Toon posts:

Geknalde elco's op mobo, overlevingskans andere onderdelen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoor net dat mijn computer bij mijn ouders min of meer geëxplodeerd is o_O

Mijn broer zat erop te werken, er schijnt zich een kleine explosie te hebben voorgedaan, inclusief vonken en rook. Na onderzoek door hem heeft hij vastgesteld dat drie elco's op het moederbord zijn opengebarsten, in de bekende kruisvorm aan de bovenkant; de smurrie ligt overal. De stoppen zijn overigens doorgeslagen na aanleiding van dit geintje.

De harddisk heeft hij inmiddels getest; die is gelukkig nog in orde. Ik ben er zelf niet om te testen en hij kan niet alles doen, maar alvast een vraag, wat is de overlevingskans van processor, geheugen en videokaart bij zoiets? Is dat 100% zeker ook rijp voor de sloop of loont het voor hem nog de moeite ze te testen?

BVD :)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Loont altijd de moeite om te testen natuurlijk. Wel bizar alleen dat er 3 elco's tegelijk geknald zijn. Ik zou de voeding ook even testen met een multimeter of ie nog wel de juiste voltages geeft....

Ik ben ook wel benieuwd naar plaatjes ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Meestal blijft de meeste hardware wel in orde bij zoiets, maar als ik het zo hoor is niet alleen je mobo brak maar ook de voeding die z'n beste tijd gehad heeft. En als die je onderdelen een optater gegeven heeft dan kan het wel stuk zijn. Hoe dan ook, gewoon altijd testen. Niet alleen omdat er nog een kans bestaat dat het werkt, ook omdat het gewoon leuk is om hardware te testen.

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-05 11:56

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

De rest overleefd het meestal wel hoor.
Maar wat voor moederbord is het (MSI ??)
Type proc, voeding en zo ???

[ Voor 48% gewijzigd door bonus op 18-08-2006 23:22 ]

Atari 4 ff'r 😊

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Palomar schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 23:11:
Wel bizar alleen dat er 3 elco's tegelijk geknald zijn. Ik zou de voeding ook even testen met een multimeter of ie nog wel de juiste voltages geeft....

Ik ben ook wel benieuwd naar plaatjes ;)
1. Het is heel normaal dat er meteen meerdere elco's springen.
Omdat er A. vaak meerdere Elco's in 1 circuit zitten en B. Componenten dezelfde produktie datum hebben.
De meest voorkomende reden dat dit gebeurd is omdat Elco's in de loop der tijd steeds meer gaan slijten en stroom gaan lekken. Mocht er dan een keer door een ander component of app. een piekstroom gevraagd worden dan kan dit fataal zijn.

2. Als je je voeding door gaat meten en onbelast blijken alle spanningen goed zegt dit natuurlijk niets!
Zorg dat je 3dMark draait en dan je spanningen doormeet (ie. je belast je systeem dan).

--

En zoals bonus zei heb je voor de rest meestal niets te vrezen, tenzij de veroorzaker van de klacht je videokaart blijkt te zijn en deze ook kaduuk is nu.

[Edit]
Typo's.

[ Voor 8% gewijzigd door Da_maniaC op 23-08-2006 22:48 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Verwijderd

Topicstarter
BOnus schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 23:21:
De rest overleefd het meestal wel hoor.
Maar wat voor moederbord is het (MSI ??)
Type proc, voeding en zo ???
Nee, het is ditmaal eens geen MSI. Het is een Epox 8KHAL+ (Via KT266A) met daarop een Thoroughbred 2400+, 1 GB PC2100, een Club3D 9700 nonpro en een Live!. Het hele zwikje draait op een 300 W Zalman ZM300B-APS.

Ik ga er ook vanuit dat de videokaart ook nog goed is, dat moet nog even getest worden, maar de harde schijf werkt ook nog prima, terwijl dat toch één van de meest gevoelige componenten is.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2006 00:58 ]

Pagina: 1