[SUBWOOFER] Zelf instellen REL Quake

Pagina: 1
Acties:
  • 4.404 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02-2025
Ik wil een REL Quake aanschaffen ter completering van mijn HTS. Ik heb 4 Mordauntshort 902 en 1 905C als surround speakers.

Nu claimt de figuur van de hifi zaak dat het afstellen van die sub niet door mezelf gedaan kan worden, en dat ik dat (betaald) door hun moet laten doen. Wat is daar van waar? Moet je echt audio-pro zijn om dat ding aan de praat te krijgen? Of is het een verschil zelf doen en 95% goed, en hifi-gozer 100% goed?

[edit] zijn er mensen die het zelf gedaan hebben waar het niet beviel en waarbij een pro het later alsnog goed gedaan heeft? ervaringen plz

[ Voor 14% gewijzigd door zneek op 18-08-2006 12:07 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb er nog nooit van gehoord. Je kan het zelf horen en zelf instellen. Het is gewoon een consumentenproduct wat je zelf kan instellen. verkoop babbels. Ik zou geneigd zijn daar niet te gaan kopen als iemand dat tegen mij zei.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
same to me, die laatste zin :P

Maargoed, om terug te vallen op de vraag. Je kan dat ook zelf. Sterker nog, ze stellen dat ding waarschijnlijk in de winkel af. Jou kamer ziet er totaal anders uit, dus dan is die afstelling niks meer waard.

One World Concepts

• johan12
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-02 01:05
Je sluit m aan op je Home cinema set, heel eenvoudig via de subwoofer ingang neem ik aan, je hoeft verders niet te bi-wiren. gewoon aansluiten en afstellen, lijkt me niet moeilijk. Dat ze daar geld voor durven vragen zeg...

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-02 17:23
De bijgesloten gebruiksaanwijzing is best helder en duidelijk over het plaatsen en afstellen van een sub. Lijkt mij echt zwaar onzin om dit door iemand anders tegen betaling te laten doen. Ik heb zelf een REL storm staan. Afregelen heb je zo gedaan. Plaatsing, ik ben er nog steeds niet klaar mee en woon hier al bijna 3 weken. Goed plaatsen doe je ook niet ff in een half uur. Is een kwestie van veel proberen.
Iemand die dat ding uit de doos haalt, in een hoek schuift, de stekker er in steekt en foempen maar. Dat kan je ook zelf.

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Lijkt me dat er bij die sub een handleiding zit die het goed uitlegd.
beetje gel%l van die verkoper. Net alsof hij het beter zou horen dan jij. Als dat zo was, had je nooit die installatie hoeven kopen.

Oeps, beetje laat........net......

[ Voor 8% gewijzigd door marquis op 18-08-2006 12:31 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:46

lier

MikroTik nerd

Totale onzin dat het alleen door medewerkers gedaan kan worden. Je hebt een paar oren en daarmee ga je lekker proberen/afstellen/lokatie bepalen enz. Hiervoor heb je absoluut geen verkoper nodig. Sterker nog, misschien vind jij een vette bas wel mooier dan de verkoper. Wie/wat is de referentie ?

Daarnaast is het niet zo netjes zoals jij het omschrijft. Service zegt een hoop over de winkel, is dit misschien een dozenschuiver ? Komt licht agressief over...
B_FORCE schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 12:18:
same to me, die laatste zin :P

Maargoed, om terug te vallen op de vraag. Je kan dat ook zelf. Sterker nog, ze stellen dat ding waarschijnlijk in de winkel af. Jou kamer ziet er totaal anders uit, dus dan is die afstelling niks meer waard.
lmao

Eerst het probleem, dan de oplossing

• DriveSand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-11-2024

DriveSand

Transform and roll out!

Plus dat die medewerker misschien wel houdt van hardcore en de bas dus wil voelen (nee hoor meneer, zo stel ik hem altijd af, niet zo zeuren), terwijl jij hem ter ondersteuning wilt van je andere speakers. Uitlachen en naar een andere winkel dus.

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Of het zijn niet allemaal afzetters, en er komt wel degelijk een mannetje naar je huis toe met een decibelmeter en testdvd's om hem goed te calibreren. Dan zit er toch wel degelijk wat in. Echter kun jij hem ook op het gehoor afregelen wanneer je het mooi vindt. Voor Film waarschijnlijk harder dan voor muziek.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Het zijn wel degelijk afsetters als ze zeggen dat men het niet zelf kan doen. Alsof zij een veel betere job doen met hun dB meter.. Ik geloof er niks van.

Gewoon de handleiding volgen. Die is duidelijk. En voor de rest kun je je vragen hier kwijt :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:28

Sick Nick

Drop the top!

Ach, met een dB meter kan je alles precies afstellen zodat de geluidscurve mooi vlak ligt. Dan klinkt de boel vanaf cd/dvd zoals ze het in de studio hebben gemaakt/gemixed. Of dat is wat jij wilt, geen idee. Ik zou m gewoon zelf neerzetten en dan zelf afstellen zodat het klinkt zoals JIJ het wilt en niet zoals het audiofiel verantwoord is (een platte curve).

[ Voor 0% gewijzigd door Sick Nick op 18-08-2006 13:42 . Reden: licht... :X zo schrijf je dat niet natuurlijk |:( ]

Verwijderd

Als het voor jou goed klinkt is het goed afgesteld.

• JvS
  • Laatst online: 20:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 13:27:
Als het voor jou goed klinkt is het goed afgesteld.
Kort maar krachtig inderdaad. Als je hem niet zelf `goed´ kan instellen, dan hoor je dat ook niet.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• zneek
De gozer die ik gesproken heb was vrij overtuigd dat het moeilijk zelf te doen is. De kosten zijn overigens 50 Euro voor het bij me thuis afstellen. En dat vind ik eigenlijk best wel handig als het dan in 1 keer goed gebeurd. Mijn natuur zegt zelf proberen, maar als me dat uren en uren gaat kosten.... :)

Overigens gaat het over www.soundgallery.nl. Zitten in een schitterend pand vlakbij het noorderstation in Groningen. Is zeker een goede zaak, dus ik vertrouw ook best wel op wat die vent me vertelt. Trouwens was het een telefonische conversatie. Morgen ga ik in persona langs. Dan zal ik de prijs ook nog even gladstrijken :)

Verwijderd

Ik heb laatst een Quake gekocht, en dat instellen vind ik niet egt moeilijk. Er zaten bij mijn "Quake MKII Hobo Hifi Special edition" 2 kabels 1 neutrikabel en 1 voor de LFE, die zitten er bij de standaard Quake niet bij alleen de neutrikabel dacht ik.

Ik zou eerder wat extra geld uitgeven om die 2 kabels te bemachtigen dan door hem door zon gast in te laten stellen. Hoeveel bas je wilt hangt van de luisteraar af, en is dus subjectief.

Ik zou gewoon in die winkel vragen of je wat uitleg mag over het instellen, dan kan je hem zelf lekker instellen en hoef je niet steeds 50 euro te betalen als bijvoorbeeld je kind/zusje het leuk vind om eens aan die knop te draaien. Daarnaast stel ik mijn Quake anders in tijdens films dan tijdens muziek.

• zneek
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 19:20:
Ik heb laatst een Quake gekocht, en dat instellen vind ik niet egt moeilijk. Er zaten bij mijn "Quake MKII Hobo Hifi Special edition" 2 kabels 1 neutrikabel en 1 voor de LFE, die zitten er bij de standaard Quake niet bij alleen de neutrikabel dacht ik.

Ik zou eerder wat extra geld uitgeven om die 2 kabels te bemachtigen dan door hem door zon gast in te laten stellen. Hoeveel bas je wilt hangt van de luisteraar af, en is dus subjectief.

Ik zou gewoon in die winkel vragen of je wat uitleg mag over het instellen, dan kan je hem zelf lekker instellen en hoef je niet steeds 50 euro te betalen als bijvoorbeeld je kind/zusje het leuk vind om eens aan die knop te draaien. Daarnaast stel ik mijn Quake anders in tijdens films dan tijdens muziek.
2 kabels? Ik sluit hem toch alleen op het 5.1 kanaal aan? Of snap ik niet hoe zon ding werkt? :) Wat is LFE?

De kabel op zich maakt toch niet zoveel uit? Gewoon een redelijk dikke geisoleerde koperkabel is genoeg toch?

Verwijderd

idd je sluit hem o.a. aan op het .1 kanaal (LFE), dit gaat dus gewoon via zon cinch kabel. Mocht je het niet helemaal snappen dan even deze en/of deze info doornemen. Alleen zit er bij mijn Quake ook een neutrikabel, die sluit je aan op de Front Right en Front Left uitgang, die bevestig je dus op dezelfde uitgang als de uitgangen van je boxen.

Dit heeft als voordeel dat je niet perse het crossover filter in je receiver hoeft gebruiken om tijdens het luisteren naar stereo muziek goede bass te horen. Je stelt je receiver gewoon voor stereo muziek in op Large en dan filtert je sub met de neutrikabel dus de lage tonen eruit. je kan zelf instellen bij welke frequency hij moet inkomen.

Verwijderd

Als ik die site zo zie, lijkt 't idd. een prima zaak: 4 mannen die van hun hobby (genieten van goed geluid) hun beroep hebben gemaakt, en al 18 jaar ervaring hebben in het kiezen van goede spullen en het bij de klant thuis installeren daarvan.
Ik ken een paar van dat soort zaken goed, en ben nog niet tegengekomen dat ik belerend of opdringerig werd behandeld, of dat bv. een bepaald merk door m'n strot werd geduwd.
Wel doodgewoon goed advies, waardoor ik vaak met andere spullen thuiskwam dan ik eerst in m'n hoofd had... :)

Voor die 50 euro zou ik 't gewoon doen. De kans dat je iemand over de vloer krijgt die niet weet hoe muziek zo goed mogelijk klinkt is nihil, en de kans dat die persoon het in een uurtje beter voor elkaar krijgt dan jij in een weekend is erg groot. :) Bovendien zijn dit soort jongens helemaal niet te beroerd om ondertussen uit te leggen wat ze doen en waar ze op letten zodat je daar later zelf je voordeel mee kunt doen. 't Blijft nl. wel hun hobby en passie...
M.i. een stuk interessanter dan een extra LFE-kabel, al kun je die misschien ook nog wel lospeuteren. ;)

Verwijderd

Silverstein, Neutrik is gewoon het merk van de kabel die jij bij je REL kreeg. Bij mijn weten bestaat een term als "neutrikabel" niet... ;)

• zneek
Ik denk dat ik die figuur ff lekker langs laat komen. 50 euro bespaart me dan een weekend lezen op hifi.nl en prutsen op knietjes achter de subwoofer, terwijl dezelfde scene over en over gebruikt wordt om te bepalen of alles een beetje klinkt :)

kan die gast ook direct mijn receiver even afzeiken en me een nieuwe, betere adviseren :)

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
zneek schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 23:30:
Ik denk dat ik die figuur ff lekker langs laat komen. 50 euro bespaart me dan een weekend lezen op hifi.nl en prutsen op knietjes achter de subwoofer, terwijl dezelfde scene over en over gebruikt wordt om te bepalen of alles een beetje klinkt :)
Ben jij niet diegene die bepaald of het goed klinkt? ;)

[ Voor 9% gewijzigd door marquis op 18-08-2006 23:44 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• zneek
marquis schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 23:43:
[...]

Ben jij niet diegene die bepaald of het goed klinkt? ;)
Tuurlijk, maar als ik na 3 uur knopjes draaien en drukken nog vind dat het kut klinkt..... ligt het dan aan mij of aan de sub? Met die gast erbij weet ik dan (hopelijk) dat het aan de sub ligt.

Hoewel ik heel erg twijfel of het aan een REL sub KAN liggen :)

• DriveSand

DriveSand

Transform and roll out!

Ik denk niet dat je die sub "kut" kunt afstellen. Je begint bij "mwoah" en na een eind pielen kom je op "okay" en na een langer tijdje kom je op "yay" uit. Afstellen van een set duurt altijd langer dan een paar dagen, ik weet bijna zeker dat als die vent weg is jij een week later denkt: "wat als ik dit knopje nu eens omdraair en dit op de receiver doe?"

Misschien dat die vent dat met alle liefde doet hoor, en hij zal het best goed bedoelen, maar ik vind het zonde van het geld. Jij zegt dat het "maar" 50 euro is; ik lig om 50 euro uit te sparen graag een heel weekeinde te spelen met mijn setje.

• zneek
DriveSand schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 00:07:
Ik denk niet dat je die sub "kut" kunt afstellen. Je begint bij "mwoah" en na een eind pielen kom je op "okay" en na een langer tijdje kom je op "yay" uit. Afstellen van een set duurt altijd langer dan een paar dagen, ik weet bijna zeker dat als die vent weg is jij een week later denkt: "wat als ik dit knopje nu eens omdraair en dit op de receiver doe?"

Misschien dat die vent dat met alle liefde doet hoor, en hij zal het best goed bedoelen, maar ik vind het zonde van het geld. Jij zegt dat het "maar" 50 euro is; ik lig om 50 euro uit te sparen graag een heel weekeinde te spelen met mijn setje.
Misschien moet jij dan eens met je werkgever gaan praten over extra salaris ;)

Ik probeer het gewoon, en ik laat het nog wel weten. Als het gelul is ben ik de laatste tweaker die de fout maakt :)

• DriveSand

DriveSand

Transform and roll out!

zneek schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 00:16:
Misschien moet jij dan eens met je werkgever gaan praten over extra salaris ;)
Heeft niks met salaris te maken, 50 euro onnodig uitgeven is gewoon zonde geld ;).

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:27
Vijftig euro betalen om een sub af te laten stellen...

1. Een goede hifizaak biedt aan om haar spullen te brengen en in te laten stellen voor nop. Zie b.v. de website van Hobo Hifi.
http://www.hobo.nl/webwin...ba52419fa3bf152ffef5f4a85
2. Er is niet één correcte instelling; de variaties in DVDs en vooral de variaties in de soort muziek die je draait (als je hem via de low level input aansluit) betekenen dat je vaak het volume van de sub moet wijzigen. De overige instellingen zijn fixed en staan helder beschreven in je handleiding. De toegevoegde waarde van zo'n installatie is dus beperkt.

Dit is echt HEEL ERG zonde van je geld, en het is ook nog oneerlijk van de winkel :(

Ik begrijp je reactie ook niet heel erg; je vraagt of het een goed idee is om hiervoor te betalen, je krijgt 25 reacties die roepen 'niet doen' en vervolgens roep je doodleuk 'mja ik ga toch maar betalen'.

[ Voor 22% gewijzigd door Dr. Strangelove op 19-08-2006 09:20 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02 21:09
Doe het gewoon zelf, heb ook een (inmiddels wat oudere) Rel Quake en je komt er in de loop der tijd (soms moet je na jaren ook nog wat fine-tunen) achter wat je beste instellingen zijn....

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2025

Twisted

Mogli <3

Ik denk dat zneek zijn beslissing al heeft gemaakt.

Laat ons weten of het geld goed besteed was :)

[ Voor 8% gewijzigd door Twisted op 19-08-2006 09:24 ]

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

• Richub
  • Laatst online: 22:16
Ook al heeft de TS blijkbaar al zijn besluit genomen, toch een advies:
Laat je informeren tijdens de installatie/het afstellen waar je op moet letten.
Dit voor als je eens verhuist of de kamer opnieuw inricht. Zodat je dan zelf de sub kunt afstellen.

Zelf kijk ik naar de ondergrens van het frequentiebereik van de grootste satellieten, is die bijv. 65 hz, dan zet ik de crossoverfrequentie van de sub daar ook op, en daarna experimenteren met positie en volume van de sub.

Muziek en welke geluidsweergave je het beste vindt is subjectief, IMHO kun je dit soort afstelingen het beste zelf doen.

Ik denk dat de TS na de installatie na verloop van tijd zelf ook nog aanpassingen gaat doen, zeker wat betreft volume.

Hoe dan ook: Veel plezier met je aankoop! :)

• zneek
Dr. Strangelove schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 09:17:

Dit is echt HEEL ERG zonde van je geld, en het is ook nog oneerlijk van de winkel :(

Ik begrijp je reactie ook niet heel erg; je vraagt of het een goed idee is om hiervoor te betalen, je krijgt 25 reacties die roepen 'niet doen' en vervolgens roep je doodleuk 'mja ik ga toch maar betalen'.
Nou, eigenlijk was mijn vraag wat het verschil was. Uit alle antwoorden concludeer ik dat iedereen het zelf doet. Daarmee was het voor mij niet duidelijk of er nog verschil zit tussen zelf doen, of laten doen. Die 50 euro boeit me niet, het ging me er puur om of het wat toevoegt. O.a. Afterlife vond van wel, dus heb ik het maar laten doen. Ik negeer jullie niet hoor ;)

Enfin, ik ben vanmiddag langs gegaan, om 12:30 in de winkel betaald, om 13:00 stond van de man van SoundGallery voor mijn deur, met de sub en zijn meetapparatuur. Dat zag er erg koel uit, allemaal rode knipperende lampjes enzo :)

Na een half uur rommelen en rotzooien stond alles goed. De hifi-pipo was tevreden, de lampjes die hij wilde zien knipperen knipperden :) Het was trouwens een proces wat ik in mijn eentje nooit goed had gekregen. Zowel in mijn receiver als op de sub zijn zo'n beetje alle instellingen over de kop gegaan. Ik had in mijn onkunde mijn receiver volledig verkeerd afgesteld. Na een leuk gesprek over merken, WHAT Hifi en wat goede adviezen voor een nieuwe receiver ging de uiterst vriendelijke meneer weer terug naar zijn winkel, en gooide ik de HEAT dvd erin om 1 bepaalde scene te bekijken, jeweettoch.

Al met al vond ik het meer dan waard. SoundGallery was incl afregel kosten nog steeds 50 euro goedkoper dan andere hifi zaken hier in Groningen. Ik weet waar ik mijn nieuwe receiver (DENON) ga halen.

[edit] de sub is trouwens aangesloten op het subwoofer kanaal van mijn receiver, en dus niet bij-aangesloten bij de front speakers. Mijn receiver (sony STR-DB830) pakt automatisch het subwoofer kanaal erbij als de bron geen LFE signaal heeft. Bij stereo muziek bromt mijn Quake dus al mee. Dat hele gedonder met die frequenties was wat lastig. Mijn receiver heeft daar geen instelling voor, dus dat was even wat testwerk. De hifi pipo schatte nadien in dat de reciever <80Hz doorgeeft over het subkanaal.

[edit2] Bedankt voor de tips en adviezen trouwens. Tot nu toe erg tevreden met mijn donderdoosje :P

[ Voor 14% gewijzigd door zneek op 19-08-2006 19:55 ]

• Abbadon
  • Laatst online: 20:20
Wel een beetje vreemd dat ze dat zo stellig aangaven, dat je 't zelf niet kon doen 8)7 Heb er ook drie maal het een en ander gekocht, erg goed geholpen, goed advies gehad en alle keren dezelfde dag nog thuis bezorgd gekregen(!) Maar ze vertelden me niet dat ik zelf niks in kon stellen (maar het was dan ook geen sub, dat zal het wel geweest zijn :+ ).

Wel, als jij maar happy bent :P Zo te horen heeft hij meer gedaan dan alleen wat knopjes op de sub verdraaien

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Richub
  • Laatst online: 22:16
Nou, mooi om te horen dat het nou allemaal in orde is! :)
En dat je sub met installatiekosten nog goedkoper was dan bij de concurrentie. ;)

En, bevalt je sub tot nog toe? Edit: Ja dus. Al wat reggae gedraaid? :+

[ Voor 3% gewijzigd door Richub op 19-08-2006 20:10 ]

• zneek
Richub schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 20:08:
Nou, mooi om te horen dat het nou allemaal in orde is! :)
En dat je sub met installatiekosten nog goedkoper was dan bij de concurrentie. ;)

En, bevalt je sub tot nog toe? Edit: Ja dus. Al wat reggae gedraaid? :+
Hij bevalt, maar ik hoor hem niet. Totdat ik hem uitzet, dan mis ik hem. Beetje vreemd om uit te leggen, maar ik kan het niet anders omschrijven. Het blijft natuurlijk een kleine sub, dus de ramen tril je er niet mee uit, zeker niet in de kamer die ik heb (vrij groot). En het ding is nagelnieuw, dus moet ook nog even inspelen.

En nee, geen reggea gedraaid :) Maar wel de Beastie Boys Anthology DVD, "Sure Shot" @ 5.1 knalt wel errug lekker zo :+

[ Voor 4% gewijzigd door zneek op 20-08-2006 00:33 ]

Verwijderd

Hij bevalt, maar ik hoor hem niet. Totdat ik hem uitzet, dan mis ik hem.
Da's precies hoe een goede sub hoort te klinken. :)
Pagina: 1