Geluidsprobleem

Pagina: 1
Acties:

• Jan Golfkarton
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-05-2023
Ik heb een vreemd probleem: er komt een storend - schurend - geluid (soort gekraak als een oude LP) uit mijn speakers/headset. Het is net of er een microfoon in mijn kast zit, want je hoort de hdd en CPU werken door mijn speakers. Ook hoor je de muis bewegen.

Dit gebeurde er vlak voor:

- mijn fan control (Aerocool) deed het niet en daar ging ik mee terug nd pc zaak
- in de zaak heeft die man (nadat hij 20 min. lang geprobeerd heeft eea in te stellen) uiteindelijk de fancontrol (met mijn hulp) verwijderd,
- hierbij moest de CPU er af (een ander figuur van een andere zaak was zo 'slim' om de sensor tussen de koeler en de CPU te plaatsen!)
- hij zat wel een beetje te hannesen met de CPU en koeling, maar alles lukte uiteindelijk, poppetje gezien en de kast ging weer dicht, maar dan zonder fan conrol natuurlijk (ik krijg een nieuwe)
- thuis alles weer aangesloten en toen kwam ineens het geluidsprobleem!

Aanvullende info:
- 'BIOSspeakertje' doet het goed en daar komt geen storend geluid uit.
- Drivers opnieuw geïnstalleerd.
- microfoon softwarematig uitgezet
- MoBo is een MSI 6728 ATX
- dit is overigens mijn 2e MoBo (twee maanden geleden vervangen)
- een 'niet onboard' geluidskaart (PCI dus) werd niet door pc herkend..
- Als W XP (dat verder goed werkt) opstart hoor je even een plof door de speakers.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

De losse draajes (ledjes, fans etc) die in je kast liggen een slag door een ferrietring halen, bij sommige kasten wordt zo'n ring megeleverd, bij sommige niet.
Verder zorgen dat de voeding van je fans op een aparte voedingslijn van je voeding (tenzij ze op je mobo geprikt zijn) zit dan de rest van je systeem.
Proberen de bedrading van je fans uit de buurt van je geluidskaart te houden.
Kijken of er geen storende apparatuur in de buurt van je pc staat.
Dit heeft bij mij redelijk succes gehad, ik hoor het nu nog een beetje, maar alleen met een koptelefoon op en dan moet ik hem flink hard zetten. ;)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Jan Golfkarton
Bedankt tot dusver en hier mijn reactie:
- Ik heb inderdaad zo'n ferrietring en neem aan dat het daar dus niet aan ligt.
- Op MoBo zit speciale aansluiting voor fan.
- <<Kijken of er geen storende apparatuur in de buurt van je pc staat.>> de situatie is exact als voor de storing.
Zou nieuwe externe geluidskaart helpen? Gek, maar iets in me zegt dat als de fancontrol er weer in zit, het probleem weg is, maar dit kan ik nergens op baseren.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Hm, het lijkt inderdaad te komen door het verwijderen van die fancontrol, probeer de fan anders eens op een andere aansluiting op het mobo te doen.
Geen idee of een externe geluidskaart het probleem oplost, heb je bij het installeren van die pci geluidskaart wel de onboard ac97 in het bios gedeactiveerd?Dit gaf bij mij namelijk problemen waardoor de pci geluidskaart het niet deed.
Die "plof" is vrij normaal als xp opstart, betekent dat je geluidskaart geactiveerd wordt.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Jan Golfkarton
Ik heb nog een "PCI geluidskaart" geprobeerd en die werkte wel!
Gewoon een kapotte onboard geluidskaart dus (hoe gaat zoiets kapot?!). Zal dus een geluidskaart voor een PCI slot moeten kopen. Overigens hoefde de onboard ac97 in het bios niet ge-deactiveerd te worden.
Bedankt in ieder geval.