Toon posts:

PC weigert te starten ( na spontane shutdown )

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem

Daarjuist sloot men pc ineens spontaan af, geen BSOD, hij reboote zelfs niet. Ik heb dit nog al voor gehad maar dat was telkens bij het gebruik van speedfan ( deze had problemen met de nf4 chipset die zich op men moederbord bevind ). Ik heb toen geprobeerd hem terug op te starten maar er gebeurt niks, men fans springen effe aan ( 1/10 seconde ofzo, ze draaien maar 1 cm verder) en het dram lichtje gaat aan, wat normaal betekent dat men pc aanstaat.

Probeersels

Ram verwijderd, beide latjes appart getest. Geen verandering
Pc laten afkoelen. Geen verandering
Bios gereset. Geen veranderin

Ik heb al aan de cpu gedacht maar spijtiggenoeg kan ik hem niet testen in een ander systeem.

Specs
DFI Lanparty UT SLI Expert
AMD X2 4800+
2 X 1GB Twinmoss Ram
Nvidia Geforce 7900GTX 512MB Ram

Iemand een idee ?

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Probeer eens de pc even stroomloos te maken, dus powerkabel eruit en even een minuutje het biosbatterijtje eruit laten. Dan batterijtje terug en de kabel erin en probeer dan nog eens een keer de pc te starten.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als ik het probleem zo lees denk ik gelijk aan de voeding. Ik weet dat hier op tweakers snel de voeding de schuld word gegeven maar dit lijkt mij toch echt een voedings probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Aha zojuist voedingcabeltje gevonden dat los zat van het moederbord. Kan het zijn dat de voeding op sommige lanes overbelast werd ? Zoja denk je dat een pc met 2 voedingen zou kunnen starten ?

• BlooDbeak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-01-2025
Ik heb zoiets ook gehad, en het lijkt mij aan de voeding te liggen.
Bij mij deden de fans en zelfs de hds het een fractie van de seconde, maar de voeding was toch stuk.

Probeer te testen met een andere voeding

Als het je voeding niet is zou de enige andere optie het moederbord kunnen zijn. Bij andere onderdelen gaat je mobo namelijk piepen.

Edit: Te laat

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 00:47:
Aha zojuist voedingcabeltje gevonden dat los zat van het moederbord. Kan het zijn dat de voeding op sommige lanes overbelast werd ? Zoja denk je dat een pc met 2 voedingen zou kunnen starten ?
Wat voor voeding heb je, geef dat dan sowieso aan. Geef merk aan en hoeveel ie kan leveren. Niet iedere 500W voeding leverd 500W.

Verwijderd

Topicstarter
Frankie02 schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 00:44:
Probeer eens de pc even stroomloos te maken, dus powerkabel eruit en even een minuutje het biosbatterijtje eruit laten. Dan batterijtje terug en de kabel erin en probeer dan nog eens een keer de pc te starten.
Thanks maar het blijft hetzelfde :)

Ik heb een voeding van Viper PS580K-EU 580W

Verwijderd

Het kan aan meerdere dingen liggen, voeding, moederbord etc
Zonder de ram latjes geinstalleerd blijft hij ook niet langer draaien?
En de fan van de cpu draait ook? (vraag het maar ff, weet niet naar welke fans je gekeken hebt)
En koppel de hd en overige hardware af.
Nog steeds dat hij binnen 1/10sec uitvalt. Haal dan eens je vga kaart eruit.

Gaat erom dat de pc langer blijft draaien.
Is je pc al helemaal kaal opgestart en gaat nog steeds uit, vervang dan eens de voeding.
Mocht dit ook geen positief resultaat geven dan verdenk ik eerder het moederbord dan de cpu.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2006 01:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
'Goed' nieuws

HD's los + DVD los = Geen reactie
Videokaart eruit = Startup

Is mijn videokaart nu kapot ? ( Ik had wel soms last van artifacts maar dacht dat het aan drivers lag )

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-05 02:13

Nobby

Nuts!

Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 01:10:
'Goed' nieuws

Is mijn videokaart nu kapot ? ( Ik had wel soms last van artifacts maar dacht dat het aan drivers lag )
Probeer een andere videokaart, als je pc het dan wel doet ligt het aan je videokaart. Je kunt je videokaart ook in een andere pc proberen, om te kijken of het echt je videokaart is.

Aan je drivers kan het niet liggen @ the moment, je drivers kunnen niet eens geladen worden aangezien je drivers niet gebruikt/geladen worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Nobby op 18-08-2006 01:15 ]

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 01:10:
'Goed' nieuws

Nee videokaart hoeft nog niet defect tezijn.
De vga is een van de grootste stroomslurper.
Dus het kan nog zijn dat je voeding niet inorde is.
Probeer de vga kaart eens in een ander "goed=lees met zware voeding" systeem.
Of leen ergens een a merk voeding. of zet in het bios cnq uit, en stel de cpu speed vast in op 1Ghz 5x200 en stop de vga kaart weer terug. Scheeld weer bij startup wat wattjes

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal wel leuke ideeen maar ik vrees dat ik vast zit.

Ik heb geen andere PCI-E videokaart liggen noch ken ik iemand die er een heeft.
Ik heb ook geen andere pc met een PCI-E slot en ken ook niemand in de buurt die er een heeft.
Ik geraak ook niet echt in bios omdat ik niet zie wat ik doe

Ik ga nu proberen videokaart in te steken maar de extra voeding niet toe te voegen, geen idee wat dit kan geven.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 01:19:
Allemaal wel leuke ideeen maar ik vrees dat ik vast zit.

Ik heb geen andere PCI-E videokaart liggen noch ken ik iemand die er een heeft.
Ik heb ook geen andere pc met een PCI-E slot en ken ook niemand in de buurt die er een heeft.
Ik geraak ook niet echt in bios omdat ik niet zie wat ik doe

Ik ga nu proberen videokaart in te steken maar de extra voeding niet toe te voegen, geen idee wat dit kan geven.
damn 8)7 ...maar nergens meer een oude pci vga kaartje liggen?

Verwijderd

Topicstarter
Neen, zolang ben ik nog niet met computers bezig.

Mischien niet echt relevant maar voor dat dit gebeurt is :

- Kreeg ik in alle games ( FEAR / Prey & Rome Total War getest ) na een tijd een runtime error. Ik dacht dat het de ram was maar nu dat ik er aan denk zorgt dat meer voor een bluescreen.

- Kreeg ik in CS & Prey soms rare dingen, zoals schokkerig beeld of in cs zwarte textures. In halflife2 had ik is last van een oneindige polygon. ( Een texture die dus groter was als normaal )

- Na het afsluiten van Far Cry of na het crashen van Prey schokte het beeld. Precies alsof de cpu ineens 100% bezig was en geen informatie kon sturen naar de videokaart. Hierdoor werd het scherm vaak een seconde zwart om dan weer normaal te worden. Het schokken was onregelmatig en stopte pas na een reboot.

Mischien aanleiding dat de videokaart het aan het begeven was.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 01:28:

Mischien niet echt relevant maar voor dat dit gebeurt is :

- Kreeg ik in alle games ( FEAR / Prey & Rome Total War getest ) na een tijd een runtime error. Ik dacht dat het de ram was maar nu dat ik er aan denk zorgt dat meer voor een bluescreen.

- Kreeg ik in CS & Prey soms rare dingen, zoals schokkerig beeld of in cs zwarte textures. In halflife2 had ik is last van een oneindige polygon. ( Een texture die dus groter was als normaal )

- Na het afsluiten van Far Cry of na het crashen van Prey schokte het beeld. Precies alsof de cpu ineens 100% bezig was en geen informatie kon sturen naar de videokaart. Hierdoor werd het scherm vaak een seconde zwart om dan weer normaal te worden. Dit gebeurde niet regelmatig maar toch vaak en het stopte pas na een reboot.

Mischien aanleiding dat de videokaart het aan het begeven was.
Ga anders vanmiddag naar een pc shop in de buurt en vraag of ze je vga kaart willen testen.
Ben je er meteen uit.

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:22

Emiel1984

Made in NL

Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 01:28:
Ik zou morgen is een pc-zaak in de buurt bellen en ze vragen of ze het voor je kunnen controleren. Zeg je erbij dat als het de videokaart mocht zijn je daar waarschijnlijk wel een nieuw kaartje haalt. Zoek dus een niet al te dure winkel uit ;). Funprice, paradigit ofzo. Deze laatste zijn o.a. best wel klantvriendelijk en eerlijk.

^^ wat die boven mij dus al verteld... maar ik zou eerste bellen voordat je je pc rondsleept..
En dus de pc verder zelf controleren ipv het kaartje.

[ Voor 12% gewijzigd door Emiel1984 op 18-08-2006 01:35 ]

[LTS][MTS][HTS]

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 01:16:
[...]

Nee videokaart hoeft nog niet defect tezijn.
De vga is een van de grootste stroomslurper.
Dus het kan nog zijn dat je voeding niet inorde is.
Probeer de vga kaart eens in een ander "goed=lees met zware voeding" systeem.
Of leen ergens een a merk voeding. of zet in het bios cnq uit, en stel de cpu speed vast in op 1Ghz 5x200 en stop de vga kaart weer terug. Scheeld weer bij startup wat wattjes
Als ik zo lees dan lijkt mij het idd de Grafische kaart. Een 7900GTX belast je voeding best aardig.
Ookal gebruik je nog niet echt de 3d modus. Je kan bij de 7900 serie de losse extra voedingsconnector ontkoppelen. Komt hij dan wel op? En uiteraard is kortsluiting in de grafische kaart ook een mogelijkheid.

[ Voor 22% gewijzigd door _AuToMaTiC_ op 18-08-2006 01:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is :) ik woon in Brussel en veel goede winkels zijn hier niet direct te vinden (waarvan ik weet). Ik ga hem morgen of overmorgen bij forcom (wel goede winkel maar beetje ver) afzetten want ik ben het beu met deze pc. Zij moeten het maar oplossen. Toen ik hem kreeg was de ram, 2hd's en de dvd al kapot en nu dit. :( 8)7

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
zijn.Heb je daar het hele systeem vandaan? Of alleen losse componenten?
Want bij losse componenten zou je wel onderzoekskosten kunnen verwachten. Als het om een heel geassembleerd systeem gaat dan heb je natuurlijk gewoon een berpaalde periode garantie op arbeid en materiaal. En ik weet niet of je die zaak de schuld kan geven. Als je voeding gaar is kan hij andere componenten slopen. dus het kan ook een gevalletje pech 8)7 zijn. En tja, zeg zelf. Wie kan daar wat aan doen?

Edit: Of heb je hem niet bij forcom vandaan?

[ Voor 91% gewijzigd door _AuToMaTiC_ op 18-08-2006 01:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zelf assemblage. Ik weet dat het me geld gaat kosten maar ik heb zowel men videokaart als voeding bij hun gekocht dus indien er daarmee iets mis kunnen ze er direct nieuwe onderdelen insteken (doordat ze nog onder garantie zijn) waardoor mij dat dan wel weer geld spaart.

PS : Processor en Ram zijn daar ook vandaan, alleen hopen dat het het moederbord niet is want dat is van een andere winkel. :D

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2006 01:40 ]

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-05 16:01

Bejit

Svenska Faderland

Ik zal je uit je lijden halen, je hebt een 7900GTX met de bekende productiefout.

Ik herken het aan 1 ding direct, "- Kreeg ik in CS & Prey soms rare dingen, zoals schokkerig beeld of in cs zwarte textures. In halflife2 had ik is last van een oneindige polygon. ( Een texture die dus groter was als normaal )". Oftewel je videokaart het de geest gegeven.
Had precies hetzelfde met mijn 7900GT, die overigens niet in 3Dmark06 crashte.

Dat word helaas een RMA ben ik bang.

Systeempje

Verwijderd

Topicstarter
Bejit schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 01:45:
Ik zal je uit je lijden halen, je hebt een 7900GTX met de bekende productiefout.

Ik herken het aan 1 ding direct, "- Kreeg ik in CS & Prey soms rare dingen, zoals schokkerig beeld of in cs zwarte textures. In halflife2 had ik is last van een oneindige polygon. ( Een texture die dus groter was als normaal )". Oftewel je videokaart het de geest gegeven.
Had precies hetzelfde met mijn 7900GT, die overigens niet in 3Dmark06 crashte.

Dat word helaas een RMA ben ik bang.
Leuk, iemand een weddenschap plaatsen op het volgende onderdeel dat het begeeft? Ik zet 1 euro op men processor. :)

Maar thanks voor de hulp iedereen. _/-\o_

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 12:40
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 01:47:
[...]

Leuk, iemand een weddenschap plaatsen op het volgende onderdeel dat het begeeft? Ik zet 1 euro op men processor. :)

Maar thanks voor de hulp iedereen. _/-\o_
nah, een processor gaat niet zo snel kapot. ik gok op je moederbord
;)

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Ik heb sinds AMD Socket-A processoren geen processoren meer gezien op mijn werk die kapot zijn.

En ik zie er tamelijk wat. :P

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Pagina: 1