SiL JBOD te herstellen ? / SiL bios te upgraden?

Pagina: 1
Acties:

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Door een irritante bug van de Sil3114 bios op mijn A8N-SLI-Premium mainbord ben ik opeens in de Sil raid bios een JBOD volume (1 enkele drive) kwijt geraakt.

Om even kort samen te vatten wat er gebeurd is:

A8N-SLI-Pemium mainbord heeft 4 NForce SATA en 4 SiL(3114r) SATA poorten.
Op de Sil controller had ik 1 Samsung 120gb harddisk hangen waar ik een single drive JBOD van heb moeten maken. Dit heeft meer dan een jaar prima gewerkt (de 4 Nforce poorten zijn al bezet)
Nu wilde ik 2 Maxtor disken toevoegen aan de SiL controller, maakte er een RAID-0 set aan en na een reboot zat de 120GB Samsung niet meer in JBOD :(
Afin, de 2 maxtors eruit gehaald, de Samsung nog steeds niet in JBOD en dus handmatig weer die Samsung in JBOD gezet. In windows (XP) zag ie de harde schijf weer, echter als een nieuwe ongepartitioneerde disk! :'( :'(
Hierna nog geprobeert om de disk op een Nforce SATA poort te zetten (non-raid sata) maar ook daar denkt XP dat ik een gloednieuwe disk in mijn PC gestopt heb.

Is er een mogelijkheid of bestaat er een tool om de data van die 120gb Samsung nog terug te halen ?
Want helaas staat daar best belangrijke data op :( (een backup van een andere disk die hard overleden is)
De 120GB disk had 1 120gb NTFS volume.

Mijn 2e vraag.

Asus loopt wel eens achter met I/O en Raid biossen op hun mainbords.
Zo was het 'vroeger' mogelijk om een recentere Adaptec SCSI bios met je mainbord bios te mergen zodat je de laatste adaptec SCSI bios op je mainbord had.

Zou zoiets ook kunnen met de huidige A8N-SLI-Premium en de Sil3114r bios? Want de Sil3114 bios (die je wel kunt flashen op de losse controllers) is VEEL recenter dan die op de A8N zit. (endus mogelijk ook mijn bug oplost)

Alvast ontzettend bedankt voor de antwoorden.

[ Voor 1% gewijzigd door Madshark op 18-08-2006 23:04 . Reden: bijgezet dat het een NTFS volume was ]

Verwijderd

Madshark schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 23:01:
Door een irritante bug van de Sil3114 bios op mijn A8N-SLI-Premium mainbord ben ik opeens in de Sil raid bios een JBOD volume (1 enkele drive) kwijt geraakt.

Om even kort samen te vatten wat er gebeurd is:

A8N-SLI-Pemium mainbord heeft 4 NForce SATA en 4 SiL(3114r) SATA poorten.
Op de Sil controller had ik 1 Samsung 120gb harddisk hangen waar ik een single drive JBOD van heb moeten maken. Dit heeft meer dan een jaar prima gewerkt (de 4 Nforce poorten zijn al bezet)
Nu wilde ik 2 Maxtor disken toevoegen aan de SiL controller, maakte er een RAID-0 set aan en na een reboot zat de 120GB Samsung niet meer in JBOD :(
Afin, de 2 maxtors eruit gehaald, de Samsung nog steeds niet in JBOD en dus handmatig weer die Samsung in JBOD gezet. In windows (XP) zag ie de harde schijf weer, echter als een nieuwe ongepartitioneerde disk! :'( :'(
Hierna nog geprobeert om de disk op een Nforce SATA poort te zetten (non-raid sata) maar ook daar denkt XP dat ik een gloednieuwe disk in mijn PC gestopt heb.

Is er een mogelijkheid of bestaat er een tool om de data van die 120gb Samsung nog terug te halen ?
Want helaas staat daar best belangrijke data op :( (een backup van een andere disk die hard overleden is)
De 120GB disk had 1 120gb NTFS volume.

Mijn 2e vraag.

Asus loopt wel eens achter met I/O en Raid biossen op hun mainbords.
Zo was het 'vroeger' mogelijk om een recentere Adaptec SCSI bios met je mainbord bios te mergen zodat je de laatste adaptec SCSI bios op je mainbord had.

Zou zoiets ook kunnen met de huidige A8N-SLI-Premium en de Sil3114r bios? Want de Sil3114 bios (die je wel kunt flashen op de losse controllers) is VEEL recenter dan die op de A8N zit. (endus mogelijk ook mijn bug oplost)

Alvast ontzettend bedankt voor de antwoorden.
A: niets aan de schijf doen, data kun je gemakkelijk terughalen met undelete of een ander programma b: Heb je bij schijfbeheer gekeken en als het kan schijf initialiseren (Aan die sil raid waag ik me nog niet DFI)

• Madshark
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 23:27:
[...]

A: niets aan de schijf doen, data kun je gemakkelijk terughalen met undelete of een ander programma
Jah, maar hoe? XP ziet ook geen partities. Zou ik denk ik somehow eerst de partitiontable moeten zien te restoren ?
b: Heb je bij schijfbeheer gekeken en als het kan schijf initialiseren (Aan die sil raid waag ik me nog niet DFI)
Geeft gewoon aan dat het een standard disk is, zou er zo een nieuwe (120gb) partitie op kunnen zetten, maar dat lijkt me nog geen goed plan omdat ik de data niet wil overwriten.

Verwijderd

Madshark schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 23:30:
[...]

Jah, maar hoe? XP ziet ook geen partities. Zou ik denk ik somehow eerst de partitiontable moeten zien te restoren ?

[...]

Geeft gewoon aan dat het een standard disk is, zou er zo een nieuwe (120gb) partitie op kunnen zetten, maar dat lijkt me nog geen goed plan omdat ik de data niet wil overwriten.
Ook niet in computer>beheren>schijfbeheer : >:) maar ook daar denkt XP dat ik een gloednieuwe disk in mijn PC gestopt heb. Windows ziet hem als nieuwe schijf zijn je woorden, probeer nou maar een programma als restore partions of restore files als het echt belangerijke data is, in ieder geval niet formatteren

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2006 23:43 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Wat zou kunnen helpen is de configuratie fysiek terugbrengen naar de oude situatie en opnieuw de oorspronkelijke RAID-ARRAY aanmaken die er was.

offtopic:
@jan1025
Ik zie dat je vrij nieuw bent. Zou je voor 2 regels tekst direct onder de posting die je quote a.u.b. de quote achterwege willen laten? Scheelt heel wat scrollen. Daarnaast zou je evt. ook alleen de tekst van de quote kunnen verwijderen waardoor alleen de verwijzing naar de posting blijft staan.
.

ARME AOW’er

Verwijderd

Guardian Angel schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 23:42:
Wat zou kunnen helpen is de configuratie fysiek terugbrengen naar de oude situatie en opnieuw de oorspronkelijke RAID-ARRAY aanmaken die er was.

offtopic:
@jan1025
Ik zie dat je vrij nieuw bent. Zou je voor 2 regels tekst direct onder de posting die je quote a.u.b. de quote achterwege willen laten? Scheelt heel wat scrollen. Daarnaast zou je evt. ook alleen de tekst van de quote kunnen verwijderen waardoor alleen de verwijzing naar de posting blijft staan.
.
Dan wordt de schijf opnieuw geformatteerd, en de oorspronkelijke data steeds moeilijker te achterhalen.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Nee. Een ARRAY aanmaken betekent niet dat de HD wordt geformateerd.

Uit de RAID FAQ
Mijn RAID array is broken, hoe red ik de data?
Hier staat een stukje over in OM FAQ - Hoe krijg ik verloren gegane data terug?.

Broken RAID Arrays, terwijl de schijven in orde zijn: deze kun je meestal nog wel herstellen door nogmaals exact dezelfde RAID array in de BIOS van de controller te instellen. Verder zijn er (freeware) tooltjes beschikbaar wanneer je serieuze Broken RAID Array problemen hebt. Kijk eens op de Highpoint RAID Controller FAQ van Sudhian.com. Een groot deel van deze tips werken ook met de andere merken RAID controllers. Het datarecoverytooltje R-Studio kan trouwens ook werken met broken RAID arrays. Met het RAID Reconstructor tooltje kun je een image maken van een broken RAID array, waarna je GetDataBack erop los kan laten.

[ Voor 68% gewijzigd door Guardian Angel op 18-08-2006 23:49 ]

ARME AOW’er

• Madshark
  • Niet online
Guardian Angel schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 23:42:
Dat had ik dus gedaan, windows vond toen een 'nieuwe' ongepartitioneerde disk.

Ik heb trouwens ook nog even aandachtig OM FAQ / Beleid gelezen, probleem is alleen dat ik niet weet waar te beginnen, meeste van die software is niet gratis en straks koop ik een pakket wat voor mijn situatie net niet geschikt is ofzo.

Vandaar dus ook de specifieke Sil JBOD vraag, kan me goed voorstellen dat er meer mensen tegen dit probleem aangelopen zijn.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

offtopic:
Chello lag er even uit

Mogelijk kan een programma vanaf de Knoppix CD je helpen.

ARME AOW’er

• Madshark
  • Niet online
Ik heb mijn data terug!!

Met GetDataBack de disk laten scannen en zo de data gekopieerd naar een andere disk.
Dus dat is gelukkig opgelost..

Alleen nog de vraag, is het mogelijk om de SiliconImage bios van mijn Asus mainbord te updaten naar een nieuwere versie dan degene van de Asus site.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Mooi, dat is een probleem minder.

En de resterende vraag.... ik heb geen flauw idee. :) Ik denk het echter niet. Ook voor mijn on-board Promise zouden er nieuwere versies gebruikt kunnen worden maar er schijnt toch verschil te zijn tussen de o.b. en de aparte controllers.

Ik zou eens uitgebreid zoeken naar ervaringen worldwide.

ARME AOW’er

Pagina: 1