PC valt uit, zelfs met nieuwe voeding

Pagina: 1
Acties:

• dapluiz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-04 07:27
Sorry voor de algemene topictitel, maar eergister was ik ff een paar games aan me zwager laten zien, en tijdens Prey viel me pc helemaal uit, alle stroom eraf en ging die niet meer aan.
Toen ik de kast openmaakte rook ik al iets raars bij de voeding en toen ik de voeding op me werk testte deed ie het ook niet, dus de oorzaak leek me duidelijk.
Nu heb ik gisteren een nieuwe voeding gekocht en ingebouwd maar nog valt hij steeds uit, alleen kan ik hem nu wel steeds weer aanzetten.
Ene keer moet ik de stekker eruithalen en dan op de powerknop drukken zodat alle stroom eraf is en dan kan de stekker er weer in en dan gaat hij wel weer aan, soms valt hij zo uit dat het lijkt alsof hij standby staat en dan kan ik m gewoon resetten.
Nu heb ik al een paar dingen getest qua oorzaak, en hij start nu wel gewoon XP op, en als ik hem in het welcome screen laat staan blijft hij ook aan (gister half uur, 3 kwartier laten draaien) dus sluiting of iets in de voeding leek me niet.
Nu viel het me dus wel op dat als ik inlog en dingen ga doen die meer werkgeheugen vragen dat hij dan bijna altijd eruit knalt, ik heb ook windows vista beta 2 erop staan en die heeft in zijn boot-menu de keuze voor een memory test, als ik die doe dan knalt hij er elke keer uit, dus wel consequent.
Lijkt me dus dat geheugen gaar is geworden door het eruitknallen van me vorige voeding, maar kan dat zo gaar zijn geworden dat mijn computer helemaal uit slaat of ligt het toch aan me moederbord ?
Ik ga zowiezo van me werk een andere harde schijf en geheugen lenen om te testen, maar ik vroeg me zowiezo af of dit iemand hier bekend voorkomt :)

Niet Storen, ik ben al gestoord genoeg

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:18

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Het kan inderdaad dat je geheugen een klap heeft gekregen en niet meer zo lekker werkt. Kun je het testen in een andere computer?
Check ook je moederbord op eventuele brandplekken, wellicht dat er iets doorgebrand is waardoor je moederbord niet meer goed werkt.

Rail Away!

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-05 17:33
Het kan evenwel een temperatuur probleem zijn, maar je geheugehn is inderdaad ook een optie, laat eens een Memtest86 lopen.

• Four
  • Niet online

Four

I void warranty

Als je een 6600GT video kaar hebt, toevallig, met de nieuwste directX+drivers, is er een probleem dat de kaart uber heet wordt. Ik heb dit zelf ook, maar heb er net een uber cooler op gezet (mohamed, berg, berg naar mohamed enz).

Anders waarschijnlijk idd geheugen.

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:31
Alle onderdelen loskoppelen en één voor één weer aan de slag gaan,

Alleen je mobo cpu en vga en memory aansluiten, dvd-cd/ide/sata shit los, usb connectors los, spdif, los en dan maar stapsgewijs aansluiten.

Zo perk je dingen in en/of sluit je dingen uit. Mijn eerste gevoel zegt me dat het je mobo is, en vga geef ik plaats 2

discogs

• dapluiz
Ik heb m dus al aangehad zonder harde schijven en cd-roms en dan gaat het goed, maarja, in mijn opzicht gebruikt hij dan ook niet echt het werkgeheugen zodat ie er nog geen last van heeft.
Ik heb trouwens een Ati X800 pro erin zitten.

• dapluiz
Goed, net even een oude geforce 3 kaart erin gepropt en hij lijkt het te blijven doen tot nu toe..
Hoop het bijna niet, want nieuw mobo is goedkoepr als nieuwe videokaart :)

• dapluiz
Hij blijft nog werken ook, dus dan zou je dneken dat het aan de videokaart ligt.
Maar ik stop nu de waarschijnlijk defecte kaart hier in me pc op me werk en hier doet ie het ook (nog) gewoon.
Zou het dan iets icm met me moederbord kunnen zijn ofzo ?

Verwijderd

Wat voor'n systeem heb je? Misschien is je voeding te zwak voor dat type videokaartje. Maar probeer eerst met de oude videokaart eens memtest te doen.

Wat ook nog zou kunnen is dat het aan je moederbord ligt, sommige moederborden hebben problemen met ATi kaartjes. Waaronder PCchips.

• dapluiz
Ik heb een
AMD 3000+
1 gb DDr geheugen
Ati X800 Pro dus
250 gig maxtor hdd
500w voeding (nog geen week oud)
Geluid e.d. gebruik ik verder on board van mobo.
Maar het vage is dat me moederbord eerst altijd goed overweg kon met mijn videokaart, tot vorige week mijn oude voeding eruit knalde.
Zou daarbij iets op mijn mobo kapot zijn gegaan waardoor hij geen "sterke" videokaarten meer aankan ?
Hier draait hij namelijk al een tijdje, ook met 3dmark06 en er is niks aan de hand, dus dan ga ik toch weer denken dat er iets met het mobo aan de hand is.
Voor memtest neem ik aan dat ik me werkgeheugen moet testen ?
Ik heb namelijk al ander geheugen erin gehad en dat maakte ook niks uit, tenzij de memtest die jij bedoelt ook videokaart geheugen kan testen.

Verwijderd

je zou dan eens kunnen kijken op je mobo voor bolle condensatoren. meestal wordt er dan ook een bepaalde vloeistof 'afgegeven'. als je zoiets kan vinden op je moederbord, dan is je moederbord dus de oorzaak van je problemen.

• dapluiz
Hmm ok goeie tip, ga ik vanavond even doen.
Het kan dan wel dat hij het even doet met die bolle condensatoren zoals ik nu heb/had ?
Of dat die bolle/bijna kapotte condensatoren beter met die ouwe videokaart overweg kunnen dan de nieuwe ?

Verwijderd

Die 500watt voeding, van welk merk is die? En wat voor voeding zat er eerst in?

• dapluiz
als ik het merk noem krijg ik gelijk commentaar denk ik :P
Tis een Q-tec, wilde even een goedkopere voeding om te kijken of dat alles was.
Hiervoor zat er zelfs een merkloze 400W voeding in.
(i know i know, moet enermax oid hebben, komt ooit nog wel ;))

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
dapluiz schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 13:36:
als ik het merk noem krijg ik gelijk commentaar denk ik :P
Tis een Q-tec, wilde even een goedkopere voeding om te kijken of dat alles was.
Hiervoor zat er zelfs een merkloze 400W voeding in.
(i know i know, moet enermax oid hebben, komt ooit nog wel ;))
ja het is inderdaad jammer dat je een 500W hubbabubba voeding hebt gekocht. Voor een paar euro meer heb je een goed A merk voeding en zal je zien dat je aan een 380-400Watt meer dan voldoende hebt. Dat soort voedingen kunnen het prima doen, maar zodra deze behoorlijk worden belast worden ze consistent instabiel. etcetc, ik denk dat je de rest van het verhaal wel weet.

• seamus21
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-02-2018
Ik zou het in deze oorzaken zoeken:

1. Mobo
2. Geheugen
3. Video
4. Temperaturen

Ik had zo een soortgelijk probleem ook onlangs. Mijn PC viel steeds uit met symptomen die eerst steeds wezen op videokaart troubles daarna leken ze op mem troubles en uiteindelijk toen hij echt na 5m al weer uitviel en ook niet meer starte tot windows kreeg ik nuttige meldingen die duidden op het mobo. Maar het lastige is volgens mij bij problemen met Mobo dat je soms symptomen krijgt die eerst ergens anders naar leiden. Ik had ook eerst mn videokaart gepimped in de hoop dat deze het was maar datw as dus niet zo.

Always shoot for the moon. Even if you miss you will land among the stars...

• dapluiz
Ik kom er nu dus achter dat het aan bepaalde dingen niet lag omdat ik ze steeds maar meenam naar me werk om te testen :)
Voeding bleek echt stuk te zijn, ander nieuw geheugen thuis had hetzelfde resultaat waardoor ik die 2 had uitgesloten.
Daarna kwam moederbord en videokaart in zicht, aangezien hij zonder cd-rom drives ook eruit knalde.
Nu denk ik toch weer terug te komen op moederbord inderdaad, wat niet al te erg is, die zijn nu niet zo duur meer (nee ik heb nog geen zin om over te stappen naar een mobo met pci-e en dan gelijk alles te moeten vervangen wat nog goed werkt :))
Stop vanavond die Radeon er weer in, kijken of hij dan weer crashed, en ik ga even op zoek naar eventuele kapotte condensatoren.

• dapluiz
Hmm, en volgens mij gevonden ook, denk dat ik maar ff ander mobo-tje ga bestellen :)
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/van-balen/DSC00582.jpg

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Duidelijk :X
Pagina: 1