[Speakers] - Schuren en verven?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.514 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Topicstarter
Mijn home cinema speakers zijn de laatste jaren een beetje verwaarloos; mede omdat ze een paar oppervlakkige krasjes hebben opgelopen tijdens de laatste 2 verhuizingen. Nou ga ik over een paar weken wederom verhuizen maar wil de speakers een nieuwe identiteit geven maar vraag me af of jullie tips/ideeen hebben om e.e.a. aan te pakken.

De houtsoort is MDF en voor zover ik kan zien zit er geen coating overheen maar zijn ze af fabriek gewoon zwart geschilderd. De voorkant is voorzien van een afneembaar "gaas" maar dat ziet er nog goed uit en hoeft niet vervangen te worden.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.circuitcity.com/IMAGE/product/detail/pio/EC.PIO.SHF41LR.JPG

De zijkanten, achterkant en bovenkant wil ik dus eigenlijk licht opschuren en opnieuw voorzien van een mooi kleur. Het liefst, omdat het dan erg strak staat in mijn interieur, hoogglans zwart alhoewel mat-zwart (zoals op een F-117 Stealth Fighter) lijkt me ook mooi.

Kan ik een dergelijke speaker gewoon opschuren (machinaal of handmatig) en opnieuw verven? Moet ik nog rekening houden met het type verf/lak t.o.v. het materiaal MDF? Iemand ervaring met dit soort restauraties?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Lijkt me geen probleem. Normaliter moet je naden van MDF goed plamuren, en zijkanten van MDF heel goed primen om de zuigende werking teniet te doen, maar dat is niet meer nodig als er al een coating overheen zit :).

Goed ontvetten, daarna schuren en stofvrij maken en wederom ontvetten en dan schilderen, dan kan er weinig misgaan volgens mij :)

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Je kan ze ook spuiten, hoogglans pianolak, dan heb je geen strepen en niks. Ik weet alleen niet wat je daar voor nodig hebt aan materialen en ondergrond.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-02 20:31

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

En geen watergedragen lak gebruiken. Is misschien wel makkelijk en stinkt minder maar:
  • Deze glimt minder als een solvent (oplosmiddel)
  • Minder sterk / krasvast.
Ik weet niet wat er nu op zit, maar als het formica (zo'n keiharde laag) is dan moet je eerst
goed schuren en gronden.
Evt. als de beschadigingen iet te groot zijn kun je ook een spuitbuis nog overwegen, maar dat
is wel even lastiger om dat netjes te krijegn.

[ Voor 41% gewijzigd door bonus op 18-08-2006 22:08 ]

Atari 4 ff'r 😊

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat je doet;

Drivers eruit schroeven, en/of de voorkant afplakken (papier eroverheen, afplaktape op de randen)
Lichtjes opschuren met 240/280
ontvetten met wasbenzine
spuiten met een primer
schuren met 400

ontvetten/ontstoffen met wasbenzine
spuiten met kleurlak
schuren met 400
Bovenstaanden keer of 2 a 3 herhalen

ontvetten/ontstoffen met wasbenzine
3 of 4 lagen blanke lak nat in nat; let op zakkers

Wise enough to play the fool

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-02 20:31

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Kijk uit he met die spuitbus primers, die losse weer op met wasbenzine :(
Weet ik helaas uit eigen ervaring.

Mooiste zou zijn 2 componenten lak net als bij auto's maar dat doe je
niet zo even...

[ Voor 29% gewijzigd door bonus op 18-08-2006 22:19 ]

Atari 4 ff'r 😊

• teacher

teacher

Dysgaf!

weet je zeker dat je geen thinner gebruikt hebt? :+

Ik doe altijd wasbenzine op een doekje, ff snel vegen, klaar.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Topicstarter
Een aantal goede tips langs zien komen! Dat wordt dus morgen even langs de bouwmarkt voor een kleine test. Gelukkig heb ik de mogelijkheid om e.e.a. uit te testen van de voet van de speakers is ook geverfd dus ik heb 2x 0.1m2 om te spelen!

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

ik wil dit ook doen, mijn speakers zijn grijs en wil ze graag zwart hebben, maar die van mij hebben helaas een plastic behuizing. Wat moet ik hiervoor gebruiken?

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Een grondverf speciaal voor kunststoffen nemen, en daarover kan je dan weer alle gangbare coatings over gebruiken :)

• teacher

teacher

Dysgaf!

Verwijderd schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 01:58:
ik wil dit ook doen, mijn speakers zijn grijs en wil ze graag zwart hebben, maar die van mij hebben helaas een plastic behuizing. Wat moet ik hiervoor gebruiken?
opschuren, maar dan met fijner schuurpapier (minimaal 600 ofzo), en dan gewoon een paar "veegjes" eroverheen.

Ontvetten met wasbenzine

kunstof primer spuiten

als het te bobbelig is (sinaasappelhuid) schuren en nog een laagje.

en dan de kleurlak routine, en evt een eindlak.

• Xiphalon
  • Laatst online: 15:30
BOnus schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 22:17:
Kijk uit he met die spuitbus primers, die losse weer op met wasbenzine :(
Weet ik helaas uit eigen ervaring.
Amoniak ontvet ook prima en laat je primer met rust
Pagina: 1