Ook Nederlandse Dell-laptop ontploft

Pagina: 1
Acties:
  • 69 views sinds 30-01-2008

• martijnvanegdom
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-01 19:11
AMSTERDAM - Niet alleen in Amerika en Japan vatten laptops van Dell spontaan vlam. Ook een Nederlandse laptop is getroffen. Ewout Hooijer was op vakantie in Hongarije, toen er 's nachts rook uit de accu van zijn laptop kwam. Even later vatte de accu vlam. "Met veel geluk is de ellende beperkt gebleven tot materiële schade", aldus Hooijer.

De laptop is volledig verwoest

De Nederlander had met enkele vrienden een huisje gehuurd in Hongarije. Een van zijn vrienden sliep op een slaapbank in de woonkamer, zodat de laptopbrand snel ontdekt werd. Nadat de accu vlam had gevat bleek dat er ook zuur uit de accu lekte. Volgens Hooijer zat de accu al vastgesmolten aan het tv-meubel waarop de laptop stond.

Blussen met water hielp niet

"Na de eerste steekvlam, kwam er nog een grote steekvlam, waarna de accu bleef branden", aldus Hooijer. "We hebben de brandende accu in een metalen prullenbak geschoven en deze buiten gezet. Blussen met water hielp niet. Door er zand overheen te gooien wisten we uiteindelijk de vlammen te doven".

Vervangen

De laptop is volledig verwoest. Hooijer heeft vanuit Hongarije contact opgenomen met Dell en zij hebben volgens hem beloofd de laptop te vervangen. "Dat is nodig ook, want ik gebruik de laptop dagelijks op de zaak", aldus Hooijer.

Dinsdag maakte de Amerikaanse computergigant bekend wereldwijd 4,1 miljoen accu's terug te halen omdat die oververhit kunnen raken en daardoor in brand kunnen vliegen. Tot nu toe zijn bij Dell zes gevallen van oververhitting bekend.

Cijfers

Een woordvoerder van Dell wil tegenover NU.nl niet zeggen hoeveel gevallen van ontploffende batterijen er in Nederland zijn geweest. Ook kan de computermaker geen cijfers geven van de aantallen teruggebrachte batterijen.

(bron : http://www.nu.nl/news/805...Dell-laptop_ontploft.html )

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-02 23:47

PcDealer

HP ftw \o/

Tja, boeiend. Waarom zou het een Nederlander niet kunnen overkomen? Wat is nu de discussiewaarde :? Heb je hem gesubmit?

LinkedIn WoT Cash Converter

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
dit is toch niet normaal meer....

1337

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04-2025
PcDealer schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 13:08:
Tja, boeiend. Waarom zou het een Nederlander niet kunnen overkomen? Wat is nu de discussiewaarde :? Heb je hem gesubmit?
Toen ik het originele bericht las had ik zoiets van, "only in <amerika/japan>" :+

Verwijderd

Laat het 10 laptops op 4,1 miljoen zijn die "ontploft" zijn. Dat is toch niks niet zo heel veel!

Laatst hetzelfde gehad met een HP/compaq laptop. Niet zo extreem als op deze foto's. Maar toch!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2006 14:00 ]

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 13:23:
Laat het 10 laptops op 4,1 miljoen zijn die "ontploft" zijn. Dat is toch niks.

Laatst hetzelfde gehad met een HP/compaq laptop. Niet zo extreem als op deze foto's. Maar toch!
Ik denk dat ze (lees: Dell) het niet met je eens zijn > nieuws: Dell ziet winst halveren; beursautoriteiten starten onderzoek

Heeft maybe niet 100% ermee te maken, maar zal er toch zeker wel een aandeel in hebben |:(

Instagram / YouTube

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 13:23:
Laat het 10 laptops op 4,1 miljoen zijn die "ontploft" zijn. Dat is toch niks.
Het is niet veel, maar het is wel veel te veel en het kunnen er alleen maar meer worden. Dell heeft mazzel dat het nog niet tot ernstige ongelukken is gekomen. Je zult maar net in je bed zitten met dat ding op schoot en je lakens, die over je heen liggen, vliegen er ook nog eens door in de fik. Zo'n vreemde situatie beschrijf ik nu niet eens.

Verwijderd

Oscar Mopperkont schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 13:30:
[...]

Het is niet veel, maar het is wel veel te veel en het kunnen er alleen maar meer worden. Dell heeft mazzel dat het nog niet tot ernstige ongelukken is gekomen. Je zult maar net in je bed zitten met dat ding op schoot en je lakens, die over je heen liggen, vliegen er ook nog eens door in de fik. Zo'n vreemde situatie beschrijf ik nu niet eens.
Toch 10 op 4,1 miljoen. Die kans (mits het er niet veel meer worden) is net zo groot dat een boeing door je huis vliegt als je met je laptop op je bed zit.

Ik denk dat het veelal ook aan de gebruiker zelf ligt. Als jij met je laptop op bed ligt met de lakens over je heen, kan de laptop zijn warmte niet kwijt. Hier moet de laptop wel een beveiliging voor hebben, maar toch is dit niet de bedoeling.

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-02 09:54
Wat ik niet uit het bericht kan halen is het volgende ->

Stond de notebook aan toen het gebeurde?
Was de adapter aangesloten toen het gebeurde?

Ik heb overigens ook zo'n notebook ,maar mijn batterijen staan niet op de explosie lijst.

Als deze accu's spontaan kunnen ontploffen of ontbranden dan lijkt het mij ook een potentieel gevaar voor de luchtvaart.

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Bij de Amerikaanse ontploffing bleek dat de notebook aangesloten was op de adapter.

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Dit heeft imho geen waarde voor GoT en zeker ook niet voor CSL. Misschien dat er voor SG nog enige waarde aan zit, maar voordat je daar een zelfde topic opent kan je misschien beter eerst contact opnemen met een SG mod :)

dicht dus :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.