systeem wordt gebruikt voor echt de basic stuff (tekstverwerken en internet) en fungeert als doorvoersluis voor mijn printopdrachten.

Budget: Zo goedkoop mogelijk.

Desondanks dat het zo goedkoop mogelijk moet wil ik toch de meeste waar voor mn geld hebben.
Voeding heb ik nog, standaard Aopen van 300 watt (ruim voldoende), en in het systeem wat ze nu hebben zit een Maxtor Diamond MAX 9 (IDE). Voor de rest heb ik ook alles behalve een nieuwe kast. Dus heb ik een moederbord, processor en een reepje geheugen nodig.

Dit is mijn eerste configuratie:

* Moederbord: Asus P5VDC-MX (socket 775), DDR of DDR2 respectievelijk 400 / 533, onboard videokaart (max 64MB) en audio.
* Processor: Intel Celeron D331, 2,66 GHz, cache: 256 kb. Uiteraard socket 775 en met koeler (boxed)
* Geheugen: Maakt niet zoveel uit, sowieso 512 MB. Ik zat te denken aan DDR1 400MHz PC3200 omdat ik een keer meende te hebben gelezen dat hoger dan 3200 op DDR2 niet echt nuttig is. Mocht het wel nut hebben dan maakt het bij deze bak toch niet veel uit. En DDR1 is op voorraad dus...

Totaal bedrag is 152,70.

Intel is bij mij altijd bevoorrecht geweest maar ik kijk toch even naar een AMD systeem

Tweede configuratie:

* Moederbord: Asus M2V-TVM (socket AM2), DDR2 - 667/533 - dual channel, onboard VGA (max 256MB) en audio. FSB 2000 MT/s / 1600 MT/s
* Processor: AMD Sempron 3000 1.6GHz Box (socket AM2), 512 kb cache, FSB 800: Ik zie dat de Athlons een FSB hebben van 2000 en de Semprons een FSB van 800. Werkt dit met elkaar?
* Geheugen: sowieso 2 x 256 DDR2 667. Ik moet nog even kijken waar deze bij mij in de buurt te verkrijgen is. Ik schat dat de reepjes 60 euro kosten.

Totaal bedrag is 178,80

Bij de specificaties zie ik dat er bij opslagmedia staat: Ultra DMA en sata. Ik neem dus aan dat ik de IDE schijf gewoon aan kan sluiten. Ik weet het 95% zeker maar vraag het toch even.

Ik heb alles tegen elkaar afgewogen en volgens mij zijn beiden configuraties goed betreft FSB, Hz-en, sockets etc. Zoals ik er nu over denk ga ik voor het AMD systeem. Tevens toekomst gericht.

Wat vinden jullie ervan en hebben jullie nog advies voor mij?

@Methal

Ik heb het gecontroleerd aangezien de voeding die ik had een 20 + 4 pins was. In de manual staat dat bij een 20 + 4 pins de 12 volt lijn 15 A moet zijn en de voeding minimaal 300 watt. De voeding voldoet hieraan.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2006 11:36 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:51

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Bij de specificaties zie ik dat er bij opslagmedia staat: Ultra DMA en sata. Ik neem dus aan dat ik de IDE schijf gewoon aan kan sluiten. Ik weet het 95% zeker maar vraag het toch even.
Dat kan inderdaad als je genoeg ruimte hebt :)
Ik heb alles tegen elkaar afgewogen en volgens mij zijn beiden configuraties goed betreft FSB, Hz-en, sockets etc. Zoals ik er nu over denk ga ik voor het AMD systeem. Tevens toekomst gericht.
Ik denk dat je met de AM2 op dit moment het verste komt, want de nieuwe AM3 proccesoren zijn backwards compatible :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

kijk misschien toch de voeding na:

tegenwoordig heb je 20 pins (+4 pins voor de proc) en 24 pins voedingen. Soms heb je dat nodig, soms niet....

ik weet het echter niet uit mijn hoofd voor deze configuraties