[partitie resizen] lukt niet..

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-07 16:00
Ik hoop dat ik hier in het juiste subforum zit.

Ik heb een pc met een hdd van 120 GB. Deze schijf is verdeeld in twee partities, C = 15 GB en 105 GB als D, beide parities NTFS.

winxp prof werd geinstalleerd op de c-schijf. Nu is die C-schijf te klein geworden en wou ik dus mijn partitie resizen. Ik wou dit doen ahv partition magic, maar het wil niet lukken. Ik krijg dus de partitie niet groter gezet. Geen idee waarom eigenlijk. Eerst dacht ik: zal wel iets zijn met partition magic, dus probeerde ik het met Partagon maar hier lukt het dus ook niet mee, de partitie is met geen mogelijkheid groter te krijgen dan die 15 GB (waar momenteel overigens een goeie 500 MB op vrij is).

Partities zijn niet dynamisch, had gelezen dat het daar wel eens aan zou kunnen liggen, in dit geval dus niet. Ik weet eigenlijk niet goed waar te beginnen zoeken, ik heb wat op google en in de search van got gezocht met de zoektermen 'partitie resizen lukt niet' en het engelse equivalent, maar er kwam niet echt iets uit (veel draadjes over linux).

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

BOE

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-07 13:46
Krijg je een foutmelding en zo ja welke?
doe eens voor elke schijfletter die je computer rijk is het volgende vanuit een dos boxje:
chkdsk /f
Als je een melding krijgt zoals deze:
Kan Chkdsk niet uitvoeren omdat het volume door een ander proces
wordt gebruikt. Wilt u dat dit volume wordt gecontroleerd
zodra de computer de volgende keer wordt opgestart? (J/N)
herstart dan je computer nadat je chkdsk /f bij al je partitieletters hebt uitgevoerd, en probeer het dan nog eens.

[ Voor 55% gewijzigd door 0siris op 17-08-2006 23:38 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

• SpamLame
  • Laatst online: 27-07 09:43

SpamLame

niks

cman schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 23:30:
Ik hoop dat ik hier in het juiste subforum zit.

Ik heb een pc met een hdd van 120 GB. Deze schijf is verdeeld in twee partities, C = 15 GB en 105 GB als D, beide parities NTFS.

winxp prof werd geinstalleerd op de c-schijf. Nu is die C-schijf te klein geworden en wou ik dus mijn partitie resizen. Ik wou dit doen ahv partition magic, maar het wil niet lukken. Ik krijg dus de partitie niet groter gezet. Geen idee waarom eigenlijk. Eerst dacht ik: zal wel iets zijn met partition magic, dus probeerde ik het met Partagon maar hier lukt het dus ook niet mee, de partitie is met geen mogelijkheid groter te krijgen dan die 15 GB (waar momenteel overigens een goeie 500 MB op vrij is).

Partities zijn niet dynamisch, had gelezen dat het daar wel eens aan zou kunnen liggen, in dit geval dus niet. Ik weet eigenlijk niet goed waar te beginnen zoeken, ik heb wat op google en in de search van got gezocht met de zoektermen 'partitie resizen lukt niet' en het engelse equivalent, maar er kwam niet echt iets uit (veel draadjes over linux).

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Niet om het 1 of ander , maar heb je wel de ruimte om te resizen?
Ik lees nergens dat je D kleiner hebt gemaakt en aangezien bij mij 15 en 105, 120 zijn ...

Ander ingrepen om je C meer ruimte te "geven".
1-swap verplaatsen
2-hibernate uitschakelen als je het niet gebruikt.
3-Document and Settings naar D verhuizen
4-Uninstall dirs van patches verwijderen

1,2 & 3 kunnen via klik werk geregeld worden . 4 spreekt voor zich

[ Voor 13% gewijzigd door SpamLame op 17-08-2006 23:49 ]

• cman
Osiris: ik denk niet dat dit aan de orde is vermits ik partition magic niet vanuit windows heb opgestart, maar met een bootable cd, dus processen kunnen de schijf niet gebruiken, ik ga het alleszins wel eens proberen voor de zekerheid (vanavond dan, ik zit nu op men werk)

SpamLame: Ik zie drie dingen als ik partition magic opstart: mijn c-Schijf, 15 GB, dan een Extended partition: 105 GB en dan mijn d-schijf, 105 GB.
Normaal gezien verkleint toch automatisch je d-schijf wanneer je je c-schijf vergroot? De d-schijf heeft nog 60 GB vrij, dus daar is ruimte genoeg op? Normaal zou het dan toch moeten lukken?

hibernate is uitgeschakeld, document and settings staan op mijn fileserver
ivm ingreep 1: gaat dat nix aan mijn performance doen als ik de swap op een andere partitie zet?
ivm ingreep 2: ik ben niet zo geneigd om dat te doen, die uninstalls staan er niet voor niets.

BOE

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:57

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Als de eerste sector van je D-schijf beschreven is, kan je je C-schijf al niet meer vergroten, afaik. Je zou dus moeten zorgen dat al je data 'aan het eind' van je D-schijf staat, zodat (alles) wat daarvoor staat bij de C-schijf getrokken kan worden.

Rail Away!

Verwijderd

Je zal toch eerts de D partitie moeten verkleinen, en de extended partition waar die instaat ook.

Mij is dat weleens gelukt met Qparted op de knoppix cd, met partition magic heb ik net teveel slechte ervaringen gehad.

• SpamLame
  • Laatst online: 27-07 09:43

SpamLame

niks

cman schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 08:45:
[knip]

SpamLame: Ik zie drie dingen als ik partition magic opstart: mijn c-Schijf, 15 GB, dan een Extended partition: 105 GB en dan mijn d-schijf, 105 GB.
Normaal gezien verkleint toch automatisch je d-schijf wanneer je je c-schijf vergroot? De d-schijf heeft nog 60 GB vrij, dus daar is ruimte genoeg op? Normaal zou het dan toch moeten lukken?

hibernate is uitgeschakeld, document and settings staan op mijn fileserver
ivm ingreep 1: gaat dat nix aan mijn performance doen als ik de swap op een andere partitie zet?
ivm ingreep 2: ik ben niet zo geneigd om dat te doen, die uninstalls staan er niet voor niets.
Zoals een ander ook al aangaf eerst verkleinen van D dan vergroten van C.

Swapfile ergens anders zetten ga je niet merken, tenzij de nieuw lokatie een 4Gb ATA33 schijf is ;) maar dat zal wel niet.
En wbt de uninstall info, ga jij serieus overwegen een rollback te doen van patches die ,mogelijk al jaren oud zijn, sinds ze geinstalleerd zijn geen problemen opleveren? Ik gooi dat gewoon weg, je zou evnt een backup kunnen maken van die mappen (bv op cd/dvd) en dan weggooien.

• cman
Als de eerste sector van je D-schijf beschreven is, kan je je C-schijf al niet meer vergroten, afaik. Je zou dus moeten zorgen dat al je data 'aan het eind' van je D-schijf staat, zodat (alles) wat daarvoor staat bij de C-schijf getrokken kan worden.
Ik heb eens wat zitten rondkijken, maar kan niet echt vinden hoe ik dat moet doen? Bestaan hier speciaal progjes voor? Ik vermoed dat dit het probleem zou kunnen zijn..

BOE

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Volgens mij (maar dit weet ik niet 100% zeker) kan dit met GParted. GParted is een partitie programma dat draait op Gnome (Linux).

Een live CD met GParted is hier te verkrijgen. Probeer het er eens mee. Nooit geschoten is altijd mis en ik denk dat je er een heel eind mee kan komen!

Kijk ook hier voor wat het programma allemaal WEL en NIET kan :)

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
C is je primaire partitie, is D een logisch station in een extended partitie ? of is het gewoon een normale partitie.

Je zal dmv PM je D partitie moeten verkleinen, je moet dan wel genoeg vrije ruimte hebben. Vervolgens heb je unallocated space waarmee je je C partitie kan vergroten.

In principe zal dit zonder problemen moeten kunnen. Ik had met PM8 alleen wel eens problemen bij het veranderen van de Primaire schijf station D > C oid

• cman
viper_74: dit werkt dus niet... D is idd een logisch station in een extended partitie. D-schijf verkleint, er komt unallocated space bij, maar die krijg ik niet bij mijn c-schijf gezet. Wanneer je Diskmanager dan opent in winxp dan zie je de schijf staan met de partitie in deze volgorde: eerst de c-partitie, dan de d-partitie, en daarachter de unallocated space.. Ik vermoed dus dat de vrijgekomen space fysiek achteraan op de schijf zit, en dat ik deze dus niet kan toevoegen aan mijn c-schijf omdat die fysiek vooraan op de schijf zit. Dus moet ik mijn gegevens op de d-schijf 'achteraan' de partitie zetten zodat de unallocated space vooraan komt te staan en zo bij mijn c-schijf kan gevoegd worden..

jk_w: ik ga dat progje eens bekijken, bedankt!

BOE

• Viper®
  • Niet online
Nee, ik vermoed dat de allocated space vrij gekomen is binnen je extended partition, welke dus te gebruiken is voor logische stations, niet voor je primaire partitie. Je zal dus je extended partition moeten resizen en niet alleen je logisch station.

nou begin ik wel te twijfelen of dat makkelijk gaat met PM

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Je krijgt in PM volgens mij de vraag waar de vrije ruimte moet komen, voor of na de partitie die verkleint wordt. En anders is er nog altijd zoiets als een handleiding. :)

ARME AOW’er

Verwijderd

Mad Marty schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 08:48:
Dat is een onzinnige opmerking. Partition Magic kan deze data heel makkelijk voor je verplaatsen. De vraag is al wat jij als de eerste sector beschouwt. Is dit de bootsector, de eerste sector waar file data wordt geschreven of een andere definitie van eerste sector?

De laatste keer heb ik een soortgelijke actie met PM gedaan om mijn C terug te brengen naar 15GB dacht ik. Zolang je voldoende ruimte op C en D vrij hebt om bestanden te verplaatsen, moet het lukken.

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:29

Ravefiend

Carpe diem!

Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 16:22:
[...]Partition Magic kan deze data heel makkelijk voor je verplaatsen.
Dit soort acties heb ik ook al vaker ondernomen zonder problemen. Als de D schijf in een Extended partion staat dan zal je:
1. D schijf verkleiner -> vrije ruimte creëeren VOORAAN
2. Extended partie verkleinen
3. C schijf vergroten -> ACHTERAAN

Zou toch moeten werken dacht ik zo :+

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:17

TheVMaster

Moderator WOS
Ravefiend schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 16:30:
[...]

Dit soort acties heb ik ook al vaker ondernomen zonder problemen. Als de D schijf in een Extended partion staat dan zal je:
1. D schijf verkleiner -> vrije ruimte creëeren VOORAAN
2. Extended partie verkleinen
3. C schijf vergroten -> ACHTERAAN

Zou toch moeten werken dacht ik zo :+
Zo doe ik het inderdaad ook altijd. :) Je kunt ook gewoon 'slepen' (als je in het Resize scherm zit)...

DiscVault - Beheer je fysieke schijvencollectie | Beschikbaar als Self-Hosted, iOS (ook TestFlight) en Android (beta).

• thijssie83
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-06-2023
Zijn er misschien partities die gelocked zijn?
Weet iemand of dit temaken kan hebben met het feit dat ie z'n c en dus z'n active partition wil resizen?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Nee, de actieve partitie wordt dan direct na een reboot off-line geresized.

ARME AOW’er

• cman
ok het is me gelukt, door heel simpel in partition magic mijn logical drive te verkleinen aan de kant van de c-schijf en daar na de extended partitie... Waarschijnlijk heb ik met mijn stomme kop het eerst andersom geprobeerd (dus eerst extended) en dat ging dus uiteraard niet...

neway, ik heb weer wat bijgeleerd :)

BOE

• Viper®
  • Niet online
cman schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 11:41:
ok het is me gelukt, door heel simpel in partition magic mijn logical drive te verkleinen aan de kant van de c-schijf en daar na de extended partitie... Waarschijnlijk heb ik met mijn stomme kop het eerst andersom geprobeerd (dus eerst extended) en dat ging dus uiteraard niet...

neway, ik heb weer wat bijgeleerd :)
*iets met slaps around with a large trout :+ *
Pagina: 1