Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fm zender in auto en 12v auto

Pagina: 1
Acties:

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Het zit zo... Ik heb een Fm zendertje gekocht voor in de auto. Nu dat ding was goedkoop en ik wist dat ik er weinig van moest verwachten. Het probleem. Als ik dat ding in mijn auto aansluit komt er een zoemgeluid uit mijn luidsprekers. Dat zoomgeluid lijkt door de motor beinvloedt (wss door spanningsverandering op 12v aansluiting). Als ik het op een computervoeding test, heb ik geen gezoem.
Nu de vraag: hoe kan ik op een eenvoudige manier(eenvoudige schakeling) dat gezoem verhelpen. Ik zou dus die 12v aansluiting in mijn auto 'zuiver' moeten krijgen...

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Je kan proberen een elco over de voedingslijnen van je FM zender te zetten, maar het lijkt me raar dat dat niet standaard al in de zender zit.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• jvvv
The Widow Maker schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 12:26:
Je kan proberen een elco over de voedingslijnen van je FM zender te zetten, maar het lijkt me raar dat dat niet standaard al in de zender zit.
zit er niet in (opengedaan :) )

En welke elco ?

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Groter dan 12V en iets van 1000uF of meer. Probeer dan ook een condensatortje van 100nF erbij (parallel dus).

Het kan ook zijn dat je de boel niet goed geaard hebt. Waar heb je de ground aangesloten? Probeer anders eens de ground rechtstreeks bij de accu te pakken.

[ Voor 14% gewijzigd door JuuL20 op 19-08-2006 12:40 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Enkel een condensator zal niet veel helpen, de spanning wordt al afgevlakt door de autoaccu zelf, een elco'tje zal niet veel verschil maken, vooral omdat je die rechtstreeks op het voedingsnet zet (je elco moet met andere woorden alle storing op het voedingsnet van de auto wegwerken).
Als je een smoorspoel zet in serie met de 12V voeding, dan kan de storing door de spoel tegengehouden worden, en dan heeft het nut een elco te zetten (die moet dan alleen het minieme beetje storing dat door de spoel geraakt wegwerken, en wisselende stroomvraag van je zendertje opvangen (spoel werkt dat ook tegen)), idd met nog een klein 100nF condensatortje voor de hoogfrequente storing (elco moet je vooral voor variabele stroomvraag gebruiken, en/of voor laagfrequente storing)..

[ Voor 12% gewijzigd door naftebakje op 19-08-2006 14:11 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• jvvv
ok, ik snap ongeveer wat je bedoelt naftebakje... maar de uitvoering :/ Mijn elektronica kennis beperkt zich tot weerstandjes en schema's solderen :(
Wat moet ik exact kopen en hoe moet ik dat er op solderen?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Voor de uitvoering moet ik ook eens wat rondzoeken. Gelukkig vind ik dit topic op CO, een standaard smoorspoel van 2A, waarde maakt niet uit, voor de spoel, de 7805 en de C2 mag je weglaten uit dat laatste schema.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1