Toon posts:

Pc gaat niet aan na vakantie..

Pagina: 1
Acties:
  • 597 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben net 3 weken op vakantie geweest en nu start mijn pc niet meer op als ik op de aan knop druk, compleet geen reactie. Verder blijft normaal gesproken het lampje bij de netwerk aansluiting branden ook als de pc uit is, maar die brandt ook niet meer. Aan het snoer of stopcontact ligt het iig niet dat heb ik gechecked en ook de powerknop van voeding aan/uit gedaan etc.

Ik weet niet meer 100% zeker of ik de powerknop van de voeding heb uitgedaan voor ik weg ging, de stekker zat er iig nog wel in (stom, ik weet het). Alle andere apparaten (monitor/tv/andere pc/ wekkerradio/stereo) werken nog normaal en laten ook geen teken zien dat er een stroomstoring of iets dergelijks is geweest..

Heeft iemand enig idee wat ik verder nog kan checken of wat het probleem kan zijn?

• hellmonder1986
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-01-2021
chek eerst maar is de powerknop voordat je verderzoekt

• software
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-01 18:07
Misschien eerst beginnen met een nieuwe voeding in je pc steken die werkt.
Dan ben je al zeker dat je voeding niet gewoon kapot is.

• vincentc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-06-2025
Zou het een blikseminslag geweest kunnen zijn?

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:16
Ik heb min of meer hetzelfde gehad. Paar weken weggeweest, Stekkers erin laten zitten, maar de aan/uitknop op mijn stekkerblok was uit. Nadat ik alles weer aan wou zetten, deed de voeding raar. Lampje achterop ging aan/uit en hoorde een zelfde soort geluid als bij een fototoestel dat de flits oplaad. Na wat prutsen met de stekkers en wat geduld, deed ie het na een paar minuten weer als vanouds en nooit meer problemen erna...

Wat is eigenlijk de juiste manier van de stroom van je PC afhalen? Kan er nog wat restspanning in de voeding achterblijven dat later voor problemen kan zorgen. En hoe ontlaadt je de voeding van je PC helemaal?

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Neem eerst dit maar eens door, voordat al die vragen hier zo'n 10x gevraagd worden in verschillende berichten :)

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-02 19:08
vraag aan je buren ofzo of het heeft ge-onweerd, mischien is er idd blikseminslag geweest die je voeding/mobo heeft gemold.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

probeer eens de voeding hard te starten (groen+zwart verbinden op de ATX stekker, met een lage belasting).

als dat werkt is je psu (iig deels) levend.

Verwijderd

Topicstarter
- hellmonder1986: Ik heb niet het idee dat het aan de powerknop ligt aangezien dan het netwerk lichtje iig nog aan zou moeten zijn (toch?)

- software: Ik heb hier geen extra psu liggen die ik daarvoor zou kunnen gebruiken, is er een andere manier om zeker te weten of het aan de psu ligt? Ik zag hier (bij "slaat het wel aan" , nee dus, niet eens de fans in de psu) iets staan over een paperclipje/stroomdraadje op de ATX connector, maar snap niet echt wat daar nou precies de bedoeling van is..

Mijn psu is een 480 Watt Tagan TG480-U01 trouwens (en Mobo: Asus A8N-SLI Deluxe)

- Klaus_1250: Mijn psu doet niet eens raar maar gewoon helemaal niks, ook na prutsen met stekkers :(

- The_Zeroorez: bedankt voor het linkje (zie ook de reactie op software)

Verder heeft het idd een keer geonweerd begreep ik, maar ik weet niet of er een bliksem inslag was (zou je dat verder nog ergens aan moeten kunnen zien?) Mijn buurman zat iig gewoon met zijn pc aan tijdens het onweer en had geen problemen..

- Boudewijn: Zou je misschien willen uitleggen hoe dat precies moet? (als hij niet dood is wil ik em niet alsnog vermoorden omdat ik het verkeerd doe :) )

Bedankt voor de replies tot nu toe.

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01 13:19
Zoals reeds aangehaald is hoogstwaarschijnlijk de voeding gaar. Als je ergens een vriendelijke pc-boer hebt, dan kun je dat vaak gratis laten testen.

Controleer wel eerst of het kabeltje van de aan/uit-knop goed verbonden is met je moederbord. Trouwens, bij een gare voeding is er meestal wel één of meer componenten gesneuveld in de voeding. Doe gerust eens die voeding open (pas wel op raak geen condensator aan als je leven je lief is) en check eens of je niets zwartgeblakerd vindt binnen de voeding.

Enneuh, ben ik dan de enige die de stekker van zijn pc uittrekt voordat hij vertrekt op vakantie? (inclusief routers/server etc...) Zo ben je 100% zeker dat een overspanning/onweer je pc niet molt terwijl je weg bent (tenzij er brand uitbreekt uiteraard, maar dat is een ander verhaal).

[ Voor 28% gewijzigd door needless to say op 19-08-2006 17:07 ]

Verwijderd

schroef je voeding eens open en kijk of je zekering nog leeft.

of vraag bij buren of het flink geonweerd heeft

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2006 17:11 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 16:50:
- hellmonder1986: Ik heb niet het idee dat het aan de powerknop ligt aangezien dan het netwerk lichtje iig nog aan zou moeten zijn (toch?)
je netwerklampje zou uit moeten zijn als je voeding zelf uit staat (en ik denk dat hellmonder die powerknop bedoelt)
en mocht het de powerknop van je kast zijn (heeft dezelfde symptonen ;)) dan kan je ff proberen de pinnetjes op je mobo door te linken met een schroevendraaier ofzo (zie mobo boekje voor welke pinnetjes precies, maar dr zit iig een stekker op die naar je powerknop van je kast loopt)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

- software: Ik heb hier geen extra psu liggen die ik daarvoor zou kunnen gebruiken, is er een andere manier om zeker te weten of het aan de psu ligt? Ik zag hier (bij "slaat het wel aan" , nee dus, niet eens de fans in de psu) iets staan over een paperclipje/stroomdraadje op de ATX connector, maar snap niet echt wat daar nou precies de bedoeling van is..

Mijn psu is een 480 Watt Tagan TG480-U01 trouwens (en Mobo: Asus A8N-SLI Deluxe)

- Klaus_1250: Mijn psu doet niet eens raar maar gewoon helemaal niks, ook na prutsen met stekkers :(

- The_Zeroorez: bedankt voor het linkje (zie ook de reactie op software)

Verder heeft het idd een keer geonweerd begreep ik, maar ik weet niet of er een bliksem inslag was (zou je dat verder nog ergens aan moeten kunnen zien?) Mijn buurman zat iig gewoon met zijn pc aan tijdens het onweer en had geen problemen..

- Boudewijn: Zou je misschien willen uitleggen hoe dat precies moet? (als hij niet dood is wil ik em niet alsnog vermoorden omdat ik het verkeerd doe :) )

Bedankt voor de replies tot nu toe.
= methode om voeding te testen zonder dat je een pc nodig hebt die het ding inschakelt na indrukken power op pc kast
je trekt alle voedingsstekkers in je pc deruit. pakt de atx (die brede ;) ) stekker van je voeding, verbind dan met een paperclip oid het groene draadje met een van de zwarte en schakel dan de voeding in mbv dat knoppie op de achterkant. Knallen de stoppen er door? voeding kapot. Springt de voeding aan? hang er dan even een multimeter (als je die hebt) eraan om de voltages te checken

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 19-08-2006 17:15 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• TheZeroorez
  • Niet online
Inslag hoeft er niet eens te zijn. Per jaar heb je zo'n 10 maal een 'piek' aan stroom in je huis. Apperatuur zou hier kapot van kunnen gaan, dit ligt echter totaal aan de grootte van de piek, het type product, de locatie van het product, en natuurlijk hoe intensief het gebruikt wordt. Het zou dus goed kunnen.

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:16
@The_Zeroorez: Heb je toevallig een link naar waar je dat hebt gelezen? Heb er wel eens naar gezocht hoe dat (kwaliteit van de stroom) precies in NL zit, maar kon er niks over vinden (wel voor de VS e.d.)

Verwijderd

Simpel truukje....

Powerkabel uit het moederbord halen, stroom op de voeding en alle componenten aanzetten en alles weer afzetten (incl. switch). Dan powerkabel weer in het moederbord plaatsen en de boel draait weer. Doet de computer nog niets, is de voeding kapot en mag je gaan bidden dat er geen schade aan je computer is.

• TheZeroorez
  • Niet online
Klaus_1250 schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 03:48:
@The_Zeroorez: Heb je toevallig een link naar waar je dat hebt gelezen? Heb er wel eens naar gezocht hoe dat (kwaliteit van de stroom) precies in NL zit, maar kon er niks over vinden (wel voor de VS e.d.)
Helaas niet, iemand die ik ken (en in die 'wereld' zit) heeft het me eens verteld. (dat van die ~10 pieken per jaar).. Dat andere is natuurlijk volkomen logisch, anders zou je al je meuk elke maand moeten vervangen, ook is het natuurlijk zo dat bepaalde materialen meer stroom aantrekken/gevoeliger zijn voor statische electriciteit dan andere.. :+

Verwijderd

Topicstarter
ok ik heb intussen alles geprobeerd (behalve een andere psu) en het lijkt er op dat de psu idd dood is. Ik neem aan dat de enige manier om er achter te komen of de rest van de pc nog wel werkt een nieuwe psu installeren is?

PS. Enig idee hoe duur het is om een pc van Rotterdam naar Raalte heen en weer te sturen?

• TheZeroorez
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 16:02:
ok ik heb intussen alles geprobeerd (behalve een andere psu) en het lijkt er op dat de psu idd dood is. Ik neem aan dat de enige manier om er achter te komen of de rest van de pc nog wel werkt een nieuwe psu installeren is?
Je zou hem ook door kunnen meten, maar het is simpeler om even met een andere PC de PSU te swappen idd :+ Swappen ja, sluit je meteen alles uit..
PS. Enig idee hoe duur het is om een pc van Rotterdam naar Raalte heen en weer te sturen?
Best duur denk ik, waarom? Ga je er een in laten zetten, in Raalte? Kun je prima zelf, stekker van de oude eruit, nieuwe erin kan desnoods nog.. :Y)

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Het ligt aan de voeding en niet de powerknop. Normaalgesproken zou het netwerklampje al moeten branden als de stekker in het stopcontact zit, daar heeft de powerknop niets mee te maken. Gebeurt dit niet, dan staat er geen spanning op het systeem.
De voeding is dood of de stekker zit niet in het stopcontact :P
Stoppen in de meterkast al nagekeken?

🖥️ | 🚗

Verwijderd

TheZeroorez schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 16:05:
[...]
Je zou hem ook door kunnen meten, maar het is simpeler om even met een andere PC de PSU te swappen idd :+ Swappen ja, sluit je meteen alles uit..

[...]
Best duur denk ik, waarom? Ga je er een in laten zetten, in Raalte? Kun je prima zelf, stekker van de oude eruit, nieuwe erin kan desnoods nog.. :Y)
Idd.... En ik verwacht niet dat bij Salland stroompieken onder de garantie vallen, dus dat is ook geen reden om hem daarheen te sturen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen andere psu om mee te swappen (iig niet even sterk.. heeft het nog zin om het met een te zwakke psu voor mn systeem te proberen of mol je daar alleen maar meer mee ? :) )

In Raalte gekocht (bij Azerty, bijna goed BazzH ;) ) ik weet nu ook dat ik beter voor wat meer geld een beetje dichterbij kan kopen voor de volgende keer (argh). Dus ik moet daar heen voor garantie, als ik zeker weet dat het alleen de psu en niet ook nog het mobo zou ik misschien alleen dat ding op kunnen sturen.

BazzH - Geen idee of het idd een stroompiek is geweest en ik denk dat de beslissing of het onder garantie valt of niet bij Tagan (=producent) ligt en in het boekje kan ik niet zo snel iets vinden over dat je garantie vervalt bij stroompieken (of geldt dat als natural disaster? :) )

• TheZeroorez
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 17:52:
Ik heb geen andere psu om mee te swappen (iig niet even sterk.. heeft het nog zin om het met een te zwakke psu voor mn systeem te proberen of mol je daar alleen maar meer mee ? :) )
Heb je geen vrienden :? Anders maakt het niet zo uit, als die PSU maar niet té zwak is, en jij niet alles aansluit moet het wel gaan.. :)
In Raalte gekocht (bij Azerty, bijna goed BazzH ;) ) ik weet nu ook dat ik beter voor wat meer geld een beetje dichterbij kan kopen voor de volgende keer (argh).
Prima winkel hoor...
Dus ik moet daar heen voor garantie, als ik zeker weet dat het alleen de psu en niet ook nog het mobo zou ik misschien alleen dat ding op kunnen sturen.
Garantie krijg je niet voor stroompieken lijkt mij..
BazzH - Geen idee of het idd een stroompiek is geweest en ik denk dat de beslissing of het onder garantie valt of niet bij Tagan (=producent) ligt en in het boekje kan ik niet zo snel iets vinden over dat je garantie vervalt bij stroompieken (of geldt dat als natural disaster? :) )
Je zou het iig kunnen proberen, maar als het opsturen teveel kost, zou ik er zelf een andere voeding inhangen :Z

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 17:52:

In Raalte gekocht (bij Azerty, bijna goed BazzH ;) ) ik weet nu ook dat ik beter voor wat meer geld een beetje dichterbij kan kopen voor de volgende keer (argh). Dus ik moet daar heen voor garantie, als ik zeker weet dat het alleen de psu en niet ook nog het mobo zou ik misschien alleen dat ding op kunnen sturen.

O, met een beetje mazzel doen ze niet moeilijk en krijg je gewoon garantie. Het probleem is.... wil je dat wel? Je leverancier zal eerst willen onderzoeken wat het probleem is, daarna de hardware vervangen, vervolgens stuurt hij je PC weer terug. Ben je hem misschien wel 4 weken kwijt, plus dat het je verzendkosten gaat kosten.

Jammer dat je niet even een test-voeding kan regelen.... Met een te zwakke voeding wordt het lastig om te testen of je systeem echt draait. Maar dat lampje op je moederbord (wat bij jou dus niet brand) zou wel moeten gaan branden.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2006 08:33 ]

Pagina: 1