Mac mini upgraden

Pagina: 1
Acties:

• JvdM
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03:41
He all,

Ik heb nu een mac mini met de volgende specs:

1.25 GHz
512mb
combodrive

Nu wil ik deze wat opvijzelen met zoiezo 1gig ram erin te zetten. Nu mijn 2 punt is de harde schijf. Ik zou best een externe hdd als eerste hdd willen gebruiken ivm de snelheid. Alleen weet ik niet of ik beter firewire of usb2.0 kan gebruiken. Ik heb gehoord dat als je zo'n hdd als hoofd hdd gebruikt, dat je systeem daar ook sneller van wordt (sneller files benaderen etc). Kan iemand dat bevestigen?
En hebben jullie nog aanraders voor een externe hdd die je onder je mac mini zet? IOmega of Lacie zag ik in de apple store staan, IOmega sprak me kwa prijs wel aan, maar ik weet niet of daar mensen goede ervaringen mee hebben.

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Heb je zelf al een aantal reviews gelezen betreffende de HD's? Posts van users hier? De informatie waarnaar je vraagt is namelijk echt niet zo moeilijk te vinden.

• Type-R
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:15

Type-R

One Minute Shakin

JvdM schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 00:52:
beter firewire of usb2.0 kan gebruiken. Ik heb gehoord dat als je zo'n hdd als hoofd hdd gebruikt, dat je systeem daar ook sneller van wordt (sneller files benaderen etc). Kan iemand dat bevestigen?
Dit vroeg ik me ook eigenlijk af :$

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-02 13:46
Ammie schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 01:36:
[...]

Dit vroeg ik me ook eigenlijk af :$
Altijd FireWire pakken, deze wordt namelijk niet door de processor aangestuurt maar door een aparte controller. USB2 mag dan misschien 80Mbit (zozo) sneller zijn maar in praktijk is het een stuk minder snel.
Bij FireWire zie je in top namelijk geen verschil in je idle en bij USB2 soms 10 tot 15 % !
En oh ja, FireWire is een stuk stabieler dan USB2.
Als ik jou was zou ik gaan voor een LaCie d2 Hard Drive Extreme with Triple Interface dan kan je altijd nog op een andere machine als deze geen FireWire heeft hem aansluiten via USB2 (of zelfs USB1).

[ Voor 25% gewijzigd door Uberprutser op 19-08-2006 08:47 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Verwijderd

Ik zou kiezen voor de Minimac van Iomega
deze kan je zowel via de usb als via firewire aansluiten
Ook kan je meerdere minimacs aansluiten op elkaar
De minimac is ook te gebruiken voor gewone computer

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-02 20:13

SambalBij

We're all MAD here

Absoluut firewire!!
Ik had zelf eerst een HDD in een externe case aangesloten via USB2. Bleek net zo 'snel' te zijn als de interne 2,5" HDD. Daarna dezelfde HDD in een FW case geschroefd, en toen bleek ie toch ineens een heel stuk sneller te zijn.
Ook is het niet mogelijk om direct vanaf USB2 het OS te booten, wat met FW wel kan (Met mijn G4 mini tenminste, geen idee hoe dat met de intel modellen zit)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• JvdM
oke dan ga ik toch voor die Iomega Minimax, alleen zou ik het liefst niet mn OS opnieuw willen installeren, kan ik een directe kloon maken van mijn interne hdd naar de toekomstige externe? En vervolgens mij interne helemaal formateren en opnieuw partitioneren?

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-02 09:05

Kvn

JvdM schreef op maandag 04 september 2006 @ 11:37:
oke dan ga ik toch voor die Iomega Minimax, alleen zou ik het liefst niet mn OS opnieuw willen installeren, kan ik een directe kloon maken van mijn interne hdd naar de toekomstige externe? En vervolgens mij interne helemaal formateren en opnieuw partitioneren?
Dat kan je gewoon doen met CarbonCopy Cloner :)

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:13
CCC is niet eens nodig... Kan ook gewoon gratis met de software die mee is geleverd :)

Je moet ff zorgen dat je externe schrijf gepartitioneerd is zoals jij't wilt. Je moet ook even de juiste namen van de partities weten. Ik ga er nu van uit dat de huidige schijf in de Mac Mini OUD heet en dat de nieuwe disk (extern op FW) een partitie heeft met de naam NIEUW.

Open een terminal en run:
code:
1
sudo asr -restore -source /Volumes/OUD -target /Volumes/NIEUW --erase

ASR is een commando dat ook door Disk Utility word gebruikt voor het kopieren van disks.

EDIT:
En natuurlijk kan je't ook gewoon met de Disk Utility GUI doen, maar ik ben nu eenmaal een UNIX-hoofd :p

[ Voor 9% gewijzigd door Liegebeest op 04-09-2006 14:52 ]

Liege, liege, liegebeest!

• JvdM
Super bedankt!! :)
Pagina: 1