financieel / boekhouding programma

Pagina: 1
Acties:
  • 5.681 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocB
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-10 15:30
Zoals de titel al zegt: Ik ben op zoek naar een boekhoudingsprogramma voor op de mac.

Op de PC was ik gewend C@shflow te gebruiken, wat ik via de Rabobank met korting kon gebruiken. Dit werkt alleen natuurlijk niet op een mac, en ik heb weinig zin om alleen voor wat boekhouding bootcamp oid te gaan draaien.

Ik zoek een programma wat niet al te ingewikkeld is, maar ik wil wel graag uitgaven en inkomsten kunnen indelen in categorieen, om een beetje inzicht te krijgen in waar mijn geld naartoe gaat.

Nou zijn er natuurlijk best een stel programma's die doen wat ik zoek, maar mijn grootste probleem is het importeren van gegevens. Bij de Rabobank kun je via internetbankieren gegevens exporteren met .mut/asc formaat, komma gescheiden, en ASCII. Elk mac programma wat ik tot nu toe heb kunnen vinden wil alleen .qif bestanden hebben. Dit komt van quicken, en wordt blijkbaar gezien als standaard. Het punt is dus dat ik niet direct mijn gegevens kan importeren, en alles met de hand intikken zie ik ook absoluut niet zitten.

Nou heb ik natuurlijk al gezocht, en een aantal dingen gevonden.
Zo heb je
  • Quicken. Dit wordt volgens mij gezien als een te bloated programma, en is nog best duur ook. Ook kwam ik bij het zoeken veel sites tegen met mensen die andere software willen omdat Quicken zo ruk is.
  • Verder kwam ik Liquid ledger tegen, dat volgens de site ook CSV bestanden lust, maar bij het proberen van de trial kreeg ik dat er niet in.
Nou kwam ik ook al mijngeldconverter tegen, dat verschillende formaten kan omtoveren in .qif's. Er staat ook een MacOS build op de site, maar die is (nog) niet voor Intel mac's. Bij de Get-info staat geen checkbox om Rosetta aan te zetten, dus ik weet niet hoe ik deze dan wel kan draaien.

Nou zijn er nog wel tien simpele en ingewikkelde boekhoudprogramma's te vinden voor de mac, maar ik ben nog niets tegengekomen dat meer dan alleen .qif's kan importen.

Heeft iemand hier misschien een programma dat ik over het hoofd heb gezien, of een andere manier om een qif te maken van een van de formaten die beschikbaar zijn bij de rabo, please let me know!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-09 00:37
Al eens naar iprofit gekeken ?

Of naar informer?

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iBiz en iBank

Geweldig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 16:43
iProfit is simpel, gebruiksvriendelijk en je kan idd je zooi van de Rabobank importeren :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DocB schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 15:53:
Zoals de titel al zegt: Ik ben op zoek naar een boekhoudingsprogramma voor op de mac.

Op de PC was ik gewend C@shflow te gebruiken, wat ik via de Rabobank met korting kon gebruiken. Dit werkt alleen natuurlijk niet op een mac, en ik heb weinig zin om alleen voor wat boekhouding bootcamp oid te gaan draaien.

Ik zoek een programma wat niet al te ingewikkeld is, maar ik wil wel graag uitgaven en inkomsten kunnen indelen in categorieen, om een beetje inzicht te krijgen in waar mijn geld naartoe gaat.

Nou zijn er natuurlijk best een stel programma's die doen wat ik zoek, maar mijn grootste probleem is het importeren van gegevens. Bij de Rabobank kun je via internetbankieren gegevens exporteren met .mut/asc formaat, komma gescheiden, en ASCII. Elk mac programma wat ik tot nu toe heb kunnen vinden wil alleen .qif bestanden hebben. Dit komt van quicken, en wordt blijkbaar gezien als standaard. Het punt is dus dat ik niet direct mijn gegevens kan importeren, en alles met de hand intikken zie ik ook absoluut niet zitten.

Nou heb ik natuurlijk al gezocht, en een aantal dingen gevonden.
Zo heb je
  • Quicken. Dit wordt volgens mij gezien als een te bloated programma, en is nog best duur ook. Ook kwam ik bij het zoeken veel sites tegen met mensen die andere software willen omdat Quicken zo ruk is.
  • Verder kwam ik Liquid ledger tegen, dat volgens de site ook CSV bestanden lust, maar bij het proberen van de trial kreeg ik dat er niet in.
Nou kwam ik ook al mijngeldconverter tegen, dat verschillende formaten kan omtoveren in .qif's. Er staat ook een MacOS build op de site, maar die is (nog) niet voor Intel mac's. Bij de Get-info staat geen checkbox om Rosetta aan te zetten, dus ik weet niet hoe ik deze dan wel kan draaien.

Nou zijn er nog wel tien simpele en ingewikkelde boekhoudprogramma's te vinden voor de mac, maar ik ben nog niets tegengekomen dat meer dan alleen .qif's kan importen.

Heeft iemand hier misschien een programma dat ik over het hoofd heb gezien, of een andere manier om een qif te maken van een van de formaten die beschikbaar zijn bij de rabo, please let me know!
Je hebt geen checkbox nodig om het onder Rosetta te laten draaien, Rosetta start automatisch als het geen Universal Binary is, je kunt het dus gewoon proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocB
Ballebek schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 13:00:
iProfit is simpel, gebruiksvriendelijk en je kan idd je zooi van de Rabobank importeren :)
Maar wat een verschrikkelijke site heeft dat iprofit. En ook is de prijs wel erg hoog voor iets waarmee ik gewoon mijn persoonlijke uitgaven wat wil ordenen. Ik heb geen bedrijf waarmee ik allemaal ingewikkelde dingen mee doe ofzo :)

Ik heb iBank even geprobeerd, en dat ziet er op zich wel ok uit. Het is me in elk geval gelukt om mijn gegevens te importeren, maar ik had er nog wel wat ruzie mee zo af en toe.

In elk geval bedankt voor de reacties, zaten wel wat dingen tussen die ikzelf nog niet tegen was gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:25

Hertog

Aut bibat, aut abeat

DocB schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 15:53:
Rosetta werkt als het goed is automatisch, zonder iets aan te zetten. Heb je al geprobeerd het gewoon te starten?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

gnucash.

simpel, gratis, degelijk, OSS.
Draait op Linux, OS X en dat andere os.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocB
Hertog schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 17:31:
[...]

Rosetta werkt als het goed is automatisch, zonder iets aan te zetten. Heb je al geprobeerd het gewoon te starten?
Ik heb natuurlijk geprobeerd het eerst te starten, maar na een minuut verdwijnt het icon gewoon weer van mn dock. Tijdens die minuut wordt het hele OS trouwens een stuk slomer. Dock en expose werken dan niet bepaald smooth meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:25

Hertog

Aut bibat, aut abeat

DocB schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 20:20:
[...]

Ik heb natuurlijk geprobeerd het eerst te starten, maar na een minuut verdwijnt het icon gewoon weer van mn dock. Tijdens die minuut wordt het hele OS trouwens een stuk slomer. Dock en expose werken dan niet bepaald smooth meer...
Ah ok, dat stond er niet bij, vandaar :)

Overigens, mede door dit topic ben ik zelf ook geïnteresseerd geraakt, maar dan met een versie voor ABN AMRO internetbankieren. Dat iBank zag er wel leuk uit, dus dat ga ik zelf eens testen. Ik had overigens ook een mail naar ABN zelf gestuurd, en alhoewel ik het erg positief vind dat ze zelfs in het weekend binnen een paar uur reageren (ook op zondag dus) heb ik niet echt een bruikbaar antwoord gekregen: ze zeggen zelf dat buiten de vijf programma's die op de site staan, en alleen voor Windows zijn, niets werkt. Maargoed, ik ga iBank van de week gewoon eens testen en dan zien we wel. Of, als iemand anders ook ABN heeft en een leuk idee heeft hoor ik dat natuurlijk ook graag :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Het is dan een oud topic, maar deze titel sluit aan bij mijn vraag.

Ik zoek een boekhoudkundig programma dat eventueel 10 euro per maand mag kosten, maar meer niet.
De reden is dat ik hiermee mijn privé financiën bij kan houden, vandaar deze limiet. Mijn werk is ook boekhouding en zoek om die reden iets dat zo ongeveer hetzelfde kan als bijvoorbeeld Snelstart en Unit4 Multivers. Zo kan ik wat meer ervaring opdoen.

Afas Personal is wat te simpel, omdat ik zelf grootboekrubrieken wil maken en iedere bankmutatie wil opvoeren Bijvoorbeeld een factuur van de mobiele telefoon: boeken op telefoonkosten, crediteuren en bank.
En je dan zo eigenlijk zelf je eigen indeling opbouwt.

osFinancials en GnuCash zijn hier geïnstalleerd, maar deze komen zo 1,2,3 wel erg lastig over.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:06

MadEgg

Tux is lievvv

Ik ben momenteel druk bezig met GnuCash. Eens met je eerste indruk dat het lastig overkomt, maar nu ik er een paar dagen mee aan de slag ben valt het mij eigenlijk best mee.

Heb er wel het boek Gnucash 2.4: Small Business Accounting bij, dat maakt het net even makkelijker om op gang te komen met wat concrete voorbeelden.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Gnucash komt wel het meest positief over, omdat daar direct veel herkenbaars is. os Financials ziet er gelikter uit, en lijkt me ook vele mogelijkheden te hebben, maar lijkt in eerste instantie meer opzet nodig te hebben. Ik ga met beiden aan de gang en kijken of lukt om grootboekrubrieken aan te maken, en om boekingen te doen.

Lijkt me trouwens wel interessant en handig zo'n boek om zo een eigen administratie op te bouwen die algemeen te gebruiken is voor (kleine) bedrijven.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid1986
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05-2023
Ik gebruik op mijn ipad moneywiz, en ik begrijp dat het er voor de mac ook is. Ik vind het erg simpel, overzichtelijk en zeer costomizable. Gebruik het nu al bijna een jaar en ik heb echt voor het eerst goed zicht waar al mijn geld heen gaat.

Waarschijnlijk wel te weinig mogelijkheden, voor wat je zoekt, maar wellicht een tip voor anderen.

[ Voor 17% gewijzigd door Ingrid1986 op 16-11-2013 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Ja, dat ziet er goed uit. Het is dat ik boekhouder ben, anders zou zoiets handig zijn voor privé gebruik. Gnucash is ook erg handig en simpel merk ik, precies wat ik zoek. Je kunt makkelijk groepen en subgroepen aanmaken, eventueel met een grootboeknummer. Dan kun je via de groep "bank" een boeking doen van bijvoorbeeld je loon, en plaatsen bij de groep "loon". Dan zie je dat het credit bij de bank opkomt. En als credit bij loon. Bij de winst & verlies rekening wordt zie je dit loon terug als winst.

Ik mis nu bijvoorbeeld de passiva, maar dit is toch erg handig zo. Ik ga ook kijken of dit lukt bij osFinancials.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:06

MadEgg

Tux is lievvv

Luxicon schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 23:12:
Ik mis nu bijvoorbeeld de passiva, maar dit is toch erg handig zo. Ik ga ook kijken of dit lukt bij osFinancials.
Equity en liabilities bedoel je? Zit er toch gewoon in?

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Ja, ik heb de Nederlandse versie en heb toen de simpele variant van een bestaande administratie geopend. Daar staat bij mij geen passiva bij, maar het kan zijn ik deze per ongeluk verwijderd heb.

Edit: Ik heb een rekening "passiva" toegevoegd en via "grootboekrekening bewerken" deze geplaatst op "rekeningsoort" vreemd vermogen.

[ Voor 25% gewijzigd door Luxicon op 16-11-2013 23:58 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epsilon_be
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09-2023
Ik gebruik http://www.youneedabudget.com voor mijn persoonlijk budget. Werkt heel makkelijk, kost eenmalig $60 maar dat vind ik het wel waard. Probeer de trail eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kellogs77
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-12-2022
Ik gebruik Moneywiz, voorzowel de Mac als op de Ipad ik ben daar erg tevreden over. Ik exporteer de bestanden van de Rabobank als een mut.acs. Vervolgens zet ik dit bestand om met 'convert2QIF' Dit bestand kan je vervolgens importen in Moneywiz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid1986
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05-2023
Ik heb moneywiz tot nog toe enkel op de iPad en heb altijd alles handmatig ingevoerd in Moneywiz. Nu ik een macbook ga aanschaffen zou ik graag ook daarop moneywiz willen. Ik zit ook bij de rabobank. Dat convert 2QIF ga ik onthouden! Bedankt Kellogs77!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rawit
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01-2024
Informer is echt schandalig slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:47

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Luxicon schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 23:49:
Ja, ik heb de Nederlandse versie en heb toen de simpele variant van een bestaande administratie geopend. Daar staat bij mij geen passiva bij, maar het kan zijn ik deze per ongeluk verwijderd heb.

Edit: Ik heb een rekening "passiva" toegevoegd en via "grootboekrekening bewerken" deze geplaatst op "rekeningsoort" vreemd vermogen.
Waarom zou je in vredesnaam een grootboekrekening willen hebben die "passiva" heet? Passiva is niets meer dan een synoniem voor ''schulden", oftewel de creditzijde van je balans...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
woelders schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 11:35:
[...]

Waarom zou je in vredesnaam een grootboekrekening willen hebben die "passiva" heet? Passiva is niets meer dan een synoniem voor ''schulden", oftewel de creditzijde van je balans...
Dan zal ik iets verkeerd gezegd hebben misschien, maar ik bedoel grootboeknummers aanmaken die je dus kan linken aan de activa / passiva / winst / verlies. Echter, zoals ik beschreven heb, zo heb ik het in orde gekregen.

[ Voor 55% gewijzigd door Luxicon op 26-11-2013 22:54 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SureshR
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-03 22:34
Ik gebruik voor mijn persoonlijke financiën YNAB (You Need A Budget) en het bevalt me prima!
Pagina: 1