Toon posts:

Geluids kaart haalt niet alles uit mijn z-680?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey mensen, ik heb een z-680 op een sounblaster live 5.1 digital aangesloten, nu heb ik ergens gehoort dat deze kaart maar ogv 100 db spl heeft en de z-680 115... betekend dit dat ik 15 db verlies? Want dat zou ik erg zonde vinden namelijk. Want dan zou ik niet alles uit de set halen.

Nu zag ik laatst op de site van creative "De Creative Sound Blaster X-Fi Elite Pro" deze heeft een 116 signaal ruis verhouding, betekend dat hier de set harder op gaat? of maakt dat neit uit? en scheeld het veel als je zon dure kaart koopt in geluids kwalitijd?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:42
Boven de 100 dB loop je al snel gehoorbeschadiging op, en waarschijnlijk (of misschien beter gezegd hopelijk) zet je 'm nooit zo hard. Dus nee, je kan niet echt zeggen dat je 15 dB 'verliest'.

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Hahn schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 01:56:
Boven de 100 dB loop je al snel gehoorbeschadiging op, en waarschijnlijk (of misschien beter gezegd hopelijk) zet je 'm nooit zo hard. Dus nee, je kan niet echt zeggen dat je 15 dB 'verliest'.
Daar gaat het even niet om ;) Omdat ik de set van plan ben in een grote ruimte te zetten, en dar krijg je enorm veel geluids verlies ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2006 02:02 ]

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

maakt niet uit... je kan 115dB SPL krijgen uit elke kaart. De S/R verhouding vertelt je alleen dat je dan zeker 15dB ruis hebt. Maar als je speakers met 115dB staan te blazen hoor je die 15dB niet ("masking")...

Verwijderd

Topicstarter
John_Glenn schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 10:25:
maakt niet uit... je kan 115dB SPL krijgen uit elke kaart. De S/R verhouding vertelt je alleen dat je dan zeker 15dB ruis hebt. Maar als je speakers met 115dB staan te blazen hoor je die 15dB niet ("masking")...
Hmmm, en scheeld het veel dan in geluids kwalitijd?

• Milenko
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-01-2024
aangezien de meeste setjes bij meer volume (meer dan 75% open) vrij vaak geluidsvervorming krijgen zul je dus wel degelijk iets merken dat er wat veranderd, of dit door de ruis komt of door je setje. dat hoor je waarschijnlijk niet ;)

• wippo76
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:56
Verwijderd schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 10:30:
[...]

Hmmm, en scheeld het veel dan in geluids kwalitijd?
van wie heb jij nederlands gehad??

{zeurrrmodus en off-topic en geen bericht van kwalietijd :P }

Ja zou ik ook zeggen

• M4rtijn
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 15:17

M4rtijn

Spinnin' around

Op bijvoorbeeld Logitech Z-680 specs zie je dat de Total Harmonic Distortion (THD) 10% is. Dat betekent eenvoudig, dat als je je speakers op z'n maximum zet het geluid 10% vervormd is. Dus over geluidskwaliteit moet je het dan niet hebben. Maar, zoals reeds gezegd, het geluid is dan ook zo hard, dat je dat verschil toch niet echt hoort. Als je hard + zuiver geluid wil met een factor 10 lagere vervorming (< 1%), reken dan dat je een factor 10 meer moet uitgeven aan versterker en speakers. Je geluidskaart is nu echter meer dan perfect voor je set!

• BHQ
  • Laatst online: 18-02 19:39

BHQ

Naja goed, zo geweldig klinken die SB Live's niet. Digitaal aangesloten maakt het geen moer uit en kan je zelfs een Trust kaartje gebruiken, maar voor analoog zou ik voor spul als M-audio kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Yapser schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 15:17:
Naja goed, zo geweldig klinken die SB Live's niet. Digitaal aangesloten maakt het geen moer uit en kan je zelfs een Trust kaartje gebruiken, maar voor analoog zou ik voor spul als M-audio kijken.
Dus je egt eigenlijk dat alles even goed klinkt op digitaal? dan zou je toch ook een goedkope digitale versterker kunnen halen toch??

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:45
Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 00:19:
[...]

Dus je egt eigenlijk dat alles even goed klinkt op digitaal? dan zou je toch ook een goedkope digitale versterker kunnen halen toch??
De DAC van een goedkope versterker met digitale input zal niet veel beter zijn dan die van een SBLive ;)

• BHQ

BHQ

Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 00:19:
[...]

Optical/Coax is een signaal onveranderd naar een versterker sturen (Hooguit kans op wat jitter schijnbaar). Dan boeit het niet wat voor geluidskaart je gebruikt, gezien er geen DAC aan te pas komt. Een goedkope versterker -heb- je al als je in verhouding gaat kijken.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:51

voodooless

Sound is no voodoo!

Yapser schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 07:54:
Optical/Coax is een signaal onveranderd naar een versterker sturen (Hooguit kans op wat jitter schijnbaar). Dan boeit het niet wat voor geluidskaart je gebruikt, gezien er geen DAC aan te pas komt.
Helaas, dat is niet correct. Kaarten zoals de SB Live, en vrijwel alle onboard kaarten resampelen het geluid naar 48 Khz, en de meesten doen dat ook nog eens heel slecht

Over die 115 dB, vervorming en SNR: Bij 10% vervorming (en bij 115dB heb je gegarendeerd meer vervorming met dergelijke pietlutterige speakertjes, aangezien slechts de vervorming van de amp gespect is), ligt de vervormings component slechts 20 dB onder het hoofdsignaal! Bij 115dB ligt de vervorming alleen al met 95dB ver boven normaal huiskamervolume! Niet om aan te horen als je daar nog de vervorming van de speakers bij telt. Je mag blij zijn als je dan onder de 20% komt, al helemaal in de bassregionen.

Dat is zowel voor je oren, als voor de levensduur van zowel versterker als ook speakertjes niet gezond kan ik je zeggen.

De 100 dB waar jij op doelt is de signaal ruis verhouding en heeft met de rest niks te maken met de maximale SPL die "mogelijk" is.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• BHQ

BHQ

deepspace schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 09:33:
[...]
Helaas, dat is niet correct. Kaarten zoals de SB Live, en vrijwel alle onboard kaarten resampelen het geluid naar 48 Khz, en de meesten doen dat ook nog eens heel slecht
Damn, mij is verteld dat dat juist niet uitmaakt. Bij m'n externe SB kan ik wel kiezen of ie er 48KHz of 44KHz uitpoept, waar uiteraard de 2e is gekozen iig..
Pagina: 1