Orange&Exchange2K3 Probleem versturen mail

Pagina: 1
Acties:

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-02 14:12
Ik zit met het volgende probleem: Ik ben sinds kort overgestapt van Planet ADSL naar Orange Family ADSL. Ik heb een win2003 server draaien met Exchange 2003. Ten tijde van planet werkte dit perfect, ik kon mail ontvangen voor mijn domein, alsmede mail versturen vanaf mijn domein. Dit werkte via de smarthost van planet. Echter nu ik overgestapt ben wil het niet meer. Ik heb de DNS records netjes aangepast zodat de MX records netjes naar mijn nieuwe IP resolven, en ook dat de mail niet meer bij mailrelay.planet.nl afgeleverd wordt maar direct bij mijn exchange server (lan4smk.bigasp.net)

Het ontvangen van mail gaat inmiddels perfect, maar het versturen wil maar niet :( Ik heb de smarthost van planet eruit gehaald (properties van de default SMTP server->delivery->advanced->smart host) Maar het lijkt er op dat alle mail in "queues" blijft hangen.

1) Doe ik ergens iets fout ?
2) Heeft orange ook een smarthost ?
3) Blokkeert orange misschien uitgaande verbindingen op port 25 ?
3a) hoe kan ik dat testen?

overige info:
maildomein: lan4smk.bigasp.net
smtp server: smtp.lan4smk.bigasp.net (213.17.115.79)

• basz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-10-2025

basz

Professioneel prutser

1) Doe ik ergens iets fout ?
Nee, de fout ligt per definitie bij orange. Onthou dat. ;)
2) Heeft orange ook een smarthost ?
Ja, orange heeft ook een smarthost... Tot op heden gebruik ik met mijn e2k3 de mailrelay 'smtp.wanadoo.nl'.
SMTP voorziet ook in een 'secondary port', welke 587 is om precies te zijn.. Maar er zijn meer hosts die dat NIET ondersteunen dan host die dat wel doen..
3) Blokkeert orange misschien uitgaande verbindingen op port 25 ?
Yup, bingo!
3a) hoe kan ik dat testen?
Gewoon, connecten naar een andere externe mailserver (bijvoorbeeld die van planet) met telnet;
telnet smtp.planet.nl 25
Connect? dan poort open anders poort dicht. (laatste is het geval, kan ik je alvast verklappen "da's tegen virussen..." aldus de helpdesk.. [flame]n00bs...[/flame])

editje: heb je ook de livebox erbij genomen? dan kan ik je adviseren een speedtouch op de kop te tikken ergens. zodra de livebox het in z'n kop heeft gekregen te updaten zijn al je 'expert settings' weg (bij mij de portforwards... :( ) erg ongeschikt voor hosting e.d.

[ Voor 105% gewijzigd door basz op 18-08-2006 15:21 ]

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-02 14:12
Thnx, het werkt nu weer perfect. Vreemd, want ik dacht dat ik "smtp.orange.nl" al geprobeerd had als smarthost (resolved naar hetzelfde IP als smtp.wanadoo.nl)
iBasz schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 15:09:

editje: heb je ook de livebox erbij genomen? dan kan ik je adviseren een speedtouch op de kop te tikken ergens. zodra de livebox het in z'n kop heeft gekregen te updaten zijn al je 'expert settings' weg (bij mij de portforwards... :( ) erg ongeschikt voor hosting e.d.
Ik heb idd de livebox erbij, het zou wel gaar zijn als ie iedere keer die instellingen vergeet. Ik heb namelijk mijn lokale subnet op 10.0.0.0/24 zitten, en niet op de default 192.168.0.0. Verder heb ik heel simpel al mn poorten naar mn server geforward, die zorgt voor verdere routering eventueel.
In ieder geval bedankt voor de tip, als ik het irritant begin te vinden weet ik wat me te doen staat!

• basz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-10-2025

basz

Professioneel prutser

Ik heb namelijk mijn lokale subnet op 10.0.0.0/24 zitten, en niet op de default 192.168.0.0.
Oja, dat wassie ook steeds kwijt. Z'n interne ip.
Ik draai hier 10.66.0.0/24 en na een update stond ie weer netjes op 192.168.0.0/24...

Enneuh, waarom alle poorten forwarden? Kijk hier eens;
http://gathering.tweakers...38/last//livebox%2Cbridge

Oja, de speedtouch 546 wordt op dit moment als een gek gedumpt op de welbekende handelspleinen.. ;)
Extragratis good-to-knowtje; terugsturen livebox levert je €1 p/maand op, maar kost eenmalig € 12,50 admini+porto. :/

[ Voor 21% gewijzigd door basz op 18-08-2006 17:07 ]