Server monitoring en reporting

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Hallo,

Na lang zoeken is het mij niet geluk om een programma te vinden welke het volgende kan;
Het monitoren van een linux server op het gebied van, temp sensors, smart, stroom uitval enz en als er iets mis gaat
er gemaild wordt naar iemand. :(

Kan van alles vinden op het gebied van trafficmonitoring enz maar dat zoek ik niet :(

Voor de rest heb ik mon ben-ben enz beken maar dat is het ook niet echt :(

Iemand een idee wat hier handig voor is zonder allemaal scripts zelf te moeten maken?

alvast bedankt

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Al naar nagios gekeken? :P
Want ik doe daar eigenlijk alles mee wat jij nu roept, en als het er niet standaard mee kan, dan kun je op http://nagiosexchange.org zat plugins vinden die het wel doen :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Thx was hem wel tegen gekomen met apt-get maar d8 dat dat zo'n netwerk monitoring ding was,zal er is naar kijken thx!

• moto-moi

moto-moi

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/1136915716.png
het kan veel meer dan dat ;)

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Ziet er wel nice uit ja, maarop het plaatje zie ik eigenlijk weinig hardware dingen. Zoals een raid die fout gaat, een uitgevallen ups enz dat kan er dus ook mee worden gemonitored. en dan worden gemailed?

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:10
eppie schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 00:44:
Ziet er wel nice uit ja, maarop het plaatje zie ik eigenlijk weinig hardware dingen. Zoals een raid die fout gaat, een uitgevallen ups enz dat kan er dus ook mee worden gemonitored. en dan worden gemailed?
Met wat moti-moi heeft aangedragen kun je al heel wat doen, hoor.

Van NagiosExchange: plug-ins voor RAID- controllers en http://www.nagiosexchange...tnagext_pi1[page]=20%3A10 voor Linux Software RAID

Met betrekking tot de UPS: met een paar seconden op Google had ik de naam check_ups gevonden door simpelweg 'Nagios UPS' in te typen. Ook de 'about'- pagina van Nagios laat genoeg zien van wat het programma kan, dus probeer het maar eens uit zou ik zeggen ;).

[ Voor 1% gewijzigd door Jaap-Jan op 19-08-2006 00:59 . Reden: NagiosExchange maakt gebruik van arrays in de GET- variabelen, wat een beetje botst met RML ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:12

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Daarnaast zijn plugins voor Nagios ook nog eens eenvoudig zelf te schrijven. Wij checken er naast o.a. uptime, load, diskspace, http ook zaken mee als mail queue size, of onze eigen geschreven webapplicaties nog draaien, hoeveel mensen op de eigen webapplicatie ingelogd zijn etc.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• moto-moi

moto-moi

Ik heb ook 2 eigen checks gemaakt, eentje controlleerd of Omega nog up to date is, en een andere controlleerd of een bepaalde cronjob die wat data in een database moet proppen geslaagd is.
Als je eenmaal weet hoe dat moet is dat echt ubersimpel :)

• bastichelaar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:50
Kijk ook eens naar Zabbix (http://www.zabbix.org), kan hetzelfde en nog meer. Is alleen wat lastiger goed op te zetten...

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
big brother is ook een bekende

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• Chatslet
  • Laatst online: 29-01 17:20
Ik heb het als volgt opgelost: In de /dev map staat als het goed is een mapje temp of een andere map waar al je sensoren in staan met het commando cat kun je daar de waarden van aflezen. Met hdparm kun je de status van de schijven uitlezen. Ik heb dus een cron script die om het uur de temperaturen met cat uitleest en in een bestand propt en in een bestand zet waarna een andere cron job om de 24 uur met sendmail dat bestand naar mijn inbox mailt. Erg simpel en spaart een boel gekloot uit met software. Mocht je een kopietje van die scriptjes willen hebben dat stuur je maar even een mailtje naar info@newdata.stx.nl

• Zwerver
  • Niet online
Tha_Lord schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 06:56:
Ik heb het als volgt opgelost: In de /dev map staat als het goed is een mapje temp of een andere map waar al je sensoren in staan met het commando cat kun je daar de waarden van aflezen. Met hdparm kun je de status van de schijven uitlezen. Ik heb dus een cron script die om het uur de temperaturen met cat uitleest en in een bestand propt en in een bestand zet waarna een andere cron job om de 24 uur met sendmail dat bestand naar mijn inbox mailt. Erg simpel en spaart een boel gekloot uit met software. Mocht je een kopietje van die scriptjes willen hebben dat stuur je maar even een mailtje naar info@newdata.stx.nl
Het lijkt me sterk dat jij die spullen uit /dev haalt? Lijkt me eerder /proc :P Maaruh, lijkt me handig als je niet die shit gaat mailen naar hem, maar voor het naslaggehalte van deze post het even hier post ;)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Chatslet
  • Laatst online: 29-01 17:20
Al goed :) daar gaan we:

Temperatuur lezen:
#!/bin/sh
echo ---------------------------------------------------- >> /var/log/temp.log
date >> /var/log/temp.log
cat /proc/acpi/thermal_zone/THRM/temperature >> /var/log/temp.log
hddtemp -q /dev/sda >> /var/log/temp.log
hddtemp -q /dev/sdb >> /var/log/temp.log
en het versturen van raporten:
#!/bin/sh
echo -end- >> /var/log/temp.log
mail -s"[server temperatuur]" beheerder1@domein.nl < /var/log/temp.log
mail -s"[server temperatuur]" beheerder2@domein.nl < /var/log/temp.log
rm /var/log/temp.log.eergisteren
mv /var/log/temp.log.gisteren /var/log/temp.log.eergisteren
mv /var/log/temp.log /var/log/temp.log.gisteren
En inderdaad je hebt gelijk, haal het uit proc. Was lang geleden dat ik met deze server bezig was heb heb geinstalleerd en in het datacenter gehangen verder nooit meer naar omgekeken linux blijft toch wel draaien ;)
Anyways, ik denk dat je het idee wel vat van de scriptjes. Gewoon oersimpel zonder extra toeters en bellen maar het werkt :)

• moto-moi

moto-moi

Dus ten eerste controlleer je maar 1 keer in de 24 uur of er iets mis is, en ongeacht of er iets mis is, mail je altijd?
Dan vind ik echte monitoring software toch wel even wat slimmer, die vallen je alleen maar lastig als er echt iets mis aan het gaan is, en hebben daar vaak maar maximaal 10 minuten worst-case voor nodig :)

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Als je veel dingen wilt monitoren gebruik dan nagios, gebruik het op werk om meerdere servers met meerdere services te monitoren en ook temperatuur en FS free space. Je kan ook zelf script toevoegen, ideaal. De config is even lastig om op te zetten maar als je het door hebt is het heel makkelijk eigenlijk.

Als je alleen de temperatuur van je HD's wilt weten (wat ik thuis gebruik) dan is het volgende script mischien wel wat. Deze staat bij mij in /etc/cron.hourly dus wordt elk uur gedraait maar als je het echt goed zou willen doen zou je hem elke 5 minuten ofzo willen draaien. Hij mailed toch alleen als er iets mis is dus kost alleen wat meer cpu-cycles.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
#!/bin/sh

# Most modern harddisks have a maximum operating temperature ranging from 55 to 65 C
MAXTEMP=50

HARDDISKS="hda hdc hdd hde hdf hdg"

## Get maximum tempature
max=0
for harddisk in ${HARDDISKS}; do
        temp=`hddtemp -n /dev/${harddisk}`
        /usr/bin/echo $temp | /bin/grep -v sleeping >/dev/null 2>&1
        [ $? -eq 0 ] && {
                [ $temp -gt $max ] && {
                        max=$temp
                }
        }
done

## Sent email
[ $max -ge ${MAXTEMP} ] && {
        for i in ${HARDDISKS} ; do hddtemp /dev/${i}; done |\
        mail -s "Warning: A harddisk is ${max}C" root
}

exit 0

Mistakes are proof that you are trying...

• Zwerver
  • Niet online
Overigens kan nagios ook wel mooi zijn O-)Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/d10f6871b311d6477972b78be98bf199/full.png

En soms is zelfs nagios onoverzichtelijk:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/78b695542bbe0d78c0339ac5c380bf2b/thumb.png

[ Voor 45% gewijzigd door Zwerver op 24-08-2006 17:01 ]

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Welke methode gebruiken jullie om plugins op andere machines uit te voeren? Hier heb je de keuze uit 2 manieren, NRPE en NSCA.

edit: beetje topic kapen, maar ook wel nuttig voor de TS lijkt me ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Aike op 25-08-2006 11:54 ]

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:12

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Ik gebruik op het moment check-by-ssh voor checks die lokaal op de andere machines moeten worden uitgevoerd.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• moto-moi

moto-moi

Ik gebruik nrpe voor dat soort dingen.

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik gebruik nu ook check-by-ssh. Was niet heel lastig op te zetten (2 uurtjes) en werkt prima zo te zien.

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Mwah, configureren, als je de basisconfig opgezet hebt kan je met NagiosQL eenvoudig de config enzo aanpassen. Hosts toevoegen ect... Zelf heb ik een install van Nagios 2.5 die met NagiosQL te configgen is, een custom map met een klein perl programmatje dat de statusfiles makkelijk kan bewerken (ben de naam ff kwijt), NagiosGrapher om met RRDTool performance trends te maken. Heerlijke interface, en de netwerkadmins op mn site zijn me dankbaar (heb het ooit zelf opgezet om mn mailservers te bewaken maar nu monitort 't ongeveer 300 netwerk devices).

[Editje] Gebruik nog geen NRPE/NSCA... Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ik zoek iets wat plugins op zowel Windows bakken als Ux bakken kan draaien... Primair Windows.

[ Voor 13% gewijzigd door Aetje op 06-09-2006 01:56 ]

Forget your fears...
...and want to know more...

• BrZ
  • Laatst online: 09:56

BrZ

Zwerver schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 16:56:

En soms is zelfs nagios onoverzichtelijk:
[afbeelding]
Bij ons is dat overzicht 1 grote klont, staan echt teveel servers in voor zo'n overzicht ;)

Wij gebruiken overigens nrpe.

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Zwerver waar heb je die layout van nagios vandaan? Want standaard is het best wel lelijk :P

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Oreon is een soort schil om Nagios met betere lay-out en meer overzicht

iRacing Profiel

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Thx die ziet er echt vet uit :D en de configuratie is ook een eitje!.

Alleen laat hij bij mij de aangemaakte hosts nog niet zien bij monitoring :(
ondanks dat ze enabled zijn.
Pagina: 1