Toon posts:

Ontvangst draadloze netwerken vergroten

Pagina: 1
Acties:
  • 3.442 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik woon momenteel in Thailand in een appartement. Hier zijn geen directe telefoonlijnen meer te huur, zodat ik niet via een provider I-net kan bestellen (Kabel I-net bestaat hier niet). Er zijn echter wel genoeg acces-points waar ik draadloos op in kan loggen ( vriend van mij lukte dit met zijn labtop vanaf het balkon). Ik heb echter een desktop PC die binnen staat en ik niet zo maar even op het balkon sleep :)

Nu was mij aangeraden om een Senao netwerkkaartje te kopen daar deze een zeer goede ontvangst hebben, alleen dit merk is hier nergens te krijgen. Zodoende heb ik een Netgear kaart gekocht, omdat ik hier ook goede dingen over gelezen had. Ik krijg met deze kaart wel een aantal netwerken binnen, maar deze zijn te zwak om er iets mee te kunnen doen (inloggen lukt, maar op I-net komen niet).

Ik heb echter totaal geen verstand en ervaring met draadloze netwerken. Nu vraag ik me af wat ik nodig heb om dit signaal te versterken zodat ik eindelijk kan internetten in mijn appartement.

Ik dacht zelf aan een externe antenne en deze via een kabel voor het raam van mijn balkon te plaatsen. Gaat zoiets uberhaubt werken? Zo ja, wat voor soort antenne kan ik dan het beste aanschaffen (Omni, Richt, Flatpanal, Sector en hoeveel dBi is dan minimaal aan te raden?) Het liefst zou ik de antenne op het balkon plaatsen, maar ik kan niet echt gaten in de muur gaan boren. Ook zou ik niet graag altijd mijn balkon deur open zetten i.v.m. de airco (Die hier hard nodig is).

Zijn er eventueel andere dingen die ik nodig heb, of zijn er andere dingen die ik kan proberen te doen? De antenne van de netwerkkaart heb ik al alle richtingen uit geprobeerd en ontvang nu maximaal een signaal van 30%. Het appartement heeft dan wel dikke muren waar het signaal doorheen gaat nu waar de PC staat. Vormt het glas van de balkondeur een minder obstakel? Of werkt het aansluiten van een betere antenne helemaal niet voor alleen de netwerkkaart? Ik lees namelijk veel dat mensen alleen voor het accespoint een betere antenne aanschaffen.... Maar zoals gezegd, ik heb hier helemaal geen verstand van, dus wie zou er zo vriendelijk willen zijn om mij wat verder te helpen, alvast bedankt!

• wallywally
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-03 11:18
Ik ken iemand die heeft zijn draadloze netwerk tot op 4KM (!!!!) kunnen krijgen. Hij heeft zelf een schotel gemaakt die dit signaal versterkt en op het dak geplaatst :)

Is dit niks voor je?

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Als je kan richten en dus weet waar het AP is, kan je een richtantenne nemen.

Weet je dit niet zou ik een omni nemen.Maar ik moet zeggen, ik heb er ook 1 gebruikt maar vond het eigenlijk tegenvallen hoeveel meer bereik je hebt.

Niet alleen de ontvanger moet goed zendvermogen hebben ook de router of accespoint.

Verwijderd

Kurios schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 17:55:
Niet alleen de ontvanger moet goed zendvermogen hebben ook de router of accespoint.
Dit valt over het algemeen wel mee. Door een schotel te gebruiken versterk je het zend en ontvangvermogen uit/in die richting.

Het is wel beter om aan de andere kant ook een goeie zender+antenne te plaatsen, dat scheelt een heleboel storing (en heb je dus meer snelheid), maar dmv aan 1 kant een goeie antenne te plaatsen kan je zeker wel al goed internetten.

Ik kan hier op 3.5KM afstand icm wat richtwerk veel AP's vinden (en ook met veel verbinden). Als het internet hier uitvalt dan kan ik in ieder geval wel op internet komen. Er zijn zelfs testen gedaan met WiFi over 500KM, en dat werkt goed (ondanks de bolling van de aarde). :)

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie voor de reacties, maar nog even voor de duidelijkheid, ik kan niets verbeteren aan het AP en weet ook niet waar die staan, kan alleen mijn ontvangst verbeteren. De bedoeling is om vanuit mijn kamer in het appartement een goede netwerkverbinding te vinden waarop ik kan I-netten (helaas is dit niet op een andere manier mogelijk)

Ik heb hier helaas niet de middelen om iets in elkaar te knutselen, dus ik wil iets kant en klaars bestellen (in Nederland, omdat in Thailand draadloos spul bijna niet te vinden is) en door mijn ouders hier naar toe laten zenden. Zoals ik nu begrijp kan ik het best een richtantenne met schotel aanschaffen, klopt dit? Is een normale richtantenne zonder schotel ook goed?
Daarnaast zou ik graag weten hoeveel dBi voor de antenne valt aan te raden? Wat ik hiervan gelezen heb geeft meer dBi een groter bereik, maar verkleint het ontvangstgebied. Ik heb echter geen ervaring hiermee en zou graag jullie adviezen hierover horen.
Als laatste wat is een goede antenne, welk merk of maakt dit weinig uit?

Bij voorbaat dank!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-02 19:19
Als je niet weet waar die access points staan heeft een richtantene weinig zin. Een flinke omni antene is dan een beter idee, uiteraard wel eenstje die je buiten kan halen en je moet even uitzoeken wat voor connecor je op je kaartje hebt. Een andere optie is een WRT54GL access point te halen en daar een custom firmware in te proppen zodat hij in client mode werkt en je ook het zendvermogen kan boosten om maximaal gebruik te maken van de grotere buiten antene's. Zijn op internet genoeg guides over te vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien zeg ik nu wel iets erg stoms, maar kun je met zo'n richtantenne niet wat draaien en zoeken waar een AP staat die je wilt gebruiken?
Wellicht kan een Omni-antenne ook wel genoeg zijn aangezien ik met de standaardantenne die geschroefd zit aan mijn netwerkkaart op een ongunstige plaats 30% signaal krijg.
Maar wat is dan wat je noemt een "flinke" antenne? Standaard is volgens mij 2 dBi, veel verkocht wordt 6 dBI, maar er zijn ook wel antennes t/m 24 dBi. Is 8 of 12 dBi bijvoorbeeld goed, aangezien iemand anders al zei dat hij door gebruik van een omni-antenne niet heel veel extra bereik kreeg.
6 dBi antennes zijn redelijk goedkoop verkrijgbaar, eventueel moet ik daar dan nog een extra antenne kabel bij kopen zodat ik die antenne ook gunstig kan plaatsen, maar als het zin heeft om een sterkere (meer dBi) antenne voor meer geld te kopen is dat ook geen probleem. Ik ben het gewoon moe dat ik hier nu 1,5 maanden zit en niet eens via skype of iets dergelijks mijn ouders, zusje en vrienden in Nederland kan spreken. Er is niets zo prettig als gewoon rustig in je eigen kamer op je eigen PC te kunnen I-netten wanneer jij dat wil ;)

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Kijk eens bij de antenne's op www.tcshop.nl voor voorbeeldjes wat er aan antennes te krijgen is.
Houd er wel rekening mee dat het vaak zo is: Hoe hoeger de dBi waarde, hoe kleiner de openingshoek, dus hoe prciesr je moet richten.

En over er is niets zo prettig als... bestaan ook verschillende meningen.
Maar die zijn vaak van mensen in het bezit van een vrouwpersoon :P

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor de link naar die shop, maar net als de wifishop.nl hebben ze zoveel verschillende producten dat ik door de bomen het bos niet meer zie :?
Zodoende ook mijn vraag wat voor mijn toepassing een goede keuze zou zijn.
Voldoet bijvoorbeeld de "Asus WL-ANT150 high-gain antenna" van 5dBi voor 26 euro al, of kan ik beter gaan voor de "Canopii Omni antenne 2,4 GHz / 12 dBi" voor 110 euro met nog eens een aparte kabel?
Heb ik bij die 12 dBi antenne alleenmaar meer last om hem uit te richten en is het eigenlijk overkill, of levert hij wel degelijk een beter bereik en dus stabielere en meer verschillende netwerkverbindingen op?

En geloof me het is echt wel een stuk prettiger om thuis rustig een mailtje te kunnen typen, dan waar dat hier door al het geschreeuw (van jonge, gamende kids) in een I-net cafe of op het werk zonder al te veel privicy bijna onmogelijk is. :*)

• W3lta
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-02 16:43

W3lta

So i'm a nerd. who cares?

Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 12:31:
Dank je voor de link naar die shop, maar net als de wifishop.nl hebben ze zoveel verschillende producten dat ik door de bomen het bos niet meer zie :?
Zodoende ook mijn vraag wat voor mijn toepassing een goede keuze zou zijn.
Voldoet bijvoorbeeld de "Asus WL-ANT150 high-gain antenna" van 5dBi voor 26 euro al, of kan ik beter gaan voor de "Canopii Omni antenne 2,4 GHz / 12 dBi" voor 110 euro met nog eens een aparte kabel?
Heb ik bij die 12 dBi antenne alleenmaar meer last om hem uit te richten en is het eigenlijk overkill, of levert hij wel degelijk een beter bereik en dus stabielere en meer verschillende netwerkverbindingen op?

En geloof me het is echt wel een stuk prettiger om thuis rustig een mailtje te kunnen typen, dan waar dat hier door al het geschreeuw (van jonge, gamende kids) in een I-net cafe of op het werk zonder al te veel privicy bijna onmogelijk is. :*)
Het lijkt me als je puur naar de cijfers kijkt dat je dan beter voor de "Canopii Omni antenne 2,4 GHz / 12 dBi" zou gaan. Die zal het signaal meer "boosten". Het is natuurlijk ook belangerijk dat je een goeie wifi-kaart aanschaft icm die antenne.

Voordeel van omni-directionele antenne's is dat je ze niet zo heel precies moet richten omdat ze overal rond zenden ipv gericht. Het ligt er natuurlijk aan hoeveel je privacy en rust bij het mailen mag kosten.

Kan een mens ooit teveel computers hebben?

Verwijderd

Je kan icm wat soldeerwerk ook zelf een goeie antenne bouwen. Ik heb zelf voor zendbakken altijd antennes gemaakt, hier kom je behoorlijk ver mee.

Een omni antenne bouwen is opzich makkelijk.
http://wireless.gumph.org/articles/homemadeomni.html
http://pe2er.nl/wifiomni/index.htm (tip)

Het enige wat je nodig hebt is een PCI / PCMCIA / USB WiFi kaart OF een Router/AP die WDS kan doen OF een WiFi Bridge met een externe antenne aansluiting (zeg ieder apparaat wat als wifi client kan dienen). Een pigtail (verloopje van het type aansluiting op je Wifi device naar een N connector) en een omni antenne met N connector.

Het bouwen van zo'n antenne kost ~ 2 uur (als je beetje kan solderen), en met wat oefening kan het zelfs sneller. En kost aan materiaal slechts 30 euro, en is op de meeste plaatsen wel te verkrijgen.

Verwijderd

Topicstarter
De wifi-kaart heb ik al gekocht; Netgear 108 MBPS WIRELESS PCI ADAPTER WG311T. Een redelijk recente kaart, maar geen Senao aangezien ze die hier in Bangkok (iig in het grootste computer warenhuis) niet verkopen. Ik had goede dingen over dit merk gehoord, maar weet niet precies hoe goed die kaart is.
Iets zelf bouwen zou ik eventueel thuis in Nederland nog wel willen proberen, maar hier in Thailand waar veel mensen nauwelijks Engels spreken is dat haast onmogelijk. (zoek maar eens uit waar ze soldeerbouten verkopen bijvoorbeeld ;( )
Ik wil daarom ook graag een kant en klare antenne in Nederland kopen, die ik hier zonder veel gedoe direct kan gebruiken. Ik heb echter geen idee hoeveel boost je van een 5 dBi antenne t.o.v. de standaard 2 dBi antenne kunt verwachten.
Een vriend van mij die op bezoek was kon met zijn laptop en oude netwerkkaart hierin vanaf mijn balkon een paar netwerkverbindingen binnenkrijgen en had net een sterk genoeg signaal om op I-net te komen. Ik zou graag met een antenne die ik binnen plaats, voor het raam van mijn balkondeur (glazen schuifpui) op dezelfde netwerken kunnen inloggen en hierop een stabiele verbinding hebben. De antenne is dan wat ongunstiger geplaatst en het signaal moet nog door een glazen deur, maar de laptop van mijn vriend had geen extra antenne, alleen de standaard 2 dBi antenne van zijn PCMCIA adapter.
De prijs voor een antenne maakt me niet zo heel erg veel uit, maar zou graag op die manier goed en stabiel willen kunnen I-netten. Liefst op een zo makkelijk mogelijke manier zonder elke keer die antenne te moeten uitrichten of verplaatsen ofzo... Uiteraard gebruik ik het I-net niet alleen om te mailen en te skypen, maar ik mis gewoon het makkelijke I-net gebruik dat in Nederland zo vanzelfsprekend was(downloaden van een single, film, volgen van nieuws, forums en mijn online games :'( ).

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
http://www.pagershop.nl/product_info.php?products_id=355

Dit is een 5Dbi antenne die je direct aan je NIC kan schroeven. Als je een antenne wilt die dicht bij het raam staat (weet niet hoeveel meter dat is vanaf je pc), dan moet je ervoor zorgen dat de kabel die ertussen hangt van zeer goede kwaliteit is. Ik heb kabels meegemaakt die een verlies hebben van 2dbi de meter... Is de afstand 3 meter dan hou je dus al niks meer over. Op de website van zx-yagi.nl kan je een hoop informatie en producten vinden.

Suc6!

• robkamp
  • Laatst online: 14-02 13:50
Hoi,

Ik heb een paneelantenne gekocht met 12dBi het paneeltje kan een beetje gericht worden. Als je nu al een beetje ontvangst hebt, dan raad ik een paneel aan voor de ontvangst.

Mijn opstelling is een getweakte router (54Mbit) die 200mW uitstraalt over twee 7dBi omni antennes en aan de ontvangende kant het 12dBi paneel. Let wel, de andere kant is 7 betonnen (moderne huizen) spouwmuren verder. Daar haal ik nog steeds 11Mbit.

Success
PS. Elke webwinkel in Nederland verkoopt goede omni's en panelen wel minimaal 10dBi aanschaffen.

• Kurios
  • Niet online
robkamp schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 14:30:
Hoi,

Ik heb een paneelantenne gekocht met 12dBi het paneeltje kan een beetje gericht worden. Als je nu al een beetje ontvangst hebt, dan raad ik een paneel aan voor de ontvangst.

Mijn opstelling is een getweakte router (54Mbit) die 200mW uitstraalt over twee 7dBi omni antennes en aan de ontvangende kant het 12dBi paneel. Let wel, de andere kant is 7 betonnen (moderne huizen) spouwmuren verder. Daar haal ik nog steeds 11Mbit.

Success
PS. Elke webwinkel in Nederland verkoopt goede omni's en panelen wel minimaal 10dBi aanschaffen.
ik ben dan zeer benieuwd hoeveel bereik je haalt als je je router van de 200mW terugschroeft naar wat hij officieel maar mag uitzenden!
Hebben die antennes dan nog enig nut?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 14:19:
Ik heb echter geen idee hoeveel boost je van een 5 dBi antenne t.o.v. de standaard 2 dBi antenne kunt verwachten.
Als je eens alles leest wat er op deze website te vinden is, dan weet je aardig wat over het bouwen van een WiFi netwerk (de antennes althans).

Hoever staan de huizen waar je "denkt" dat een WiFi AP geplaatst is? Een metertje of 100 mag echt geen probleem opleveren.

[edit]
Niet te vergeten: De WiFi afstandcalculator

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2006 16:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu vier verschillende producten gevonden die allen zouden kunnen voldoen, maar wat is volgens jullie nou het makkelijkste en het beste om te kiezen?
Kwa gebruik zou ik de antenne liefst voor het raam zetten, hangen of ertegenaan tapen.

http://www.hi-tune.com/product_info.php?cPath=47_132&products_id=723

http://www.sallandautomatisering.nl/?pid=25592&ref=2

Schotel

http://www.pagershop.nl/product_info.php?products_id=351

Verwijderd

In Pantip kan je alles gewoon krijgen, Ik woon in de buurt van Victory Monument en had hetzelfde probleem. Ik ben nu nog flink aan het spelen. Anders kom ik wel een keertje langs.

• Solgry1
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-11-2024
Voor jouw toepassing zou ik de Alfa Longe Range Adapter adviseren.
Een zeer gevoelig ontvangertje, in Nederland te koop via www.2com.nl

http://www.2com.nl/0,96,Alfa-Long-Range-Adapter.html

Uitpakken, drivers laden, inpluggen en klaar!
Pagina: 1