Het ideale CAD-station bestaat niet meer ?

Pagina: 1
Acties:
  • 450 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:59
Al jarenlang werken we op mijn werk met Iiyama Visionmaster CRT-schermen van 22 inch (plat scherm). Ik vind dat prima apparaatjes: scherp beeld, hoge resolutie mogelijk, mooie kleuren. Nu is er tegenwoordig de TFT-hype en tot mijn verbazing zie ik dat daardoor de Visionmasters (en gelijkwaardige types) langzaam maar zeker uit het aanbod verdwijnen. De winkel waar we het laatste exemplaar besteld hebben hebben ze alvast niet meer.

Dan zullen sommigen zeggen: dan neem je toch een TFT. Maar ik constateer dan dat er eigenlijk geen product op de markt is dat wat betreft prijs-kwaliteit verhouding gelijkwaardig is aan de schermen die we nu hebben. De (sowieso al een stuk duurdere) 21 inch TFT's hebben daarbij een maximale resolutie (1600x1200 meestal) waar ik niet echt van onder de indruk ben. Sterker nog: ik heb hem op mijn huidige monitor nu soms al hoger staan.

Nu moeten we binnenkort wellicht een nieuwe monitor aanschaffen. Eigenlijk zou het gedurende de jaren de bedoeling zijn dat we er op vooruitgaan qua kwaliteit maar zoals ik het nu zie wordt het al moeilijk genoeg om een gelijkwaardig schermpje te halen. Tuurlijk is bijvoorbeeld zo'n Dell schermpje van 36 inch maar ik denk niet dat mijn baas het zal waarderen als hij 2000 euro (incl. geluidskaart) moet dokken in plaats van die 300 a 400 euro die we in het verleden voor een CRT-scherm betaalden.

Zijn er mensen hier die de hetzelfde problematiek ervaren ?

edit: Bij die Dell moet ik het natuurlijk hebben over een videokaart i.p.v. een geluidskaart. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 19-08-2006 13:55 . Reden: heb per ongeluk geluidskaart getypt..... ]

Verwijderd

De LCD Tv van Dell(37") heeft niet zo'n hoge resolutie.

Waarom moet je icm een scherm een geluidskaart kopen?

• blastR
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-03-2025
Gewoon lekker een CRT halen...

Ik zou ook wel een tft (vanwege de hype etc.) willen maar, de kwaliteit is gewoon minder en de prijs is een stuk hoger... dan lijkt het mij makkelijk.

Succes ermee zou ik zeggen :)

• D-e-n
Verwijderd schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 13:19:
De LCD Tv van Dell(37") heeft niet zo'n hoge resolutie.

Waarom moet je icm een scherm een geluidskaart kopen?
Een collega heeft hem thuis staan en door die aparte geluidskaart kan hij een hogere resolutie aan

• D-e-n
blastR schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 13:21:
Gewoon lekker een CRT halen...

Ik zou ook wel een tft (vanwege de hype etc.) willen maar, de kwaliteit is gewoon minder en de prijs is een stuk hoger... dan lijkt het mij makkelijk.

Succes ermee zou ik zeggen :)
Die gedachte heb ik ook. Lijkt me in principe geweldig: zo'n breedbeeld maar idd: prijs-kwaliteit verhouding is belangrijk. Maar daarom vind ik het ook zo'n afknapper dat die Visionmasters er dus gewoon uitgaan. Dan kan ik er geeneens eentje meer kopen dus.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Voor zo'n 400 euro heb je een prima kwaliteit 20" TFT met 1600x1200 als standaard resolutie, daarboven.... tja dan heb je alleen nog maar breedbeeld.

Het is jammer maar CRT schermen worden gewoon uitgefaseerd, zelfs bij merken als Eizo tref je ze niet meer aan :(
Dit zijn de schermen die je op dit moment zou krijgen: http://www.eizo.com/products/graphics/index.asp

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

hahahahah lmao... nu breekt mijn klomp... zou ik als ik me X-fi geluidskaarts in me pc stop mijn 19"scherm ook een hogere resolutie aankunnen ?

Misschien word ik zo wel keihard uigelachen maar een geluidskaart die zorgt voor hogere resoluties ??

Het zal me niks verbazen dat het een videokaart is.

• D-e-n
Wolfboy schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 13:24:
Voor zo'n 400 euro heb je een prima kwaliteit 20" TFT met 1600x1200 als standaard resolutie, daarboven.... tja dan heb je alleen nog maar breedbeeld.
Maar met die 400 euro ga ik er dus op achteruit want de Iiyama die ik heb kan makkelijk een hogere resolutie aan en is ook na aftrek van de ruimte aan de rand 21 inch qua afmeting

• D-e-n
Verwijderd schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 13:28:
hahahahah lmao... nu breekt mijn klomp... zou ik als ik me X-fi geluidskaarts in me pc stop mijn 19"scherm ook een hogere resolutie aankunnen ?

Misschien word ik zo wel keihard uigelachen maar een geluidskaart die zorgt voor hogere resoluties ??

Het zal me niks verbazen dat het een videokaart is.
Ik heb het verhaal ook maar van een ander gehoord. Het apparaat kan die hoge resolutie aan blijkbaar maar niet met elke geluidskaart. In de technische details heb ik me niet verdiept

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

D-e-n schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 13:29:
[...]

Maar met die 400 euro ga ik er dus op achteruit want de Iiyama die ik heb kan makkelijk een hogere resolutie aan en is ook na aftrek van de ruimte aan de rand 21 inch qua afmeting
Een 21" CRT heeft (eigenlijk altijd) een veel kleinere beelddiagonaal hoor.
Een 22" CRT is zelfs kleiner dan een 20" TFT (20" Dell TFT naast een Compaq P1220 22" CRT gehouden)

Daar hoef je je iig geen zorgen om te maken, en de hogere resolutie.... daar valt weinig aan te veranderen idd. Ik heb afgelopen week 2 van die 20" TFT schermen aangeschaft aangezien er gewoon geen goede CRT's meer te krijgen zijn, als die er nog wel waren dan was ik zeker daarvoor gegaan. Het is dat m'n P1220 wat onscherp begint te worden maar anders had ik die nog wel een tijd gehouden (1600x1200@100Hz = :9)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Geluidskaarten zorgen niet voor hogere resoluties. Het videosysteem staat los van wat voor een geluidskaart je hebt. Dus wat dat betreft denk ik dat die collega een beetje uit z'n nek stond te kletsen.

• D-e-n
Wolfboy schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 13:37:
[...]
Een 21" CRT heeft (eigenlijk altijd) een veel kleinere beelddiagonaal hoor.
Een 22" CRT is zelfs kleiner dan een 20" TFT (20" Dell TFT naast een Compaq P1220 22" CRT gehouden)
Van de 22 inch Iiyama die we op t werk hebben staan heb ik altijd begrepen dat ie in de praktijk 21 inch meet. Maar ok, zoveel zal het niet schelen. De resolutie is idd het grootste probleem.

• D-e-n
Terw_Dan schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 13:38:
Geluidskaarten zorgen niet voor hogere resoluties. Het videosysteem staat los van wat voor een geluidskaart je hebt. Dus wat dat betreft denk ik dat die collega een beetje uit z'n nek stond te kletsen.
Ik heb het gevoel dat het ook een beetje een verkooptrucje is om de mensen een kaart van Dell aan te laten schaffen:

http://accessories.euro.d...irst=true&s=dhs&cs=nldhs1

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

D-e-n schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 13:46:
[...]

Ik heb het gevoel dat het ook een beetje een verkooptrucje is om de mensen een kaart van Dell aan te laten schaffen:

http://accessories.euro.d...irst=true&s=dhs&cs=nldhs1
Ik zie op die pagina nergens iets vermeld staan van een geluidskaart, denk dus dat het ook onzin is eerlijk gezegd.

• D-e-n
Terw_Dan schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 13:52:
[...]

Ik zie op die pagina nergens iets vermeld staan van een geluidskaart, denk dus dat het ook onzin is eerlijk gezegd.
Zeg ik nu geluidskaart ? 8)7
Ik bedoel natuurlijk grafische kaart. Ik moet nog wakker worden volgens mij. :)

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Je hebt voor die kaart wel een aparte (lees: nieuwe) videokaart nodig ja, als de kaart dual link ondersteund dan werkt het, anders niet ;)

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-07 19:53
Dus de hoge resolutie zou niet op een TFT te vinden zijn?
Over welke hoge resolutie hebben we het dan?
Kijk bijvoorbeeld eens naar een 24" van Dell, die doet 1920*1200, lijkt mij behoorlijk hoog.
Vooral omdat de 22" schermen ook maar 2048*1536 halen. Dan kom je al aardig in de buurt.
Of je kijkt ff op kieskeurig, daar staan nog 4 van die koelkasten.

PSN: djmurcielago

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 19:37
Misschien een beetje "armoedig" als bedrijfsoplossing, maar zoek een tweedehands Iiyama? Of een Eizo? Die dingen kosten haast niks meer, en je kan weer lange tijd vooruit! Betere kwaliteit dan je nu hebt heb je dan helaas niet.
Ik ben het wel met je eens dat de kwaliteit van platte monitoren achterblijft, en helaas is door de "hype" daaromheen de vraag naar CRT's ingestort. Resultaat hiervan is dat er geen betere modellen meer worden ontwikkeld...
Zelf ben ik al jaren blij met m'n 21" Visionmaster 500. Niet plat, wel met stralingsscherm (glare filter), 1600x1200@85Hz, en nog steeds mooier beeld dan elke TFT.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb ook nog ergens een 22 inch compaq vandaan gehaald voor weinig, toe ik een nieuw scherm wilde voor cad/3d werk en grafische dingen. De prijs is onderhand een stuk beter, alleen waar ik ook erg op zou letten is de kleur weergave. Of zit dat tegenwoordig met de high end schermen wel goed?

specs

• D-e-n
Murcielago schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 14:52:
Kijk bijvoorbeeld eens naar een 24" van Dell, die doet 1920*1200, lijkt mij behoorlijk hoog.
Vooral omdat de 22" schermen ook maar 2048*1536 halen. Dan kom je al aardig in de buurt.
Ik zeg niet dat ze helemaal niet te vinden zijn. In de 21 inch variant zijn ze echter niet te vinden. En zo'n 24 inch is gelijk een een stuk duuder en je moet je dan afvragen of die beter is dan de "koelkasten". En die koelkasten worden dus wel degelijk zeldzamer en zeldzamer.

En dat is jammer want er is heus nog behoefte aan want als het op prijs-kwaliteit verhouding aankomt zijn ze nog steeds top. Ok, ze zijn groot en zwaar maar dat boeit me niet aangezien wij de monitoren toch in een hoekopstelling hebben staan, er is nog ruimte tussen muur en monitor zelfs.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-07 19:53
Maar over welke resolutie hebben we het nu?

PSN: djmurcielago

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

RemcoDelft schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 14:59:
Misschien een beetje "armoedig" als bedrijfsoplossing, maar zoek een tweedehands Iiyama? Of een Eizo? Die dingen kosten haast niks meer, en je kan weer lange tijd vooruit! Betere kwaliteit dan je nu hebt heb je dan helaas niet.
Ik ben het wel met je eens dat de kwaliteit van platte monitoren achterblijft, en helaas is door de "hype" daaromheen de vraag naar CRT's ingestort. Resultaat hiervan is dat er geen betere modellen meer worden ontwikkeld...
Zelf ben ik al jaren blij met m'n 21" Visionmaster 500. Niet plat, wel met stralingsscherm (glare filter), 1600x1200@85Hz, en nog steeds mooier beeld dan elke TFT.
Sterk overdreven reactie dit; hiermee lok je misschien ook een discussie uit van beide type schermen die hier niet op zijn plaats is. Je kan dan ook beter zeggen dat jij "vind" dat het beeld mooier is ;)

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

• D-e-n
Murcielago schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 15:21:
Maar over welke resolutie hebben we het nu?
Op mijn werk heb ik hem hoger staan dan 1600x1200, ik weet uit mn hoofd niet exact welke resolutie dat nu exact is. 1600x1200 als maximum vind ik dus niet genoeg.

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Murcielago schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 14:52:
Alleen breedbeeld ja, ik heb nog geen TFT scherm gezien met een resolutie hoger dan 1600x1200.
Alleen de 30" TFT's voldoen daaraan met 2560x1600

Pagina: 1