Toon posts:

Legaal of Illegaal?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heey..
Mijn broertje kwam met het idee om een eigen radio
zender te komen via internet.
Maar dan niet dat hij dag en nacht moet draaien..
Maar dat hij soort van Uitzendingen maakt en deze
dan op een speciaal daar voor gemaakte website neerzet.
Het is dus een soort van Podcast alleen dan niet voor de Ipod

Maar nou is mijn vraag..
Is dit eik wel legaal?
(Het gaat om muziek dat nu bijv in de top 40 staat..)

Groetjes..
Vincent..

*sorry als dit niet in de goede catorgorie staat..
*maar ik heb er 10 min over zitten denken in welke
*het moet staan en ik gokte eik dit.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2006 23:50 ]

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Ik denk dat het afhankelijk is van de rechten van je muziek. Dus als je de muziek(mp3) op 1 of andere manier hebt betaald.

Verwijderd

Legaal

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Enige onderbouwing is misschien wel handig.
Zover ik weet kan je niet zomaar muziek het internet op gooien zonder daar rechten voor te betalen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• truegrit
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-02 15:05
dat heet toch podcasten ofzo?

hallo

• Wokkel1982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-02 20:58
Illegaal, omdat er sinds een paar jaar ook rechten moeten worden afgedragen voor internetradiozenders.
Maar als je broertje het een beetje kleinschalig houdt is er geen haan die er naar kraait.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-02 21:23
Volgens mij ook niet. Je hoort namelijk wel eens dat de inkomsten voor een artiets artiest stijgen doordat hij/zij veel gedraait wordt op de radio. De radiostations betalen er volgens mij voor.

[ Voor 4% gewijzigd door hello_moto op 17-08-2006 23:53 ]

• d-motion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-02 20:54

d-motion

zow... en dan nu...

Illegaal tenzij :

Het enige obstakel waar Nederlandse radiostations nog mee te maken zouden kunnen krijgen, is auteursrechtenorganisatie Buma Stemra. Die waakt er immers over dat componisten en platenmaatschappijen een vergoeding krijgen voor het uitzenden van muziek waarover zij het auteursrecht bezitten. Vooralsnog vraagt Buma Stemra webradiostations een minimale vergoeding van 50 gulden per maand voor particulieren en 125 gulden per maand voor bedrijven. Maar als webradio populairder wordt, is het een kwestie van tijd voor die vergoeding hoger wordt. En dan wordt een webstation toch weer een soort etherpiraat.

even een linkje :

http://www.bumastemra.nl/...t_path=muziek+op+internet

[ Voor 14% gewijzigd door d-motion op 17-08-2006 23:56 ]

WWW.RC5.NL

• Dedgeh
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-01 22:06
zolang brein ermaar niet naar gaat luisteren ;D

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-02 11:04
Volgens mij was er voor podcasten een speciale regeling, maar zeker niet gratis (of je moet alleen Creative Commons muziek draaien ipv top40). Heb je al gezocht op vergoeding podcast?
En het hele begrip heet gewoon podcast tegenwoordig, hoor! Is dankzij de iPod bekend geworden, maar er zijn zat programma's om het te downloaden buiten iTunes.

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Van de Brein/Sterma site:
wanneer betalen

Muziek gebruiken kost in de meeste gevallen geld.

Betalen niet nodig
Wél betalen

Betalen niet nodig
Als iemand muziek wil draaien of spelen in huiselijke kring, bij bruiloften en familiebijeenkomsten, dan kost hem dat niets. Ook bij het (af)spelen van muziekwerken waarvan de maker meer dan 70 jaar dood is, is de gebruiker de maker niets verschuldigd.

Wél betalen
Iedereen die buiten de familie- of vriendenkring muziek ten gehore brengt, moet wél betalen: symfonie-orkesten, amateurkoren, horecabedrijven, sportclubs, bejaardentehuizen, ziekenhuizen, sportscholen, dansleraren, omroepen etc. Ook als het 'slechts' om achtergrondmuziek gaat, zoals in winkels, fabrieken en kantoren. Of om een eenmalige gelegenheid, zoals een feest van de voetbalclub.

Voor het vastleggen van een muziekstuk op een beeld- of geluidsdrager (cd-rom, dvd, etc.) – verveelvoudigen – moet de maker altijd worden betaald (tenzij deze meer dan 70 jaar dood is). Ook vertalingen en imitaties vallen bv. onder de noemer verveelvoudiging.
en:
Webcasting
Het is technisch niet al te moeilijk om een eigen internet-omroep te beginnen. Er zijn legio manieren om muziek in een streaming formaat aan te bieden.
Als er echter sprake is van een omroep-achtige situatie zonder dat er sprake is van een 'gewone' radio- of tv-uitzending (via ether, kabel of satelliet), dan spreken we van 'webcasting' of van een 'internet only' radio- of tv-station. Het moet dan ook gaan om streaming audio of video waarbij de kijker/luisteraar niet zelf de inhoud van de uitzending kan bepalen. Voor gearchiveerde uitzendingen, die op aanvraag te bekijken/beluisteren zijn, kunnen aanvullende afspraken worden gemaakt.
Voor dit muziekgebruik is auteursrechtelijke toestemming nodig.

[ Voor 25% gewijzigd door fsfikke op 18-08-2006 00:00 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Je kunt deze vraag het beste nog eens stellen op het radioforum (www.radioforum.nl). Daar zitten veel mensen die hier mee te maken hebben (gehad). Waarschijnlijk vind je daar ook een boel terug via de search.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Legaal, zolang je tenminste alleen muziek draait waarvan je zelf de rechten bezit (of zelf hebt gemaakt :) ), of rechtenvrije muziek.
(Het gaat om muziek dat nu bijv in de top 40 staat..)
Dan moet je inderdaad een vergoeding betalen

[ Voor 30% gewijzigd door Henk007 op 18-08-2006 00:03 ]

Verwijderd

Prang schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 23:52:
Vooralsnog vraagt Buma Stemra webradiostations een minimale vergoeding van 50 gulden per maand voor particulieren en 125 gulden per maand voor bedrijven.
Dat klinkt heel redelijk, tot je even na gaat denken...

Guldens zijn bijna niet meer te krijgen. Het is dus een onmogelijke eis van Buma Stemra, zodat je in de praktijk never nooit aan je betalings verplichtingen kunt voldoen.

Flauw hoor...

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:17

mr_petit

opperprutser

Er staat ook helemaal geen gulden op hun site: het is € 22,69 en € 56,72 excl. BTW.
m.a.w. informatie die je gewoon van de bumastemra site kan halen is betrouwbaarder dan informatie /grappen en grollen op GoT
* mr_petit vind het voor particulieren nog best duur, zeker in vergelijk voor sites die misschien wel heel veel inkomsten genereren

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 18-08-2006 00:16 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-02 21:23
Dus dan moet je lekker oude muziek gaan draaien! Van mensen die al meer dan 70 jaar dood zijn! :+

• Ace
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-02 17:00

Ace

Happy Happy Joy Joy

Het is in ieder geval illegaal om posts te maken die eruit zien alsof je op MSN zit....

• d-motion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-02 20:54

d-motion

zow... en dan nu...

mr_petit schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 00:13:
Er staat ook helemaal geen gulden op hun site: het is € 22,69 en € 56,72 excl. BTW.
m.a.w. informatie die je gewoon van de bumastemra site kan halen is betrouwbaarder dan informatie /grappen en grollen op GoT
* mr_petit vind het voor particulieren nog best duur, zeker in vergelijk voor sites die misschien wel heel veel inkomsten genereren
Dat met die guldens was de eerste link die ik vond op google... (Heb niet eens gekeken naar guldens of euro's...)... Daarna heb ik ff op de buma/stemra site gekeken en heb de link ff toegevoegd :

btw... 2.20371 * 22,69 = net een tiende guldencent meer dan Fl. 50,- dus de bedragen kloppen nogsteeds.

WWW.RC5.NL

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:17

mr_petit

opperprutser

die link uit je post had ik wel gezien (zelfs gequote), maar ik dacht ook dat je aan het geinen was :7 :P
* mr_petit wist toevallig ook de bedragen :9

[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 18-08-2006 00:36 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Pagina: 1