[XP] ps/2 en usb keyboard tegelijk

Pagina: 1
Acties:

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Ik heb een leespen die ik moet plaatsten op de ps/2 keyboard aansluiting van een pc; de gescande barcode wordt daarmee omgezet in een string die als gesimuleerde keyboard input aan de pc wordt doorgegeven. Een ps/2 toetsenbord kan aangesloten worden op de leespen zodat er ook op de normale manier input kan worden geleverd.

Nu heb ik recentelijk een ander toetsenbord gekocht wat alleen op usb werkt (nou ja, het *kan* wel via een adapter op de ps/2 poort, maar dan ben ik alle speciale functies kwijt en aangezien ik het toetsenbord daarvoor heb gekocht wil ik dat dus niet; het toetsenbord moet dus op usb blijven).

In principe heeft de leespen geen toetsenbord nodig om te functioneren; technisch is het dus geen probleem om de leespen op de ps/2 poort te plaatsen en het toetsenbord op de usb poort. Het probleem is dat XP de ps/2 poort negeert zodra een toetsenbord op de USB wordt gesignaleerd. De leespen werkt dan ook prima, krijgt stroom, geeft een piep als een barcode wordt herkent en ingelezen, maar de output komt niet in mijn applicatie (kan ieder willekeurig programma zijn bijvoorbeeld het kladblok).

Nu vraag ik me dus af of er een instelling of registry key is om dat gedrag te veranderen zodat ik dus input via de ps/2 poort en usb kan leveren. Op zich kan ik wel zonder de leespen leven, maar soms is het gewoon erg makkelijk en om dan mijn toetsenbord te moeten verwisselen voor een ps/2 exemplaar vind ik lastig :)

Nu heb ik al wat rond gezocht met google, maar ik gebruik of de verkeerde zoekstring of er is gewoon niks over te vinden, maar ik kan geen oplossing vinden ... Iemand hier een idee ?

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Welk moederbord heb je? En om welk keyboard en leespen gaat het? En heb je XP Home of Pro? En zijn de allernieuwste updates incl SP2 geinstalleerd?

Ranzige oplossing: werkt die pen niet via een ps2 > usb adapter O-)

[ Voor 19% gewijzigd door sanfranjake op 19-08-2006 10:59 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Chemist
Ik heb een asus P4P800 SE (i865) met nieuwste BIOS, maar ik weet van mijn werk dat het met andere moederborden/chipsets (intel en via chipsets) ook optreedt (ik heb de pen van mijn werk waar ze uitgefaseerd worden). Zelf gebruik ik XP Pro, maar bij XP Pro Corp Ed is het probleem er ook.
De leespen weet ik het merk niet van (staat er niet op) en zowel een Logitech G15 als een standaard microsoft of Dell toetsenbord geven het probleem.

Ik ben er dan ook vrijwel zeker van dat het probleem niet hardware gerelateerd is, maar puur door XP wordt veroorzaakt. Verder is het ook echt specifiek gerelateerd aan een USB keyboard, want een USB muis kan je bijvoorbeeld wel zonder probleem gebruiken naast de leespen.

Een P/2->USB connector zou kunnen werken, maar die heb ik niet liggen en het probleem is niet groot genoeg om op de gok zo'n ding te kopen (ik vind ze aan de prijzige kant namelijk).

[ Voor 31% gewijzigd door Chemist op 19-08-2006 11:35 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Volgens de theorie zou jouw probleem dus weg gaan op het moment dat jij je USB keyboard unplugged, want dan is die PS/2 barcode lezer weer het enige keyboard dat aangesloten is.

Klopt dat ook? :)

• Chemist
Hmmm ... Ik heb net even wat testjes gedaan naar aanleiding van de vorige vraag en het zit toch iets anders in elkaar dan ik dacht .. Het blijkt dat als ik aan de barcodelezer een ps/2 keyboard hang, ik wel gewoon het usb toetsenbord en de lezer tegelijk kan gebruiken. Het probleem treedt pas op als ik alleen de barcodelezer (dus zonder ps/2 toetsenbord er aan) icm het usb toetsenbord probeer te gebruiken.

Waarschijnlijk ziet XP de barcodelezer dus niet als er niet ook een toetsenbord aan hangt (als ik het toetsenbord afkoppel terwijl de lezer het doet blijft hij wel gewoon werken overigens).
Kennelijk is het dan toch een hardware probleem en moet ik een soort van ps/2 shunt maken om aan de lezer te hangen (maar dat hoort dan weer niet hier thuis :P).

mea culpa; ik zal eerst wat meer gaan uitzoeken ...

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Chemist schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 11:32:
...
Een P/2->USB connector zou kunnen werken, maar die heb ik niet liggen en het probleem is niet groot genoeg om op de gok zo'n ding te kopen (ik vind ze aan de prijzige kant namelijk).
Te prijzig? Die dingen kun je volgens mij voor een euro of 2 bij een computerwinkel-op-de-hoek kopen. Heb er al meerdere malen eentje aangeschaft, geloof ik nooit meer dan 2 a 3 euro voor betaald. Alleen die dubbele PS2 op 1 USB (notebook adapter noemen ze die geloof ik), die zijn duur. Een enkele is naar mijn weten echt niet meer dan 2 a 3 euro.
Pagina: 1