Toon posts:

camping netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 450 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

wij hebben een vaste staanplaats op een camping en daar hadden ze dit jaar een proef met draadloos internet. Dit werkte op de meeste dagen wel perfect (met een snelheid van ongeveer 100-150 kb/s down)

maar ik ben nogal "computer technisch" (ahum) en ik dacht gelijk aan dat het eigenlijk gewoon 1 netwerk is. (als het bedraad zou zijn zou iedereen die op internet gaan zijn kabel in dezelfde router stoppen)

Dus ik op internet zoeken naar tools om computers op het netwerk op te sporen... niet gevonden... echter vond ik wel een programma waarmee je je "kinder in de gaten kunt houden op msn" met MSN Sniffer.

Dit programma werkte echter perfect en ik kon iedereen die op msn zat het gesprek volgen (heb er nog een goed contact aan over gehouden >:) )

Maar wat klopt er niet in dat netwerk ? met dat programma kon ik ook het ip adres zien van die gebruiker. als die dan iets als bestanden delen open heeft staan kan ik zo de computer inkomen (als dit niet beveiligd)...

Nou ben ik waarschijnlijk de enige op de camping die zo "slim" is om dat allemaal te doen :P.. maar kan ik laat maar zeggen gaan klagen bij de baas dat ik "bang" ben voor me privacy ??? en hoe zou die dat dan moeten oplossen ?

Het netwerk word extern beheerd. dus de camping baas heeft niet even een routertje neergeplant en zo... die wist naar zijn woorden nog maar net hoe je um aan of uit moet zetten en resetten als ie vastloopt :P

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Misschien een hele domme opmerking, maar eens een firewall installeren en zoveel mogelijk poorten dichttimmeren?

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-03 08:45
ik zou zeggen de mensen aanraden, bestands & printer deling UIT te zetten...

verder hebben sommige routers... de functie om iedere verbinding te isoleren, dwz, iedereen verbindt wel met de zelfde acces-point, maar niemand ziet elkaar... verder kan je naturlijk die poorten dat windows gebruik voor dat bestands & printer deling blockeren (mijn WRT54GC kan dit o.a.)

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
ik denk dat het een probleem is van de gasten of ze hun eigen pc dichttimmeren. Er wordt internet aangeboden, en als je niet weet wat je doet moet je ook niet zomaar op een netwerk gaan.

Laten we het zo stellen, als ik me ramen en deuren wijd open zet kan ik niet de burgermeester er voor verantwoordelijk houden als er ingebroken wordt.

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

een programmaatje als look@lan zou ongeveer moeten doen wat je zocht. en anders iemand die gewoon willekeurig in zijn ip ranges gaat pingen zou het ook kunnen vinden (sommige mensen hebben gewoon tijd te veel ;))

Ik neem aan dat die campingbaas, de campinggasten op de hoogte stelt van de aanwezigheid van het netwerk.. een makkelijke oplossing zou zijn als de campingbaas mensen erop wijst dat mensen op de camping in theorie ook op andere pc's kunnen komen via dat netwerk.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Tsja, heb je contact met de mensen die het netwerk beheren? Dan zou ik even vragen wat voor apparatuur ze hebben staan en wat de instelmogelijkheden hiervan zijn.

Bij een béétje router kun je zorgen dat de PC's elkaar niet kunnen zien door middel van routering en ACLs, al weet ik niet hoe dit bij standaard wireless routers...

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Je bent verantwoordelijk voor je eigen systeem, dus als iemand je ip adres heeft dan moet zelf er ook zorg voor dragen dat men niet binnen komt. Dus firewall aan, geen exepties toe laten, virus scannner up to dat, laatste update etc

Natuurlijk kan het net werk beter ingericht worden, echter alles gaat door de lucht en is dus vrij makkelijk af te tappen. Alleen een beetje encryptie kan je dan nog helpen (een beetje! ;)).

Everything is better with Bluetooth

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Met dit tooltje kun je misschien nog wat meer verkeer sniffen dan met dat msn tooltje (om even een indruk te geven van wat voor info er zoal onbeveiligd over de lijn gaat).

Enige oplossing (voor jezelf) die ik kan bedenken is een beveiligde verbinding opzetten naar een proxy oid. ergens op internet. Al zal er ook wel een structurelere oplossing zijn, want die commerciele wireless accesspoints in openbare gebouwen (van t-mobile en kpn geloof ik) zullen neem ik aan ookw el beveiligd zijn tegen dit soort aftappen.

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Je kunt per definitie op wifi-netwerken andermans verkeer zien (mits je dicht genoeg bij de 'andermans' zit, natuurlijk). Als er niet gebruik wordt gemaakt van per-sessie encryption, kun je dus simpelweg alles lezen.

Aangezien op een camping het niet echt handig is om wifi encryptie toe te passen, houdt het denk ik vrij gauw op.. Je kunt voor jezelf natuurlijk een secure vpn opzetten met een systeem ergens op het internet en daar je verkeer overheen routeren (zoals ik atm doe, trouwens), maar dat zal voor de meeste mensen toch net even wat te ver gaan..

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit heeft geen drol met een firewall oid te maken. Het verkeer gaat blijkbaar vrij het netwerk over, en jij kan dat aftappen, dat is een fout van de netwerkbeheerder, niet van de laptop eigenaars. Om dit zelf te voorkomen is het verstandig om privacy gevoelig verkeer op je notebook te versleutelen. Gebruik bijvoorbeeld Jabber om te MSNen, gebruik Secure SMTP (SSMTP) en Secure POP (SPOP) voor email of maak gebruik van een versleutelde webmail (https dus), of ga aan de gang met een VPN of SSH tunnel :P. Als laptop eigenaar kun je helaas niet weten waar je dataverkeer allemaal langsgaat, het is niet te vertrouwen.

"Toevallig" biedt Xs4all al deze bovenstaande diensten (geen VPN). Het is niet voor niets dat deze ISP veiligheid en privacy hoog in het vaandel heeft staan. Bij andere ISPs moet je het zelf op zien te lossen, of het niet erg vinden dat andere mensen kunnen meekijken.

[ Voor 17% gewijzigd door kamerplant op 19-08-2006 00:00 ]

🌞🍃

Verwijderd

Topicstarter
volgens mij worden er veel tips gegeven voor de eigennaar van het systeem... (het lijkt mij misschien ook wel een goed plan om dit topic door te mailen aan de camping :P)

Ik zal verder die tooltjes ook wel eens gaan gebruiken... Ik (met blijkbaar nog een paar andere) heb zoiets van "als jij de deur open zet dan kom ik ook binnen ook" :)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Leuk dat er vanalles wordt geroepen over firewalls en bestands- en printerdeling. Dat heeft hier echt niks mee te maken. Kennelijk maakt het netwerk op die camping geen gebruik van WPA, dan is het inderdaad vrij makkelijk om iedereen af te luisteren. Als je zelf niet afgeluisterd wil worden zul je zoals Datafeest al zegt alles over een VPN moeten gooien. Een firewall gaat je in ieder geval niet helpen :')

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Bigs schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 17:29:
Leuk dat er vanalles wordt geroepen over firewalls en bestands- en printerdeling. Dat heeft hier echt niks mee te maken. Kennelijk maakt het netwerk op die camping geen gebruik van WPA, dan is het inderdaad vrij makkelijk om iedereen af te luisteren. Als je zelf niet afgeluisterd wil worden zul je zoals Datafeest al zegt alles over een VPN moeten gooien. Een firewall gaat je in ieder geval niet helpen :')
with stupid.

als je per se je msn wil versleutelen: draai op een andere bak (thuis oid) een applet ofzo over https en communiceer daarmee.

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:34
Boudewijn schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 17:35:
[...]

with stupid.

als je per se je msn wil versleutelen: draai op een andere bak (thuis oid) een applet ofzo over https en communiceer daarmee.
Het heeft niks met het onderscheppen van packets te maken maar het is toch wel verstandig om Bestandsdeling uit te schakelen. Je zit namelijk gewoon in 1 netwerk en men kan dus vrij gemakkelijk in je shares komen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zou mooi gegevens van de eigenaar van dat netwerk aftrekken in de vorm van chats, mail en dergelijke. Fijn uitprinten, samen met zijn plain-passwords en aangeven dat iemand (de externe partij dus) een enorme fout heeft gemaakt en dat maar eens komt herstellen.

Zolang jij met de hand op je hart bedenkt dat je zijn gegevens niet laat lekken en alleen persoonlijk overhandigt, gok ik dat het netwerk erg snel wordt beveiligd.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

MAX3400 schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 17:41:
Ik zou mooi gegevens van de eigenaar van dat netwerk aftrekken in de vorm van chats, mail en dergelijke. Fijn uitprinten, samen met zijn plain-passwords en aangeven dat iemand (de externe partij dus) een enorme fout heeft gemaakt en dat maar eens komt herstellen.

Zolang jij met de hand op je hart bedenkt dat je zijn gegevens niet laat lekken en alleen persoonlijk overhandigt, gok ik dat het netwerk erg snel wordt beveiligd.
anders ook eecht wel hoor, las je gewoon subtiel vertelt wat er mogelijk is.
maar goed... wie gaat er dan ook telebankieren oid op de camping (dat is wel met ssl beveiligd, maar insert ander voorbeeld).

Zal alleen maar koetjes en kalfjes zijn hoop ik

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Boudewijn schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 19:05:
[...]
wie gaat er dan ook telebankieren oid op de camping (dat is wel met ssl beveiligd, maar insert ander voorbeeld)
Je kunt toch echt 10x beter gaan telebankieren op een camping, dan onbeveiligd MSNen :P. Zo'n SSL verbinding kraak je echt zo niet eventjes.

🌞🍃

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Kijk, het is heel simpel.

Als je in een netwerk zit dat je niet vertrouwt, ga je dus zo veel mogelijk encrypted doen.

Dit lijkt me bij uitstek een netwerk dat je niet moet vetrouwen :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1