Stille processor koeler gezocht

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
Ik heb vanavond mijn nieuwe systeem in elkaar gezet.
Het gaat hier om een Nexus Breeze behuizing, de andere lawaai makers zijn een intel stock koeler en een Geforce V6800 koeler. Het totaal maakt echter veel te veel herrie. Met name de intel koeler.

Hoe los ik dit op? Is bv een Nexus proceskoeler een goede oplossing? Deze is "gerated" op 28db max. Dat klinkt vast beter dan mijn stofzuiger op dit moment in de kast.

Als ik een dergelijke proceskoeler erop ga zetten, heb ik dan nog koelpasta nodig?

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik zou voor een Arctic of Zalman koeler gaan O-)

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Een Scythe Ninja samen met een 120mm fan op lage toeren lijkt me het allerstilst.

• appel22
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09-2025
CPU - Zalman CNPS7700-Cu / Zalman CNPS9500 AT
GPU - Zalman VF900-Cu

Ik heb zelf de 7700 en de vf-900 en ik ben er meer dan tevreden mee ;)

Inventaris | WhatPulse

Verwijderd

ik zou persoonlijk voor een thermalright si-120 gaan (http://www.pro-clockers.com/article.php?id=77&page=3).

Deze koeler kan je namelijk ook nog passief (zonder een 120mm fan erop) te gebruiken op acceptabele temperaturen (hou het wel in de gaten natuurlijk, slechte airflow + hittegolven zijn slechte combinaties).

Mocht je voor deze koeler gaan, bedenk dan wel dat je niet iederen 120mm fan hiervoor kan gebruiken.
Er zitten schroefgaten aan beide kanten van de fan waarmee je de fan normaalgesproken aan een case monteert. Tussen de beide kanten mag tussen de 2 schroefgaatjes geen buisje lopen, anders kan je hem alleen met een hoop gekloot (ervaring.. zucht) op deze koeler klemmen.

Edit: bij bijna elke 'custom' processorkoeler moet je koelpasta gebruiken, bij sommige word het meegeleverd (zoals deze) maar bij de meeste niet.
Er zijn ook wel koelers waar een soort plaklaag onder zit (wat je met boxed koelers voornamelijk ziet), maar die beginnen aardig zeldzaam te worden gelukkig ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2006 23:37 ]

Verwijderd

Inderdaad, een Scythe Ninja met een stille 12cm fan (of @ 5 of 7 volt), mits er ruimte voor is in je kast! Met een beetje mazzel lukt het zelfs passief!

Edit: gezien de omvang van je kast zal de hoogte van de Ninja geen probleem zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2006 23:38 ]

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
ik weet eigenlijk niet wat iedereen met zalman heeft. zalman is totaal Niet stil te noemen. en zalman is qua koel prestatie ook niet de top ze zijn goed maar daar houd het mee op. neem bijv een scythe ninja of een tuniq tower 120(zijn bijna nergens meer te koop). bij zon ninja kan je zelf kiezen wil je 0 DB dan zet je er geen fan op. wil je wel airflow dan laat je de fan op bijv 5 volt lopen(dan hoor je hem niet) of wil je gewoon super cooling hebben zet je hem op 12 volt of als je nog beter wilt hebben zet je een delta fan op ofzo. Als koel pasta zou ik artic silver 5 nemen

Verwijderd

Koelpasta ben ik mee eens, verder zijn er inderdaad tegenwoordig betere koelers op de markt dan zalmans.
Zalman was vroegah een uitblinker met koelprestaties, nu lijkt het eigenlijk alleen nog maar om het uiterlijk te gaan.

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-01 11:17
Hier ook de:
Zalman VF700-Cu LED
Zalman CNPS9500 LED

Op een Zalman ZM-MFC1 fancontroler, alles op 5v en praktisch muisstil.

De beste cool pasta is artec zilver, een flinke drup (niet te veel) op je proc en cooler erop, vast schroeven en klaar.

http://www.arcticsilver.com/as5.htm

• BlooDbeak
  • Laatst online: 11-01-2025
CodeConnected schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 23:37:
bij zon ninja kan je zelf kiezen wil je 0 DB dan zet je er geen fan op.
Hmm, de meeste moederborden booten niet als je geen fan aansluit.

Zalman is trouwens best wel stil hoor, maar niet @ max rpm. Daarom zit er ook altijd een fan-mate bij.

Verwijderd

BlooDbeak_Onno schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 23:41:
[...]

Zalman is trouwens best wel stil hoor, maar niet @ max rpm. Daarom zit er ook altijd een fan-mate bij.
meestal kan je dat in je bios instellen, bij mij (asus a8n sli-se) in ieder geval wel.

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
[...]

Ben jij nou een tweaker? ;)

• CodeConnected
[...]

Waarom zou een mobo niet boeten als je geen fan aansluit??

zalman is helemaal niet stil ik had een 7700 alcu had ik aan een fanmate en die fanmate nog aan een 5 volt aansluiting hij draaide echt op het laagst en ik hoorde hem echt Te veel gewoon!

• appel22
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09-2025

Tegenwoordig hebben we daar een BIOS voor, misschien leef je nog in het oertijdperk waar ze dat nog niet hadden uitgevonden. 8)7

Mensten uit de 20/21e eeuw zetten in de bios gewoon uit dat ie de fanspeed nie tmoet controleren en klaar is henk. :)

[ Voor 12% gewijzigd door appel22 op 18-08-2006 23:50 ]

Inventaris | WhatPulse

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-01 11:17
CodeConnected schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 23:46:
[...]

Waarom zou een mobo niet boeten als je geen fan aansluit??

zalman is helemaal niet stil ik had een 7700 alcu had ik aan een fanmate en die fanmate nog aan een 5 volt aansluiting hij draaide echt op het laagst en ik hoorde hem echt Te veel gewoon!
Misschien een andere situatie bij jou, hier zijn de zallmans toch muisstil, maar als je de revieuw leest komt zallman er zeker niet slecht uit.

nieuws: Negen alternatieven voor Intels standaard S775-koeler

• Leftblank
  • Laatst online: 16:36
Ik zou hier eens kijken als ik jou was, vooral ook naar de vergelijkingen op de latere pages, Arctic Cooling is vooral de budget king, maar een Ninja met Nexus spant voorlopig nog de kroon op SilentPcReview ;)

• CodeConnected
als je een beetje goed gaat zoeken en veel fora's gaat lezen kom je een paar coolers tegen die Echt goed en ook still zijn dat zijn dus de ninja, Tuniq tower 120(dit is eigenlijk de cooler maar is nergens bijna te krijgen), en soms nog een paar lief hebbers voor termalright xp120(c). Bij al die coolers kan je zelf weten wat voorn 120mm fan je er op zet. dus wil je zo stil mogelijk zet je er een super stille fan op wil je zo koel mogelijk zet je er een super goede delta fan op ofzo

Verwijderd

*zonder posts gelezen te hebben*

Arctic cooling maakt goede, stille en goedkope koelers. Ik heb er al anderhalf jaar 1, en die is nog steeds onhoorbaar.

• _TP_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
inderdaad Arctic Cooling, ook de coolpasta die daarbij zit werkt perfect.

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 08:33

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

Je kan ook even hier kijken, worden koelers op geluid beoordeeld. ( hoe hoger op de lijst, hoe stiller ze zijn . . . )

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

Verwijderd

Hallo,

Ik heb op dit moment een Arctic freezer 64 pro en deze kan ik je niet aanraden als je gaat overclocken. Ben je dit niet van plan dan is ie top :)
Ik wil dus ook een nieuwe cooler aanschaffen, zeer waarschijnlijk een Scythe Ninja, omdat deze overal positief bevonden word. Ik vroeg me alleen af, maakt het veel uit of de cooler die je erop zet op 1200rpm of 1500 rpm draait? scheelt dit een paar graden of zal dit 1 graad schelen? Me cpu staat op het moment vrij aan ze max geclocked en is 64 graden op het moment met een Arctic Freezer. Dus ik wil em zo koel mogelijk krijgen, maar ook weer geen onnodig lawaai krijgen. Iemand een idee of het wat scheelt?

[ Voor 137% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2006 04:26 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Scythe Ninja dus. 34 euro inc fan en van die lijst door abo. gepost ook de hoogste voor de laagste prijs (Reserator is 200+ eu en een XP120 is 40 eu en dan moet er nog een fan op)

• Godric
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-01 13:02
Ik zou iig op je 6800 geen Zalman maar een Accelero X1 van Artic zetten. Ik draai de fan op 100% met rivatuner (je sluit hem op je kaart zelf aan ipv van direct op de voeding) en ik hoor hem helemaal niet. Daarnast is hij goedkoper dan de VF900 en de oude VF700, terwijl de prestaties gelijk of beter zijn aan/dan de VF900. Voor je cpu kan je ook nog kijken naar de sonic tower van Thermaltake, enorm ding maar als je goede airflow hebt draai je hem gewoon passief. In deze test worden een aantal koelers goed vergeleken. Dit is ook een flinke review.

Canon EOS 40D | EF 17-40L f/4.0 | EF 70-200L f/4.0 | EF 50 f/1.8 II

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik ben zelf in het bezit van een Scythe Ninja, nadat een Arctic Freezer 64 Pro niet voldoende mijn X2 4600+ kon koelen. Ik heb de 120mm fan er ook op, en hoor deze niet omdat mn chipset fan het zooitje overstemd.

Qua temperaturen:
Arctic Freezer: idle/stressed: 41c/53c
Scythe Ninja met fan: idle/stressed: 34c/45c

Ik heb bij beide fans eerst de cpu schoongemaakt met ArctiClean 1 & 2, en daarna Arctic Silver 5 erop gedaan.

Verwijderd

is dat een "must"? de cooler eerst schoonmaken met Articlean??

Verwijderd

Ik heb een arctic freezer pro op mijn concroe E6600 .... Temp komt niet boven de 40 (stressed) (idle 28 graden) uit en de Fanspeed komt niet boven de 850 rpm

Prima dus en niet duur

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2006 23:41 ]

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 23:36:
Nee. Je moet natuurlijk wel van te voren de oude koelprut eraf halen.

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
@turboO:
nope, aceton werkt prima, en er zullen vast nog wel meer middeltjes zijn. Stukje marketing dus Articlean.

[ Voor 4% gewijzigd door Pong op 24-08-2006 08:15 ]

Geen Ping, wel Pong

• Godric
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-01 13:02
Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 23:36:
Ik vind van niet, gewoon vegen en misschien nog iets chemisch er tegen aan gaat prima. Sowieso is het een goed plan om eerst je cpu even goed te stressen voordat je hem loshaalt, dan gaat het een stuk makkelijker. In deze dicussie komen een flink aantal mogelijkheden aan bod klik.

Canon EOS 40D | EF 17-40L f/4.0 | EF 70-200L f/4.0 | EF 50 f/1.8 II

Verwijderd

oke thnx :)
heb nu net me Ninja en Arctic silver 5 binnen ..
dus ga de boel nu installeren :*)
Pagina: 1