Server/Develop systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• De_Delph
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Een aantal maanden geleden heb ik een MacBook Pro gekocht. Ben er zeer tevreden mee en heel trots ook :). Alleen heb ik nu wel een probleem. Ik kan geen software meer ontwikkelen voor Windows-computers, althans niet met mijn MBP. Op mijn hogeschool staan wel een paar machines, maar thuis zou ik ook wat willen werken. Daarom zat ik te denken aan een eenvoudig office achtig systeem.

Tegelijkertijd zit ik te denken aan een serversysteem voor veilige backup van bijvoorbeeld mijn projecten (source code, documentatie), maar ook films en dergelijke. 250-500GB opslag zou dus lekker zijn. Met mogelijkheden om het uit te breiden tot 1 TB in de toekomst (wat dus neerkomt op SATA) (verkopen ze nog wel ATA? }:O )

Andere eisen zijn dat het geen bigtower (en het liefst ook geen miditower vanwege de ruimte) moet zijn en dat er draadloos genetwerkt mee kan worden. Een onwijze grafische kaart hoeft van mij niet, aangezien ik dat wel aan mijn MBP overlaat.

Nu ben ik de laatste jaren niet zo thuis meer op het gebied van hardware. Wat vroeger goed was, is nu misschien de minder goede partij. Hier zijn de problemen waar ik mee zit:
  • Is er een systeem samen te stellen dat beide functies kan vervullen? ik moet er op kunnen ontwikkelen en dus werken, maar het moet ook een stabiele opslag vormen.HTTP/PHP/MySQL serveren hoeft niet, aangezien ik daar een hostingpakket voor heb.
  • AMD of Intel? Persoonlijk interesseert het me weinig tot niks, maar ik heb wel altijd op Intel systemen gewerkt (de MBP maakt geen uitzondering daarop ;)). AMD is dus 'nieuw' voor me.
  • Prebuild of homebuild? Persoonlijk vind ik prebuild het makkelijkste, maar dan zit ik met het volgende punt:
  • is dit te realiseren onder de 700 euro, inclusief monitor? De monitor mag gewoon een 15/17 inch zijn met lage responsetijd en de resolutie geef ik ook weinig om.
  • Hebben jullie nog nuttige tips?
Ik hoop dat ik hier aan het goede adres ben met mijn vragen :X

[ Voor 3% gewijzigd door De_Delph op 18-08-2006 20:33 ]

You can't drive your house, but you can sleep in your car!

Verwijderd

[TLG]Delphi schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 20:31:
Een aantal maanden geleden heb ik een MacBook Pro gekocht. Ben er zeer tevreden mee en heel trots ook :). Alleen heb ik nu wel een probleem. Ik kan geen software meer ontwikkelen voor Windows-computers, althans niet met mijn MBP. Op mijn hogeschool staan wel een paar machines, maar thuis zou ik ook wat willen werken. Daarom zat ik te denken aan een eenvoudig office achtig systeem.

Tegelijkertijd zit ik te denken aan een serversysteem voor veilige backup van bijvoorbeeld mijn projecten (source code, documentatie), maar ook films en dergelijke. 250-500GB opslag zou dus lekker zijn. Met mogelijkheden om het uit te breiden tot 1 TB in de toekomst (wat dus neerkomt op SATA) (verkopen ze nog wel ATA? }:O )

Andere eisen zijn dat het geen bigtower (en het liefst ook geen miditower vanwege de ruimte) moet zijn en dat er draadloos genetwerkt mee kan worden. Een onwijze grafische kaart hoeft van mij niet, aangezien ik dat wel aan mijn MBP overlaat.

Nu ben ik de laatste jaren niet zo thuis meer op het gebied van hardware. Wat vroeger goed was, is nu misschien de minder goede partij. Hier zijn de problemen waar ik mee zit:
  • Is er een systeem samen te stellen dat beide functies kan vervullen? ik moet er op kunnen ontwikkelen en dus werken, maar het moet ook een stabiele opslag vormen.HTTP/PHP/MySQL serveren hoeft niet, aangezien ik daar een hostingpakket voor heb.
  • AMD of Intel? Persoonlijk interesseert het me weinig tot niks, maar ik heb wel altijd op Intel systemen gewerkt (de MBP maakt geen uitzondering daarop ;)). AMD is dus 'nieuw' voor me.
  • Prebuild of homebuild? Persoonlijk vind ik prebuild het makkelijkste, maar dan zit ik met het volgende punt:
  • is dit te realiseren onder de 700 euro, inclusief monitor? De monitor mag gewoon een 15/17 inch zijn met lage responsetijd en de resolutie geef ik ook weinig om.
  • Hebben jullie nog nuttige tips?
Ik hoop dat ik hier aan het goede adres ben met mijn vragen :X
Je geeft zelf een goed voorbeeld van wat je er mee wil doen, als je prebuild wil hebben, zit je als je een beetje qualiteit wil toch wel bij dell vind ik persoonlijk. Als je zelf gaat samenstellen, kom je wat goedkoper uit, maar moet je wel zelf alles bouwen. Kijk daarom eens op de Dell site.

Hier is een voorbeeld systeem van Dell:

Dell 3100 met de volgende hardware:
[list]
• Pentium 4 3.0Ghz 800Mhz FSB
• 1024Mb DDR (2x512)
• 160GB 7200 RPM HDD
• Windows xp home
• DVD Brander
• 17 Inch TFT

Dit voor een totale prijs van: €771.44

Als je zelf gaat samenstellen ben je goedkoper uit, zoals ik al eerder zei in dit bericht.

• De_Delph
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 21:41:
[...]

Je geeft zelf een goed voorbeeld van wat je er mee wil doen, als je prebuild wil hebben, zit je als je een beetje qualiteit wil toch wel bij dell vind ik persoonlijk. Als je zelf gaat samenstellen, kom je wat goedkoper uit, maar moet je wel zelf alles bouwen. Kijk daarom eens op de Dell site.

Hier is een voorbeeld systeem van Dell:

Dell 3100 met de volgende hardware:
[list]
• Pentium 4 3.0Ghz 800Mhz FSB
• 1024Mb DDR (2x512)
• 160GB 7200 RPM HDD
• Windows xp home
• DVD Brander
• 17 Inch TFT

Dit voor een totale prijs van: €771.44

Als je zelf gaat samenstellen ben je goedkoper uit, zoals ik al eerder zei in dit bericht.
Okay, maar kan je deze computer 5 jaar lang continu laten aanstaan, hardwarematig gezien? Zo'n 'desktop' systeem is daar mijns inziens niet voor gebouwd. Anderszijds: zou ik met bijvoorbeeld een Dell serversysteem kunnen ontwikkelen? Die machines zijn er naar mijn idee voor gebouwd om te serveren (daarom zijn het ook servers ;))

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Heb je een MacBook met Intel of met de 'oude' PPC? Als het een Intel-Mac is kun je Bootcamp of Parallels gebruiken om Windows te draaien, kun je op je Mac in Windows devven :)

We are shaping the future

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Waarom zou je een Dell server thuis willen hebben? Ik heb zelf ontelbare Dell en Compaq desktopmachines als server gedraaid, en op m'n werk hebben we er nog steeds een paar. Uptimes van honderden dagen zijn niet ongewoon, en kapot gaan ze eigenlijk nooit. Natuurlijk zijn ze minder geschikt voor 24/7 aanstaan, maar als ze daar na een paar jaar last krijgen is een vervanging wel gerechtvaardigd.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• hevling
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-02 20:18
Moest hij voor een Dell systeem kiezen, kan hij dan ook uitbreiden met meer HD's?

Als TS een uitbreidbaar systeem wilt aanschaffen, kan hij voor die zelfde prijs toch wel een samengesteld iets kopen. Ik zou zeggen:
  • Intel E6300 of Intel E6400 + compatibel kwalitatief/prijsvaardig mobo
  • staafje van 2*1 gig geheugen
  • 2*WD 320 gig
  • beeldkaart zo'n nvidia 7600 (passief gekoeld)
  • dvd-fikkertje
  • case & al die zooi
rap eventjes geschetst...

• De_Delph
  • Niet online
Alex schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 17:18:
Heb je een MacBook met Intel of met de 'oude' PPC? Als het een Intel-Mac is kun je Bootcamp of Parallels gebruiken om Windows te draaien, kun je op je Mac in Windows devven :)
Dat is me A) nog niet gelukt en B) wil ik dat liever ook niet :) ik hou het liever gescheiden.
Waarom zou je een Dell server thuis willen hebben? Ik heb zelf ontelbare Dell en Compaq desktopmachines als server gedraaid, en op m'n werk hebben we er nog steeds een paar. Uptimes van honderden dagen zijn niet ongewoon, en kapot gaan ze eigenlijk nooit. Natuurlijk zijn ze minder geschikt voor 24/7 aanstaan, maar als ze daar na een paar jaar last krijgen is een vervanging wel gerechtvaardigd.
Nou ja 'last krijgen', ik gebruikte een oudere compaq desktop en die wiste mijn harddisk partitietabel, scheen ook een foutje in de hardware te zijn (maar niet in de harddisk). Ik wil dus wel wat meer veiligheid wbt dataopslag.

• De_Delph
  • Niet online
shello schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 17:34:
Moest hij voor een Dell systeem kiezen, kan hij dan ook uitbreiden met meer HD's?

Als TS een uitbreidbaar systeem wilt aanschaffen, kan hij voor die zelfde prijs toch wel een samengesteld iets kopen. Ik zou zeggen:
  • Intel E6300 of Intel E6400 + compatibel kwalitatief/prijsvaardig mobo
  • staafje van 2*1 gig geheugen
  • 2*WD 320 gig
  • beeldkaart zo'n nvidia 7600 (passief gekoeld)
  • dvd-fikkertje
  • case & al die zooi
rap eventjes geschetst...
Gaaf! Kostdat? vooral die harddisk en geheugen kost een hoop volgens mij

• hevling
ff snel een pricewatch gedaan
en dan kom ik dit uit exclusief monitor,muis,toetsenbord:
1 1GB PC5400 DDR2 CL5 (OCZ, OCZ26671024... Computerfarm € 80,62
1 Asus GeForce 7600 GS 256MB DDR2 (PCI-e,... Central Point Europe B.V. € 110,53
1 Asus P5B, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, S... Computerfarm € 129,89
1 Cooler Master Centurion 5 CAC-T05 (ATX, 35... MyHardware.nl € 79,53
1 Intel Core 2 Duo E6300 (S775, 1,86GHz, 106... SallandAutomatisering.nl € 179,81
2 Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm... Computerfarm € 179,22
Totaal € 759,60

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:58

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Jongens, waarom aparte videokaarten als TS zegt dat hem dat niet zo veel uitmaakt en het alleen als servertje / developsysteem wordt gebruikt, waarom ook een dure Core 2 Duo? Koop gewoon een Athlon 64 (vanaf 70 euro) en een simpel moederbordje met geïntegreerde videokaart, je bent dan voor mobo + proc + videokaart zo 260 euro goedkoper uit, wat je kunt gebruiken voor een mooi raid 1 / raid 5-setupje. Hij wil graag veel opslagruimte voor oa zn projecten en met een raid kan je het ook nog vrij veilig opslaan!
Wat betreft behuizing, daar ben ik niet zo in thuis, let wel dat er genoeg ruimte moet zijn voor je harddisks en optical drives, omdat je geen midi- of bigtower wil zit daar snel je bottleneck.

Rail Away!

• hevling
Mad Marty schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 19:49:
Jongens, waarom aparte videokaarten als TS zegt dat hem dat niet zo veel uitmaakt en het alleen als servertje / developsysteem wordt gebruikt, waarom ook een dure Core 2 Duo? Koop gewoon een Athlon 64 (vanaf 70 euro) en een simpel moederbordje met geïntegreerde videokaart, je bent dan voor mobo + proc + videokaart zo 260 euro goedkoper uit, wat je kunt gebruiken voor een mooi raid 1 / raid 5-setupje. Hij wil graag veel opslagruimte voor oa zn projecten en met een raid kan je het ook nog vrij veilig opslaan!
Wat betreft behuizing, daar ben ik niet zo in thuis, let wel dat er genoeg ruimte moet zijn voor je harddisks en optical drives, omdat je geen midi- of bigtower wil zit daar snel je bottleneck.
Het was dan ook enkel maar mijn idee/oplossing over zijn vraag, hij zit ook met het uitbreiden naar de toekomst toe en hij wil dit ook niet enkel als fileserver gebruiken maar ook als winsysteem om zaken op te gaan developpen etc.

Ik zou persoonlijk nu dat ietsje meer uitgeven, dan over een jaartje te zeggen dat m'n pc niet meer mee kan met de 'mogelijk' nieuwe developement tools. ;)

Maar ik moet wel zeggen dat een AMD 64 + mobo + geheugen , voldoende zal presteren om te developpen.

• De_Delph
  • Niet online
Mad Marty schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 19:49:
Wat betreft die behuizing: ik heb het 'liever' niet. Maar desktopkasten zijn (althans in de pricewatch) wat dungezaaid zo te zien, en een barebone (nooit echt begrepen wat dat preciés inhoud overigens) is ook wat aan de krappe kant wellicht?
Ik heb inderdaad echt totaal geen externe videokaart nodig. Grafisch geweld doe ik wel op mijn MBP'tje (waar ik dan wel met een probleem zit op het moment dat ik met direct x ga werken ;)). Mad Marty, jij geeft aan dat ik beter een Athlon 64 kan kopen, maar waarom een 64 bits processor? Of slaat die 64 daar niet op ;). Een Intel Core 2 Duo is zowiezo een beetje overkill, behalve bij expirimenten met meerdere threads. Als zoiets al werkt onder Windows (tot nu toe heb ik alleen wat geforkt in Linux).
Heb je een goede uitleg over Raid systemen voor me? Dan kan ik me daar wat meer in verdiepen. Ik denk namelijk toch dat ik voor een prebuild serversysteem ga, vanwege de robuustheid.
Ik hoef niet echt mee te doen met het nieuwste van het nieuwste trouwens. Als zo'n computer over drie jaar aan vervanging toe zou zijn volgens de meesten, doe ik er nog eens drie jaar bovenop ;).

• djluc
  • Laatst online: 08:37
Ik zou bijvoorbeeld een Optiplex (zakelijke systemen dus goede spare-parts en verder erg stil!) van Dell aanschaffen. Deze systemen zijn goed betaalbaar. Zo'n monitor moet je niet bij Dell bestellen maar gewoon even rondvragen. Er zijn enorm veel mensen die zo'n oud scherm op zolder hebben liggen!

• De_Delph
  • Niet online
djluc schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 15:32:
Ik zou bijvoorbeeld een Optiplex (zakelijke systemen dus goede spare-parts en verder erg stil!) van Dell aanschaffen. Deze systemen zijn goed betaalbaar. Zo'n monitor moet je niet bij Dell bestellen maar gewoon even rondvragen. Er zijn enorm veel mensen die zo'n oud scherm op zolder hebben liggen!
Bedankt voor de tip! Iemand IRL kwam met het idee om te gaan remote desktoppen, maar via mijn (802.11b) wifi netwerk gaat dat nogal traag.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

De_Delph schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 21:57:
[...]

Bedankt voor de tip! Iemand IRL kwam met het idee om te gaan remote desktoppen, maar via mijn (802.11b) wifi netwerk gaat dat nogal traag.
Dat vind ik apart. Remote desktp kan prima over een relatief trage internet verbinding. Met een 2 MBit/s verbinding is prima te remote desktoppen. Dan zou het met je wifi netwerk dus ook prima moeten kunnen. Sterker nog, ik gebruik remote desktop via wifi EN internet en het werkt werkelijk perfect.

• De_Delph
  • Niet online
Hann1BaL schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 22:06:
[...]

Dat vind ik apart. Remote desktp kan prima over een relatief trage internet verbinding. Met een 2 MBit/s verbinding is prima te remote desktoppen. Dan zou het met je wifi netwerk dus ook prima moeten kunnen. Sterker nog, ik gebruik remote desktop via wifi EN internet en het werkt werkelijk perfect.
Ja, maar ziet het er dan nog wel uit? ik bedoel ik wil wel een beeeeetje comfortabel kunnen developpen.

Verwijderd

1GB PC4300 DDR2, CL4 (TwinMos) € 75,80 € 75,80
Acer AL1716As (17", 8ms, D-sub, Zilver/Zwart) € 150,69 € 150,69
Antec LifeStyle Aria (mATX, 300W, Blauw/Zilver) € 87,- € 87,-
Asrock 775i65G, 865G (mATX, AGP, Sound, SATA, LAN, VGA) € 40,95 € 40,95
Intel Pentium D 820 Dual Core (S775, 2.8GHz, 800MHz, 2x1MB, Boxed) € 109,91 € 109,91
Linksys WPC54G (54Mbps, PCMCIA) € 28,56 € 28,56
2x Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB) € 91,61 € 183,22
Totaal € 676,13

is dit niet iets?

kan je in totaal 3 hardeschijven in kwijt wat opzich genoeg zou moeten zijn om +/- 1tb te halen

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2006 21:16 ]

Verwijderd

Ik remote desktopte (devven) over simpele ADSL lijn; je moet het testen: extern bureaublad doet wonderen ;)

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 19:42:
1GB PC4300 DDR2, CL4 (TwinMos) € 75,80 € 75,80
Acer AL1716As (17", 8ms, D-sub, Zilver/Zwart) € 150,69 € 150,69
Antec LifeStyle Aria (mATX, 300W, Blauw/Zilver) € 87,- € 87,-
Asrock 775i65G, 865G (mATX, AGP, Sound, SATA, LAN, VGA) € 40,95 € 40,95
Intel Pentium D 820 Dual Core (S775, 2.8GHz, 800MHz, 2x1MB, Boxed) € 109,91 € 109,91
Linksys WPC54G (54Mbps, PCMCIA) € 28,56 € 28,56
2x Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB) € 91,61 € 183,22
Totaal € 676,13

is dit niet iets?

kan je in totaal 3 hardeschijven in kwijt wat opzich genoeg zou moeten zijn om +/- 1tb te halen
Dit lijkt mij een betere config itt de andere samenstellingen gepost hier op het forum. Goede wireless kaart, betrouwbare HD's, geen overbodige graka en geen oversized proc :)

Misschien moet de TS er wel rekening mee houden dat HD-ruimte verslavend is, en dat een uitbreiding van 2 naar 3 HD's in de toekomst wat mager kan zijn.
Heb je ook al gedacht over het gebruik van RAID?
Pagina: 1