Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Volt / Ampere meter

Pagina: 1
Acties:

• Dutchman!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11 13:07
Ik heb in Frankrijk een tweede auto staan om mee te hobby'en en om te gebruiken voor de supermarkt en dergelijke. Deze auto staat bij het vakantiehuis van mijn ouders en wordt dus bijzonder weinig gebruikt en staat vaak stil. Nu had ik vorig jaar geen tijd om bv de accu uit de auto te halen en aan zo'n lader te hangen voor de winter, en die accu blijkt nu dus dood. Twee jaar oud slechts, beetje jammer. Nu dus wel een acculader gekocht en een nieuwe accu. (oude is niet meer op te laden met die lader, vandaar de nieuwe accu)

Het betreft btw een Volvo 440 automaat uit 1992 met een 12V/60Ah accu er in. Nu wil ik deze accu dit keer iets beter in de gaten houden, maar ik weet niets van auto electronica :+ Ik dacht aan het plaatsen van een meter om de laadstroom (A?) te kunnen zien, of de geleverde spanning van de accu (V?) Nu heb ik een beetje rondgegoogled en er zijn veel manieren om zo'n unit aan te sluiten, met bij ee ampere meter nog het risico van smeltende kabels en afbranbrandende auto's, vandaar dat ik het voor de zekerheid maar even vraag.

Wat kan ik het beste plaatsen om te kijken of de accu voldoende wordt geladen / zijn werk goed doet / de auto nog gestart kan worden na het uitzetten van de motor, een Voltmeter of een Ampere meter? Hoe kan ik hem het best op het electrisch systeem aansluiten? Of is er iets beters te verzinnen? Het weer zit een beetje tegen, dus zoek een bezigheid voor vandaag en morgen :)

edit:
acculader is nu dus aanwezig, doel meer op het inbouwen van een metertje in de auto zelf :)

[ Voor 3% gewijzigd door Dutchman! op 18-08-2006 15:13 ]

We spend our years as a tale that is told

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Koop een optimate 3, kost 53 euro.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

Ampere meter is waardeloos, je moet zo een annaloge accu tester aanschaffen die ze ook in de garage gebruiken.

Kosten volgens mij niet zoveel, maar overbodig bij een redelijk nieuwe accu. Dus koop een goede accu lader met ingebouwde druppel lader. En neem de accu mee naar huis, en hang hem af en toe in je eigen auto of aan de accu lader. En neem hem mee terug als iemand er weer heen gaat.

Maarja wij hebben ook een vakantiehuisje en staat ook een krakkebak voor de deur maar daarvan heeft de accu nog nooit dienst geweigerd. We hangen de auto wel altijd van de accu af als we weer vertrekken. Doe dit ook, een oudere wagen kan altijd wel ergens een lekstroom hebben. En de 4xx reeks staat er bekend om dat ze in het elektronische circuit weleens probleempjes kunnen vertonen. Is het een niet onderhoudende accu, of eentje met 4 plastic schroeven waar je zuur bij kunt vullen?

• Dutchman!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11 13:07
Zowel de 'oude' als de nieuwe accu kunnen niet worden bijgevuld of worden onderhouden, er zijn geen schroefdoppen of iets in die trand. De acculader heeft 'automatich floating' volgens de handleiding, wat misschien hetzelfde is als de druppel lader die je noemt? Meenemen kan, maar gezien de opslagruimte die we aan het huis hebben kan ik hem hier ook maanden aangesloten achterlaten.

De 440 heeft in het dashboard een flinke klok, en ik geloof heilig dat er lekstroompjes zijn, dus afsluiten van de accu lijkt me inderdaad een eerste stap die genomen moet worden als hij een tijdje alleen wordt gelaten. Zelfs daar was ik niet op gekomen vorig jaar :X

We spend our years as a tale that is told