Externe USB hd's niet meer goed herkend in XP

Pagina: 1
Acties:
  • 1.023 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Je zult maar meemaken. Lekker probleemloos lannen op lanparty. Drie externe hd schijven aangesloten op de computer worden keurig herkend en werken goed.

En bij thuiskomst liep Windows XP bij opstarten even vast bij Welkom scherm.
Reset pc en het geeft bij C: scan twee fouten: eentje bij Credentials register key en andere bij Tasks SA.DAT.

Het werkt daarna weer kennelijk normaal. Wel merk ik dat hele meuk USB drivers opnieuw worden herkend en ingeladen bij desktop. Er is dus beetje misgegaan. Gelukkig als alles klaar is, werken muis en externe hub wel goed.
Zodra ik USB hd ga aansluiten zegt Windows XP tijdens herkennen opeens dat USB drive problemen heeft. Het herkent niet goed. Er verschijnt alleen Onbekend Apparaat.
Storing? Nee, het werkt voorheen prima. Even aansluiten op mijn laptop zegt genoeg: de USB hd reageert uitstekend en is goed te lezen. Geen fouten met USB hd zelf. Het is probleem in Windows XP. Ik haal dus alle USB drivers weg (installatie ongedaan maken) en reboot Windows. De USB hd is nog niet ingeschakeld. Het geeft weer zelfde probleem bij herkenningspoging.
Ik kijk of ik USB2 deel uit kan zetten. Dat kan niet, want dat schakelt andere USB controllers ook uit.
Ik laat USB hd aan tijdens opstarten computer en dan komt er wel klein progress in. Het blijft nu steken op geel uitroepteken 'USB-apparaat voor massaopslag'.
Installatie ongedaan maken op deze driver lukt niet. Even opnieuw herkennen geeft zelfde probleem met geel uitroepteken.

We missen dus een driver of zo. Hoe krijg ik deze probleem weer recht? De USB hd's zijn allemaal in orde, en herkennen goed op andere computers. Heb je deze probleem ook meegemaakt, zo ja, welke oplossing heb je dan toegepast?

Alvast dank.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Nu is probleem eindelijk opgelost. Ik heb deze tip geprobeerd:

http://www.heavengames.co...action=ct&f=11,328593,,10

Waar men een tip geeft om alle MountedDevices reg keys laat verwijderen.
In mijn geval zag ik inderdaad hele lijst keys staan. Ook verwijder ik aantal DOSDevices weg welke nog niet in mijn computer staan.

Vervolgens herstart en bekijk ik nog es of USB stick herkend wordt. Dat gaat meteen in 1 keer goed.
De externe hd schijven even aansluiten. En dat gaat ook goed.

Ik ben benieuwd of zo'n tip ook handig kan zijn voor andere mensen die last hebben van soortgelijk probleem: niet goed herkennen van je USB drivers, terwijl ze voorheen zeker weten uitstekend hebben gewerkt maar op een dag toch niet meer werken (en dus bij weer aanzetten van pc) ook bijvoorbeeld na verhuizing pc of na lanparty.

Veel succes met de tip en ik hoor nog wel of er inderdaad succes is. Indien het succes geeft, zou deze tip in FAQ bij USB drives probleem moeten staan.

Onderzoek volgorde:
- herinstalleer eerst USB drivers (dus controllers), dan USB drive aansluiten. Geeft het Onbekende Apparaat aan, laat USB drive aan en herstart pc. Dit zou in sommige gevallen wel oppikken door je BIOS (je drive led brandt) en na starten Windows kan het verschijnen als geel uitroepteken naast USB-apparaat voor massaopslag in je Apparaatbeheer. Drive letter toekennen of formatteren is nog steeds niet mogelijk.
- Kijk of je USB hub en je USB muis werken. Deze moeten dan in Apparaatbeheer staan. Indien ja, dan werken je USB controllers nog. Andere USB apparaten (geen opslagmedia!) moeten geen problemen hebben. Printers en scanners bijvoorbeeld.
- Als je andere computer hebt, test of je USB drive correct werkt op die computer.
- Indien bovenstaande pogingen inderdaad gebeuren, try bovenstaande tip: verwijder alle MountedDevices en paar nietbestaande DosDevices. Reboot de zaak en sluit je USB drive aan als Windows geladen is. Deze zou Windows meteen moeten herkennen zonder foutmeldingen en is je drive weer normaal te benaderen.

Als het niet lukt op je computer, dan kun je van uitgaan dat USB controllers (en dus Southbridge) beschadigd zijn, en ben je aan nieuwe mobo toe of nieuwe USB kaart kopen als je geen geld hebt voor nieuwe mobo (en vaak andere CPU en RAM reepjes als je aardig oude mobo hebt)

Verder zou ik niet verder weten, maar het staat wel vast dat je Master op je hd's hebt staan omdat USB drives allemaal single zijn. Maar de bovenstaande situatie is voor iemand die goedwerkende USB drives hebben maar op een dag Windows XP de dienst weigert.

[ Voor 5% gewijzigd door MrDummy op 19-08-2006 16:48 ]

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Hmm, de USB problemen komen steeds terug. Eens worden ze wel herkend, maar andere keer weigert Windows XP weer eigenwijs om USB drivers te herkennen.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat Windows XP weer goed drives accepteert zonder uitval of onverwachte schrijfproblemen laat zien.
Ook mijn Canon digicam wordt niet altijd goed opgepakt.

Iemand?

Edit:
Opmerkelijk. Er zit soort "vertraging" in herkennen USB drives. Direct na starten Windows pakt het niet goed drives op, en geeft dan foutmelding 'Onbekend Apparaat'. Pas als ik 5 minuten later drives aanzet, wil Windows ze wel herkennen.
Vanwaar die "vertraging"?

[ Voor 28% gewijzigd door MrDummy op 20-08-2006 20:31 ]