Asus P5W DH Deluxe wil niet booten vanaf CD

Pagina: 1
Acties:

• Dreamer-1982
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:56
Hallo,

Sinds gisteren heb ik een nieuw Conroe systeem, alleen met een erg vervelend probleem, eerst even kort de (er toe doende) systemspecs:

- Asus P5W DH Deluxe (momenteel met de 1101 BIOS)
- 2x Seagate SATA2 hdd's op de ICH7R in RAID0, hier moet Windows op komen.
- 4x WD SATA hdd's op een Promise FastTrak S150 SX4 (met de nieuwste BIOS).
- NEC 3500 en BenQ 1655 DVD-branders op de Intel IDE controller

Dan het probleem:
Omdat ik moet kunnen booten van mijn RAID0 moet ik dus de SATA bootrom aanzetten. Als ik deze echter aanheb EN ik heb de FastTrak in het systeem zitten is het onmogelijk om nog van een bootCD te booten. Ik heb verschillende soorten bootCD's geprobeerd, waaronder de bekende 'Hiren's bootCD', Ze blijven allemaal hangen en booten niet door. Ook voor een MS-DOS opstartdiskette geldt dit, evenals voor de Windows XP SP2 CD. Alle normale bootCD's/diskette's werken dus niet. Wat wel werkt is bijv. een bootcd van memtest86. Maar ik wil graag mijn bootcd met Partition Magic gebruiken om de partities te maken, en daarna Windows installeren met de Windows XP SP2 ;-)

- Haal ik de FastTrak er even uit -> geen probleem alle bootCD's werken zonder problemen.
- Zet ik de bootrom van de ICH7R uit en de FastTrak wel in het systeem dan werkt het ook gewoon.

Maar een combinatie lijkt niet mogelijk. Ondertussen heb ik al de laatste 2 P5W DH BIOS versies geprobeerd (0903 en 1103), maar EN de ICH7R bootrom EN de FastTrak in het systeem EN booten van een bootCD krijg ik niet aan de praat.

Iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen?

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
Heb je het in beide optische drives geprobeerd ? Het klinkt mij een beetje als niet booten van omdat je de verkeerde drive hebt. (kan me vergissen)
Bij Asus kan je in de bios aangeven van welke drive je als eerste wilt booten ! Als dat het niet is heb je een vreemd probleem.

Voor partities maken kan je toch ook gewoon de XP setup starten ? Gewoon je primaire partitie aanmaken en daarna in Windows de rest regelen.

[ Voor 20% gewijzigd door motormuisje op 19-08-2006 01:41 ]

• Dreamer-1982
Ik weet dat je de drives kan instellen en heb ze ook beide geprobeerd.

Maar als ik dus of die intel bootrom uitzet of ik haal de FastTrak uit het systeem dan werkt het booten van CD wel, dus het ligt niet aan de CD-ROM of een instelling, die staan zeker goed.

En idd kan je ook je Partitie in de Windows setup aanmaken, maar de Windows CD boot net zo goed niet...

Het probleem is toch omdat ik EN RAID0 met bootrom heb aanstaan EN de FastTrak met RAID5 heb...

• Dreamer-1982
Even een update:

Ik heb de FastTrak er even uitgehaald, Windows geinstalleerd en toen hoopte ik dat als ik de FastTrak er weer bij zou zetten hij gewoon netjes naar Windows bootte, maar helaas -> het zelfde probleem als het niet willen werken van bootcd's / diskette's.

Het probleem is dus nu in het kort te omschrijven als volgt:
Wanneer ik EN de intel bootrom aanzet EN de FastTrak in het systeem heb kun je niet booten :P

Ik hoop dat iemand een idee heeft wat het kan zijn, zo niet dan haal ik maandag een Areca ARC-1220 (8 poorts SATA300 RAID controller), die als het goed is heel wat beter werkt dan zo'n prut promise.

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-05 13:49
misschien moet je de 2 drives van raid0 halen en dan proberen te booten

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-05 21:24
the squaler1 schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 16:46:
misschien moet je de 2 drives van raid0 halen en dan proberen te booten
Wat heb je daar nou aan ?
Is in ieder geval geen handige oplossing...

Verwijderd

Kaspers schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 00:08:
[...]

Wat heb je daar nou aan ?
Is in ieder geval geen handige oplossing...
Volgens mij helpt het ook niet.
Er is "gewoon" een incompatibiliteits probleem met de fastrak controller.
Er was nog iemand hier die een soortgelijk probleem heeft.

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:00
Ik had dit probleem vandaag ook op het werk toen de bios van een P5W DH Deluxe geflashed moest worden. Wat rommelen met de IDE settings loste het probleem op. Bootdiskettes / CD-Roms bleven allemaal hangen op het laden van de CD-Rom drivers :)

• -Leon-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11-2025
Ik ben op dit moment ook bezig mijn PC in elkaar te zetten en wil dus eigenlijk hetzelfde:

'k wil ook 2x Seagate S-ATA HD's in RAID0 zetten om daar windows op te installen.
Is het niet makkelijker om de HD's aan te sluiten op de EZ_RAID connectors (die oranje) en dan een RAID0 te maken of maakt dat niks uit??

'k las in de handleiding dat die connectors een "ready-to-go hardware RAID" mogelijk maken.

• crazyheinz
  • Laatst online: 15-03 12:34
die oranje connecters zijn voor automatische raid backups. Gebruik gexoon raid_1 en raid_3.

Verwijderd

oranje zijn ook voor gewone raid; werkt bij mij prima (zie ook de manual). Voordeel is dat je dan ook geen raid drivers hoeft te laden.

• -Leon-
crazyheinz schreef op donderdag 14 september 2006 @ 13:02:
die oranje connecters zijn voor automatische raid backups. Gebruik gexoon raid_1 en raid_3.
Ik neem aan dat je SATA1 & SATA3 bedoeld (van de ICH7R connectors)?

Zit nog met een ander probleempje.

'k moet nog een heleboel data overzetten dus heb op dit moment het volgende in de PC hangen op de volgende poorten:

PRI_EIDI:
1x IDE 160 GB (met vorige config stond hier OS op)
1x IDE 320 GB (daar moet de data opkomen)

ICH7R connector:
2x S-ATA 160GB (daar staat flink wat data op).

Ik ben er in ieder geval achter dat alles netjes werk _/-\o_ want opstarten doet ie prima. CPU temp van 33.5 C ziet er ook erg nice uit :)

Het probleem is het volgende:
Tijdens het opstarten herkent hij de 2 IDE-HD's niet maar komt wel met een melding over PCIE-to-SATA/IDE RAID Controller en dan geeft ie beide schijven weer in het blauw met de juiste groottes erbij.

Moet ik die andere connector gebruiken? (PRI_IDE) die bij de powercable zit?

En het geheugen (PC-6400) word herkend als PC-4300 :(

• crazyheinz
  • Laatst online: 15-03 12:34
-Leon- schreef op donderdag 14 september 2006 @ 13:37:
[...]

Ik neem aan dat je SATA1 & SATA3 bedoeld (van de ICH7R connectors)?

En het geheugen (PC-6400) word herkend als PC-4300 :(
Idd sata1 en sata3. Uw geheugen kan je aanpassen in je bios.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 12:14

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Krijgt zeker een knipperende cursor he?

Jouw verhaal komt overeen wat ik ook gemerkt heb en het is niet beperkt tot dit moederbord (heb hem zelf ook) maar het kwam bij mij ook voor op een Asus P5WD2. Het blijkt dat oa Promise controllers niet overweg kunnen met de onboard Intel ICH7R als deze in raid modus staat (IDE modus is prima). Ik heb het zelf opgelost door een losse promise Fasttrack tx2300 te kopen naast m'n promise supertrack EX8350. Dit werkt perfect.

Zie ook dit topic:
ICH7R Raid + Highpoint 2320 boot niet goed

En der zijn nog meer berichten hierover. Zowel Asus als Promise verwijzen naar compatibility lijstjes...whatever...

[ Voor 22% gewijzigd door Dukey op 14-09-2006 13:56 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• -Leon-
Het probleem met de schijven is zojuist opgelost. Gewoon de andere (blauwe) IDE-controller pakken. Die andere is volgens mij om IDE-devices in RAID te zetten en dat was niet de bedoeling.

Nu nog effe zoeken naar de DDR instellingen en dan kunnen we verder ;)

Tnx for the tips! _/-\o_

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 12:14

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

-Leon- schreef op donderdag 14 september 2006 @ 13:56:
Het probleem met de schijven is zojuist opgelost. Gewoon de andere (blauwe) IDE-controller pakken. Die andere is volgens mij om IDE-devices in RAID te zetten en dat was niet de bedoeling.
Ja dat klopt, zodra je weer een hardeschijf aan de ICH7R hangt heb je hetzelfde probleem weer :) .

[ Voor 11% gewijzigd door Dukey op 14-09-2006 13:57 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• -Leon-
Djoekie schreef op donderdag 14 september 2006 @ 13:57:
[...]Ja dat klopt, zodra je weer een hardeschijf aan de ICH7R hangt heb je hetzelfde probleem weer :) .
Ik heb dus nu 2x IDE HD's aan de blauwe IDE connector zitten en 2x S-ATA schijven op SATA1 & SATA3 hangen (de ECH7R connector dus) en die herkent ie nu alle 4 netjes tijdens het opstarten en in het hoofdscherm van de bios.

Enige wat ik nu krijg als ik wil proberen windows op te starten dat ik de melding krijg " NTLDR ontbreekt. Druk CTRL + ALT + DEL om opnieuw op te starten", dus ik denk dat OS toch maar opnieuw installed moet worden :$

'k vraag me alleen af waar ik nu die DVD-ROM aan moet hangen :( enige mogelijkheid is de JMicron connector omdat aan de Intel IDE-Connector dus beide IDE-schijven hangen :S

Daarna de data veilig stellen op de andere IDE-schijf en dan eens kijken of ik die 2x S-ATA op de ICH7R controller in RAID0 kan krijgen met wederom een nieuw OS :$

[ Voor 9% gewijzigd door -Leon- op 14-09-2006 14:12 ]

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-05 21:23
2leon, open zelf ff je eigen topic

2ts,
Ten eerste zou ik die fastrek gewoon uithalen

-in bios IDE op RAID zetten

-in ROM je gewenste raid array aanmaken

-als first bootdevice DVD/CD speler kiezen, en andere devicen disablen

als het goed is moet die ermee starten, en kun je op F6 drukken om drivers te installeren.

• -Leon-
zal 'k effe doen, anders loop ik de boel een beetje te kapen hier ;) aangezien het nu niet meer over vraag van TS gaat ;)

• robvanderaart
  • Laatst online: 12-05 21:01
Btw je wil dus die 2 schijven RAID0 en die andere 4 RAID5 ? Dat gaat dus niet samen. Ik had ook een keer een probleem met een Fastrak controller, en wou ik 2 Sata schijven ook op RAID0 laten lopen en Windows installeren maar dat deed ie ook niet. Maakt niet uit welke BIOS, en later had ik het maar op een IDE gedaan :( Volgens mij kunnen de SATA controllers niet tegelijk een RAID 0 en een RAID 5 aan lijkt mij dan.

Intel ICH7R South Bridge:
*1 x UltraDMA 100/66/33
*3 x Seriële ATA 3.0Gb/s met Intel® Matrix Storage-technologie met RAID 0, 1, 5 ondersteuning
Jmicron JMB363-controller
*1 x UltraDMA 133/100/66
*1 x Externe Seriële ATA 3.0Gb/s (ASUS SATA-on-the-Go) en 1 x Seriële ATA 3.0Gb/s met RAID 0, 1, JBOD ondersteuning
Silicon Image 4723 Hardware RAID-controller (ASUS EZ-Backup)
*2 x Seriële ATA 3.0Gb/s met RAID 0, 1 ondersteuning
*Ondersteuning RAID 10 cross Intel® ICH7R en Silicon Image 4723-controller

[ Voor 38% gewijzigd door robvanderaart op 14-09-2006 14:47 ]

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

• -Leon-
Zou 2x RAID0 wel moeten kunnen ?

• robvanderaart
In feite wel ja.

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

robvanderaart schreef op donderdag 14 september 2006 @ 14:38:
Btw je wil dus die 2 schijven RAID0 en die andere 4 RAID5 ? Dat gaat dus niet samen. Ik had ook een keer een probleem met een Fastrak controller, en wou ik 2 Sata schijven ook op RAID0 laten lopen en Windows installeren maar dat deed ie ook niet. Maakt niet uit welke BIOS, en later had ik het maar op een IDE gedaan :( Volgens mij kunnen de SATA controllers niet tegelijk een RAID 0 en een RAID 5 aan lijkt mij dan.
Dat kunnen de controllers zeker niet, maar 2 aparte controllers moeten wel ieder een andere RAID array kunnen hebben zonder problemen.

• robvanderaart
Alleen ICH7R ondersteunt RAID5.

Pagina: 1